V novém stand alone datadisku pro oblíbenou akci Painkiller, který vytořili čeští Mindware studios, se vám to povede i kdybyste nechtěli. Hrajete zde totiž za hrdinu, který vztekem přímo přetéká. Od malička měl tak nějak do vínku dáno, že bude potomkem anděla a ďáblice a místo toho, aby se narodil do kůže milovaného miminka, zůstalo mu na triku mutované tělo s rohy na hlavě, křídly na zádech a zohavenými pařáty místo ruky a nohy. „Fajn, to ještě nemusí být důvod k odložení mrňouse do dětského domova“, řekli si rodiče a místo toho se jali prcka zbavit úplně. To by v tom ale byl čert, aby v tom nefiguroval ďábel, a tak tenhle benjamínek se všemi výhodami démonů i andělů nakonec skončí někde úplně na dně jámy pekelné, obklopen pouze mřížemi a ďábelskými přisluhovači. Jenže i v pekle běží čas a klec nakonec nahlodá zub času, což je tak nějak důvod, proč si můžeme zahrát. Ano, tahle polovičatá zrůdnost se stane naší virtuální identitou.
A není to vůbec špatné. Pocit z hraní za šmejda jdoucího jen a pouze za pomstou je o třídu lepší, než když hrajete za blonďatého svalovce – idol žen a spasitele galaxie. Nemusíte koukat na počet obětí, nemusíte se zabývat balením dobře vybavených koček ani poslouchat žvásty od nějakého komandéra, který sedí v kanceláři a popíjí stoletého vizoura, zatímco vy se probíjíte bitevní vřavou. Teď jste v tom pouze vy a zástupy démonů a jediné, co vás tíží je, která hláška by teď víc sedla. A sednou všechny. Krom hovadin typu „hmm, chutná jako kuře“ po každém druhém sebrání duše, si užijete spoustu opravdu drsného humoru, ať již právě ve zvukovém podání nebo v obrazovém. Starostlivé maminky nechť odvrátí oči od screenshotů a projdou kolem jakoby nic neviděly, naopak děti by teď měly dávat dobrý pozor. Painkiller je brutální hra! Tvůrci projevili až nechutně kreativní představivost v pravém slova smyslu a tak nečekejte procházku růžovým sadem nebo nekonečnou pouť skrze ta samá prostředí s těmi samými protivníky.
Každý level vypadá úplně jinak, každý má nějaké své kouzlo a to spočívá právě v jeho originalitě a odlišnosti od ostatních. Jediné vcelku standardní prostředí je poušť, kde vás nečeká nic převratného ani zajímavého, zbytek je originální až běda. Projdete se bažinami s vybuchujícími zombíky, vesmírnou základnou překypující neonovými barvami a mrtvolami, kterým někdo snědl všechno maso a ony vás za to pronásledují, dostane se i na jatka s oživlými krávami, farmu plnou démonických slepic a dojde třeba i na první světovou válku. Dokud neuvidíte vojáka bez nohou na vozíčku s integrovaným příručním dělem, neuvěříte jaké šílenosti jsou někteří lidé schopni navrhnout. S tím se ale musí počítat. Painkiller není hra pro děti ani pro lidi se slabým srdcem. Painkiller je pro ty, kteří se z nočních můr nebudí naprosto zničení a zpocení, ale s dobrým pocitem a úsměvem na rtech.
I přesto ale není Painkiller: Overdose žádnou horovkou. Na pomyslném trůnu hororových stříleček sedí král králů, hra všech her Doom se svým zástupcem FEARem, a nový Painkiller k nim může leda tak vzhlížet. I tak ale jeho pohled nebude závistivý. On totiž není takovou hrou a ani si na ní nehraje. To jen to ztvárnění mu dodává podobný nádech a táhne jeho atmosféru do úplně jiných končin. Overdose se, díky bohu, drží v kolejích vyjetých svými předchůdci a není ničím jiným než nefalšovanou akční střílečkou, ve které jde o staré dobré vystřílení mapy, kuchnutí bosáka a loading do dalšího levelu. A v tom je opravdu dobrý. Nevyžaduje žádnou mozkovou činnost. Pokud na fotkách máte oči v sloup a pěnu u huby (a nemluvím tu o momentkách z hodin matematiky), máte stejnou šanci na dohrátí jako všichni ostatní, pokud vám jakž takž fungují ruce. Ovšem i přesto se najdou pasáže, které pravděpodobně testoval Fatal1ty a pro normálního smrtelníka jsou tak, dejmetomu, obtížně překonatelné. Ačkoli jsem se už v minulosti vyjádřil v tom smyslu, že opravdu mám rád hry které vám dají trochu pokouřit, nemyslel jsem tím, aby do mě nahustily celou kubánskou sklizeň. A to že mi to nejde není způsobené obrnou, absencí monitoru nebo čímkoli jiným. Je to chyba vývojářů. Exteriéry jsou totiž naprosto v pohodě, error jsem detekoval jenom v interiérech, do kterých autoři bláhově narvali ten samý počet potvor v domnění, že to už nějak půjde. Ano půjde, ale za jakou cenu. Ono totiž když se proháníte se stovkou démonů někde po poli, tak je to něco trochu jiného, než když vás zavřou s tím samým počtem indivudí třeba na záchod. Tam prostě není kam utéct.
Teď si povíme o dalším nešvaru. Možná to už bude vypadat malinko trapně, ale jaksi se mi nepodařilo získat ani jednu Black Carrot kartu. Tedy, podařilo, ale to, že dám bosáka pod 3 minuty (mimo jiné, ten bosák je reálně udolatelný tak za 15 vteřin) nebo nezemřu, to tak nějak nezapočítávám do žebříčku triumfů. Pro získání bonusových karet prostě musíte plnit hinty, které jsou podle mého pro spoustu lidí naprosto nemožné. Netvrdím že nejdou získat. Kdybych se opravdu snažil, dost možná bych získal všechny, ale já jsem sakra polodémon, který se snaží vykonat krvavou omertu na tom hmyzu, jímž jsem byl uvrhnut do podsvětí. Ne sběratel kartiček. Já si chci hru užít, ne ji procházet na třikrát, abych konečně dodělal jeden level pouze za pomoci kostky. Ano slyšíte správně, kostky.
Nemyslím Chevu – československou betaverzi Lega, ale vaší novou základní zbraň. Ono se to má totiž asi tak, že jakožto démon disponujete arzenálem, který je sice úplně jiný, ale v základu stejný. Polopaticky řečeno, byly všechny zbraně přeskinovány aby vypadaly hrůzostrašněji a ladily s barvou vašich očí, jinak jsou naprosto a na chlup stejné, jako v původní hře. Dobrá, vystřelovač kostí možná vypadá lépe a je efektnější než brokovnice, ale to už je otázka stylu, což pro hru nemá význam. Nechci zbytečně hatit všechny novinky, ale nový Painkiller jednoduše není ničím jiným něž várkou nových map pro zapřísáhlé fanoušky původní hry. Ti budou mít pochopitelně radost, protože jich je celkově 18, přičemž každá šestá je typicky zakončena nějakým odporným bosiskem. Nejsem si jist, jestli má smysl se vůbec vyjadřovat k technické stránce. Není snad žádným tajemstvím, že má Painkiller už něco za sebou a doby, kdy byl technologickou bombou, jsou dávno tytam. Od grafiky proto nečekejte žádné zázraky a nechtějte po mě srovnání s novinkami v žánru. Kdo by vyšel ve všech případech jako na hlavu poražený je snad jasné. O to více jsou zarážející zdlouhavé loadingy, jejichž drzost nebere konce a bez jakýchkoli skurpulí vám z vašeho denního plánu urvou klidně celou rauchpauzu. Ale co, stejně jako v běžném světě nemůže být každý den posvícení, nemůže být ve světě elektronické zábavy každý engine Source enginem. Painkiller je tak jako tak stařeček a když zatnete zuby a ten loading překonáte, dostane se vám jako odměny absolutní plynulosti i na starých mašinách.
Na Overdose věru moc negativ nezaznamenávám. Máme tu nějakou tu technickou zastaralost, delší loadingy a sem tam problém s obtížností lokace, to by mě ale zas tak netížilo. Ve prospěch Overdose mluví totiž mnohem více faktorů, ať už je to například hardwarová nenáročnost, neuvěřitelná variabilita prostředí, spousta nových protivníků či poměrně slušná délka hry. Kdyby tento kousek vyšel o tři roky dříve, asi bych jej ohodnotil lépe než původní hru. A také proto si nemohu odpustit nelichotivou narážku směrem k lidem z People Can Fly: "Podívejte na Overdose, takhle to má vypadat!" Hodnotíme hlavně kvůli technické zastaralosti pouze 62%.
skvela hra na odreagovani a co ze grafika nevypada jako crysis u her by mela bejt hlavni hratelnost...BTW: i am the first one :ppp
no sračky jsou a vždycky budou no
njn hold to neni detska hra...
Můj oblíbený recenzent nezklamal. Vlastně jen jeho recenze čtu na GP jako jediné celé. Jinak si myslím, že Overdose bude pohodová odreagovačka, kde není třeba příliš přemýšlet. To mi jako večerní program po nabitém dni docela vyhovuje.
..autor rád Pratchetta? :) Jinak ono získávání Karotek v původní hře bylo kapku těžší.. kapku hodně. Obzvlášť ta kde člověka nesměli za celej level ani štrejchnout. :) Ale šlo to dohrát i bez nich.. Tohle si seženu, až to půjde.
Taky sem to nejdriv hral bez karet, podruhy a potreti uz sem plnil ukoly ( hlavne sbiral prachy :)
Ale stejnak sem karty moc nepouzival, a nektery ukoly, k jejich ziskani, pro me byly naprosto neprekonatelny.
Vzpominate na misi ve starym painkillerovi, jmenovalo se to HRAD, tam ste meli najit vsechny posvatny artefakty, zkousel sem to asi 5h, ale nasel sem jenom 4 ze 6, k tem poslednim dvoum se proste nedalo dostat, nektery doplnkovy mise, tykajici se skakani, se fakt nedaly udelat.
jako tohle bych si koupil uz jen proto, ze to delalo Mindware studios v cele s bozskym Papikem ;) ze to je navrch i dobra hra - tim lip
co to je za kostku co drzi v ruce? :D
hrat i bez puvodni hry?
Pecka, já už jsem si to stáhnul z nejmenovaných zdrojů plnou verzi a je to fakt pecka :), pařím to,ale nestíhá to skoro můj komp :/
klasika...LOL:))
tam asi neni pojem šetřit municí :D
proč se nevyblbnout :) ale nic pro mě osobně..
mam demo, to je ale úúúúchyláárna! ale s tou prvni zbrani to je docela dobry:)
Už to hraju :) Mám za sebou první misi: Pompeje a je to hustééééc :-D Původní Painkiller mě bavil hodně a teď prožívám nostalgii. Fakt bomba ! :-D
nejdůležitější je hratelnost je jedno ze to nema gryfiku jako bioshock nebo crysis pro me to je supa hra
Chapejte me dobre. Opravdu ale opravdu jsem se bavil hranim puvodniho painkillera a nasledne paradniho datadisku Battle out of hell. Ale overdose me sakra zklamal. Hlavne po strance designerske. Vubec me to nebavilo, hral jsme to pul hodiny a nic. Proste radsi bych si zahral znovu staryho dobryho Painkillera.
Pojede mi to na amd 64 3000+ (S754) , 512 RAM a GF 6600 ?
Má někdo zhruba podobnou sestavu a hrál Painkillera ? Hratelné nebo nehratelné ? =o) THX
me to slo na starym compu : 1.7GHZ, 256MB RAM, Geforce 4
ted mam dvoujadrovej IntelPentium 2.8GHZ, 1 GB RAM, nVIDIA 7950gt 512MB RAM.
Takze na tvym compu nebudes mit zadnej problem, ale radsi si zahraj staryho dobryho PAINKILLERA, nez tendle datadisk.
Všem kteří mě podpořili pochvalou děkuji, neexistuje snad lepší odměny za odvedenou práci. Člověk má hned chuť napsat si něco dalšího. Jinak Pratchetta nečtu, ale vím o co jde a chystám se na něho.
Co se týče toho jestli je lepší Overdose nebo původní, to je otázkou stylu. Já měl taky raději původního, ale to spíš kvůli stylizaci zbraní, protože singlu jsem se moc nevěnoval.
A ještě na jaké mašině to běží: teď už mám novou, ale hru jsem recenzoval v 1024 a všechno na max. na stroji se Sempronem 64 2800+, gigo RAM, GF7600GT
Výborný článek, jež byla radost číst ;) , ALE strhnout 38% za technickou zastaralost? Bože na nebesích a já si naivně myslel, že stále přetrvává hlavním faktorem pro posuzování her hratelnost...
Opravdu se netěším na dobu, kdy bude o hodnocení hry záviset z více jak 90% to jestli má hra ty totalmegahypaultraCOOOL GFX jako támhleta.
souhlas, taky bych tomu dal tak 90% ale bacha ma to blbou grafiku :D . a co bys dal crysis 100% a proc?? ma to krutou grafiku :d autor me rozesmal :D :D :D
Já na tyhle rádoby ultrapřesný číslíčka nehraju. 62% je překlep, mělo to bejt 69 (takže 70, ale je to starý a defacto už je to jenom tahání peněz, proto to opticky trošinku shodím). To že hlavní je hratelnost je sice pravda, ale jakožto kritik musím brát v úvahu všechny aspekty a hodnocení přizpůsobit ne jen pro jednu komunitu (v tomto případě tu, která na grafiku kašle), ale úplně pro všechny. Jinými slovy, hodnocení je k ničemu. Radši čtěte text.
Co se mě týče, prostě bych hodnocení zrušil. Dával bych jenom nálepky "shit", "průměr" a "pecka". Jinak samozřejmě nebylo strháváno pouze za technickou stránku ;-).
^^22zj@^^44ka^^11tun[g] - Neříkal jsem že bych tomu dal 90%, to rozhodně ne, ale 62% mě přímo zaskočilo :O
sunny99: U 70sátky bych ani nemukl, ale když se u toho člověk bavil a 3D FPS jsou třeba jeho krevní skupinou tak přecijen... no holt, nic se nedá dělat.
P.S. Offtopic - Doufám, že autor bude psát i recenzi na Fallout 3, protože si ze zdejší redakce nedovedu vybavit nikoho, kdo by ji mohl zvládnout lépe (nezpackat, jako tolikrát někteří jiní novinky).
hmm, tak osobní zkušenost: hratelnost na bodu mrazu a ani nextgen grafika by tomu nepomohla 40% (když bych nebral v potaz grafiku, 50%)
tímto chci autora poprosit, aby nezmiňoval technickou zastaralost, jako poměrně značné hledisko, jež ovlivnilo hodnocení, protože pak to vyzní, tak že hra je až na grafiku dost dobrý kousek, což Overdose bohužel není.
Lidi no nevím no, ale prostě se zbraní painkiller a s kolíkovačkou v původní hře, to byl Painkiller. Teď to jen hraju z důvodu, že to má název Painkiller a pevně doufám, že mě něčím překvapí. Je to dobrej nápad: nové zbraně, příšery, levely a tak, ale jinač to je pro mě Shit. Očekávání, se kterým jsem běžel ke kámošovi a cpal mu kupu dívek s filmama, aby mi pujčil origoš Painkiller: Overdose, náhle s prvním spuštěním a krátkým hraním, opadlo. Až hru dohraju a po její odinstalaci, budu přemýšlet o jejím znovunaisntalování, rozhodně sáhnu po původním Painkillerovi.
Omluvte mé vylití srdíčka, ale nemohl jsem odolat. Muselo to ven.
Věřím, že někoho to mohlo chytit více, než původní hra, a nic proti nim, ale k takovým tedy já nepatřím.
Všem pařanům ZDAR!!!.