Overpass představuje off-rodové závody v bugatkách a na čtyřkolkách, z jejichž náročnosti vás bude bolet hlava.
Švédští Zordix Racing vydali novou hardcore off-rodovou závodní hru, v niž usednete za volat bugatky, nebo za řídítka čtyřkolky a vyrazíte do přírody přidělávat vrásky ekologům. Přichystaná je celá řada prostředí, přičemž každé obsahuje spoustu map plných přírodních i umělých překážek. Naneštěstí zde nenajdete hromadné závody, ale jen ty na čas.
Středobodem Overpassu jsou bugatky a čtyřkolky, které nenasytně polykají litry benzínu, a jejich jízdní model. Ten je propracovaný do detailu a dělá z Overpassu skutečnou hardcore hru, kterou si snad ani nelze zahrát pro odpočinek, jelikož vám bude neustále házet klacky (v případě Overpassu spíše klády) pod kola.
Vždy budete muset bedlivě studovat trať a volit správnou cestu. Bahno snižuje přilnavost pneumatik a špatně se po něm stoupá do vršku, můžete sice uzamknout diferenciál, jenže tím značně snížíte maximální úhel zatáčení; jenže co když po takřka kolmé skále, na níž jsou blátivé kaluže, ale zároveň se musíte vyhýbat ostrým kamenům? Hlava vás tu nebude bolet jen z neustálého drncání a převracení se na střechu, ale především z neustálého přemýšlení a hledáních cest, jak zdolal nezdolatelné překážky.
Místy se jedná o čirý masochismus, kdy se budete neustále snažit vyjet tu zatracenou skálu, a někdy je to skutečný požitek, a to když tu skálu konečně vyjedete díky originálnímu řešení, na nějž po desítkách pokusech přijdete. Stroje se zde chovají skutečně realisticky, můžete zde zapínat pohon 4×4, zamykat diferenciál, na čtyřkolce se všelijak naklánět, abyste posouvali těžiště, a vše bude mít jasný dopad na jízdní model. V tomto ohledu nelze Overpassu nic vytknout, naopak je třeba ho pochválit, protože jakmile si na ovládání zvyknete, posunou se celé terénní závody na novou úroveň.
Overpass má v mnohém spíše blíže ke Spintires a Mudrunneru než k závodním hrám. Občas je totiž skutečně oříšek najít správnou rychlost, abyste bez poškození zdolali náročný terén a zároveň nebyli příliš pomalí. Na adrenalinu to ale neubírá ani jeden miligram, postará se o něj totiž zrádný terén.
K dispozici je i režim kariéry, který mile překvapí možnostmi, skrze které můžete svůj postup ovlivňovat. Jasně, základním kamenem je pořád vyhrávání a prohrávání. Když se nebudete umisťovat vysoko, nepostoupíte dál, ani kdybyste se stavěli na střechu (což zde budete dělat opravdu hodně). Nicméně můžete si svůj postup zpestřit uzavíráním smluv se sponzory, což vám dá různé výhody, jako třeba speciální finanční bonus za umístění se na bedně. Takto získané peníze můžete využít na koupi nového vozidla nebo vylepšení toho stávajícího. Změny bohužel ale nejsou kosmetického rázu, upravují jen jízdní vlastnosti.
Kapitolou samo pro sebe je poškození. To totiž záhadně nezmizí po skončení závodu, budete si jej muset opravit. K tomu můžete využít jakousi lékárničku (jichž budete mít omezený počet), poslat vozidlo do servisu (při větším poškození ho ale nebudete mít k dispozici na jeden závod), anebo si ho opravit sami, čímž ale zmeškáte jedno kolo kariéry. Pokud budete na trati neopatrní, ponesete si zkrátka následky a může se stát, že kvůli tomu budete příště znevýhodnění. Za mě rozhodně skvělý model, který dává jednotlivým závodům zajímavý přesah.
Kdyby vás snad kariéra nebavila, můžete skočit do multiplayeru. Hrát můžete jak online, tak i přes splitscreen, což určitě potěší nejednoho hráče. Závodit společně v Overpassu na velké televizi musí být skvělý zážitek. Pokud ale hrajete na počítači a máte jen klávesnici, tak si moc nezahrajete, druhý hráč totiž potřebuje svůj vlastní ovladač.
Co se Overpassu moc nedaří, je vytvořit hutnou atmosféru. Samotná náročnost holt nestačí. Když se třeba podíváte na závody UTV, uvidíte kromě uřvaných bugatek také davy fanoušků, novináře hledající si nejlepší pozici pro vyfocení závodních strojů atp. Zde nenajdete nic, jen mrtvou trať, na který jste dočista sami bez soupeřů a bez navigátora. Dokonce ani v pozadí nehraje soundtrack. Občas tak máte pocit, že nejezdíte oficiální závody, ale že jste jen ukradli auto a po zavíračce jste se na tajňačku vloudili na trať.
Tratě jsou na druhou stranu zpracovány opravdu krásně a díky skvělé grafice je radost na ně pohledět. Navíc na nich najdete celou řadu zajímavých překážek, od poházených betonových rour přes převažující se rampy až po strmé skály, takže jízda je vlastně velmi zajímavá. Nicméně budete mít pocit, že jste stále tak nějak sami (což je další s společná vlastnost se Spintires). Přitom závody o tomhle rozhodně nejsou, právě naopak.
Pokud jde o ovládání, to je sice na velmi dobré úrovni, občas se ale stroj chová trošku podivně a nerealisticky. Zejména často se mi stávalo, že zatočil znenadání prudčeji, než by měl, a občas zareaguje tak nějak přecitlivěle. Pokud budete hrát na klávesnici (což se dá), tak se připravte, že se celé utrpení, které si pro vás Overpass připravil, ještě zdvojnásobí. Je to skutečně horror skrze klávesu „w“ regulovat plyn pro získání ideální rychlost pro projetí bahna. Pojedete-li moc pomalu, tak zapadnete, pojedete-li moc rychle, ztratíte přilnavost a zapadnete, jak ale jet středně rychle, když klávesa má jen dvě pozice (maximum a minimum)?
Mou poslední výtkou je kamera, která hráči vůbec neumožňuje rozhlížet se po okolí. Často se přitom dostanete do situace, kdy se budete potřebovat zmapovat své okolí, abyste si mohli naplánovat trasu nebo abyste třeba věděli, kam vlastně couváte.
Popravdě jsem z Overpassu docela rozpolcený, na jednu stranu je to skvělá hra díky realistickému chování vozidel a zejména díky nápaditým tratím a překážkám, které vás skutečně potrápí. Kromě toho má Overpass hezkou grafiku, kariéru a multiplayer, za které určitě získá plusové body. Na druhou stranu ale vím, že by to mohlo být ještě o něco lepší. Statické tratě a občas neintuitivní kamera by mi ani tolik nevadily, absence hromadných závodů mě ale opravdu mrzí. Zvlášť když vidím, jak skutečné UTV závody (ke kterém se Overpass vztahuje) vypadají a jak je to napínavé, když se dvě bugatky snaží předjet v nebezpečně zrádném terénu. Z těchto důvodů Overpassu dáváme 6,5 z 10.