V roce 2011 se na trhu urodila spousta skvělých her, od kterých zpočátku nikdo nic nečekal. Patřil mezi ně i velmi povedený kousek Orcs Must Die!, na nějž se nenahlíželo jako na vycházející hvězdu především kvůli neznámým vývojářům ze studia Robot Entertainment. To se však během chvíle proslavilo po celém světě a během pouhého roku získalo dost prostředků na vytvoření pokračování jejich fantasticky přijatého tower defense titulu. Pokračování to však není jen tak ledajaké, neboť nabízí spoustu nového obsahu, který by si fanoušci prvního dílu neměli ani náhodou nechat ujít. Je ho ale dost na to, aby hra doopravdy stála za koupi v případě, že jste již vlastníky prvního dílu?
Než se však pustíme do hry samotné, určitě by nebylo od věci se podívat na to, co se studiu Robot Entertainment od svého založení v roce 2009 povedlo. Kromě vydání prvního dílu Orcs Must Die! se v roce 2011 setkali kupříkladu s úspěchem spojeným s vydáním titulu Age of Empires Online, který se zároveň stal jedním z prvních free-to-play kousků svého druhu na trhu. I na letošní rok každopádně hoši v Robot Entertainment chystali více než pouhou jednu hru. Před pár týdny se totiž do oběhu dostala velice zajímavá tahová strategie Hero Academy, kterou si můžete mimo Steam zakoupit i na mobilních zařízeních, kde se jí pro její neobvyklé principy daří velmi slušně. A co Orcs Must Die! 2? Povedlo se jim uspět i v tomto případě?
Ačkoli je to vzhledem k prvnímu dílu tak trochu jako mluvení o velkém žlutém mimozemšťanovi, ideální bude začít příběhem. Zatímco před rokem by sérii na krásné love story neužili, v Orcs Must Die! 2 se rozhodně s chutí do příběhových pasáží pustíte a užijete si všech cut-scén, které se vám objeví na obrazovce. Už samotné uvedení ale bude správnou trefou do černého. Nemyslete si však, že by se vývojáři rozhodli napsat obligátní román o tisíci kapitol. Jde o příběh jednoduchý, prostý a přesto zajímavý. Vlastně nejde o nic nového. To se pouze krásná sexy čarodějka dostala do průšvihu a hrdinný rytíř ji zachránil. Tím však dílo není dokonáno, teď přichází na řadu zavírání portálů, ze kterých se linou nekonečné zástupy orků. To by se ale ani jednomu z nich bez pomoci druhé z postav nepovedlo, a tak přichází na řadu spolupráce.
Tím ale vyprávění příběhu ani zdaleka nekončí. Na začátku každé kapitoly se oba hlavní hrdinové tohoto dílu rozpovídají a postupně budete rozplétat nitky jejich minulosti a jejich romantická soukolí začnou nabývat na důležitosti. Jak vás už zřejmě napadlo, zahrát si budete moci za obě z postav a co je ještě důležitější, hra se rozrostla o kooperační režim, kvůli jehož absenci mnozí přestali hrát první díl hned po dojetí základního balíku levelů. Mužského hlavního hrdinu můžete znát z prvního dílu, nicméně čarodějka se do hry dostala teprve v tomto díle, a tak by bylo na místě si o ní něco říct. A co bude tím „něco?“ Asi ideální bude říct, že je sexy a že vývojáři na jejím oblečení šetřili, jak to jen šlo. I kvůli tomu za ni budete vždy rádi hrát, avšak to, že vám nabídne odlišnou nabídku skillů a pastí než druhá z postav, vás k ozkoušení její ženskosti donutí ještě lépe.
V základu hra Orcs Must Die! 2 nabízí celých 15 nových levelů k dokončení. Je možné, že se to na první pohled nemusí zdát jako mnoho, ale když si je vynásobíte počtem jednotlivých módů a připočtete k nim několik levelů určených speciálně pro kooperativní hraní, pak už se rýsuje celkem hezká herní doba, která ještě nabývá v závislosti na obtížnostech a získávání co nejvíce bodů za každý level. Když už jsme to nakousli, hra nabízí módy story, endless a classic. Příběhový mód a klasický mód založený na odrážení vln orků můžete znát z prvního dílu, avšak nekonečný mód, o jehož náplni vypovídá sám název, se do hry dostal teprve nyní. V každém dostupném levelu dostanete možnost po jeho dohrání začít znovu, nicméně na rozdíl od ostatních módů tentokrát vlny nepřátel nikdy neskončí a budete se s nimi trápit až do posledního dechu.
Slušný repertoár módů, za který bychom autorům měli poděkovat, ještě doplňují tři stupně obtížnosti, jejichž výběrem určíte, jak moc často se naštvete a během vteřinky utečete co nejdál od hry. Třetí a zároveň nejtěžší stupeň obtížnosti je samozřejmě znát a budete při něm nadávat jako dlaždič s cihlou spadlou na palec u nohy, zatímco nejlehčí vás nedonutí se ani zapotit. Je dobře, že hra není vůbec lehká, přestože principy pochopí i malé dítě. Prosté ovládání vás přenese přes všechny nesnáze a soutěživost ve vás následně vybudí tabulky, v nichž vás hra bude porovnávat s vašimi přáteli na základě nejvyššího dosaženého skóre v daném levelu. Myslíte-li však ve velkém, můžete zamířit směrem k tabulkám celosvětovým, kde jsou teprve čísla hodná králů. K tomu všemu si díky Steamu autoři zařídili několik achievementů k dosažení, což určitě potěší všechny nadšence do jejich lovení.
Velmi výrazně se v tomto díle Orcs Must Die! vylepšil spellbook. Již minule zde jeho jakýsi náznak byl, nicméně teprve nyní nabízí stručnost, přehlednost a geniálnost principů, což jsou vlastnosti, které prvnímu dílu značně scházely. Když se do něj ponoříte, objevíte celkem čtyři odvětví zahrnující pasti, zbraně, artefakty a skiny pro hlavní postavu. Všechny tyto rozšíření pro vaši postavu je možné nakoupit za lebky, jež dostáváte po dokončení levelů. Zároveň zde můžete jednotlivé pasti či zbraně vylepšit, takže po menší investici začnou orky zapalovat či se rychleji obnovuje jejich funkčnost. Co se skinů týče, nejedná se o nijak velké terno, nicméně pokud si našetříte dostatek levelů, můžete se při hraní co-opu vytáhnout před ostatními s parádními oblečky, o kterých se jim ani nezdálo.
Všechny vložené lebky do schopností či vylepšení ale můžete resetovat a využít je jinak. Nestojí vás to nic a můžete to udělat, kolikrát chcete. Říkáte si, že je to od autorů špatným krokem? Právě naopak! Pokud si totiž nemůžete poradit s určitým levelem a není možné v něm chytře využít vámi využívané (a tím pádem vylepšované) pasti, pak stačí vejít do spellbooku a díky možnosti přerozdělit lebky si vylepšit schopnosti jiné. Tento taktický prvek se alespoň nám při hraní plně osvědčil a musíme říct, že o žádné velké zjednodušování nejde. Koneckonců pravý taktický prvek nastupuje na začátku každé úrovně, kdy si můžete vybrat omezený počet pastí a zbraní a kvůli nedostatku peněz je využívat chytře a šetrně tam, kudy musí projít všichni protivníci.
Aby se neřeklo, v Robot Entertainment na hráče připravili hromady nových nepřátel, kteří mnohdy nevypadají a pravděpodobně ani nejsou orci. Značně pozměněné portfolio vás však nutí si o nepřátelích zjišťovat informace tak, abyste je mohli ničit rychle a efektivně bez zdlouhavých neúčinných procesů. Samozřejmě se vám na oplátku objevily ve zbraňovém průkazu nové možnosti pastí, takže to všechny protivníky bolí o to více. Staří známí jsou každopádně dostupní taktéž, díky čemuž se nemusíte bát, že byste do hry přišli nepřipraveni a bez jakýchkoli znalostí. I ti nejprofesionálnější hráči prvního dílu však budou umírat a jejich portál s nimi, protože si hra na domeček pro panenky nehraje a mazlit se s nikým nehodlá.
I tak se ale jedná o pravou zábavu, které se nedá upřít snad nic. Navíc si konečně můžete užít hraní s kamarády, což hře ještě dodává na atraktivnosti. Samozřejmě však po příchodu do multiplayeru nezačnete ve dvojici kosit všechny nepřátele dvakrát snadněji, neboť je obtížnost vybalancovaná tak, abyste si o sobě nikdy nezačali myslet, že jste dokonalí ve všech směrech a že vás už nic nepřekvapí. Samozřejmě se ale můžete začít pořádně takticky projevovat, neboť díky komunikaci s mikrofonem určujete, jaké pasti si který z hráčů vybere a naskytne se tak příležitost pro využití desítek nových kombinací. Větší zátěž na mozek ale přináší i větší zábavu pro oba hráče a konečně se nestane, že byste nechtěli hrát, protože tam nečeká nikdo, kdo by orky vraždil s vámi.
Hraní s náhodnými lidmi, kteří jsou stejně jako vy vlastníky hry na Steamu, bohužel ztrácí na smyslu a nemůžeme popřít, že si ani zdaleka neužijete tak jako s lidmi, které znáte. Když ale po ruce není nikdo jiný, stejně není od věci se do multiplayeru pustit, protože jej můžete hrát ve stylu singlu a občas se najdou lidé, se kterými se zakecáte a nebudete se od nich chtít vrátit zpět za „těmi svými.“ A když ne, tak si stejně jako ve hře pro jednoho hráče užijete bezvadné komiksové grafiky, o které by se daly psát celé eposy, a fantastického sountracku, na nějž jsou autoři i náležitě hrdí. Vlastně je velmi podobný sountracku z prvního dílu, takže ti, kteří si jej ještě pamatují, už určitě ví, o čem se tu bavíme.
Hra jako taková nabízí úžasnou porci zábavy, která by se dala snadno srovnávat s prvním dílem.
Hratelnost se prakticky nezměnila a v oblasti audiovizuální stránky byste oba díly od sebe ani nerozeznali, ale když se po novinkách poohlédnete pod stejně vyhlížejícím povrchem, naleznete stovky malých vylepšení, která zahrnují nové pasti, nové nepřátele, rozšířený spellbook, nové mapy a hlavně kooperativní režim, který bude zaručeně tím největším tahákem ke koupi Orcs Must Die! 2. Ani menší potíže s kamerou a několik málo bugů či problémů s texturami nezapříčiní, že by od nás hra dostala méně než famózních 90%, které si v každém případě zaslouží. Dokonce i relativně malý počet levelů se autoři rozhodli řešit, a to vydáváním DLC balíčků, které obsahují nejen nové mapy ale i nové nepřátele a pasti na ně. Minimálně pro nás se Orcs Must Die! 2 může směle řadit k těm nejlepším tower defense titulům všech dob.
tato hra je skutečně skvělá kdybych mohl dávám 15/10 a pokud tuto hru nikdo nehrál prosím nehodnoťte ji
koupime a uvidime co to bude :) ale tesim vypada to dobre
no nevypadá to nijak extra dobře, přijde mi lepší Dungeon Defenders.. ;)
Jednička se mi snad líbila víc, tohle mi příjde :/
Kvalitní článek na dobře vypadající hru ;)
tahle hra je úplně nejlepší na odreagovaní od stresu