Spisovatel Arthur Ignatius Conan Doyle pro nás vytvořil jedinečnou detektivní postavu, která nyní existuje již více jak 120 let. A přesto jeho sláva neochabla, což dokazuje neustálé natáčení nových filmů a vydávání dalších her. Pojďme se ale konečně podrobněji podívat na adventuru Odkaz Sherlocka Holmese od vývojářského týmu Frogwares.
Vývojářské studio Frogwares (které má členy v Irsku, Francii i Ukrajině) má s Sherlockem již své letité zkušenosti. V roce 2002 vydalo svou první adventuru s názvem Sherlock Holmes: Mystery of the Mummy. O dva roky pak spatřil světlo světa Sherlock Holmes: The Case of the Silver Earring. A vývoj pokračoval. Objevily se tituly Sherlock Holmes: The Awakened (2006), Sherlock Holmes versus Arsène Lupin(2007) a Sherlock Holmes versus Jack the Ripper(2009). Nejnovější titul s názvem Odkaz Sherlocka Holmese je však dle slov autorů tím nejlepším a tak by si ho nikdo neměl nechat jen tak ujít.
Jak jistě sami tušíte, staneme se slavným detektivem Sherlockem Holmsem, kterým budeme řešit řadu záhadných případů. Pro začátek záhadu zmizelých perel, které byly ukradeny z pokoje, odkud není žádný východ. Chybět však nebudou ani brutální vraždy a ještě mnohem komplikovanější případy. Již od začátku se ale příběh začne stáčet kolem nedůvěry v kroky mašeho nejslavnějšího detektiva. Novináři ho hned na začátku obviní, že sám páchá trestnou činnost a i nadále se objevují důkazy ukazující na totéž. Důvěra ostatních je tak na bodu mrazu, nevyjímaje jeho věrného přítele doktora Watsona. Více z příběhu již ale nebudeme prozrazovat, abychom vás nepřipravili o jeho kouzlo.
Postup vyšetřování případů bývá dosti podobný. V první řadě je samozřejmě třeba místo činu pořádně prohlédnout a zajistit všechny možné stopy. Náš Sherlock samozřejmě vidí mnohem více důležitých informací, než policie či ostatní. Každou stopu patřičně komentuje, což hráče udržuje pořád v obraze. Pokud nám již na místu činu nepřipadá nic podezřené nebo jinak důležité, použijeme šestý smysl, který zvýrazní dosud nepovšimnuté stopy, které musíme prozkoumat. My tak máme jistotu, že nám nic neuniklo.
Na některé stopy je potřeba vytáhnout celý repertoár užitečných věcí, mezi kterými samozřejmě nechybí lupa, kapesní nůž, metr a další předměty, které nalezneme. Uveďme si příklad použití nástrojů. Najdeme stopy neznámé osoby a k její identifikaci se jistě bude hodit znát velikost stopy, tedy i nohy. Stačí vytáhnout metr, stopy změřit a díky rozdílnosti velikostí stop rovnou zjistíme, že osoba musela mít komplice.
Tento poněkud podrobnější průzkum pochopitelně přináší své ovoce a my jsme tak o krok blíže vysvětlení. Někdy však ani ony věci po kapsách nestačí a tak je třeba vzít důkazy domů pod drobnohled. Zde máme mimojiné k dispozici štěteček, pinzetu a třeba i kyselina. Provést také můžeme podrobný chemický rozbor pomocí po domácku vyrobené laboratoře.
Další klasickou metodou je pak jak jinak, než vyslýchání kolem se potulujících osob, které nám často prozradí zcela zásadní informace. Ne vždy však budeme mít volnou ruku a některé osoby se nám budou snažit ve výkonu naší práce zabránit. A to jen protože oficiálně nepatříme k policejnímu sboru. S tím si však, jakožto pravý génius hravě poradíme a skutečné vyšetřování tak může naplno pokračovat.
Vypovídající zjištění se automaticky zapisují do deníku a spolu mohou tvořit různé teorie. Hráč pak vybírá vždy ze tří možných řešení a snaží se případ posunout dále. V případě, že jsou všechny odpovědi správné, zezelenají a je jasné, že naše dedukce byla správná, to znamená že můžeme klidně pokračovat. V opačném případě je třeba se nad našimi výslednými teoriemi ještě jednou zamyslet.
Ve hře narazíme na celou řadu miniher, tedy jakýchsi hádanek, které je třeba vyřešit. Některé přitom mohou být opravdu obtížné a po nějakém čase se tak většinou objeví možnost hádanku přeskočit. Sherlock Holmes tak hádanku vyřeší zcela automaticky za nás a my můžeme pokračovat v dalším pátraní. Abychom si přiblížili, jaké minihry může hráč čekat, zmiňme třeba odemykání zámku pomocí paklíče, otevírání trezoru pomocí speciálního umístění mincí nebo misi, kde je třeba skákat koněm po obří šachovnici, dokud nedoskáčeme na poslední políčko, na kterém jsme dosud nebyli.
Odkaz Sherlocka Holmese často připomíná spíše film, nežli hru. Na videa totiž narazíme snad na každém kroku. Někdy sice rozhovor můžeme ovlivnit vybráním tématu, ale že by jsme díky tomu nabyli dojmu svobody, se říct nedá. Značné množsví sekvencí však nemusí být na škodu, zvláštně pokud se díky sekvencím odsypává dobrý příběh, který v tomto titulu rozhodně nalezneme.
Grafická stránka je na dnešní dobu vcelku průměrná. Nikoho sice nenadchne, ale ani nezklame. Běží na nepřilíš známém enginu Motion Capture. Jak na svět budeme nahlížet, si můžeme jednoduše zvolit. Na výběr je z první osoby, třetí osoby nebo statického horního pohledu, odkud vidíme celý pokoj. Cestování mezi lokacemi probíhá automaticky pomocí mapy. Stačí jeden klik a jsme na místě. Jelikož se jedná o adventuru, nabízí se otázka, zda je k dispozici čeština. Naštěstí je a navíc oficiální. My si tak si tak celou hru můžeme užít kompletně v rodném jazyce. Ono by to jinak snad ani pro neangličtináře nebylo hratelné.
Odkaz Sherlocka Holmese můžeme jednoznačně doporučit všem fanouškům série, ale i těm, kteří mají náladu na vydařenou adventuru s úžasným příběhem plným zvratů. Grafika už tak nadprůměrná bohužel není. Na druhé straně je ještě třeba pochválit hratelnost a nápaditost celého titulu. Sečteno, podtrženo, naše hodnocení je 78%.
vypadá to pěkně
vypadá to dobře ;) :)
Není to na pohled špatné a má to i něco do sebe. No uvidíme.
Dobra hra, pekna grafika...... ale je to na palici jak ..... :D
celkem dobré no
Hezky sepsaný článek :)
Mám raději akčnější
Do toho jdu...
Ano, jistě Sherlock je velice atraktivní hra Uvdíme co z toho vyjde :). Jsem zvědav :)
TO chci na PS3 :O
Velmi dobře udělanej článek. Jdu do toho :)
Vypadá to vážně dobře :) určitě vyzkoušim :)