Sergej Lukjaněnko. Ruský to autor knižního bestselleru, bez něhož by tato hra nemohla být vydána. Napsal totiž její předlohu – stejnojmennou knihu Noční hlídka, respektive celou trilogii, do které patří ještě titul Denní hlídka a Šerá hlídka. Kolik dalších hlídek má ještě na plánu vydat opravdu nemáme ponětí. V každém případě mu tento tah vyšel a sklidil s ním opravdu zasloužený úspěch. Osobně jsem knížku četl a přestože se mi zpočátku zdála jakousi pouhopouhou kopií Matrixu, po jejím dočtení jsem byl spokojen a autor si bezpochyby chválu zaslouží. Několik let po jejím vydání (myslíme teď v Rusku, do západní Evropy šlo všechno později) byl natočen film. Jak už to dneska známe u mnohých jiných titulů, právě ten ji dokázal pozdvihnout ještě o stupínek výše. Avšak právě pouze v Rusku. Do českých (potažmo západoevropských) kin dorazil v loňském září a o obrovském úspěchu se rozhodně mluvit nedá. Kritikou byl hodnocen vesměs jako průměrný, především kvůli přílišné komplikovanosti a nepřehlednosti. My se však zaměřme na další licencovaný ruský počin – počítačovou hru Noční hlídka.
Přeci jen mnohým lidem název Noční hlídka nic neříká. Někteří ho znají i viděli film, ve kterém se ale zkrátka co by nevidět ztratili. O čem tedy toto v Rusku nadmíru uznávané dílo pojednává? Inu, žijí mezi námi Jiní, členové sil Světla a Tmy. Obě tyto skupiny proti sobě v dávných časech sváděly nelítostné boje. Byl tady však jeden háček – jejich síly byly naprosto vyrovnané, a proto ani jedna ne a ne zvítězit. Ovšem s plichtou se taktéž nechtěl nikdo spokojit. Svými boji mohly zničit celý svět, proto raději uzavřeli Dohodu. Světlí drží Noční hlídku při níž dohlíží na Temné a naopak. Dodržování slibů střeží Inkvizice – další objekt na bitevním poli. Jednoho krásného dne se však objevil další Jiný, ovšem silnější. A tím pádem narušil dlouhotrvající rovnováhu. A ptáte se, v čem jsou ti Jiný tolik odlišní? Zkrátka ovládají nejrůznější nadpřirozené schopnosti, nezapomeňte, že se jedná o sci-fi! Ve hře začínáme s postavou chlapíka Sase. Nečekejte kdovíjak dlouhé úvody do děje, příběh začíná hodně zhurta a ihned jsme v akci. On je to vůbec poměrně zajímavě navržený charakter, protože vezmeme-li, že je naprostým nováčkem mezi Světlými, chová se jako odrostlý veterán, který pamatuje sepsání Dohody (tj. několik století nazpátek).
Jak jsme zmínili již v minulém odstavci začínáte pouze s jednou postavou. Po pro někoho možná až příliš rychlém seznámení se s hrou a základními prvky ovládání se ihned vydáte do akce. V průběhu příběhu se k vám budou různě přidávat další členové, jež vám budou při krutých bojích mnohdy velmi nápomocni. Škoda jen, že si nikdy nemůžeme zvolit zda tu či onu postavu opravdu chceme. Vůbec celá hra je hodně lineární a příliš volnosti není. Stále vás táhne předem určeným směrem dál, když projdete určitým místem spustí se předem nascriptovaná situace, video a přijdou ti samí nepřátelé ze stejného místa. Pravda v průběhu dialogů (jsou mimochodem docela časté) dostáváte možnost určit směr konverzace (zpravidla dvě odlišné odpovědi) a vyhnout se tak několika málo bojům, ale ve finále se dostanete k tomu samému ať říkáte cokoli. Docela divně působí rozkouskování hry na jednotlivé mini-mapy. Jak si tak hrou postupujete dál a dál vždycky se objevíte na samostatné mapě, ze které musíte odejít určeným východem (šipka). U interiérů se dá tento nedostatek „zamaskovat“ umístěním dveří, ovšem u exteriérů na nás působil značně zastarale.
Pokud se pouze běžně pohybujete na mapách není hra v tahovém režimu. Takže nemusíte odpočítávat „drahé“ kroky, mačkat tlačítko pro ukončení tahu ani čekat než se pohne počítač. Ostatně bylo by to u takovéto hry nadmíru zbytečné. Něco jiného to ovšem je, pokud se střetneme s nepřítelem a dojde k boji. Z počátku nám přišly zajímavě vyřešené (především díky Šeru, o něm si povíme za chvíli), ale po delším hraní se stávají úplně příšerně stereotypní a nudné. Každá vaše postava (samozřejmě i protivníka) má určitý počet bodů. Ty může „utratit“ buď za chůzi, respektive přiblížení se k nepříteli nebo za nejrůznější druhy útoků a kouzel. V neposlední řadě také nesmíme zapomenout na již zmíněné Šero, protože se jedná o velmi zajímavý prvek. Každý Jiný se do něj může dostat (přepnutí se do něj stojí bojové body) a právě to je další z jejich nadpřirozených vlastností. Jeho hlavní předností je, že pokud jste v Šeru, nikdo z běžného světa vás nevidí a nemůže na vás ani zaútočit. Nehledě na různé další bonusy.
Ano, je tomu tak. Dokonce i RPG prvky se ve hře objevily. Otázkou však zůstává zda se vůbec máme radovat. U své počáteční postavy si můžete zvolit jedno z pouhých tří hlavních povolání – vlkodlak (respektive jakýsi druid), mág a čaroděj. Výběr je to opravdu poměrně chudý, přičemž je jasně vidět, že autoři chtěli za každou cenu, aby museli hráči využívat různých kouzel. Zkrátka hrubou silou se v Noční hlídce příliš daleko nedostanete. Za každého zabitého protivníka dostanou všechny vaše postavy zkušenosti (nic nového pod sluncem). Přičemž po dosažení stanovené výše přichází level-up, se kterým se vám vylepší některé vlastnosti plus si můžete přidat jeden bod na schopnosti a kouzla. Opravdu strohý a jednoduchý systém, jehož počátky se datují od vydání prvních RPG. Svoji malou funkci však tak jako tak zastává dobře, jenom snad škoda, že si autoři hry nedali více záležet na vymýšlení kouzel (resp. schopností). Je jich docela málo a nejsou nijak zvlášť zajímavá, i když měli v tomto směru určitě velkou volnost (Jiní mohou všechno).
Asi úplně největším kamenem úrazu je právě technické zpracování. Výrobce hry (ruští Nival Interactive) na Noční hlídku použili grafický engine z jejich asi doposud nejúspěšnější PC hry Silent Storm. Pravda, museli ho při přechodu od druhé světové války do moskevských ulic plných kouzel asi značně upravit, ale s větším vylepšením a především modernizováním si hlavu nelámali. V roce vydání Silent Storm (tedy na podzim roku 2003) byla vzhledově na špici, dnes patří už pouze do průměru. Zkrátka doba se mění a pokud autoři pro svoji další hru engine nevylepší, bude to opravdu špatné.Určitou zastaralost jsme již nakousli i v případě přechodu mezi jednotlivými lokacemi, jak jsme popisovali výše. Na druhou stranu občas narazíte na nejrůznější detaily, které vás opravdu utvrdí v tom, že se právě nacházíte v Rusku.
Do tuzemska přiváží a zároveň distribuuje tento titul firma FUTURE games, navíc v lokalizované verzi s českými titulky. Dabing zůstává (naštěstí) v angličtině. Tedy v takové té speciální angličtině s typickým ruským přízvukem. U Noční hlídky bychom však čekali spíše budgetovou cenu 299,- Kč, v tom případě bychom vám rozhodně mohli koupi doporučit. Takhle si ale ještě musíte šest stovek přidat, v obchodech ji totiž seženete za 899 Kč, což si nemyslíme že je úplně adekvátní. Ale budiž. A finální verdikt a zhodnocení? Inu, rozhodně nejde o úplně špatnou hru, kterou bychom opovrhovali. Na druhou stranu na technickém zpracování by to ještě chtělo zapracovat a rozšířit RPG možnosti vypracování postav by také nebylo na škodu. Jak nad tím tak ve finále přemýšlíme, ono by se toho nakonec našlo poměrně hodně, přesto jsme se nějakou dobu opravdu dobře bavili. Proto dáváme hře poctivě vydřených 66% a určitě doporučujeme v první řadě si sehnat knížku, přečíst ji a až potom se pouštět do hry. A pokud jste viděli Noční hlídku zfilmovanou, upravte si hodnocení hry v závislosti na tom, jak se vám film líbil.
Větší blbost jsem fakt neviděl to i bulánci byli super.
A navíc jsem první.Víte co to je bejt první :p
To by mě zajímalo jestli je to podle filmu nebo spíš podle knihy. Páč film je něco úplně strašnýho.
GamePark by si asi měl vyjasnit priority, přeci jen v recenzi je napsáno:
Asi úplně největším kamenem úrazu je právě technické zpracování...V roce vydání Silent Storm (tedy na podzim roku 2003) byla vzhledově na špici, dnes patří už pouze do průměru...Zkrátka doba se mění a pokud autoři pro svoji další hru engine nevylepší, bude to opravdu špatné.
Zato v GP shopu je technická stránka věci podána takto:
Díky užití technicky pokročilého 3D enginu z titulu Silent Storm jsou herní lokace nejenom do detailu zpracované, ale také jsou takřka kompletně zničitelné. Detailně zpracované jsou však i postavy vybavené kromě jiného i ragdoll efekty pro efektní umírání.
Je sice jasný, že to chtěj prodat, ale stejně je to sviňárna :D A Eleshar0, víme, co je to bejt první. To znamená bejt rychlejší než všichni, kteří mají na práci důležitější věci, než sledovat kdy se na GP objeví novej článek a hned tam přidat to svoje 1st :)
Je to skoda, film byl hodne dobrej, (jednicka cela a dvojka mela pro me dost necekanej a epesni zaver), knizka byla naprosto prepychova, vytecne jsem se u ni bavil.
A to, ze to v cechach nemelo takovy uspech? Protoze to prece bylo rusky a co je rusky, to je fuj, takze na to nepudem, ze ne, Mano.
Treba v americe to melo takovej uspech, ze si mohli dovolit tam dat do kin verzi s titulkama a stejne na to lidi porad chodili.
hra mela rozhodne ohromnej potencial,ale esli se to zvrhlo na nepovedene vymlaceci RPG, tak je to nehorazna skoda...
jo a pro toho, co tady psal svoje Prvniiii:
V zahranici, kdyz nekdo da prispevek typu Prvniiii! tak dostane okamzite rating Troll.
Vitej mezi inteligencni trolly...
S tím, že by to mohlo mít budgetovou cenu se vcelku shodujeme ;]. Jinak hra by to nemusela být špatná (i přes t ozpracování, vývoj postav, ...), kdyby dali větší možnosti se pohybovat po mapě, než vám "házet" jednu mapu za druhou, které z větších částí stačí jen projít. Ještě k tomu se drtivá většina map skládá z bojů (zrovna moc se to té knížce v tomhle nepodobá, že? ;)), které jsou opravdu jednoduché, až sem tam na to než se dostanete k leaderovi skupiny. Kápo skupin bývá sem tam trochu tužší, ale stačí mít ve skupince třeba mága a boje pro vás nepředstavují problém (tedy až na boj se Zavulonem u televizní věže, to mi pořád nějak nejde :)). Možná bych doplnil malý detail kvůlo, kterému jsem ze začátkupsal o větších možnostech při pohybu, tím sem myslel, třeba možnosti jako byly v BG1 (Baldurs Gate 1) nebo aspoň něco jako ve Vampires The Masquerade Bloodlines. Něco ve smyslu jako se pokoušejí dělat (ne že by se vždycky dařilo) ve většině rpg, prostě vyhnout se takové svázanosti. Asi jsem to napsal trochu zmateně, ale snad to pochopíte :).
Možná ještě nakonec bych řekl, že knižní podoba Noční Hlídky je skvělá doporučuji si ji přečíst :)
Ještě sem se chtěl vlastně zmínit, že lokalizace do CZ se moc nepovedla :) Překlad hlášek mi přišel trochu mimo a vůbec kompletně při poslechu dabignu zjistíte, že se sem tam vyskytují "chyby", kterých si nejde nevšimnout. :)
Hry Zadara na > http://vip.netsurf.ru/browse/?r=164936 <
No můžu říct že jsem viděl filmy a vůbec se mi to nelíbilo ale hra může být good
Noo.. kde mam zacit, knizky jsem cetl, filmy jsem videl, demo jsem hral, plnou jsem si stahl, problem je v tom ze to ma ochranu ktera nejde prolomit(mozna nejakym tim žonglováním s IDE kabelama, ale nebudu se kvuli hre hrabat v HW).
Hra je jednoduche RPG(presne pro me, ja rpg vubec nehraju, nemam je rad).. co se tyce prekladu RU>EN byl dost hroznej - zvlast je prelozeny text a zvlast jsou nadabovany rozhovory... predpokladam ze v cestine to bude to stejny.. Je to proste hra pro fanoušky Noční hlídky..
nicmene ja jsem se na to vykaslal, protoze na jednoduchou hru je plna celkem draha a jeste k tomu to ma tu hnusnou ochranu, takze si clovek ani nemuze udelat zalohu nebo tak.
Trilofie knih to byla perfektni...tohle asi dle recenze nebude az takovy..vyzkousim uvidim :)
Byl teda odporný doufám, že hra reputaci napraví, ale když tak čtu tak asi ne
u tehle hry jsem vydrzel dost dlouho... a celou jsem ji odehral, jen skoda ze to nebylo jeste trochu delsi.... druhej dil Day Watch je taky dobrej ale celkem nic noveho