Po prvním a hodně kvalitním datadisku Mask of the Betrayer (recenze – 87%) pro úspěšnou rpg hru Neverwinter Nights 2 (recenze – 90%) přichází v pořadí druhý datadisk, tentokráte s podtitulem Storm of Zehir. Herní systém a celkové prostředí zůstávají stejné. Samozřejmostí je opět využití kompletních pravidel Dungeons&Dragons a jedná se tak o opravdu plnohodnotné RPG. Hra je plná statistik, popisků a vůbec všech možných hodnot, které více či méně ovlivňují samotné hraní a rozhodně to není nic pro začátečníky v oboru. Prvních několik hodin i tak strávíte seznamováním s herním interfacem a systémem menu a dalších obrazovek s informacemi. Dokonce si dovolíme říci, že i ke konci hry budete objevovat některé nové věci, které jste do té doby nepoznali. Pokud se chcete dozvědět více o celkové povaze hry, statistikách a dalších detailech, určitě si přečtěte naši recenzi „dvojky”, kde je vše jasně popsáno. V dnešním článku se ale podíváme pouze na datadisk a novinky v něm.
Příběh Storm of Zehir se odehrává ve stejné době, jako příběh prvního datadisku, ale tentokráte se podíváme do jiných končin a za jinými problémy. Počáteční plavba na lodi po moři, kde získáte prvotní zkušenosti a podniknete první rozhovory, skončí neslavným ztroskotáním v divoké bouřce, o čemž se dozvíte z úvodní animačky složené z kreslených obrázků. Na pobřeží bude třeba postavit údernou skupinu a vypravit se za dobrodružstvím, které číhá v první nedaleké džungli. Již první setkání se skupinkami oblud vám napoví, že ani tentokráte nebude hra procházkou růžovým sadem a pokud se z problému šikovně nevymluvíte, vaše cesta může na stejné pláži ihned skončit.
Jednoduchý příběh datadisku se tentokráte točí kolem bandy obchodníků, která si potřebuje najít své místo ve světě, který je v chaosu po zničení krále stínů v původní hře a zamezit Zehirovi, bohu jedu, hadů a temnoty, aby získal moc nad světem Forgotten Realms. Druhý datadisk tedy nijak nenavazuje na první, ale přímo na původní hru, i když pouze celkovým nádechem příběhu. Samotná herní linka vás sice provede celým světem, který je pro datadisk určen, ale pouze z hrubé části. Pokud tedy chcete projít celou mapu, budete muset často sejít z hlavní cesty a prohledat i „nepovinné lokace”. Tam často naleznete nové dungeony, mocné příšery, nebo zajímavé poklady. Problém je, že k prohledávání těchto míst vás nic nevede a na hlavní příběh to nemá byť sebemenší vliv, je tedy otázkou, zda vás bude bavit procházet mnoho lokací jen tak.
Příběh je určen pro postavy na úrovních od 3 do 15 a je tedy doporučeno, založit si zcela novou datadiskovou postavu, ač možnost importu některé z předchozích postav není zakázána. Nově si můžete do hry postavit skupinku až čtyř vlastních postav, které můžete vybavit zcela odlišně a pokrýt tak mnohem větší škálu dovedností a vlastností. Pokud správně zainventujete do vlastnosti „vedení”, budete moci na šestém levelu přijmout do své party také dvě NPC. Krom pomoci v boji vám tentokráte zbytek party pomůže i v rozhovorech a diplomacii. Každá postava může zasáhnout do rozhovoru svým moudrem nebo myšlenkou. Při hře se to projeví tak, že v pravou chvíli se u postavy objeví symbol bublinky, která napoví, že postava má co říci. Díky množství postav v partě se tak počet možných odpovědí slušně rozšíří. Celkově však rozhovory nejsou tak kvalitní, jako v předchozích dílech.
Jak se na datadisk sluší, byl rozšířen již tak široký počet tříd. Přibyly tři nové herní třídy – jedna čistě bojová, druhou je klerik se speciální velkou silou proti nemrtvým a na závěr je to démonická verze warlocka, jehož specialitou je vracení útoku na útočníka. Tři nové třídy nejsou tolik, vezmeme-li si, kolik jich je přítomno v původní hře. Kvůli inovacím v počtu tříd tedy nemá smysl si nový datadisk kupovat. Nicméně vzhledem k tomu, že vaše parta se může rozrůst až do počtu šesti jedinců, můžete hnedle využít některou z nových postav. Samozřejmostí je možnost automatického a doporučeného rozložení zkušenostních bodů mezi vlastnosti a také automatická volba schopností. Tím se sice ochudíte o zážitky výběru správné kombinace, ale pokud se s tím nechcete zabývat, můžete to prostě urychlit. Pokud náhodou někdo z vaší party zemře při boji, můžete parťáka oživit a poté ho ve městě plně doléčit. To je také novinka.
Po lokacích se pohybujete klasicky v pohledu shora, případně si kameru můžete upravit podle své potřeby. Při celkovém pohybu mezi lokacemi je k dispozici náhledová mapa. Ta je tentokrát 3D a pohybujete se po ní s hlavním hrdinou a vedoucím celé party. Na mapě také vidíte znázorněné zájmové body a pohybující se nepřátele. Můžete se jim tedy vyhnout, případně je napadnou ze zálohy. Při přepnutí mezi mapou a detailním pohledem na lokaci probíhá poměrně dlouhý loading, který zabere někdy i několik desítek sekund a může tak trvat déle než samotný souboj. Interakce s mapou je na lepší úrovni a její smysl tedy oproti předchozím dílům nabyl.
Jak je podle zápletky příběhu poznat, velkou součástí bude obchodování. Nejenže při prodeji a nákupu surovin a věcí poznáte nové postavy, ale také se podíváte do rozličných končin a zvyšujete svůj vliv na okolní svět. Navazování obchodních dohod s okolními městy je jednou z těch zajímavějších věcí v příběhu, i když ho víceméně můžete z velké části vypustit a obejít. V rámci výprav karavan a jiných obchodů se budete moci dostat k zajímavým surovinám, které byste jinak jen těžko sháněli a díky nim pak můžete postavit předměty nedozírné ceny a síly.
Ruku v ruce s obchodem tak jde výroba předmětů, kde zužitkujete získané suroviny a materiály. Práce s recepty se hodně zlepšila a výroba je tak jednodušší a rychlejší. Tentokráte stačí pouze poklikat v inventáři na recept a pokud máte dostatek surovin, předmět se rovnou vytvoří, nebo vylepší. Dobré také je, že všechny suroviny nemusí mít pouze jedna postava, ale berou se dohromady od celé party. Odpadává tak nesmyslné a nudné přesouvání surovin mezi postavami. Výsledkem je, že do výroby předmětů se budete pouštět častěji a s větší chutí, než v předchozích dílech.
Celá hra běží na původním enginu a bohužel si stále drží tytéž chyby a dokonce nové přidává. První věcí je enormní a neopodstatněná hardwarová náročnost, kdy při výskytu více postav na jedné obrazovce začne hra příšerně cukat, i když do té doby šla v pohodě. Při středním nastavení jde hra i na sestavě Intel Core2Duo E6300, 2Gb ram, GeForce 8800GT pod hranicí 30 fps a tak jsme byli nuceni nastavení snížit někdy až na low. Dalším a tentokráte hodně velký problémem je celková mapa světa. Po té se sice dá pohodlně cestovat i na velké vzdálenosti a tentokráte dokonce v 3D modelu, ale při jakémkoliv, byť i krátkém, přechodu po této mapě spadnou z postavy veškerá získaná dlouhodobá kouzla, což znamená povětšinou aury. Vzhledem k tomu, že některé aury se dobíjí hodně dlouho, budete jen tiše klít, jakmile vás na mapě přepadne náhodná banda nepřátel a vy bude bez ochranných aur. Nepřátelská banda vás přitom může přepadnou kdekoliv a bezpečně lze odpočívat pouze ve městech.
Po grafické stránce je hra stejně pěkná jak první dva kousky stejné firmy, ale v dnešní době již engine maličko zaostává a rozhodně by se hodila větší detailnost textur a vyhlazenější hrany. Například první setkání s hrou začíná na lodi, která je vzhledové poměrně ošklivá. Na druhou stranu třeba města a vesničky jsou vymodelované moc pěkně a do nejmenšího detailu. Design postav opět nemusí sednout každému a například nám se nepovedlo najít jedinou postavu, která by (samozřejmě po vzhledové stránce) vypadala jakž takž normálně. Hudební doprovod je klasicky na slušné úrovni, i když ne každý rozhovor je nadabován a některé skladby jsou velmi povedené.
Celý datadisk je opět poměrně dobře zpracovaný, ale bohužel si nese i stálé nešvary svého enginu. Navíc oproti předchozím hrám se nic nového neobjevuje a příběh taky není tak kvalitní, jako kdyby autorům docházely nápady. Jak říkáme vždy, příběhy ze světa Forgotten Realms jsou spíše pro vyznavače hardcore RPG, kteří hledají jasné uplatnění pravidel D&D. Pokud se chcete Storm of Zehir věnovat pouze chvilku každý den, raději si kupte nějaké akčnější RPG, klidně staršího data. Pokud chcete hře obětovat několik celých víkendů a Neverwinter Nights 2 i s datadiskem máte prolezlé od západu k východu, klidně si kupte i tento datadisk. Chybu určitě neuděláte. Hodnocení však bude tentokrát o něco slabší – 70%
Na Baldur´s Gate, Icewind dale jsem vpodstate odrost, Neverwinter nights pro me jsou jednou z nejlepsich her a to se tyka i datadisku, koneckoncu s par lidma jsme u nich stravili pred par lety prazdniny :)), nicmene Neverwinter nights 2 a to vcetne datadisku.. JSOU TAK PRISERNY BALAST! Nechapu kam se ztratil krasny design predmetu, proc perfektne vypadajici roby nahradil vysloveny humus, nechapu proc uhledny interface, perfektni interaktivni quick cast menu bylo premeneno na sileny heges na kraji obrazovky hrajici vsemi barvami jak za casu Amigy, netusim proc ikony kouzel se zmenili na detske omalovanky, netusim proc kouzel ubylo, netusim proc byl zmenen system epickych class.. a hlavne.. hlavne netusim proc epicke spelly jako Pekelna koule, Destruction (absolute) a dalsi, byly nahrazeny neefektinimi shity jako napriklad hromadny polymorf.. je to ucine, ale tupe, neni to hodno epicke postavy D&D.
PROSTE:
Epicky mag, ci epicky palemaster, stejne tak epicky warrior, shadowdancer, ci cokoliv jineho uz nema ten pocit uzasne moci, elegantnosti, sily... uz je to jen proste postava na vysokem levelu a vyznam slova Epicka se vyslovene ztratil... skoda! Kazdopadne vsem pripadnym zajemcum doporucuju prvni NWN a datadisky.. pobavite se podstatne vice.. hlavne se doporucuju vyhnout NWN2: Mask of betrayer, system spirit energy je opravdu velmi otravny az frustrujici, nemluve o bordelu co dela pri exportu postavy.
Jak jsem to v zachvatu nadcenosti (ze novy Datadisk to dal dokupy) zkousel, tak jsem mel moznost to vyzkouset na nekolika PC (peti a jeden notes).. vysledek pozorovani: Nezalezi na graficke karte jestli Ati nebo Nvidia... zkouseno od serie X850 po X4870... nicmene zalezi na PROCESORU! I v pripade Radeonu x850 jelo vsechno VELMI dobre a stabilne.. s procesorem AMD x2 4400+... nicmene na vsech procesorech a NB osazane procesorem od Intelu byl problem zminovany v recenzi, brutalni pokles snimku.. nestabilita... ze by Intel kdesik udelal chybu? ;)
link na mod ktery rusi potrebu spiritu i tak je mozne vysavat duse
http://nwvault.ign.com/View.php?view=NWN2Scripts.Detail&id=166
(bez toho spirit modu bych to asi nehral)
Jinak bych rekl ze prvni datadisk byl jeste o chlup lepsi nez puvodni hra doporucuju vsem.
Ps jeste mam athlon :)
Neverwinter Nights 2 mám a nebaví mě, myslím že ani tento díl by mě nebavil. Nejsem prostě RPGčkář
myslel jsem ze to bude lepší
Proti základní hře je ochuzená grafika :( Nebo je to možná komprimací... Jinak já mám rád rubačky jako je Diablo nebo Sacred... Teď se tešim na Sacred 2 za chvilku bude dotaženej tak doufám že na pár dní u něj umřu :o))
načo si si ju kupoval ked nie si RPGčkar?? :))))) . jednotka sa mi páčila k dvojke čakám na češtinu ... hmmm...možno sa dočkám kým ešte budem mať chuť zahrať si hu :))))
Mozna tobude dobra parba
ja moc sklamany nejsem vypada to dobre:) 5/5
:-((
Je k dispozici veřejná beta! Vše ze základní hry je přeloženo (až na výjimky v popisech potvor). Stáhnout můžeš zde: http://www.nwn2.nothrem.cz/
datadisk sem datadisk tam, kdyby radsi ceskej distributor NWM 2 dodelal konecne po dvou tetech cestinu
hry na tento zpusob me neberou
krok z5
nic moc
nwn1 bylo super....
2 je spatnej vtip
ale clanek peknej tak za 5 ! =)
baldurs gate jinak 5*
vzhledem ktomu ze spousta lidi hraje newerwinter nights 1 uz dost dlouho tak tohle se asi ani moc nechyti protoze je to moc narocne dnesni hraci mmorpg her nemaji zas tak dobre pc aby to utahly a i kdyby tak za to asi nebudou chtit platit a na free bude malo hracu...
sice me nejak moc nelaka ale muze to byt sranda.
nic moc no čekal sem od toho víc
cekal sem to lepsi i tu grafiku hratelsnost moznosti nak se mi to nelibi
Tahle hjra zadnou poradnou grafiku nema, me prijde atmosfera grafiky WoW 100x lepsi, jen je to kktsky optimilizovane... Prece nemuze nekdo rict ze hra ve ktere je absolutni fog uz 10 metru od postavy ma dobrou grafiku...
ste padli na hlavu? tohle neni mmorpg, tohle je klasike RPG, jo a k te češtině, vydana bude nejpozději na vanoce, http://nwn2.nothrem.cz/index.php
Dobrá hra hodně dobrá
vypadá to dobře
nudný
Vypadá to pěkně...Dal bych ale asi víc než 70%
jsem prvni dil a urcite se bude dat hrat i tohle
5* uz sem to zkousel je to fakt husty
celkem zajímavé.jednička byla taky dobrá.
:D:DD: no nic moc
mno musim pochvalit tema a pribeh je fakt dobrej ale mohli si vic zahrat s grafikou prostredky k tomu maji tak nevim proc to neudelaji :-D lol to se rymovalo:D
no nevim nevim mno
už mi z toho čtení bolí kedlubna. Za 5 *
no muze to být zajímavý,určo to stáhnu,vypadá to dobře
tento datadisk je velmi super už vyznívá tím ,že má novérasy,povolání,nepřátele,zbraněa předměty má,ale i pár chybiček a proto mu dávám 86%
Je to jak slozitejsi diablo... ale ma to docela dobrou grafiku x)
nwim newim