Obzvláště poslední dva roky se vyznačují tím, že se hráči bezpřestání zabývají chmurnými myšlenkami na postapokalyptický svět ovládaný virem, jenž mění lidi v zombie. Překvapivě se však ve většině případů nerozhodli jen tak nečinně sedět. Naopak se na takovýto scénář začali připravovat prostřednictvím survival akcí s otevřeným světem. Za určitý mezník tohoto žánru bychom mohli považovat začátek roku 2012, kdy vyšel výborný mód DayZ určený pro vojenský simulátor Arma 2. Od momentu, kdy se do něj prakticky každý zbláznil, se pak oznámení nových her s podobnými principy začala objevovat téměř s měsíční pravidelností. Jedno z nich nám představilo i kousek Nether, který oficiálně vyšel před nedávnem a vy se tak na něj s námi můžete podívat v dnešní recenzi. Obsahuje všechno, čím by měla správná survival hra disponovat?
Snahy o přežití v troskách města, které si prošlo peklem, byly konstruovány pod dohledem studia Phosphor Games. To bylo založeno teprve nedávno, ačkoli se od té doby již stihlo zapřičinit na celé řadě projektů. Už v roce 2010 spolupracovalo na tvorbě kusu Kinect Adventures, jejž si alespoň vyzkoušel snad každý, komu se původní pohybový ovladač od Microsoftu dostal do rukou. Svůj následný titul Project Awakened bohužel tvůrci do konce dotáhnout nezvládli. To samé ale ani náhodou neplatí pro mobilní hry The Dark Meadow a Horn. Nether je však přece jenom trochu jiná liga. Dokázali si tvůrci s klasickým titulem, kvůli němuž nemusíte bezpřestání ošmatávat dotykovou obrazovku, poradit?
Událost, jež svět v podobě, jak jej známe, uvrhla do zapomnění, se odehrála celých deset let předtím, než jsme do světa Netheru vhozeni. Mohutná sluneční erupce tehdy uhodila do Země a více než dvě třetiny lidské populace se proměnily v podivné tvory, jež začali být postupem času čím dál agresivnější. My se ocitáme v roli „poslíčků“, kteří mají na starosti přenášení balíků z jedné chráněné zóny do druhé. Po cestě se ale samozřejmě nachází mnohá smrtelná nebezpečí, s nimiž si budeme muset poradit, protože jakmile jednou zemřete, už se na nohy znova nepostavíte. Ačkoli většina her spadající do tohoto žánru žádné známky příběhu neobsahuje, trochu nás mrzí, že se Nether nesnaží alespoň lehce naťuknout téma, jak se to celé vlastně stalo. S každým doručeným balíkem bychom kupříkladu mohli dostat krátkou zprávu, načež bychom si jednou v daleké budoucnosti mohli být schopni vytvořit kompletní obraz toho, jak se z našeho světa stalo smetiště vesmíru.
Přestože ale o zdejším světě a jeho příběhovém pozadí příliš mnoho nevíme, je třeba říci, že je naprosto překrásný. Tvůrci se jej údajně rozhodli vystavět na základě Chicaga, kde se koneckonců samotné studio nachází, přičemž práce, kterou na něm odvedli, vám skutečně vyrazí dech. Scenérie, na něž během hraní nejednou narazíte, jsou naprosto překrásné a rezem opletené mosty v kombinaci s poničenými mrakodrapy vytvářejí výbornou atmosféru. Pozornost byla věnována každému detailu, a i kdyby hra nabízela možnost pouhého projití se kolem bez čehokoliv dalšího, vyplatí se nad jejím pořízením v každém případě zapřemýšlet. Až tak skvěle město, kde se Nether odehrává, vypadá.
Je pravdou, že ji má z velké části na starosti právě herní svět, nicméně nevěnovat odstaveček atmosféře by bylo u této hry chybou. Vývojáři si rozhodli vyhrát s nepřáteli tak, aby se vám při každém střetu trošičku nadzvedly chloupky na zátylku. Právě proto jsou vyzbrojeni teleportací, takže vám mohou z ničeho nic kompletně zmizet z dohledu a o sekundu později zjistíte, že jsou vám v zádech a život rychle uniká z vašeho těla pryč. Během zmíněné sekundy každopádně zcela přestanete dýchat a rozbuší se vám srdce, dokud vše opět nebude uvedeno na správnou míru. Když se taková potvůrka totiž ztratí z očí, ani náhodou zároveň nezmizí i z mysli a můžete si být jistí, že dříve nebo později zaútočí. Minimálně atmosférou tak kousek předčí jiné survival tituly určitě.
V hratelnosti se jim bohužel tak nanejvýš vyrovnává. Titul obsahuje prakticky všechny klasické prvky, které má v rámci žánru každý jiný kousek, a s ničím novým přijít nezvládá. Na samotném začátku dostanete na výběr z několika charakterů, načež je vám umožněno i rozhodnutí, zda se objevíte rovnou uprostřed stvůrami ovládané divočiny, nebo se raději ustrašeně uchýlíte do jedné z řady chráněných zón. Následně začíná peklo. Musíte shánět potraviny, doručovat balíky, abyste měli peníze, nakupovat zbraně, tvořit zbraně, komunikovat s ostatními, spolčovat se s ostatními, obírat nepřátele a vůbec – přežívat. Jak už jsme zmínili, věcí, kterou se Nether odlišuje, je prostředí, při jehož objevování se budete cítit skvěle a budete tak mezi nepřátele vždy vyrážet s nadšením z nevědění, na co narazíte tentokrát.
Jakmile ale jednou zemřete, veškerý váš pokrok bude samozřejmě navždy ztracen. Naštěstí Nether obsahuje jednu skutečně dobrou featurku, díky níž kromě charakteru, za nějž v daný moment hrajete, zabíjením a plněním úkolů levelujete i celý účet. Právě díky tomu můžete pokaždé začít s lepšími předměty a více životy než ostatní. Nesmíte si ale myslet, že by to kohokoliv příliš zvýhodňovalo. Pravdou je, že budete pouze rádi, že je váš postup hrou poznat a že jste odměňováni za všechno, co děláte. Třeba však ani nikdy odznova začít muset nebudete. K této možnosti značně přispívá získávání zkušeností pro vašeho hrdinu, u nějž máte následně k výběru z několika stromů schopností, do nichž lze investovat schopnostní body získané po dosažení každého nového levelu.
Základem zdejšího soubojového systému jsou přirozeně zbraně. Ty si je možné po zisku určitých surovin vyrobit, ačkoli se zprvu jednoznačně uchýlíte k používání těch, jež jsou určené na blízkou vzdálenost. Nehledě na to, co budete držet v ruce, však uznáte, že souboje jsou jednou z předností hry. Mají náboj, za nějž je zodpovědná především náhodná teleportace soupeřů, kterých je řada různých typů. Rozhodně by si však titul žádal trochy balancu. Doručení první zásilky je totiž často nemožné, až vás začne uprostřed cesty honit několikanásobně velký tvor, který vás ještě k tomu zabije na dvě rány. Jiní protivníci na druhou stranu nevydrží nic a jde o až příliš snadný zdroj surovin, kterých by v survival hrách měl být nedostatek.
Obrovská výtka tvůrcům směřuje za to, že se rozhodli obsáhnout mikrotransakce do hry, za níž samotnou musíte už tak platit. Naštěstí většinou nejde o nic velkého, ačkoli se nedá říci, že by premium hráči nebyli zvýhodňováni a neměli na přežití milionkrát větší šance. Pravým kamenem úrazu je pro Nether bohužel počet bugů, na něž narazíte. Je totiž neuvěřitelně velký. Procházení kamenů, propadání se světem, vypadávání serverů, neaktivní nepřátelé zírající do země bez toho, že by na vás měli touhu zaútočit, a mnohé další chyby a chybky dělají z hraní mnohdy peklo. Řady bugů nesmaže z vašeho dohledu ani příjemný audiovizuál. Hra ale rozhodně nevypadá špatně a naslouchat jejím zvukům se dá bezproblémů také. Otázkou tedy zůstává, jak dobře na tom jste, co se týče nervů.
Zatím nejobsáhlejší titul studia Phosphor Games se zřejmě nepovedl úplně přesně tak, jak si jeho tvůrci představovali. Dojem kazí především hromady bugů, ačkoli má Nether samozřejmě i své kvality. Tou hlavní je bez diskuze svět, ve kterém se odehrává. Při jeho prozkoumávání budete totiž neustále ohromováni tím, co všechny nabízí a kam všude se můžete dokonce i dostat. Svět bez překážek je každopádně tím jediným, v čem hra vyčnívá nad svými druhy, jež taktéž spadají mezi survival kousky. K nalezení jsou však rozhodně zajímavější tituly, z nichž bychom vyhlíželi především finální verzi samostatného DayZ, které se momentálně nachází ve fázi aplha. Nether si z naší recenze odnáší 60 %, a pokud jím nejste doopravdy posedlí, s čistým svědomím bychom vám jej doporučit pravděpodobně schopní nebyli.
Co to bude chtít od mého PC? Rád bych si to zahrál. :)
Ani si to nekupuj... maj to strašně špatně pořešené a těch bugů fakt hafo. Nemluvě o přehnané obtížnosti a žádném úvodu do hry.
Těch 60 % bych tomu určitě nedal.. spíš tak 30-40%
ještě bych dodal že je to celkem náročné na HW takže doporučuju spíš silnější stroj.
Nemluvě o tom že ta hra je Pay 2 win.
60% to je teda hodně optimistický názor. Ta hra je sračka všech sraček. Když o ty hře řeknu, že je sračka tak i sračka se urazí. Nether je 2x vysraná sračka. To je sračka, kterou sežrala jiná sračka a pak ji znovu vysrala.
Hra má tendenci zamrzat při výběru serveru
Chybí nastavení
Chybí jakýkoliv návod co kde zmáčknout
Když se připojíte na server, hra vás hodí jako pozorovatele a nenapíše co máte udělat, aby jste mohli hrát. Vůbec se s vámi hra nebude bavit. Nekupovat !!!
Jo a s hodnocením to vidím tak na 10%
Těch 10% je za hezkou grafiku. Ostatní prvky hry jsou jenom hovna.
Super článek :)
zaplaceno ,sosnuto,play a nic gg..
Zajímavej článek:)
Hry se žánrem open survivalu jsou zajímavé a i tato hra mě opravdu zaujala. Avšak jeden nedostatek bych vytknul a to je pro mě dlouhodobá nuda, která může nastat během hraní. Prostě chodím, čekám, sleduju a hledám, ale když se delší dobu nic neděje, hra přestává bavit.