Nebuchadnezzar tak trochu skutečně působí jako exkurz do historie, a to hned ve dvojím slova smyslu. Jednak vás provede historií nejstarších známých měst a ukáže vám, jak důležitou roli hrál vynález zavlažování, keramiky a budování okázalých monumentů, druhak ztělesňuje „starou dobrou poctivou“ budovatelskou strategii, které se dnes už moc nevidí.
Na první pohled to možná bude pro mnohé hráče přímo odrazující. Izometrické pojetí, poměrně složitá zpráva produkce surovin a uspokojování potřeb obyvatelů a nutnost všechno si poctivě sám postavit a naplánovat. To všechno zezačátku působí tak trochu chaoticky, ale jakmile se s tím sžijete, zjistíte, že všechno skvěle funguje, ovládání je perfektní intuitivní a ta původně chaotická správa je vlastně poměrně přehledná. A nebojte se, pokud nejste zrovna stratégové, hra obsahuje velice vlídný tutoriál.
Vše se zde točí kolem efektivity a optimalizace. Postavíte základní domečky, farmy, skladiště a začnete uspokojovat základní potřeby obyvatel. Jakmile budou vaši poddaní spokojení, postoupí jejich domy na vyšší úroveň, čímž si ale začnou nárokovat luxusnější zboží. Hra se příjemně pomalu komplikuje, až se najednou zastavíte a fascinovaně si uvědomíte, jak neskutečně složitý systém jste vybudovali. Jenom dopravení jedné potraviny k potřebným lidem může být občas dost náročné, protože do celého procesu nestačí zahrnout jen výrobní a zpracovatelské budovy, ale i skladiště a často i karavany a obchodníky. A to se bavíme o naprostém základu, počkejte až budete optimalizovat distribuci surovin tak, abyste získali přebytek, který budete moci exportovat.
Čísla a statistiky budou vašimi nejlepšími sluhy. Kromě nich Nebuchadnezzar ale nabízí i grafické znázornění výroby a distribuce jednotlivých zdrojů. Z domečku se náhle stanou jednoduché kvádry, jejichž výška odpovídá počtu uskladnění dané suroviny. Rázem zjistíte, kde v celé té změti komplikované infrastruktury vězí problém. Někdy je to malým skladištěm, někdy nestíhají výrobní budovy, jindy zjistíte, že karavany nejsou s to přepravit včas zboží atd. Nebuchadnezzar vám to umí zavařit na mnoho způsobů.
Ve výsledku vám pod rukama vznikne složitý organismus, jehož rovnováha může být velice křehká. Stačí, abyste postavili pár domečků navíc, aniž byste třeba měli dostatek keramiky a chleba a najednou se vám nespokojení dělníci začnou odstěhovávat. Jenže ti vám budou pochopitelně chybět, protože chytali ryby a pěstovali luxusní plodiny pro střední třídu… Jsem si jistý, že si to dál už dokážete domyslet sami. Než řeknete Nebuchadnezzar, z vašeho veledíla se stane město duchů a budete v něm moci leda tak provádět archeologické vykopávky. Udržení rovnováhy vašeho města není jednoduché, ale o to větší je to výzva a zábava.
Nebuchadnezzar disponuje celou řadou nástrojů, které vám řízení města usnadní. K dispozici budete mít spoustu tabulek, statistik a přehledů. Některé přehledy jsou přitom opravdu velmi povedené a velmi užitečné – jako výše zmíněné grafické znázornění počtu dané suroviny v různých budovách. Celkově ovládání je velmi intuitivní a jakmile se sžijete se základními principy, přijde vám velmi přirozené. Hra v tomto směru nabízí jednu originální funkci, která ale působí tak přirozeně, že vám přijde skoro až divné, že jste ji v jiné hře neviděli. Můžete zde klasicky zrychlovat a zpomalovat čas přes klávesy plus a minus, kromě toho ale můžete čtyřnásobně zrychlit čas držením klávesy, tzn. že jakmile klávesu pustíte, čas se opět vrátí do normálu. Tohle je velmi šikovné, když třeba postavíte novou čtvrť a chcete jen, aby se do ní nastěhovali lidé, zabydleli se a vy mohli pozorovat, zda všechno funguje, jak má. Prostě jen podržíte klávesu, dočasně zrychlíte čas a pak klávesu zase pustíte. Je to vlastně jen taková drobnost, ale hraní to velmi zpříjemní.
Hra je zaobalena do velmi povedené grafiky. Jednotlivé budovy od sebe dobře rozpoznáte a na vaše starověké město je radost pohledět. Grafiku pak doplňuje velmi dobře zvolený soundtrack, který příjemně dokresluje atmosféru pradávných měst.
Co mi ve hře trochu chybělo, byly některé ovládací prvky. Např. není možné „nakliknout“ si karavanu, abyste zjistili, jakou má trasu a kolik veze dané suroviny. Obecně panáčky nelze vybrat, vždy musíte kliknout na příslušnou budovu. Dále by se mi ve hře líbilo, kdyby něco spojovalo jednotlivé mise – třeba nějaký příběh. Hra se tohle snaží řešit historickým popisem období, kdy se daná mise odehrává, ale ten je spíše encyklopedického rázu. I když je nepochybně fajn si přečíst nějakou zajímavost o staré keramice a zkusit si, jaké to je „vynaleznout“ zavlažování, jednotlivé mise působí tak trochu izolovaně. Příběh by přitom mohl hru posunout o úroveň výš.
Nebuchadnezzar je velice příjemná strategie, kterou ocení každý milovník optimalizace a micro managementu. I když vypadá a působí „klasicky“, přináší několik velice užitečných a intuitivních novinek, které vám dají ještě větší kontrolu nad správou města, a tak vám pomohou si hru ještě více užít. Mně osobně dojem ze hry trochu kazila absence příběhu, nebo jiného přediva, které by propojilo mise. I když na druhou stranu chápu, že vývojáři chtěli každou misi zasadit do specifického období, což se s vyprávěním příběhu příliš neslučuje. Celkově se jedná o titul, u kterého strávíte mnoho hodin bez mrknutí oka a hraní si užijete i přesto, že se občas při micro managementu pěkně zapotíte.