Žánr opravdu ryze arkádových závodních her se stává v poslední době čím dál tím populárnější. Zatímco v dřívější době se vývojáři snažili vytvářet simulace, moc se jim to nedařilo a nakonec se ze hry stala přeci jen čistá akrádovka, teď začínají být arkády populární a dělají je rovnou s jasným úmyslem. A výsledky nejsou úplně špatné. Zmiňme třeba závodní tituly Blur, Split/Second, ale také známou značku Need for Speed: Hot Pursuit, všechny z relativně nedávné doby. A navíc i dobré hry, ve kterých byste reálné chování aut hledali marně, přesto jsme se skvěle bavili. A tak se nám to líbí: vývojáři si musí hlavně přesně stanovit, co ze hry dělají, a pak si za tímto cílem jít.
Aktuálně vycházející titul Nail’d se od začátku prezentoval jako ryzí arkádovka, která přinese na naše monitory velký chaos. Hned od prvního oznámení této hry s trošku zvláštním a nevšedním názvem nám bylo jasné, kde si tvůrci vzali inspiraci. I teď, kdy už máme hraní Nail’d za sebou, se nám v jeho souvislosti hodně vybavuje především loňský FUEL. Jak si můžete přečíst v jeho recenzi, nešlo vůbec o špatný titul, ale ani vysloveně zázrak, který bychom hráli dodnes. Aktuální novinka se přesto v něčem vydala trochu jiným směrem a do velké míry jde o návrat ke kořenům tohoto žánru. Vlastně spíše než by přinesla něco vysloveně nového, tak oprášila staré a zažité prvky. Bohužel zároveň v dost osekaném a strohém podání, jak si povíme v průběhu dnešní recenze.
Hodně přímočarou a jak jsme už řekli strohou hratelnost indikuje hned první pohled do menu. Kromě běžné „rychlé jízdy” tady naleznete i kariérní mód, ovšem ten se skládá prostě jen z obyčejných turnajů plných závodů. Nenajdete tady nic hlubšího, žádné detailní možnosti. Prostě jen naskočíte na svoji čtyřkolku nebo terénní motorku a máte za úkol zvítězit. V několika různých ligách se tak utkáte s nekompromisními protivníky s jediným cílem: vyhrát celý šampionát. Ve většině případů se závody jedou na tři kola, některé delší tratě pak pouze jedno. Obsahu skutečně není příliš a vzhledem k celkovým možnostem a stylu závodů bohužel nevydržíte pařit příliš dlouho. Jak je to možné? Nail’d jsou neskutečně svižné a řítíte se skutečně obrovskou rychlostí. Záhy po prvních odjetých závodech jsem si vybavil upozornění ve hrách, že by mohly vyvolávat epileptické záchvaty. Tady by to mělo být napsané tučně přes celou obrazovku. Ostatně podívejte se na video z hraní v tomto článku a poznáte sami, jak vypadá opravdu strhující a svižná jízda v praxi.
Jak jsme říkali v úvodu, nejlépe lze tuto novinku přirovnat k loňskému titulu FUEL. Na druhou stranu to bylo kromě off-roadového ježdění a obrovské rychlosti zajímavé i možnostmi spojenými s děláním triků ve vzduchu. Za to jste dostávali body a celý tento systém byl vlastně na hře asi tím úplně nejlepším a nejlákavějším. Nail’d nic takového ale bohužel neobsahuje. Během ježdění v závodech si sice také náležitě zaskáčete, ale tím to hasne. Během skoků totiž nemůžete prakticky nic, přesněji řečeno nemůžete dělat nic efektního na pohled. Co ale jde je zatáčet, ano dokonce i takhle v letu můžete korigovat směr vašeho „letu” a snažit se přistát co nejdříve, nebo naopak doletět co nejdál. Pohybování se během letu určujete klasicky pomocí šipek. Samotné závodění se může někomu zdát trošku krkolomnější – zatímco k zatáčení slouží šipky, tak plyn přidáváte klávesou Ctrl a brzdíte klávesou Y. A to vám v podstatě stačí, nic jiného tu nehledejte. Tedy nesmíme zapomenout ještě na Shift sloužící pro aktivaci zrychlení. To se stalo nakonec v podstatě jediným osvěžením celé hry.
Abyste mohli používat zrychlení, které zastává funkci jakéhosi nitra, musíte nejprve naplňovat ukazatel v pravé dolní části obrazovky. To lze několika způsoby. Asi nejčastěji si můžete trochu naplnit zrychlení tím, že bude projíždět přesně danými bránami. Zkrátka na takových hůře přístupných místech jsou dvě tyče v zemi (nebo visící kruh ve výšce) a když se vám skrz ně podaří projet, naplní se vám trochu tento ukazatel. Druhou možností je pak takříkajíc správně skákat. Za nějaké akrobatické kousky sice nejste odměňováni, ale musíte se snažit ukázkově dopadnout na zem a odměna vás nemine. Celý systém se nám zdá opět takový osekaný a nedotažený, určitě mohli vývojáři využít této featurky trochu lépe.
K samotnému průběhu závodů ještě musíme dodat, že se dost liší od všech ostatních titulů v žánru závodních her. Ono podle našeho názoru tady ani tak nejde o skutečně řidičské schopnosti, jako spíše o postřeh. Nemusíte mít starost o to, jak dobře a precizně vyberete kterou zatáčku. Pozor však musíte dávat na mnohé překážky na tratích, počínaje stromy, přes zábrany až po ostatní závodníky. Design tratí není špatný, tvůrci dokázali ukázat dost kreativní výtvory, jen nás mrzí trošku přílišná statičnost. Třeba ve Split/Second potěšilo alespoň ničení prostředí a i když je Nail’d v základu o něčem úplně jiném, podobné zpestření by prospělo. Tady snad jedinou možnou změnou na trati a zároveň pohyblivou překážkou jsou různé vlaky, které vám mohou nepříjemně zkřížit cestu. Rozhodně ale počítejte s tím, že budete každou chvíli bourat, a to hodně tvrdě. Zkrátka nástrah je tu tolik a tempo je tak vražedné, že se nejde vyhnout všemu. Nehody nejsou žádný problém, když už nabouráte, bývá to pro vás kritické, ale záhy se objevujete na trati znovu a můžete pokračovat ve své zběsilé jízdě.
Především některé nápady v game designu lokací jsou hodně povedené. Společně s blur efektem (který k tomuto žánru prostě patří) působí Nail’d docela cool efektem, což bylo zajisté cílem vývojářů. Některé momenty jsou občas vskutku ztřeštěné, a i když nemůžete za letu dělat triky, manévrování vás také bude bavit. Bohužel nás to všechno záhy omrzelo. Určitá zábava pak může spočívat alespoň v hledání různých cest, tratě jsou totiž dost rozmanité a zkoumání je vcelku zábava. Přesto se nemůžeme zbavit špatného pocitu, že jsme prostě všechno objevili hned během prvních dvou závodů a pak se to opakuje neustále dokola, bez jakékoli jiskry.
Po vizuální stránce vypadá Nail’d vcelku obstojně. Grafické zpracování krajin, v nichž se proháníte, je na docela dobré úrovni, i když má své mouchy. Především nás udivila hodně velká nevyrovnanost. Zatímco občas jste uchváceni krásnou grafikou, jindy narazíte na nějaké doslova strašné a nevzhledné modely. O dost slabší je pak celkově zpracování zimních krajin, některé zasněžené pasáže jsou opravdu hodně nevzhledné. Samozřejmě hodně toho tvůrci dokázali schovat za rozmazaný blur efekt. Ten totiž skryje horší detaily jako nic.
Základní nápad a cíl hry nebyl vůbec špatný, bohužel jeho realizace se nakonec nepovedla podle našich představ. Prostě to v praxi tak docela nefunguje. Zatímco předchozí projekty studia Techland měly kouzlo, o Nail’d to říci nemůžeme. Po hodně krátké době vás totiž omrzí a nenabízí dostatek obsahu, ani zajímavých featurek, které by nás přikovaly k hraní. Prostě se jedná jen o takové obyčejné, ničím nevynikající off-roadové závody, které zklamaly hlavně ohromnými skoky. Tedy paradoxně tím, co mělo být největším lákadlem. Na druhou stranu nějakou tu srandu si přeci jen užijete, a tak udělujeme rovných 60 %. Před vydáním vypadalo Nail’d hodně ambiciózně, ale tuhle pozici nakonec nedokázalo obhájit.