Nejnovější přírůstek do světa Warcraftu, datadisk Mists of Pandaria, to měl od začátku velmi těžké. Spousta hráčů se předem vymezila proti nové rase – pandám, jiní zase protestovali proti asijskému zaměření hry. Pravda je však taková, že Pandaria, i když nabídne pouhých 5 nových levelů a v samém závěrů se vrací svou náplní do počátků a do The Burning Crusade, je podle většiny hráčů tím nejpropracovanějším datadiskem co kdy k Warcraftu vyšel. Jak to skutečně je zkusíme posoudit v několika následujících odstavcích.
Pokud si myslíte, že pandy jsou jen dalším „texture packem“ po worgenech a goblinech, stačí krátké nahlédnutí do hry a zjistíte, že vše je jinak. Blizzard to tentokrát myslel zcela vážně a přijal „pandí svět“ pěkně od podlahy. Velké změny se tak konečně dočkala i profese vaření, jež je pro pandy typická. Ale vše popořádku.
Do pandího světa jsem se rozhodl jít naplno a tak jsem si pár dní po vydání MoP založil pandího monka. Díky tomu jsem nemusel čekat na nový kontinent až na level 85, ale hrál jsem v Pandarii hned od začátku. Stejně jako u jiných ras, i Pandy mají svojí speciální startovní zónu pro prvních cca 12 levelů. Zajímavostí je to, že v této zóně potkáváte úplně všechny pandy z vašeho serveru, neboť k rozdělení na hordu či alianci dochází až v samém závěru příběhu startovní lokace.
Příběh počáteční zóny v Pandarii vás seznámí s fungováním světa, o tom, že pokud se chováte špatně, vše se vám vrátí, ale v podstatě jde o mírumilovnou zónu, kde se vše teprve učíte. Jednu chvíli bojujete proti opicím, které se snaží ovládnout přilehlou vesničku, jindy pomáháte proti agresivním králíkům napadajícím farmy vesničanů a tak dále. Na první pohled to vypadá hodně dětinsky, ale časem začne přituhovat. V podstatě jako kdyby level pandy znamenal její věk a tak ty hlavní strasti a skrytá zla Pandarie objevíte až na maximálním levelu.
Po dokončení hlavní příběhové linie ostrova se dostáváte do Orgrimmaru či Stormwindu, dle zvolené příslušnosti. Podobně jako v příběhu Death Knighta je zapotřebí si domluvit audienci (v mém případě) u krále Stormwindu a poté může váš příběh pokračovat.
Jako tank jsem samozřejmě expil zejména procházením instancí přes Dungeon Finder, nástroj který vám pomůže okamžitě najít partu a s ní vás přesune do vhodného dungeonu (a samozřejmě po akci zpět kde jste byli předtím). I tak jsem byl překvapen, jak moc se staré dungeony změnili, že ve většině na vás questy čekají při vstupu, takže je nemusíte složitě nahánět po webu a ve světě, případně změnou obsahu. Většina těchto změn však proběhla už v předchozím Cataclysmu.
Nové rasy
Blizzard udělal zajímavé gesto a nabídl všechny rasy zcela zdarma bez nutnosti datadisku. Každý si tak může založit Pandu i bez vlastnění datadisku a dokonce i na trialu. Díky tomu jsou teď ve světě na nižších levelech zejména Pandy a to i přes jejich omezení – nemožnost volby povolání Warlock, Druid, Paladin a Death Knight.
Pandy mají zajímavé rasové vlastnosti, pokud rádi zkoumáte svět Azerothu, bude se vám hodit menší poškození při pádů z výšek. Při levelení využijete 2x delší 200% exp bonus který získáte, když jste offline. Další významnou rasovou vlastností je 2x větší bonus z jídla. Samozřejmostí je také do začátku vyšší Cooking.
Monk všude kam se podíváš
Nejsledovanější novinkou datadisku je zřejmě nové povolání. Jde o první kompletní povolání přidané do světa Warcraftu a jak je z názvu patrné, jde o povolání s bojem nablízko. Díky jeho specializacím může cíle nejen zabíjet, ale i udržet na sobě (tankovat) a léčit. Monk pracuje s energií, kterou proměňuje v body „Chi“. Ty poté využívá na důležité schopnosti, podobně jako třeba Rogue. Maximálně může mít 4 (5 s talentem) těchto bodů, přičemž jeho hlavní ability stojí 2, výjimečně 3 Chi body.
Všechny tři specializace sdílí velkou část stejných abilit, jen mají různé výsledné efekty. Blizzard se očividně rozhodl ušetřit si práci, což je škoda. Po stránce designu je Monk poměrně chaoticky řešené povolání. Některé ability provádí holou rukou, některé se zbraní a některé s pomocí „magie piva“. Přitom jak pěkně by vypadalo, kdyby byl Monk skutečným Monkem a bojoval pouze beze zbraně (částečně lze toto docílit minor glyphem) či pouze se zbraní (jako v intru).
Na druhou stranu se musí Blizzardu nechat určitá invence, například Monk tank se nazývá Brewmaster (sládek) své nepřátele proti sobě popuzuje házením pivního soudku. Pokud se rozhodnete pro specializaci léčitele – Mistweaver, své přátele můžete léčit nejen řadou klasických kouzel na dálku a různými mlhovými opary, ale i kopem s otočkou, což je velmi originální, nicméně to k větší přehlednosti v dungeonu nepřispívá. Mistweaver je tak první povolání které dokáže léčit ale zároveň i udílet zajímavé poškození. Klasická mlátička se nazývá Windwalker a je velmi podobná Brewmasterovi. Stejně jako on dokáže kop s otočkou, kvůli kterému není v dungeonu vůbec nic vidět, také dokáže z ruky vystřelit elektrický proud, jen místo házení soudku umí několik kopů navíc.
Nový Monk je rozhodně zajímavé povolání, jde o naprosto nový pohled na možnosti tankování i healování. Podle některých hráčů však až příliš jednoduché.
Boje petů
Velkou, byť často vysmívanou novinkou je Pet Battles, neboli boje petů. Peti které šlo dříve vyvolat a vodit za sebou mají nyní skvělou funkci, můžete s nimi bojovat proti NPC (Pet Masters) nebo ostatním hráčům. Systém je skutečně velmi podobný bojům z populární série Pokémon. Za každý boj získáváte zkušenosti pro svého peta a na určitém levelu se mu odemykají jednotlivé druhy schopností. NPC jsou rozsety po celém světě a liší se levely. V podstatě po splnění základního questu jste posílání od jednoho NPC k dalšímu abyste porazili jeho pety. Samozřejmostí je vyzvat na souboj jakéhokoliv peta jenž se pohybuje volně po světě, případně nějakého hráče podobně jako při klasickém PvP duelu. Navíc i zde existuje nástroj Finder, který vám dokáže najít vhodného partnera a s ním vám sjedná petí duel. Vše je opět plně automatické.
I když se tomuto boji leckdo vysmíval, být v něm dobrý je skutečně obtížné. Peti mají své resisty, ability mají své bonusy proti určitým typům nepřátel a řada petů má různé bonusy které lze použít běhěm hry a výrazně jimi ovlivnit děj boje. Petů totiž můžete mít v jednom boji až tři a vytahovat je dle libosti, takže opět jako v Pokémonech. Vhodná je například taktika vytažení petů jenž nepřítele na celý boj ochromí a poté teprve vytáhnout své nejlepší bojové pety kterými protivníka zneškodníte.
A jak vlastně pety získáváte? Využít lze ty, co jste za 8. let existence World of Warcraft nasbírali. Další získáte skrz profese, achievmenty nebo je můžete chytit ve volné přírodě. Chytání je opět ve stylu Pokémonů – tedy musíte peta doslova přizabít a poté ho můžete chytit. Peti se liší svou kvalitou na poor, common, uncommon a rare. Ti, kteří jsou rare, tedy vzácní, mají vyšší parametry jako je útok, obrana nebo délka života.
hlavní “město” v Pandarii je ukryto v klášteru
Nové dungeony
První pandí změnu po opuštění startovní zóny jsem ucítil krátce po 10. levelu, tedy při první možnosti využití Dungeon Finderu. Původně hordí dungeon Ragefire Chasm má několik nových bossů a k plnění naleznete řadu nových questů . Celkově je nyní přímější a neobsahuje tolik monster k vyhlazení.
Další změna na vás čeká po 20. levelu ve Scarlet Monastery. Původně šlo o čtyři instance pro hráče s levely 26. až 45. V Pandarii se je však rozhodli sloučit a vytvořit tak dvě delší instance, jenž na sebe tematicky navazují a celkově umocňují průchod klášterem. Instance Armory a Library tedy nyní tvoří Scarlet Halls – pro levely 28+. Instance Graveyard a Cathedral jsou nyní jako Scarlet Cathedral pro level 30+.
Celkové přepracování vnitřku Scarlet Monastery již v Cataclysmu se hráčům zalíbilo natolik, že si řekli o přídavek a tak nyní v MoP můžete SM chodit i na 90. levelu ve verzi Heroic.
Velkou změnou prošla také necromancerské akademie Scholomance, původně raid pro 10 lidí. Tento dungeon byl přepracován v Cataclysmu pro hráče kolem levelu 35, v MoP se však dočkal dalších změn a nyní je velmi vítanou novinkou při levelení nových postav.
Pro levely 85 až 90 byli připraveny jen čtyři pandí dungeony. To je nejmenší počet co kdy byl v datadisku do Warcraftu přidán. Na druhou stranu po dosažení levelu 90 můžete začít chodit těžší verze (Heroic) a těch je celkem 9. Čtyři těžší verze dungeonů z levelu 85 až 90, 3 ze středních levelů (Scarlet Halls, Scarlet Cathedral a Scholomance) a 2 zcela nové, které se vám odkryjí po dosažení levelu 90 a získání určitého vybavení. I když jde o instance mimo svět, Blizzard se opět rozhodl učinit z nich součást světa a tak je lze zvenčí okukovat ještě před dosažením kýženého levelu či vybavení.
Hurá do raidu
Poté, co získáte dostatečné vybavení z Heroiců můžete začít navštěvovat veřejné raidy. Jde o jednodužší verze klasických raidů, jejich proběhnutí zabere jen několik desítek minut, maximálně hodinu. Neobsahuje tolik monster ani bossů a navíc bossové jsou značně zjednodušeni. Do takového raidu se dostanete přes Raid Finder, tedy nástroj podobný Dungeon Finderu. Jednoduše si zadáte do jakého raidu chcete jít (podle vašeho vybavení), dále si zvolíte roly (dps, heal, tank) a čekáte cca 5 – 30 minut než vás hra spojí s ostatními hráči a portne vás do raidu.
V jednom raidu může být až 25 hráčů, pokud tam tedy jdete po prvé a nevíte, co máte dělat, vaše neznalost se lehce ztratí. Takto můžete navštěvovat 4 raidy (nebo spíše části 3 plnohodnotných raidů), některé jen po splnění předchozích částí, všechny však vyžadují určitou úroveň vybavení. Tu dosáhnete nákupem z aukce nebo plněním denních questů pro jednotlivé reputace v Pandarii.
Bohužel pokud vám z bosse nespadne kýžený předmět, spadne vám balíček s pár goldy a další šanci na předmět máte až za týden. Pokud tedy projdete všechny raidy, můžete ještě zkusit dva raid bosse pro 40 hráčů kteří se nacházejí ve volném světě. Ten první se zabíjí poměrně lehce a objevuje se velmi často, ten druhý má náhodný spawn a většinou se na něj pořádají guildovní raidy. Problém je, že z obou padá PvP vybavení. Je sice velmi kvalitní a může vám částečně pomoci dostat se do raid finderu, avšak na vážné chození do plnohodnotných raidů s guildou to není.
Questy, questy a zase questy..
Tím se dostávám k hlavní náplní Mists of Pandaria a tou je chození plnohodnotných raidů a zvedání reputace s frakcemi v Pandarii prostřednictvím denních questů. Blizzard se rozhodl neotevřít všechny vytvořené raidy ihned po spuštění datadisku ale postupně a tak jsou nyní k dispozici 3 plnohodnotné raidy. Abyste se však do takového raidu dostali, musíte nejdříve získat vybavení zejména z reputací a to znamená plnit denní questy.
Prodlužování hratelnosti datadisku přidáním řady frakcí a plnění stovek denních questů zde bylo naposledy v The Burning Crusade. Někteří hráči si tento postup chválí a líbí se jim, že mají co dělat na dlouhé zimní večery. Někteří jsou naopak naštvaní, neboť je jasné, že denní questy jsou ten nejjednodušší a nejrychleji stvořitelný obsah který může na maximálním levelu být. Místo desítek heroiců a velké řady raidů jste tak odkázáni jen na několik instancí a každodenní nekonečný opakovaný grind při plnění questů pro zvednutí reputace a následný nákup epických předmětů.
Dříve existovala střední cesta, možnost chodit neustále dokola instance přes Dungeon Finder a získávat tak tokeny (Valor Points). To lze i nyní a navíc přibyly takzvané Scenaria. Jde o obdobu Caverns of Time, tedy příběhové instance ve volném světě. Jedno takové Scenario bylo k dispozici na konci Cataclysmu po přidání patche 5.0 a v podstatě tak Cataclysm příběhově navázalo na některé události v Mists of Pandaria.
Plněním Scenarii lze získat mnoho Valorů a občas i nějaký ten modrý předmět. Pokud je projdete s lidmi z vaší guildy, získáte jako bonus peníze do guildovní banky. Do Scenaria se navíc chodí jen ve 3 hráčích a opět jen přes Finder, jde tedy o poměrně rychlou zábavu. Navíc Scenaria jsou poměrně jednoduchá a tak nevyžadují sestavu tank-dps-healer ale stačí jen 3 dps.
Samotné Valory jsou však v Pandarii k ničemu. Bez příslušné reputace si za ně nic nekoupíte. Opět na vás tedy čeká každodenní rutina ve formě řady questů, bez kterých se dobré vybavení shání jen obtížně. Dohromady je v Pandarii 10 různých frakcí, jenž nabízí své odměny za reputaci a případně Valory. Oproti předchozím datadiskům však není možné získávat reputaci zabíjením monster, dokonce ani neexistuje tabard který by toto ulehčil.
Farmářem v Pandarii
Některé reputace jsou však zábavné, konkrétně ty co jsou ve vesničce, která se jmenuje Halfhill. Blizzard si zřejmě všiml úspěšnosti veškerých simulátorů farem a obecně housing systémů (vlastnit nemovitost ke které se můžete vracet) a rozhodl se farmy do hry přidat. Ano čtete správně. Po dovršení levelu 90, respektive 87 se vám otevře vaše vlastní farma. Na ní můžete pěstovat různé zeleniny, které lze dobře prodat na aukci, nebo je cookingem přepracovat třeba na jídlo do raidu. Kolem farmy a ve vesničce naleznete řadu NPC které vám dávají zajímavé denní questy které vám farmu rozšíří nejen o další políčka, ale umožní vám nainstalovat třeba zavlažovací zařízení.
Sázení zeleniny je v podstatě takovou minihrou. Nejdříve políčka okopete, poté z nich vytaháte plevel a nakonec zasadíte semínka koupená na trhu. Při tahání plevele, případně dalšího čištění zeleniny od škůdců se vám objeví speciální tlačítka, kterými provedete daný úkol.
Denní questy kolem farmy jsou často opravdu zábavné, například hledat zaběhlé slepice a vracet je do kurníku. Pokud se slepice vzpouzí, prostě jí vymácháte zobák ve vodě a ona hned změní názor. Po řadě zabíjení jde o zajímavou změnu.
Black Market
Zajímavou novinkou je také takzvaná černá aukce. Jde o speciální místo ve světě Pandarie, kde lze zakoupit epické oblečení, či jiné vzácnosti (mounty, pety, oblečení na vzhled) přímo od Blizzardu. GM z Blizzardu do této aukce dávají 1-2 předměty zcela náhodně a většinou jsou hodně předražené. Navíc cenu často umělé zvedají ostatní hráči svými příhozy, aniž by chtěli skutečně věc zakoupit. Tomu se však dá bránit. V místě kde je Black Market lze provozovat PvP (pokud jste na PvP serveru) a tak lze konkurenty jednoduše odstranit a zajistit si tak čistý průběh aukce.
Obecné změny
Nyní již k obecným změnám. Velkým šokem pro všechny byla kompletní změna talentového systému. První změna přišla již v Cataclysmu, kdy místo 71 bodů v talentech měli všichni jen 41. Taková změna se dala považovat za odstranění nepotřebných a minoritních talentů, další změna na pouhých 9 bodů v MoP byla však nečekaně drastická. Většina hráčů se s novými talenty sžila, ostatně nic jiného jim ani nezbylo. Pokud jste však hráli profesionálněji PvP, nová změna pro vás byla tak extrémní, jako byste nutili hráče CS 1.3 přejít na nové CS:GO.
Nový talentový systém však přivítali zejména nováčci a ti, jenž starému systému nerozuměli a většinou si jen zkopírovali nastavení z nějakého návodu. Talenty nyní rozdělujete jen každých 15 levelů a pokaždé máte na výběr ze tří možností, každá pro jednu určitou specializaci.
Specializace si vybíráte na 10. levelu a v podstatě jde o to stejné, jako když jste se dříve rozhodovali, do kterého talentového stromu dáte svůj první bod. Tedy jak budete bojovat, či pokud se rozhodnete tankovat nebo healovat. S tím přišlo zlevnění možnosti druhé specializace (přepínání, takzvané dual talenty) které nyní stojí pouhých 10 goldů. Z toho je jasné, že i když máte každých 15 levelů na výběr ze tří možností, většinou je jen jedna možnost vhodná pro vaši specializaci. Skutečně tak není moc nad čím přemýšlet.
Podobně jsou na tom i Glyphy. Ty si nyní koupíte jen jednou a máte je napořád. V případě, že chcete glyph odstranit ze slotu, zakoupíte si speciální prášek (dle levelu) a slot tak vyčistíte. Glyph vám však zůstává.
Glyphy jsou nyní rozděleny na 2 skupiny – Major a Minor. Major jsou důležité Glyphy které poskytují bonusy k abilitám. Je jich však pouze několik a opět není moc nad čím přemýšlet. Minor Glyphy nyní působí pouze kosmeticky, mění barvu efektů a podobně.
Cooking
U profesí došlo k největší změně u Cookingu. Ostatně Asie je jídlem přímo vyhlášená a tak by bylo divné, kdyby společně s Pandarii nepřišli změny u jídla. Maximem skillu je nyní 600. Po dosažení 520 vám hra otevře jednotlivé specializace – cesty. Naštěstí můžete vařit recepty ze všech specializací naráz, avšak každá má své skillpointy od 520 do 600 a proto zvládnout všechny nějakou dobu potrvá.
Specializace jsou:
Agility – Way of the Wok
Strength – Way of the Grill
Stamina – Way of the Oven
Intellect – Way of the Pot
Spirit – Way of the Steamer
Zvláštní specializací je – Way of the Brew, jde o nejlevnější specializaci avšak jídla z ní dávají nejmenší bonusy. Z názvu specializací je jasné, jak se které jídlo připravuje.
Odměnou za zvládnutí všech specializací je nejsilnější jídlo ve hře pro raid – 275 k důležitému statu. Pokud se na to necítíte, stačí si vybrat specializaci, která dává bonusy do statu který je pro vás důležitý a tu vyskillovat na maximum. Nejlepší jídlo ze specializace pro jednu osobu dává 300 k důležitému statu. Stat se vybírá podle specializace. Vyjímkou je ono hlavní jídlo po zvládnutí všech specializací – to je univerzální a přidá každému, co potřebuje dle povolání a role v raidu.
Budoucnost
I když nebyli prodeje nového datadisku Mists of Pandaria nijak vysoké, World of Warcraft si stále udržuje svou základnu příznivců, jenž se drží magické hranice 10 miliónu platících. Ostatní MMORPG na trhu to mají daleko obtížnější a prakticky žádná z nich nedosáhne ani na hranici 1 miliónu platících hráčů. To je samo o sobě důkazem, že Blizzard ví, co dělá a i když se vám WoW spoustě hráčům nelíbí, nemohou se mu upřít určité kvality. A těmi jsou například opravdu propracovaný svět, dobrý příběh a pěkné raidy.
Blizzard však na vavřínech rozhodně nespí a už chystá patch 5.1.0, ve kterém bude hodně novinek. Například pokud budete jednotlivé reputace získávat pro své alty, budete mít 2x vyšší zisk. Rovněž přibudou nové příběhové Scenaria, které pomáhají získat Valor tokeny zábavnou cestou.
Příběh se také posune dál a konflikt Aliance a Hordy se v plném měřítku přenese na jindy pohodový kontinent Pandarie. Desítky lodí plných zbraní a vybavení, tanky a další technika se vylodí v Pandarii a hráči budou úkolovány k obraně nově obsazených území a naopak k útokům vůči nepříteli.
Pokud bych měl nahlédnout do vzdálenější budoucnosti, myslím si, že za další 2 až 4 roky a tedy další 1 až 2 datadisky rozšíří Blizzard svůj trial na F2P, i když tomu budou stále říkat trial a umožní hráčům zdarma a bez poplatků (nebo jen za zakoupení herního účtu s datadisky) hrát až do levelu 80. Proč si to myslím? Na světě jsou stále desítky „free“ serverů s desetitisíci hráči, kteří nechtějí či nemohou za hraní platit, ale zároveň jsou ochotni se uskromnit po stránce obsahové. Pokud bude Blizzard chtít bojovat s tímto nešvarem, bude muset tuto či podobnou variantu nabídnout. Stejně tak pokud budou chtít bojovat s rostoucí konkurencí.
Technicky v MoP Blizzard dokázal, že jejich update engine zvládne nejnovější DirectX, ale hlavně podstatně kvalitnější textury i modely, takže by časem mohl celý svět převést do nové grafiky a omladit tak hru. To by v kombinaci s formou F2P mohlo vest k velkému nárůstu hráčů klidně až k hranici 15 miliónů. Ostatně podobně se nedávno zachoval NCSoft a dal svoji hru Lineage 2 zcela zdarma. Servery jsou placeny z nakupování okrasných předmětů, případně různých vylepšení na rychlejší levelení apod. Výsledkem je nebývalá migrace hráčů z “free” serverů na oficiální server ve velkém.
pravděpodobně nějvětší zóna Pandarie – Kun-Lai Summit a jeden z hlavních důvodů proč si MoP pořídit:
A samozřejmě je zde poměrně kvalitní konkurence s F2P. Jedním za všechny je například Lord of The Rings Online, hra která svým úspěchem s převodem na F2P režim (část či celá hra zdarma) způsobila revoluci na poli MMO her. Pravdou je, že pouze LOTRO má ambice přiblížit se kvalitou PvE obsahu a Lore k World of Warcraft, ostatní F2P hry nesahají ani po kotníky, neboť kvalitní MMORPG s minimem investic prostě nejde vytvořit a vždy tam bude určitý háček. Například Guild Wars 2, poměrně úspěšná MMORPG, ze které však spousta hráčů začalo utíkat právě kvůli nedostatku a kvalitě PvE obsahu, nicméně u hry bez poplatků a která předem avizuje PvP zaměření se to nedá pokládat za zlé.
Závěr
Co napsat závěrem. Datadisk mne v mnohém překvapil. Na jednu stranu nádherné zóny s novou grafikou, mnohem lepší modely a grafické efekty využívající Directx 11. Já osobně mám rád styl Asie a tak se mi zalíbili zóny s pagodami, paláci a obdobou Velké čínské zdi. Do toho opravdu nádherná hudba, kterou poslouchám ve formě soundtracku i nyní při psaní recenze.
Na druhou stranu je určitým zklamáním právě nutnost plnění denních questů, což je dost nudné a repetitivní. Na třetí stranu, do světa Warcraftu se s Pandarií vrátilo přes 2 milióny hráčů, což je jasným důkazem že nejde o špatný datadisk a většině to zřejmě skutečně vyhovuje.
Pokud vám nevadí denní questy ani asijský styl datadisku, Mists of Pandaria je pro vás vhodná a využijete ji na 100%. Pokud se vám slovo frakce příčí, i tak vám Pandarii doporučím. Nový kontinent je opravdu nádherný a obsah na levelu 85 až 90 perfektní. Před vydáním Pandarie jsem si říkal, že hezčí a zajímavější zóny než v TBC Blizzard již nikdy nevytvoři, opak je ale pravdou. Pravdou je, že levitující ostrůvky se nekonají ale i tak jde o velký pokrok vůči datadiskům minulým, zóny jsou rozmanité a doslova vás nutí k průzkumu. Navíc je po světě rozseto spousta rare NPC jejichž zabitím získáte vzácný achievment.
8. výročí a návštěva starého známého..
Do Pandarie jsem nešel sám, ale s několika přáteli a všichni byli Pandarií ohromeni. Jde o naprosto perfektní dílo, špičkově odvedenou práci po všech stránkách. Jde o technicky nejpokročilejší datadisk vůbec. Vše v Pandarii je mnohem detailnější i modely mají více polygonů. Kdyby Blizzard zbytek starého světa předělal do tohoto nového grafického kabátku, klidně by to mohli vydávat za WoW 2.
Mists of Pandaria tedy nemohu než doporučit. A to jsem se už u Lich Kinga zařekl, že další datadisk nekupuji.
23. 11. 2012 slaví World of Warcraft 8. výročí od vzniku
Tip na konec
Pokud znáte někoho, kdo by se chtěl do WoWka vrátit a sami již WoW hrajete, můžete mu poslat „Scroll of Ressurection“. Jde o službu, kdy váš známý získá zdarma datadisk Cataclysm, 7 dní hraní a 1 postavu na level 80 s přesunem na váš server a změnou strany v případě, že je jeho postava jinde. Bude tak moci prozkoumat Cataclysm, nebo si založit pandu a vidět alespoň něco z té krásy která na vás čeká. V případě, že se rozhodne předplatné obnovit, získáte za odměnu pěkného mounta.
Původně jsem na MoP nadával, říkal jsem si jaká to bude fraška, ale postupem času, kdy přibylo mnoho informací se mi tento datadisk začal líbit. Teď jsem toho názoru, že tento datadisk je velice propracovaný, ačkoliv jsem ho nezkusil a ani nezkusím. Změny v povoláních, které přinesl jsou zajímavé, místy úžasné a kolikrát jsem se přistihl, jak uvažuji nad tím, že bych někde splašil peníze na to, abych to mohl zkusit hrát.
K talentům mohu říct jen to, že mě osobně se líbí systém naklikavání bodů, jak tomu bylo do Cataclysmu, ale v podstatě k čemu to bylo, když všichni měli stejné talenty. Takhle to je jednodušší, přehlednější, všichni budou mít stejné bonusy v dané specializaci, které by jinak získali naklikáváním bodů talentů a jediné co udělají je, že si upraví nějakou abilitu podle stylu hraní.
presne tak jsem to mel i ja.
Pokud si chces zkusit MoP - muzes i zdarma. zaloz si na svem ucte trial.. pandy jdou i na trialech.
opravdu masakr prostě pořad kral.
Opravdu moc hezký článek :) a Souhlasim!! jako jeden z mnoha jsem si myslel že MoP bude špatný a teď si naopak myslim že je nejlepší!! :)
Nad tím jsem uvažoval, ale co z toho když budu běhat s max lvlem 20. Stejně si to ani tak nebudu moct dovolit platit.
Každý srdcař WoWka nepohrdne žádným datadiskem. Paráda. Pokud chcete vidět videa z World of Warcarft z officiálního serveru i nějakého toho freečka tak se podívejte na náš channel a nezapomeňte dát odběr
www.youtube.com/CzechWowTeam
..to skončí tak, že v příštím datadisku dostane hráč jeden bod a možnost být tank-healer-dps. A zabíjet se bude tak, že se na nepřítele namíří prst a řekne "pif". Všechno ostatní bude automatické.. aby náhodou hráči nemuseli myslet, ono by je to mohlo bolet..
Greer mi to vzal, jak se říká, z huby :-). Každopádně mě mrzí, že už wow není tolik "hc". Na WotLK to ještě jakžtakž šlo. Teď se hra prostě snaží získat co největší spektrum hráču. No uvidíme v zimních měsících, až budu moci vyzkoušet na vlastní kůži.
super příběh a nejlepší datadisk :-)
celkom v pohodičke.. da sa
pokud vlastníte retail account a nechcou se vám kupovat pandy a platit subscribe, tak se to dá vyřešit hraním na PTRku (Public Test Realm). Tam si můžete vyzkoušet jak MoP, tak i samotného monka a character se tam dá vytvořit už přímo na 90tce :)
nj to by bylo, aby tu nejaky hater nepoukazal na, podle nej, ´´detskou jednoduchost´´ wowka, budes asi zklaman, ale nic takoveho, co jsi napsal, v pristim datadisku/datadiscich nebude (cili nebude zadny mag tank nebo DK healer a nepribude zde zadny one-shoot pwns spell/abilita, ktera by zneskodnila nepritele na jednu ranu)... proste typycka haterovska hovadina s jedinou znamou pointou-spamovat a hazet spinu... :P
Lol ty jsi solidně mimo. To musí být někdo dobrá lama (aby ne, když pořád hraje WoWko :D), aby to co řek vzal na 100% vážně. Říká se tomu nadsázka, o tom si asi neslyšel, co? A kdo tvrdí, že WoWko není s každým datáčem jednodušší, tak si pěkně nakecává nebo je to zaslepenej WoWkař. Takže jedinou hovadinu tady, jsi napsal ty.
tobe ale asi zase nedoslo, ze tyhle ´´nadsazky´´ mohou taky nekoho, kdo tu hru ma rad a hraje ji, tak trochu urazit... btw kdyz je to teda tak s kazdym datadiskem jednodussi, smim se zeptat na tvuj dosavadni raid progress, co vse mas uz prolezly (pokud ovsem tedy wow hrajes, pokud ne, tak jako bych se na nic neptal) ?
kazdopadne i kdyz to treba nemyslel vazne tak to nic nemeni na tom, ze je to zbytecnej spam a pravdepodobne i tak trochu mimo tema...
"Jednu chvíli bojujete proti opicím, které se snaží ovládnout přilehlou vesničku, jindy pomáháte proti agresivním králíkům napadajícím farmy vesničanů"
To mi chcete říct, že to opravdu hrajete? :)
No k*rva, to už musí byt těžká závislost na hře, když někdo si hraje na kung-fu pandu......a ještě za to platit!
Co se tyče grafiky, tak to nebudu ani komentovat, samo sebou, že tahle hra není o grafice, ale přesto tohle je už docela mimo.
Mimochodem autor musí být těžký WoWkař, tim pádem i neobjektivní.
Hodnocení datáčů WoWka je mimo u článku hodnotícího datáč WoWka? Ano, to zcela dává smysl. A ne já už WoWko dávno nehraju, ale znám dost lidí, co hráli i několik let, nebo pořád ještě hraje, takže o tom vím dost na to abych si mohl vytvořit názor.
A vy si myslíte,že kvuli pár negativním názorum si to pár miliard žlutásku nepořídí??Blizzardu je u píčí názor nějakejch zasranejch nemehlu z Česka..Celá hra je dělaná pro žlutý sračky...
:D omfg. Tož další zářivý příklad pravého WoWkaře. Opravdu už se bojím a je vidět kdo se tu ovládá. Fakt dík za tyhle klenoty, už sem se dlouho takhle nepobavil.
Hodně velkej luxus
obdivuhodne, jakou jeden haterovsky spam vyvola reakci, ze?... ;) skoda ze si s tim, hateri, nedate pokoj....
pro Blue_Shark : kdyby to byl nazor/fakt od bezneho uzivatele a ne od typyckeho hatera, nebral bych to osobne jako mimo tema, jenze to, co psal, jsou naprosty haterovsky nesmysly, nic takovyho nebude... tak proto
pro Cliff : tahle cast pandarie je z ty ´´zabavnejsi´´ casti, zaklady jsou zalozeny na simulatorech farem nebo house systemu, cili braneni a likvidovani ruzne haveti apod. je tak trochu typicky pro tenhle okruh... dneska jsou tyhle simulatory celkem oblibeny a hru to prijemne ozivi, ovsem asi teda celkove ne nic pro hatery, ofc... :P
a pro ^^22SZienG :ano tenhle datadisk je zamereny spis na asijskou kulturu, ale v predeslych datadiscich byla/je taky nejaka kultura (wotlk-vikingove, uldum v cata-egypt, taureni-indiani atd...) a na to skoro nikdo nekouka nebo je to vetsine jedno. Tak proc by ted nemohla byt na rade asijska?navic to k pandarenum jako rase pekne sedi....
Ano, možná máte pravdu, nejsou takové talenty jako tbc nebo wotlk, ale na co by byly? Většina lidí, která chtěla raidovat se stejně řídila nějakým tím theorycraftem, takže stejně měli všichni stejné talenty. Teď jich je méně, ale jsou univerzálnější, dá se vyměnit jeden talent, nemusím rušit všechny talenty atd...To by bylo k tomu zjednodušení. Co se týče raidu, tak jeho obtížnost narostla, podívejte se například na tyhle stránky z Drak´thulu http://www.wowprogress.com/pve/eu/drak-thul
a schvalně se podívejte, kolik guild má 6/6 sejmuto z prvního raidu, který byl otevřen asi před měsícem, myslím, že na cata těch guild bylo víc. Tak a kde je to zjednodušování?
Co se týče příběhu je to o něco lepší než Cata, ale máme teprave začátek datadisku, doufám že se to ještě zlepší.
PvE, od vanilli wow jsem chodil jen PvE a zakončil jsem ho na konci Cata, je to sračka.Už to není o tom kdy ten boss padne, ale kdo ho složí dřív.Obtížnost která kdysi byla v PvE je dávno pryč.Zkušenosti některých hráčů v PvE se vůbec ale vůbec nezlepšují, protože to neni zapotřebí a to je ten hlavní důvod proč PvE stojí za prd.V minulosti ten kdo neměl zkušenosti nebo prostě PvE neuměl, tak si neškrtal, teď je to jinak.
PvP, je pravděpodobně nejhorší co vůbec kdy bylo.Hraju na ratingu 1800-1950, tedy mám celkem dobrý přehled o PvP.
Něco jako balance absolutně neexistuje.
Zkušenosti pro areny, neni zapotřebí, stačí si vzít classu (warrrior/DK/frost mage) která má nadměrné množství cd, popnout je na jednou a zabit protivníka v jednom global cooldownu, proto nemá cenu hrát areny.
RBG Kotmogu a Mines, dle mého tyhle neměli být vůbec přidány do RBG systému, hlavně mines ne.
V mines, tým který hraje na straně hordy má výhodu v tom, že se dostane k vozíkům dřív než tým na straně aliance.Plus, pokud máte běžný setup pro RBG a máte proti sobě team s 2x frost mágem/DK a 2x boomkinem v bg mines, prohrajete.
Můj osobní názor, nejhorší datadisk v historii v WoW.
Lol, smázli mi koment. Vy tady kritiku toho svého "klenotu" berete fakt vážně, holt Fanboys to the max :D
Ale spracování je moc pěkné!
co dodat
jakej maš vubec nick at se podivam na green blue hera :) ilvl 460+?
Jedinej datadisc kterej sem si nechtel zkusit... a ani zkouset nebudu.
Kolik to má GB?
znam a jeto dobrahra na pc hraju ji kazdej den
nejleší pvp bylo stejně v TBC =)
Lol to je cool :D
Super hra! Ale jen škoda té délky hraní.. Každý datadisk jsem za jedno odpoledne projel.
už je nějakej free server MOP ?
no pandy zrovna nemusim :DDD , ale taky good
podle me je pandaria lehka na zacatku ale raidy a hccka jsou docela tezke..
asi zalezi na classe.. nektere maji hafo abilit.. a dokazat classu namastrovat kazdy neumi
jinak nejsem zadnej wow fanatik ted uz wow zaplacene nemam pac daily me fakt nebavili..
Ta hra mě moc nezaujala..
Jinak článek peckovej ;)
tento datadisk je velkým přínosem do WoW-ka