Příběh sleduje osudy hned dvou hlavních hrdinů. Na samotném začátku jsme coby sympatický manžel a otec dvou dětí David uvězněni v jakési tajemné cele. Z jakého důvodu si nás útočník vybral či co s námi zamýšlí, zůstává záhadou. Dle prvních vzkazů na zdech je ale více než jasné, že si chce únosce hrát. Pouští nás z místnosti do místnosti a pokaždé nám na místě zanechá hádanky a rébusy, které je třeba úspěšně vyplnit, abychom se dostali dále. Nejde je přitom nikterak obejít, ani vyřešit více způsoby. Přihlédneme-li k tomu, kolik úsilí a času bylo potřeba k vytvoření něčeho takového, je patrné, nakolik je náš nepřítel chladnokrevný a zřejmě i vyšinutý. Tohle prostě musel plánovat hodně dlouho. Kupodivu nikde nejsou vidět žádné kamery, které by náš postup sledovaly, ale mohou být samozřejmě skryté (miniaturní).
Zatímco se David snaží dostat na svobodu, o jeho zmizení již byla dávno informována policie. A tak byl povolán bystrý detektiv Lambert, aby celou situaci co nejdříve rozluštil. Tím narážíme na druhou hratelnou postavu, která zahájí podrobné vyšetřování se všemi nutnými analýzami nalezených stop. Například tak prohledáme poničené auto naší “oběti”, které bylo nalezeno na veřejnosti.
Příběhový rámec máme za sebou, pojďme se podívat jak vypadá samotná hra. Když zrovna nesledujeme všudypřítomné dlouhé videoúseky, máme před sebou jen statickou obrazovku. Po místnostech se nelze pohybovat volně, ale co místnost, to jeden pohled. Lze se ale přesouvat do různých částí místností, což v praxi znamená, že klikneme a okamžitě jsme na požadovaném místě. Zapomeňte na jakékoliv přesouvání. Někdy je zapotřebí vyřešit vše z hlavy, jindy s ničím nepohneme, dokud nenajdeme na jiném místě nápovědu. Některé předměty ovlivňujeme táhnutím myši – tak třeba otevíráme skříně, dveře či posouváme různými páčkami. Abychom ale neklikali na vše jako o život ve snaze nalézt možnou interakci, u dynamických objektů se ikona změní v ruku, čímž značí možnost něco s označenou záležitostí dělat.
Při hraní budeme hledat a nacházet různé užitečné předměty. Ty kliknutím umístíme do inventáře a později přetáhnutím zase použijeme v praxi. Pokud narazíme na obzvláště temnou místnost, vytáhneme baterku a tam, kam zrovna ukazujeme myší, svítí selektivně i naše baterka. To nám někdy umožní nalézt místo, které nejen že by se jinak špatně hledalo, ale vzhledem k naprosté tmě bychom jej vůbec nenašli. Použití baterky spotřebovává tužkové baterky a tak se nám po čase stane, že se baterka vybije. Přesně v tu samou chvíli ale nalezneme baterky nové, takže problém je okamžitě vyřešen. Když se ale na onu spotřebu podíváme blíže, ve skutečnosti vývojáři přesně ví, jak dlouho nám baterka vydrží. Vytáhnout ji lze totiž jen v některých lokalitách, zpravidla když se bez ní (téměř) nelze hnout dále.
Missing: An Interactive Thriller překvapuje svým audiovizuálním zpracováním. Přes jednoduchý koncept hry se podařilo vytvořit něco velmi propracovaného, promyšleného a především zábavného. Větší část hry spočívá v pouhém pozorování filmových klipů, které nedokreslují pouze příběh hry, ale přímo jej i vytváří. Slovo “filmové” zde používám záměrně, neboť zde hráč snadno nabývá dojmu, že je snad právě v kině na nějakém trháku. Chybí už jen popcorn. Herecké výkony herců, kompozice záběrů, osvětlení scén, načasování, vše je přesně jak by mělo být a mnoho filmových tvůrců by se odtud mohlo učit. Pro ještě větší zpestření hra obsahuje dostatek explozí, ale třeba i zpomalené záběry, takže si ty nejzajímavější okamžiky užijeme opravdu naplno. Stejně tak hudba a zvuky jsou skvěle zvoleny a posunují herní zážitek ještě o level výše.
Zatím jsme na hru pěli samou chválu a ze hry tak nyní možná čiší dojem dokonalosti. Tak tomu však samozřejmě není a pro úplnost (či spravedlnost) se nyní podíváme i na některé neduhy. V první řadě je určitě zapotřebí zmínit zarážející délku hry. Přestože z názvu hry je zřejmé, že se jedná jen o první epizodu, asi nikdo by nečekal pouhopouhých 30 až 40 minut herní doby. Autoři se očividně zaměřili především na kvalitu, nežli na kvantitu a dle mého nakonec udělali dobře. Kvantitu lze dohnat dalšími epizodami, avšak nekvalitní vydaná hra již příliš změnit nelze (možná částečně updaty). Přesto zůstává otázka, zda se v tuto chvíli vyplatí zakoupit něco tak krátkého, co vydrží onu půlhodinku.
Dále bych si dovolil zmínit obtížnost hry, která počítá s neskutečnou všímavostí hráče. Mnohdy je nutné detailního skenování každého koutku obrazovky, protože někde je zpravidla napsána či vyrytá odpověď na vyřešení hlavolamu (např. vyratý číselný kód zámku). Před spuštěním hry tak nashromážděte notnou dávku trpělivosti, neboť člověk si při řešení hádanek často neví rady a své mozkové závity musí využít naplno. O to větší potěšení přináší kýžené zjištění, jak na to. V případě největší nouze pak najdete na youtube gameplay a tedy i odpověď na onu hádank. Dejte si ale dobrý pozor, abyste toho nevyužívali příliš často. Celou zábavu by to totiž samozřejmě zničilo.
V některých případech, kdy člověk neví jak dál nebo se mu prostě nechce příliš přemýšlet, může překvapivě vyřešit hádanku či nalézt špatně viditelný předmět náhodným klikáním. Plocha obrazovky nakonec není tak velká, aby minuta klikání sem a tam neodhalila něco, co zraku dosud unikalo. Tuto techniku však samozřejmě nedoporučujeme, jelikož tím přicházíte o podstatu hry.
Ve výjimečných případech si hráč může vybrat i cestu, kterou se hlavní postava dá. Jelikož to ale vyžaduje natáčení dvou odlišných klipů a vývojáři nemají úplně možnost dělat věci navíc (viz celková délka hry), jedná se o skutečnou raritu.
První epizoda titulu Missing: An Interactive Thriller je to nejlepší a zároveň nejkratší z interaktivních filmů, které jsme za poslední dobu recenzovali. Hra má samozřejmě své mouchy, kromě trestuhodné krátkosti ale už jen spíše nedůležité mušky. Jinak je hra výtečná a jedna z mála, kterou bych bez zábran doporučil snad každému. Hodnocení tedy nemůže být jiné, než výborné. Stejně jak tomu bývá u drtivé většiny podobných her, i tentokrát je vše pouze v anglickém jazyce, ale rozhovorů je zde opravdové minimum. Nezbývá než upřímně doufat, že příští epizody budou stejné kvality, jako epizoda 1. První díl vychází na 110Kč (4 eura) od vývojářů s názvem Zandel Media a my vám přejeme příjemnou zábavu při případném hraní.
Hodnocení: 90%