Sotva jsme vydali recenzi free-2-play střílečky The Expendabros (Postradatelní) (recenze zde), máme tu vyzyvatele. Obojí totiž vychází z podobného 2D akčního konceptu. Stručně řečeno, MiliAnt nás přenese do malého světa hmyzu, kde i malý motýl či brouk představuje skutečného a obávaného giganta. Skočíme do kůže mravence bojovníka, který má jediný úkol – pokračovat pořád vpřed. Level za levelem, boss za bossem.
MiliAnt dle zveřejněných obrázků i videí (včetně trailerů) vypadal od začátku jako velmi kvalitní střílečka, která prostě bude stát za to. Našemu zájmu tak nemohl uniknout. Jak je tomu ale v praxi? Ačkoliv nechceme s hodnocením předbíhat, první dojem se dá vystihnout dvěma slovy – obrovské zklamání. Ačkoliv jsme během prvních desítek minut čekali, že se hra teprve rozjede a hratelnost rapidně stoupne, nestalo se tak. Velká škoda.
Hru má na starosti malé a v podstatě neznámé studio Xibalba Studios s ústřednou v Latinské Americe. Kromě dnes recenzované hry stojí ještě za jednou hrou – závodním 2D titulem Icebreakers. Ani onen titul bohužel neznamenal příliš velký úspěch. Autorům se však hezky podařilo zapůsobit skrze své reklamní materiály. O hře sice nebylo tolik slyšet, ale když už jste narazili na nějaký ten materiál o hře, hra vás v podstatě nadchla. Stejně tak originální je i koncept. Her s tématikou hmyzího světa přece jen není tolik.
Náš hlavní hrdina není inspirován Ferdou Mravencem, ale skutečným mravencem. Má tedy šest končetin. Jelikož naše postava chodí vzpřímeně, potřebuje dvě nohy k pohybu. Zbylé čtyři končetiny však již drží nebezpečné zbraně. Prostřední dvě „ruce“ neustále drží dvě čepele. S nimi můžeme na jakéhokoliv nepřítele zaútočit zblízka, čímž mu uštědříme velké poškození (často ho rovnou odrovnáme).
V horních končetinách držíme zbraně na dálku. Každá zbraň se ovládá zvlášť. Můžeme tak například střílet jen z té pravé pomocí pravého tlačítka myši. Naše pistole však nejsou po celou hru stejné. Zpočátku sice máme slabší typy pistolí. Postupem času se nám však zpřístupní i jiné zbraně, kterými se lze vybavit. U každého typu přitom máme popsány jejich statistiky a celkově ve hře narazíme na 12 typů střelných zbraní. Škoda, že zde nenajdeme více typů itemů. Vůbec by nebylo špatné například různé typy brnění.
Jelikož již po pár výstřelech přehřejeme naše zbraně a musíme čekat na jejich automatické dobytí / vychladnutí, máme v záloze další dvojici bouchaček. Prakticky neustále je tak třeba dvojice střídat. Zmíněné jiné zbraně můžeme měnit i u záložních slotů. To znamená, že u sebe neustále máme 4 zbraně na dálku.
Nepřátele budeme nejčastěji likvidovat kolem sebe (tedy ve 2D prostoru). Mnohdy (častěji než v obdobných hrách) však zaútočí i z pozadí. Kurzorem (zaměřovačem) je tak třeba ukázat na daného protivníka a naše střely automaticky zamíří „dozadu“ a nepřítele zlikvidují. Co s týče pohybu, kromě klasického chození můžeme provést skok, dvojitý skok i rychlé uhnutí (okamžité posunutí doprava či doleva). Není žádnou raritou, že na nás najednou vyskočí nepřátele zleva, zprava, zpustí se na laně (a visí nahoře nahoře) a dokonce střílejí i zezadu. V takové situaci máme skutečně co dělat, abychom se co nejvíce střelám vyhnuli.
Obtížnost tak není nikterak nízká. Stačí se na chvíli přestat snažit a konec nás rychle dostihne. Na straně druhé občas vypadne magická koule (životy) z nějakého toho nepřítele, čímž si doplníme zdraví. Kromě toho jsou ve hře rozmístěny body, které nám zdraví zcela doplní. Narazíme i na stanoviště, které naši hru uloží. Pokud tak dále zemřeme, objevíme se na tomto záchytném bodě.
Hru oživuje 30 odlišných typů nepřátel. Přesto je obvykle tvoří nepřátelští mravenci s různými typy zbraní. Narazíme však na nejrůznější brouky a na takové vose se dokonce proletíme. Proti nám se pak postaví i obecně oblíbené typy hmyzu, jako je například motýl. Mezi nejzajímavější momenty patří boje proti bossům, jež mají různé typy útoků, mezi kterými je samozřejmě třeba uhýbat.
Je velkým překvapením a zároveň zklamáním, že hra neumožňuje hru pro více hráčů. Právě co-op by totiž výrazně vylepšil hratelnost a zároveň bychom se s obtížnými situacemi lépe vyrovnali. K dispozici je však jiný typ řešení. Základní biologicky zakořeněné řešení na ohrožení je boj/útěk. A útěk je umožněn i v této hře. Můžeme totiž zcela ignorovat nepřátele (kromě bossů) a stále běžet vpřed. Protivníky v cestě jednoduše přeskočíme a pokračujeme. Ne vždy to lze, avšak často je to nejrychlejším a nejjednodušším řešením. Otázkou je, zda autoři raději neměli tuto možnost znepřístupnit.
Ve hře sbíráme vzácný a jedinečný materiál, který vypadá jako modré drahokamy. Získáváme ho za spoustu činností, například z nepřátel či zničením nalezeného kamene s tímto materiálem. Jeho konečné množství máme zpravidla uvedeno v horní části obrazovky. Při nastavení grafických možností na vysoké, případně ultra, jsme popravdě nečekali tak žalostný vizuální výsledek. Audiovizuální úroveň hry je skutečně podprůměrná a nemá co zajímavého nabídnout. Bohužel tak ani hudba nepřináší nic extra záživného či zajímavého. Co dodat.
MiliAnt je k dispozici pro Windows, PS Vita, PlayStation 3 a PlayStation 4 za 10 euro (asi 280 korun). Doporučovaný věk je deset a více let. Otázkou tak je, zda se vyplatí tuto částku do hry investovat. Dle našeho názoru bohužel nevyplatí. Audio-vizuální zpracování je velmi slabé, hratelnost nízká a chybí nějaké to zpestření, zajímavost, něco navíc. Hráči v podstatě nemají důvod platit za tuto hru, když si mohou zahrát mnohem zábavnější The Expendabros, který je zdarma. Samozřejmě můžete vyzkoušet demoverzi MiliAnt, která je na Steamu zdarma a sami zvážit, zda do hry zainvestujete. Od nás však MiliAnt získává pouhopouhých 50 %. Oficiální stránky titulu najdete zde.