Navštívit Brno a ptát se kolemjdoucích na cestu k metru dokáže v dobách smutku posloužit jako skvělá zábava, nicméně vysmívat se obyvatelům menších měst v Rusku proto, že nemají moskevské metro v tom stavu, jak jej popisuje Dmitry Glukhovsky ve své novele Metro 2033, by asi přílišné logiky nepobíralo. Alespoň v něm však nejsou takové dávky radiace a mutantů v porovnání s povrchem, kvůli čemuž se do něj naneštěstí slezla veškerá havěť Moskvy od banditů po vraždící anomálie, s čímž si musí hlavní hrdina, jenž se zde nachází také, samozřejmě poradit. Na základech této úspěšné knihy byla dokonce vytvořena i stejnojmenná hra a její pokračování Metro: Last Light, které se na trh dostalo nedávno a my se dnes rozhodli podívat na to, co dokáže fanouškům prvního dílu nabídnout pěkného.
Hra byla vytvořena pod dohledem ukrajinského herního vývojářského studia 4A Games. To bylo založeno teprve v roce 2006, tudíž není záhadou, proč má na triku zatím pouhé dva tituly, jež už jsme si stihli jmenovat v úvodu. Sám autor knížek Metro 2033 a Metro 2034 na obou hrách spolupracoval. Do rukou mu tentokrát padly povinnosti týkající se vytváření dialogů a příběhu. Scénář, který pro Metro: Last Light vytvořil, byl každopádně až příliš dlouhý na to, aby mohl být do hry vložen jeho plný potenciál, načež se jej rozhodl přepracovat do další knihy nazvané Metro 2035, jež je právě v přípravě. I přesto, že se ve hře neobjevilo vše, co Dmitryho Glukhovskyho v průběhu měsíců vývoje napadlo, příběh je komplexní až dost, což by se koneckonců dalo říci i o zbylých částech hry.
Příběh akce Metro: Last Light se odehrává rok po událostech prvního dílu, v němž se Artyom rozhodl podniknout raketový útok zaměřený proti Temným, nadpřirozeným bytostem vyskytujícím se v okolí metra, jež bezdůvodně zabíjeli všechny, kteří se jim dostali do cesty. V Metru 2033 měla hra dokonce hned dva možné konce, z nichž se tvůrci rozhodli navázat na ten horší z nich. Nyní už se stal hrdina oficiálním členem skupiny, která současně převzala moc nad vojenskou základnou D6, z níž byly rakety vypuštěny. Na povrchu byl však nalezen poslední existující Temný, jehož má Artyom příkaz zabít. Celé se to ale samozřejmě zvrtne a po upadnutí do bezvědomí se naše postava probírá v nacistickém vězení uvrhnuta do velice nepříjemné situace, z níž si musí prostřílet cestu ven.
Temné chodbičky z Metra 2033 nás samozřejmě provázejí i do sequelu, ačkoli se tentokrát podíváme na povrch mnohem častěji než kdy dříve. Právě tam každopádně do těla vstupuje adrenalin, neboť nikdy nevíte, kdy vám dojde filter na vaší plynové masce, kvůli čemuž jste následně nuceni se co nejrychleji ukrýt zpátky do podzemí, aby se z vás náhodou nestalo zmutované monstrum, kterých zde potkáte dost a dost. Bohužel, tak úplně to tímto způsobem navzdory všem předpokladům nefunguje. Filtrů je dostatek a hra vás svou koridorovostí vždy dostane na požadované místo v požadovaném čase, takže se téměř o nic starat muset nebudete. Atmosféru si na druhou stranu tvůrci zvládají budovat slušnou díky vystavovaní hráče neočekávaným situacím spojeným s příběhem, které zaskočí a zároveň před vás pokaždé postaví další výzvu ke zvládnutí.
Autoři před vydáním hry nacházeli spousty slov ohledně plížení se za nepřátelskými zády, což nás každopádně skutečně dokázalo podržet v jediné z milionu situací, v nichž jsme se s protivníky museli vypořádávat. Je sice možné, že i když jsme se ve zbytku snažili, ve skutečnosti jsme se chovali jen jako slon uprostřed náměstí přeplněného stánky s keramikou a skleněnými výrobky, každopádně chyba dle našeho názoru tkvěla spíše v hlavách nepřátel, kteří nás dokázali spatřit možná až příliš snadno a následná hra na Ramba v situaci, kdy na něj běží miliony nepřátel ze všech stran, už nemá tu atmosféru, kterou jsme po tomto kousku na základě dřívějších ukázek chtěli. Ani na čistokrevnou akci se zde ale není možné jen tak usmívat, neboť se kvůli ní hra stává až nepříjemně jednoduchá.
Zbraní je ve hře na výběr dostatek na to, aby si každý našel tu svou, která pro něj bude vysvobozením ze všech jakkoli nebezpečných situací. Už po pár minutách ve hře je možné obsadit všechny tři sloty pro zbraně, které máte k dispozici, nicméně obíráním nepřátel se vám dostane mnohem zajímavějších a funkčnějších zbraní, takže je zbytečné se smiřovat s čímkoli normálním. K jednotlivým kusům je navíc možné domontovat i různorodá vylepšení zahrnující termovizi, tlumiče, rychlejší přebíjení, zvětšení zásobníků či další z mnoha specialitek, které se vám budou na cestě v každém případě hodit. Tužší nepřátele totiž jednou dobře mířenou ranou do hlavy dokážete nanejvýš naštvat a časem to nebude tak úplně jednoduché s žádným z protivníků. Ódy o neustálém strachu z nedostatku nábojů, které jsme slýchali, jsou každopádně pouhým drbem i na nejtěžší z obtížností.
Proti zmutovaným nepřátelům, kteří jdou přímo proti vám nehledě na okolnosti, sice tato metoda navzdory našemu překvapení použít nejde, každopádně pokud se necházíte v uzavřeném prostoru s hromadou nepřátel, stačí najít vhodné místo, jednou dobře vystřelit a máte vyhráno. Tupá AI totiž zajíšťuje, že pokud budete v úzké chodbičce jen tak sedět a čekat, postupně se před vámi objeví snad všichni z místnosti. A jakmile je pozabíjíte, což samozřejmě není jediným problémem, zajdete si posbírat padlé náboje ze zhruba 20 protivníků poskládaných hezky jeden na druhém. Tímto už jste o atmosféru připraveni úplně a musíte počkat, než si hra znovu nějakou vybuduje. Bohužel se jedná až o směšně snadný způsob boje, který občas využijete i nevědomě, což v pořádku ani náhodou není.
Spousty problémů se ve hře vyskytují i z oblasti bugů a dalších drobných chybek, jež se do hry dostaly v průběhu vývoje. Nezpůsobují sice žádné podstatné výpadky, kdy by se hra stala ve zlomku sekundy nehratelnou, každopádně neuškodilo by, kdyby jich alespoň pár tvůrci měli odvahu vychytat, neboť by to značně dodalo na celkovém pocitu ze hry. I přesto tvůrci zvládají perfektně pracovat s leveldesignem a každý prostor, jejž navštívíte, je unikátní a něčím vás zaujme. Tu je protivník uvízlý pod sutinami prosící o slitování, tu přeživší věznění nepřátelskými frakcemi, kteří vás zoufale prosí o pomoc, s čímž ale nemůžete nic dělat. Kouzlo hry si staví právě na takovýchto drobných detailech, zatímco celkový pohled na hratelnost podstatnou dávku fanoušků naneštěstí zklame.
Už Metro 2033 z pohledu grafiky patřilo ke špičce, v čemž jej pokračování s hrdostí následuje. Jediné, s čím je třeba počítat, jsou vyšší nároky na počítač, kvůli čemuž jen málokdo zvládne hru bez sekání rozjet až na maximální detaily. Hra každopádně vypadá nadprůměrně dokonce i na nejnižší, takže se není třeba strachovat o to, že by při těsném splňování minimálních požadavků hra jakkoli vizuálně nedostačovala vašim potřebám. Soundtrack pak po většinu hry sází na to, že vám dopřeje hlubší atmosféru, což se mu vlastně i daří. Kromě toho se ale jedná i o příjemný indikátor toho, zda po vás v daný moment nepřátelé jdou, nebo můžete vklidu pokračovat v cestě. Technická stránka bohužel tak úplně neklape a nejednou se setkáte s nečekanými propady FPS, i když věříme, že se o to ještě s trochou štěstí postarají chystané patche.
Metro: Last Light není v žádném případě obyčejnou střílečkou, kterou by bylo možné jen tak přehlédnout. Už z úcty k prvnímu dílu jsme se těšili na to, co vývojáři předvedou, i když nám bylo jasné, že k dokonalosti to bude ještě pár čísel mít. Propracovanost herního světa, skvělý příběh a pulzující atmosféra nás každopádně přesvědčily, že hra stojí za zahrání, ať už se vám první díl líbil nebo ne. Pravdou ale je, že z pohledu hratelnosti šlo na kousku zapracovat mnohem více, neboť právě k momentům, kdy dojde na odpravování nepřátel, se vám bude přistupovat s největší lhostejností. Titul si ale i přesto svých 70 % zaslouží a moc se těšíme na příběhová rozšíření, která mají tvůrci v plánu vydat v rámci příštích několika měsíců.
Atmosférou mi to hodně připomínalo S.T.A.L.K.E.R.a, i když jsou to obojí naprosto rozdílné hry, ale každopádně super herní zážitek, akorát pokročilý physx způbosilo to, že jsem prakticky nic neviděl, páč tma byla totální.
70%??? Na GP jste opravdu spadli z Marsu... SGW2 dostal 72, pak jste to snížili na 60. Ale mezi těmito hrami je rozdíl několik desítek procent, ne původní 2, ani teď těch 10...
Metro 2033 a LL jsou mé nejoblíbenější hry, protože je to kvalita :) Ano, LL je hodně lineární, ale to je poslední dobou u všech FPS her (v jedné misi to ani nešlo vůbec poznat, možností bylo prostě několik, a nakonec mi to ani nevadilo, přeci jen atmosféra metra moc možností v tomto ohledu nedává, vývojáři se s tím poprali velice dobře). Celkově je atmosféra něco neuvěřitelného, ani AI inteligence mi pohled na to nezkazila. Občas bug, drastické snížení fps... Na druhou stranu 2 závěry, více promyšlené než v díle předešlém, každou chvíli nějaké překvapení...
Celkově bych dával něco kolem 90, na 100 to nemá (ani patche vše neopraví :) ) a 80 je prostě málo na takovou hru. Za lineárnost v metru a horší AI inteligenci je 70 sakra málo...
PS: hrál jsem na nejtěžší a s náboji jsem měl problém pouze 1x, v tomhle ohledu bylo 2034 těžší. Na druhou stranu, když na každym rohu sejmete 10 lidí, tak z nich něco vypadne :) ve 2034 jsem se snažil spíše plížit, pak nebylo co sbírat... :)
prejel sem tu hru , a musim rict ze kromne inteligence nepratel je to paradni hra hodne propracovana a zdost smutny koncem =(
takovych 90 procent
která si hodnocení pod 90% rozhodně nezasloužila. Dvojka je ještě lepší, než byl první díl a to už je něco... ;-) Tento typ her mě jinak nebaví, ale Metro je jiné, ta úžasná atmosféra...Prostě paráda, doporučuji.
Zapracujte na rychlosti. Vydávat recenzi ve chvíli, kdy už slušná spousta lidí hru dohrála, je trochu pozdě. A souhlasím s názory dalších hráčů, že 70% je málo. Hodně her jsem ani nedohrál a to jste jim dali na GP i 90%. Tady to cítím naopak. Kromě trochu kratší délky a také inteligence (která je ale u všech her stejně naprd, takže to není relevantní) mi na hře nic nevadilo. Možná ještě trochu vyšší HW náročnost. Já bych pod 85% s hodnocením nešel. Výtky autora článku se týkají obtížnosti - já jsem hrál poprvé na normal a jako "slon uprostřed náměstí" jsem si nepřipadal, spíše naopak, ve stínu mě neviděli ani na vzdálenost metru nebo dvou. Nechceš hrát jako Rambo, tak se tak nechovej, hra tě nenutí.
Nevim čím to je, jestli jsem už uplně zhýčkanej ale u žádný hry nevydržim,vždycky očekávám něco co nakonec ve hře nedostanu ale u metra je to jiný... Jedničku jsem přelouskal celou a dvojku skoro na zátah má totiž atmosféru na které tvůrci opravdu zamakali a je to znát, hra je lineární, protože vypráví příběh podle knížní předlohy... tam neni nic co vymýšlet navíc, každopádně se mohli tvůrci více zaměřit na prostory metra, jejich grafiku a hlavně perfektní atmosféru. Poslední hra, která ve mě zanechala podobný zážitek a celou jsem jí přelouskal s otevřenou pusou byl asi max payne 3, takže podle pocitu bych dal hodnocení podobné... 90%
Koukám, že mi tam nějak vypadla myšlenka :D takže ***každopádně se mohli tvůrci více zaměřit na prostory metra, jejich grafiku a hlavně perfektní atmosféru. A JE TO ZNÁT***
Myslel jsem, že je chyba u mě v grafice, ale co koukám na obrázky tady na GP, tak jsou stejně strašně vypadající jak u mě. Metro 2033 mělo grafiku lepší nebo se pletu?Působí to na mě ošklivě, rozmazaně. . Nebo ta chyba je přeci jen u mě?
A na jaký jedeš grafický nastavení? ;) Mně přijde grafika dobrá.
Je to pecička hra, jsem rád že je pokračování... :)
jak sem psal...navíc tahle hra má jednu z nejhezčích grafik co sem kdy viděl...ty detaily sou boží a dokázal bych celej den jen čumět na moskvu(stejně jako ve Skyrimu se procházet přírodou)...jedinou věc co mi na hře jako arachnofobikovy vadí asi najdete sami :S :D
Ještě že existuje warez a hru jsem mohl jen "vyzkoušet".
Celkové hodnocení v recenzi mi přijde přiměřené, protože nascriptvaný příběh s průměrnou grafikou nabízejí na každém rohu. Hra nepřináší nic nového a pro mě má cenu tak maximálně jedné stravenky. Když tak nad tím přemýšlím, tak bych si raději koupil ten oběd.
Poslední dobou mi příjde že upřímně stojíš za velký houby. Dříve jsem si zde četl recenze, ale teď už ne. Recenze na Metro je taková nemastná a co ty screeny? Jsou z mobilu ne? Kritika musí být, protože kdyby nebyla, tak jsou všichni mistři světa. A hodnocení mi taky příjde málo. Dal bych min. 80% je to super hra. A taky si myslim, že to neni aktuální recenze. Hru jsem hned po zakoupení dohrál za 8h čistého hraní a stihl bych udělat mnohem lepší recenzi a včas. Teď už to má mraky lidí dohraný a tím - pádem je recenze nezajímavá.
tato hra opravdu super, de se jeste prirovnat ke hre deusex, s tím rozdílem, ze zde je velice ponurá atmosféra a mutant, žebrák, chudák na každém kroku
Celkem dobrá kalba
vypadá dost zajímavě...
Určitě bych to rád vyzkoušel,ale otázka je,jestli to stojí za to ..
Už jsem to dohrál doporučuji a zároveň upozorňuji že hra má dva konce přesněji ( Dobrý konec a špatný konec ) tak schválně jak dopadnete já měl špatný konec :P
Vzhledem k tomu, že jsem pragmatik a mrtvý nepřítel je dobrý nepřítel, jsem nenechával žádné přeživší, takže jsem na smrtelné posteli vzal s sebou všechny ostatní. Ale jako špatný/zlý konec mi to nepřipadalo :D
Nic moc nezaujalo.
Nevíte kdy to bude v ČR?
http://www.gam3s.cz/index.php?a=play&id=315&cont=1
Hraje nadmíru povedená to ano ale nelíbí se mi ta příběhová závislost na Metro 2033.Ten kdo 1. díl nedohrál může mít občas problém pochopit o co se jedná
jinak odvedli vývojáři skvělou práci
Osobně celkem povedený až na pár nedostatků..
the best hra :D
Metro je super hra, ale zabira prilis mnoho mista takze jsem ji musel odinstalovat, ale jinak bych hral porad dal od zacatku do konce
Hral sem 2033 a docela mě tam štvala ta plynová maska jak občas přes ni nebylo absolutně nic vidět, dnad toto bude lepší