Kdo by snad neznal Men of War, jistě rychle poznáte, že se jedná o realtimovou strategii, z druhé světové války, kde je kladen velký důraz na taktiku – doslova. Nejedná se však o typickou RTS, kde byste si postavili několik budov a rychle začali rekrutovat jednotky, abyste s nimi mohli rushnout (tzn. rychle zaútočit v prvotních fázích hry) na nepřátelskou základnu. V Men of War: Assault Squad 2 nepostavíte jedinou budovu, za to na vás čeká opravdu titěrná a detailní správa vašich jednotek. Připravte se kupříkladu na fakt, že je třeba rozumně hospodařit s municí, což není na taktickou RTS vůbec špatný prvek, vezmeme-li v potaz, že munice nás kolikrát nemusí zajímat ani v některých FPS.
Zhodnotit objektivně Men of War: Assault Squad 2 není vůbec jednoduchý úkol a to z jednoho prostého důvodu. Hra je totiž komunitou vnímána naprosto diametrálně. Zatímco noví hráči jsou osloveni nevídanou propracovaností, komplexností a zejména z počátku i náročností – veteráni a ostřílení váleční psi přirovnávají druhý díl k pouhému DLC! Možná proto mají pádný důvod, jelikož celých 25 map bylo převzato (a případně jen drobně upraveno) z prvního dílu. Celkově však chybí nový obsah. Druhý díl tedy není ani tak ‚nový‘, jako spíše stejně dobrý, jako ten první.
Na první pohled vypadá velmi pěkně možnost výběru strany. Zahrát si můžete samozřejmě za USA, Velkou Británii, Rusko, ale klidně i Německo a Japonsko. Mírné zklamání však přijde po tom, co zjistíte, že mise jsou za všechny strany ekvivalentní – tedy natolik podobné, až stejné. Příběhovou kampaň nebo nějaký kontinuální postup byste čekali marně, a tak si můžete zvolit nejsympatičtější stranu hned ze začátku. Rozdílu zkrátka není (jen vizuálního). Dále nás zarazila absence tutoriálu, který by vzhledem k tomu, že ovládáte a staráte se do detailu téměř o všechno, nebyl vůbec špatný. Zejména pro nově přichází hráče, kteří můžou být ze začátku na bojišti opravdu zmateni.
První mise vám sice stručně popíše, jak přesouvat vojáky a pohybovat s mapou, ale všechny ostatní tajemství si nechá pro sebe. Hráči tak nezbývá než si zkusit a následně osvojit techniky hry sám. Výhodu mají znalci prvního dílu, kterým bude stačit jen letmo zavzpomínat. Možná vzpomenou také na to, že v prvním díle představoval každý voják autentickou osobnost, kterou hráč dobře znal a věděl, co umí i co od ní čekat (třeba jako ve starém Jagged Alliance), kdežto ve druhém dílu figuruje armáda anonymně. Vojáci sice mají svoje jména, ale vaše pozornost bude vyžadována úplně jinde. V důsledku toho hráč nemá ke své armádě takový vztah. Zkrátka vás bude zajímat, kde je odstřelovač a odkud přijíždí ten nepřátelský tank, než jestli právě zahynul váš oblíbený kulometčík.
Jak jsme již zmínili v úvodu, opravdu veledůležitou roli hraje taktika, která je výhradně ve vašich rukou. Bezmyšlenkovité hraní vede k hodně rychlému konci a zdraví (HP) vašich vojáků je nesmírně cenné, už jen proto, jak rychle ubývá. Ano – Men of War: Assault Squad 2 zcela jistě není jednoduchá ani triviální záležitost, což však na druhé straně znamená, že každá úspěšná akce a správně promyšlený postup je doprovázen pocitem dobře odvedené práce. Náročnost zde znamená výzvu a výzva znamená zábavu. Ne vždycky se to však vyvede dle plánu a často je neúspěch fatální – pro tyto případy je přítomna funkce restart, se kterou se většina hráčů seznámí poměrně brzy.
Protože životy vojáků ubývají skutečně rychle (zejména pokud je na blízku kulometné hnízdo nebo tank) je třeba maximálně využívat terén. Ten je skutečně zásadní a rozhodně se tedy vyplatí pečlivě zvážit cestu, kterou chcete postupovat. Silnice a otevřený terén nedoporučujeme. Ovládnutí terénu nám koresponduje i s detailní správou vojáků, protože je na vašem rozhodnutí, kdy se budou vojáci plazit, kdy se schovají za strom a kdy budou jednoduše utíkat.
Vždy záleží na vyhodnocení situace. Pro představu můžeme uvést, že před tanky je opravdu lepší se plazit nějakým houštím a následně tank zlikvidovat granátem (budete-li mít štěstí a nevšimne si vás), ale pokud jste pod intenzivní palbou minometů – je rozhodně lepší vzít nohy na ramena a obsluhu minometů, co nejdříve zlikvidovat třeba pomocí snipera. Za úspěšný postup v misích je hráč odměněn body, za které lze přivolat posily.
Vraťme se však k terénu a demonstrujme si další příklad, aby bylo zjevné, jak terén funguje a jak moc je důležitý. V půlce mise dostanete výše zmíněné body, za které si budete moci přivolat těžký tank (třeba takový tiger). Ten je sám o sobě mocnou zbraní, ale je právě na vaší taktice, jak moc tuto zbraň využijete. Pokud se vydáte po otevřeném terénu, pravděpodobně vám nepřítel velmi brzy prostřelí pásy, což samozřejmě znamená, že nebudete moci jet dále. No a tank, který nejede, se dá zlikvidovat celkem snadno = pro vás promarněné body. Existují tu však řešení.
Můžete se pokusit tank opravit (pokud má někdo z posádky v inventáři ‚repair kit‘) tak, že z tanku vyskočí maník, který tank sofistikovaně oběhne a začne pásy opravovat. Problém je však v tom, že jste na otevřeném terénu a pokud nepřítel trefil pásy vašeho tanku, pravděpodobně trefí i vojáka, který se je snaží marně opravit. Oprava navíc zabere několik minut, což vytváří prostor a čas pro nepřítele. Pokud to však vezmete lesem, popř. využijete budovy nebo další objekty jako svůj štít, váš tank netrefí tak snadno a pokud přeci, v zákrytu se vám opraví určitě snadněji.
Umělá inteligence funguje až na počáteční mise (které zřejmě suplují chybějící tutoriál) velmi dobře. Je evidentní, že nepřítel přemýšlí a moc dobře ví, jak využít terén ve svůj prospěch. Krom toho, že se sám pohybuje na bojišti tak nějak ‚znale‘, dokáže také velmi rychle a dobře reagovat na vaše obchvaty, stažení nebo útoky ze zálohy. Často může být rychlejší než sám hráč, protože ve hře neexistuje žádná pauza, díky které byste si mohli situaci v klidu promyslet. Vše se odehrává v reálném čase a vy můžete být jen na jednom místě – kdežto vaše armáda a technika bude zpravidla rozložena do vícero pozic a lokací na mapě.
Ačkoliv to není pro taktické RTS úplně typické, dalo by se říci, že celý singleplayer je jen jakousi přípravou na multiplayer, který představuje dimenzi sám o sobě a gameplay posune o několik řádů směrem nahoru. Každému je asi jasné, že jednotliví hráči dokážou být ještě zákeřnější než jinak kvalitní AI a vy tak můžete zažít úplně nové situace, do kterých vás prostě počítač nedostane, ale vychytralý stratég už ano. V podstatě každý, kdo Men of War: Assault Squad 2 hraje, se dříve či později věnuje výhradně multiplayeru, což má pochopitelné důvody.
Ovšem ani zde není vše úplně optimální. Hra totiž seskupuje na jednom bojišti, jak úplné nováčky, tak i veterány, kteří mají nahráno stovek hodin. To má často až katastrofální důsledky, ale komunita radí, že je třeba vydržet a postupně do hry proniknout. Stojí to totiž za to a navíc se pak můžete mstít. Další problém představuje špatná HW optimalizace, která přináší kuriózní paradox. Jelikož jsou si vývojáři dobře vědomi, že nového obsahu je minimum, lákají především na novou a vylepšenou grafiku. Většina hráčů (i na jinak silných strojích) je však nucena grafiku výrazně ořezávat, aby hra běžela plynule. Co k tomu dodat…
I přes všechny mouchy je však Men of War: Assault Squad 2 originální a povedenou taktickou strategií, které nevycházejí každý měsíc. Hráčům nabízí autentický válečný zážitek, ale hlavně důkladné cvičení strategického myšlení, což některé baví hodně, jiné méně. Vývojáři se navíc snaží hru průběžně updatovat, což by mohlo znamenat, že se v budoucnu dočkáme třeba i nových map a lepší HW optimalizace. Hru lze zakoupit, jako již tradičně na STEAMu za cca 500-600,- Kč. V tomto případě nebylo třeba nad hodnocením dlouho přemýšlet – hra si od nás odnáší slušných 70 %, protože tak či onak, jádro hry je rozhodně kvalitní práce.
ale nevyzkouším ptž na CoH to určitě nemá
company uz je zastaraly a dvojka se neda hrat
Bude porad jednicka s Blitzkriegem :P
Ja teda osobne muzu rict ze je to o hodne lepsi hra nez Company of Heroes .. vice realistictejsi, vetsi zabava.
Proto taky musíme hrát jedničku
hraju wot ale strategie bude daleko lepší
osobně tato hra není moc špatná hraju to s kamarádem a když je nuda tak nás dobře zabaví :)
Doufám , že se to chytne
Tak to je luxuuuuuuuuuus