Vítejte v roce 2048. Vítejte ve futuristickém světě nových technologií, magnetismu a logických hádanek. Vítejte v Magrunner: Dark Pulse! Jak se můžete již na první pohled přesvědčit, nezávislí vývojáři z Focus Home nechodili pro nápady příliš daleko. Hra až podezřele připomíná populární Portal a je třeba uznat, že se mu v některých ohledech i podobá. Krom toho je z počátku celá záležitost tak trochu krkolomná, takže Magrunner: Dark Pulse není lehce uchopitelnou hrou. Prvotní a následné dojmy se u hráče zpravidla velmi odlišují.
Hlavní postavou příběhu je Dax. Vitální mladík, který nikdy nepoznal své rodiče a o kterého se stará mutantní doktor Gamaji. Krom toho, že připomíná doktora z kresleného seriálu Futurama a má 4 ruce, i on hraje velmi důležitou roli – především jako váš průvodce a rádce. Vyzná se v technologiích i sítích a to se bude v průběhu Magrunnera určitě hodit. Je to právě on, kdo v Daxovi probudil technický potenciál a učinil ho tak něčím, co by se dalo nazvat jeho žákem.
Přesto, že hra na první pohled vypadá opravdu, jako Portal. Nenechte se zmást. Sami jsme byli zaraženi prvotními negativními reakcemi v některých recenzích, které dle formulací jednotlivých argumentů plynuly spíše z nepochopení hry, než z faktu, že by byla špatná nebo snad kopírovala hru jinou. Tak tomu totiž také není – jakmile Magrunner pronikne hráčovi pod kůži (do jisté míry ho tam musí sám pustit), odmění ho skvělou atmosférou, originálním příběhem, ale především poctivou dávkou zábavy a složitých hádanek.
Gruckezber Corporation – to je místo, kde začíná váš osud, jakožto Magrunnera. Vlastníkem zmíněné korporace je Kram Gruckezber, a abyste rozluštili, na koho chtěli vývojáři poukázat, není třeba se vůbec mentálně namáhat (především oproti jiným částem hry) – stačí přečíst křestní jméno pozpátku. Žádná úspěšná firma by se neobešla bez skvělé vnitřní kooperace více lidí a tak není obtloustlý Kram jediný, kdo se během tréninku objeví.
Takový technologický skvost, jakým je komplex pro výuku Magrunnerů a dále celá síť LifeNET, kterou Zuckeberg ovládá a sleduje celý svět, ten potřebuje nějakou obsluhu. Tu zajišťuje zase maník, který vypadá jako Bill Gates. Hráč má tak všechny elity pěkně po hromadě. Pokud jste četli dobře, jistě jste si povšimli komplexu pro výuku Magrunnerů. Ano – těch je celkem 7 a mají být součástí vesmírného programu, který se nazývá MagTech. Jednotliví adepti se však musí účastnit tréninku, který je na budoucí program připraví. A právě to je vaše první zastávka.
Několik prvních úrovní v podstatě nahrazuje tutoriál, ale to nikterak neubírá na jejich důležitosti – přesně naopak. Hra vám totiž postupně ukáže všechny principy magnetismu, a to jak funguje. Vše se děje postupně, takže náročnost není z počátku výrazná, ale je třeba si všechny techniky a postupy zapamatovat, jelikož v pozdějších fázích hry je bude třeba kombinovat. K ovládání magnetických sil vám následně poslouží skvělá rukavice, která mimochodem funguje také jako váš komunikační přijímač.
Magnetická rukavice má úžasnou vlastnost – měnit magnetické polarity. Ty jsou celkem 3: positivní, negativní a neutrální. Právě polarity vám umožní manipulovat s objekty. Princip je jednoduchý – stejné polarity se přitahují, opačné odpuzují, neutrální zůstávají v klidu. Pro lepší přehlednost funguje ve hře barevné schéma, které je původně nastaveno na červená, zelená a bílá. Každá barva tak představuje jednu polaritu. Barvičky si však v nastavení může hráč upravit dle sebe.
Nacházíme se uprostřed tréninku a vše probíhá hladce. Naučili jsme se, jak magnetismus funguje. Zjistili jsme, že pomocí své rukavice musíme manipulovat s předměty v okolí tak, abychom si vytvořili cestu nebo se dostali na příslušný bod. Přátelské laboratorní prostředí však není něco, na co bychom se mohli spoléhat. Hráč znejistí zejména potom, co přijde první světelný výpadek.
To už nejsme daleko od momentu, kdy zkolabuje celý LifeNET a záležitost se tak začne mírně komplikovat. Nebude tomu trvat dlouho a po jistých událostech zjistíte, že jste poslední Magrunner, který je naživu a že se odtamtud potřebujete za každou cenu, a co nejrychleji dostat. Slábnoucí signál, přes který vás mutantní doktor Gamaji vede, je tou poslední nadějí na záchranu života. A přesně tady to začíná!
Nebezpečí eskaluje a logické puzzle hádanky začínají přituhovat. Ze stereotypního a sterilního designu levelů se najednou stane přehlídka opravdu povedených interiérů a úrovně jsou navíc více a více atraktivní, ale rovněž také interaktivní. K řešení hádanek je třeba uplatnit stejné magnetické techniky, ovšem jiným nebo složitějším způsobem. Hratelnost je tak mírně lineární, atmosféra však dokonalá. Hráč je nekompromisně vtažen do příběhu a musí konat – jinak zhyne.
Celá záležitost začne nabývat ještě zajímavějšího rozměru, když se objeví první příšera (viz. screenshot). Právě zde nastupuje další aspekt hry. Vývojáři nás totiž zřejmě nechtěli seznámit pouze s technologiemi budoucnosti, ale podařilo se jim zakomponovat i trochu toho tajemna. Někomu se může zdát, že se jedná o protichůdná témata, která se sebou nemohou nějak souviset. Pointu naleznete v samotné hře nebo při mírném studiu souvisejících záležitostí.
Na scénu totiž nastupuje Howard Philips Lovecraft, který se proslavil především povídkami, pojednávajících o mýtu Cthulhu, popisující nepoznané, podivné a temné síly, které obývali Zemi dlouho před vznikem lidstva. Pointou povídek bylo především to, jak je lidské vnímání reality křehké a ovlivnitelné. Prozatím nevíme proč, ani jak. Ale někdo nebo něco opět probudilo prastaré temné síly a i s nimi se tak budete muset v pozdější fázi vypořádat. Nezapomeňte však, že jediné co máte ve svých rukou je magnetická rukavice. Žádné střelné zbraně tedy nepřipadají v úvahu.
Hráč tak dostává do rukou poměrně netradiční hru, kde se místy cítí opravdu jako tehdy v Portalu a jinde zase skoro jako v Doomu 3. Stačí nepodléhat prvnímu dojmu a s hrou se nejdříve seznámit. Přeci jen ani samotná hra, ani příběh není úplně jednoduchý, a tak potřebuje nějaký čas. Netradičnost a alternativu máme rádi, a tak nemůžeme koncept hry hodnotit jinak než positivně.
Dle našeho názoru je hra dimenzována skvěle. Na hře samotné jde vidět, že se vývojáři snažily, aby bylo před hráčem “neustále něco nového”, ale určitá lineárnost nejde přehlédnout. Hra se prostě nedá hrát na jeden zátah celé odpoledne, jelikož z neustálého přepínání polarit a hledání cest začnete po pár hodinách hraní bez přestávky přicházet o rozum, popř. budete minimálně unaveni…
Magrunner: Dark Pulse je tak originální počin, který není úplně pro každého, ale kdo mu bude chtít porozumět – podaří se mu to a bude hrou odměněn. Skvělá atmosféra, dobrá hratelnost, atraktivní design, nezávislé studio, hluboká pointa, skvělé provedení a k tomu všemu ještě procvičit mozkové závity? To prostě bereme všemi deseti a Magrunner si tak od nás odnáší velmi slušných 82 %. Hra je dnes již tradičně distribuována přes službu STEAM a vyjde na cca 500,- Kč. To není úplně nejméně, a proto zvažte váš vztah k tomuto žánru. Pokud vás bavil Portal, přesto, že Magrunner je v jádru úplně jiný, bude vás hodně bavit a investice se tak vyplatí. Pokud se však nejedná o váš šálek kávy, peněženku nechte raději stranou.
Vypada dobře :)
vypada jako dobra hra
Konečně hra s pořádnou grafikou :D