Když se vývojáři rozhodnou založit vlastní nezávislé studio a vytvořit přesně to, co chtějí, mnohdy vznikne opravdu originální a kvalitní počin. V posledních letech je takových her čím dál tím více a ani Mages of Mystralia není výjimkou. Titul pochází od nezávislého kanadského studia Borealys Games a ano, skutečně jde o jejich první herní výtvor. O to zvědavěji hru člověk zapíná.
V roli mladé slečny potkáváme moudrého mága. Ten nám nabízí možnost vyučit se kouzelníkem. Ačkoliv jde o lákavou nabídku, je třeba počítat s tím, že zdejší království magii zakázalo a každý kouzelník byl nemilosrdně vyhnán. Naše mladá hrdina přesto přijímá. A tak po jejím boku poznáváme zákoutí prastaré magie…
Hlavním tahákem hry je jedinečná příležitost vytvořit si vlastní kouzlo. Něco podobného jsme mohli vidět již v sérii Magicka, kde jsme měli k dispozici různé elementy (oheň, voda…), které jsme pak hbitě kombinovali. Každá kombinace přitom vytvořila úplně jiný efekt. Tak trochu pracné bylo u každého kouzla nové vyťukávání všech elementů. Mages of Mystralia naproti tomu nabízí možnost kouzla si nakombinovat předem a kombinaci si pak hezky pěkně uložit. V akci pak tedy stačí jediné kliknutí. Nebudeme však pracovat s výše zmíněnými elementy, ale s poněkud abstraktnějšími prvky. Ty jsou v podstatě kombinací jak určitého elementu, tak některých vlastností. Jedno tlačítko myši slouží pro útok holí na blízko, který zároveň zraňuje elektřinou. Druhé tlačítko myši zase vykouzlí ohnivou kouli, jež zůstává na místě. Slouží tedy jako jakási mina. Takto máme k dispozici čtyři základní kouzla, každé pro jedno z tlačítek.
Dále postupně získáváme určité vlastnosti pro tyto základní kouzla. Ne každá vlastnost lze ale přidat k libovolnému základu. Pokud například najdeme prvek „pohyb“ a přidáme jej k ohni (základní kouzlo), ze stojící ohnivé koule najednou máme kouli létající. Dále pak také najdeme prvek „efekt při styku s nepřítelem“. Když jej přidáme k ohni a pohybu, ona ohnivá koule po dotyku s nepřítelem způsobí další efekt. Konkrétní efekt si dokonce můžeme vybrat s jiných původních kouzel a to i s jejich vlastnostmi. Tímto způsobem lze na sebe navázat opravdu hodně kombinací. Celkový počet možných kouzel se přibližuje několika set, možná dokonce tisícům možností. Zároveň je třeba mít na paměti, že každá vlastnost navíc také spotřebovává manu navíc. Při příliš mnoha kombinacích tak jediným kouzlem spotřebujeme všechnu dostupnou mapu. Ta se nám po chvíli naštěstí doplní, takže dočasně stačí běhat po prostředí a nenechat se zasáhnout.
K dispozici máme také štít, který odolá libovolnému útoku. Pokud jej spojíme s prvkem pohybu, místo štítu budeme rychle utíkat, čímž se ubráníme možná ještě efektivněji. Pokud bychom chtěli specifikovat toto původní kouzlo, byla by to zřejmě „obrana“. Ale pozor! I nepřátelé se umí bránit. Někteří z nich dokonce mají úplnou rezistenci pro určitý prvek. Zcela tak odolají třeba ohni a zničit je tak musíme ledem nebo elektřinou. Pokud vyšleme ohnivou kouli, která po dopadu navíc způsobí elektrické poškození, nepřítele zraní alespoň ten efekt, vůči kterému rezistenci nemá.
Dalším rozdílem mezi hrami je, že v titulu Magicka jsme měli téměř od začátku k dispozici všechny elementy. Naproti tomu v dnes recenzovaném titulu různé důležité vlastnosti kouzel získáváme až v průběhu hry. Některé v rámci příběhu, jiné jsou odměnou za nějakou tu činnost navíc a někteří hráči se k nim tak vůbec nedostanou. Další odměnou mohou být také magické orby, které pak v sídle mágů lze vyměnit za permanentní zvýšení životů nebo many. Parádička!
A jak že si všechny odměny vlastně zasloužíme? Tak třeba vyřešením nejrůznějších hádanek. V rámci jedné minihry je třeba přesouvat body ve speciálním okně tak, aby špičky čouhající z bodů všechny body dokonale propojily. Nejdříve takové hádanky vyřešíte během pár minutek. Pozdější a obtížnější ale už dokážou zabrat i 15 minut. Tahle minihra přitom patří mezi ty zábavnější a člověk si ji užije bez ohledu na odměnu. Další typ hádanky je zapalovaní několika předem rozmístěnch lamp. Zapálením první z nich začne tikat časový limit, do jehož konce musí hořet všechny lampy. Pokud se tak nestane, všechny zhasnou a máme prostě další pokus. Někdy stačí střílet ohnivé koule ze správného místa a trefit se, jindy k tomuto účelu musíme kombinovat několik magických prvků. Například prvek „doprava“ umožní střílet ohnivé koule i za roh. Pokud si přece jen nebudeme vědět rady, častokrát lze využít nápovědu. Ta nám nadiktuje kouzla a jejich vlastnosti, která k vyřešení potřebujeme. Za nápovědu však zaplatíme poplatek. Rozbíjením okolních předmětů lze získat herní měnu, kterou pak rádi utratíme za celou řadu zajímavých věcí. Částku dokonce můžeme věnovat některým postavám, které nám laskavost později oplatí. Koupit si však lze například i speciální magickou hůl. Takže honem vydělávat a utrácet!
Když jsem hru začínal hrát, dělal jsem screenshoty každou chvíli. Nakonec se ukázalo, že to vůbec není třeba. Zdejší herní svět totiž nevypadá skvostně pouze na začátku, ale lokace nás osloví na každém rohu i nadále. Svět je rozdělen do řady lokací. Naše mapa přitom prozrazuje pouze to, v jaké z lokací se aktuálně nacházíme. Kudy se však dostat do lokace druhé či jak mapa dané lokace vlastně vypadá, si již musíme zjistit a pamatovat sami. Přestože nám občas poradí ukazatele, hráč se občas přece jen ztratí. A to je škoda. Někdy sice doběhneme ke správné cestě, avšak ta bude přehrazena nepřekonatelnou překážkou. Tu zvládneme třeba až s naučením se nového kouzla. A tak mnohdy musíme zase zpátky. Nádherné lokace hrají všemi barvami a vytváří opravdu výtečnou atmosféru. Ale to není vše! Autoři si totiž dali práci i s hudbou. I ta se povedla a vývojáři právem samostatně prodávají soundtrack.
Bojový systém je sice zajímavý díky kombinování kouzel, avšak ani tak není kdo ví jak záživný. Boje nejsou příliš obtížné a zdají se mi být spíše zpestřením, nikoliv hlavním prvkem. Proti nám se postaví i poměrně málo druhů nepřátel. Většina se opakuje na mnoha lokacích (ne-li všech) a maximálně změní barvu a druh resistence vůči určitému elementu. Naopak výborná práce byla odvedena u bossů. Ti jsou nejen zajímaví vzhledem, ale i svými útoky či slabými stránkami. Občas také narazíme na teleport, ale vůbec nevíme kam nás následně pošle. Většina hráčů využije zvědavosti a ocitne se v nějakém tom dungeonu, kde nás čeká další boje i prima odměna. Kromě bossů jsem si bitvy nejvíce užil v aréně. Tam zaplatíme malý poplatek a začnou se na nás řítit vlny nepřátel. Pokud odoláme všem dvanácti vlnám (což není zase tak obtížné), získáme speciální magickou róbu.
Mages of Mystralia snadno osloví kombinováním kouzel a působivým audiovizuálním zpracováním i kamerou. Potulovat se po krásných lokacích a řešit záludné hádanky, člověka naštěstí ani hned tak neomrzí. Jenomže soubojový systém je maximálně průměrný, chybí mu napětí a pořádná výzva. Titul vyšel pro Windows, PlayStation 4 a Xbox One. Hodnotíme na 80%.