O zvláštních životech hlavních hrdinů v příbězích od studia Dontnod neslyšíme poprvé. Před pár měsíci vydaný Captain Spirit byl jen malou ukázkou, jakým směrem se druhá série epizodického příběhu Life is Strange chce vydat. A s první kapitolou nového příběhu přichází také hned první překvapení. Také jste se těšili na roztomilého Chrise Eriksena aká Captaina Spirita a napjatě čekali pokračování vyprávění o jeho životě ve společnosti otce alkoholika? Tak s ním se nyní musíme na nějakou chvíli rozloučit, protože druhá série Life is Strange vůbec není o něm!
Místo něj přivítejme dvojici bratrů se středoamerickými kořeny, Seana a Daniela Diazovi. Sean je šestnáctiletý středoškolský student, který se právě nachází na vrcholu puberty a zároveň se pokouší drát na vrchol ve společenském žebříčku. Na začátku příběhu se do něj vtělíme v okamžiku přípravy na večírek, na který plánuje jít se svou kamarádkou Lylou. Nemůže ale přijít s prázdnou a tak naše první krůčky hrou vedou skrze celý dům při hledání všeho, bez čeho se nemůže pravá středoškolská párty obejít. Poznáváme tak i Seanova a Danielova otce Estebana, rodilého Mexičana z Puerto Lobos. Seanův mladší bratr Daniel má teprve devět let a už podle prvotních rozhovorů je vidět, že si se starším bratrem moc nerozumí. A není divu. Zatímco Sean už je věku, kdy se většina jeho myšlenek stáčí k jedné dívce z ročníku, Daniel je srdcem stále dítě. Naštěstí Esteban se jako otec opravdu snaží a je pravým tmelem rodiny Diazových.
Bohužel přichází prvotní incident, který roztáčí kolečka osudu a donutí Seana utéct společně s Danielem z rodného města. Stejně jako Max v první sérii, má i tady jeden z hlavních hrdinů nadpřirozené schopnosti. Paradoxně to ale není právě Sean, kterého ovládáme. Malý Daniel právě při incidentu prokáže schopnost nekontrolované telekineze, ale vůbec si jej nepamatuje, a Sean mu jej nechce připomínat z pochopitelných důvodů. Místo toho Danielovi řekne, že jdou na pár dní kempovat, aby měl otec prostor celý incident urovnat.
Již první série Life is Strange ukázala, jak silně příběhová může hra být, a druhá série jí jde věrně ve stopách. Z herního hlediska se jedná více o interaktivní film než o adventuru. Ano, na malém prostoru jednotlivých map jsou desítky interaktivních míst, ale většinu Sean jen okomentuje nebo ukáže bratrovi. Jen pár je důležitých pro postup hrou, ale téměř u každého takového místa je jen na nás, jak se rozhodneme příběh posunout. Každé rozhodnutí má ve hře totiž dopad a nutnost jíst, postarat se o mladšího bratra a postupně mizející zásoba peněz nás dokáže velmi rychle zatlačit do kouta. Zkusíme tedy ukradnout čokoládovou tyčinku pootevřeným okénkem opuštěného auta, nebo raději pošleme mladšího roztomilého bratra žadonit o jídlo k rodince na pikniku?
Bratři zatím nepolíbení světem mimo jejich rodné město příliš brzy naráží na stigma, které aktuálně svírá Ameriku. I když oba mluví plynně anglicky a žijí celý život v Americe, pro některé lidi navždy zůstanou těmi přistěhovalci, kteří jim vykrádají auta, prodávají drogy a berou jim práci. Tento společenský tlak je vyostřen nejen díky jejich nesnadné situaci (na první pohled zanedbaní se špinavým oblečením), ale nejspíš také proto, že jsou prostě ještě děti a neumí se bránit. Ne nadarmo si tak několikrát za hru vyslechnou, že právě kvůli takovým, jako jsou oni, se musí postavit zeď.
Naštěstí během sotva čtyřhodinového putování, které první epizoda nabízí, potkáváme i veskrze hodné charaktery, které jen dokazují, že dobrota srdce nemusí být podmíněna osobním ziskem. Navzdory tomu, že celou hru ovládáme dvojici dětí, téma hry je natolik dospělé, že i my Evropané v něm můžeme poznat reflexi na aktuální situaci na našem starém kontinentě. Hra ale neútočí jen na společenské předsudky. Má být zejména výpravou dvou bratrů, kteří si hledají místo ve světě, který jim najednou nemůže nabídnout jejich starý domov. Mají vyrazit na jih do Mexika a zkusit najít otcovo rodné bydliště v Puerto Lobos? A co potom?
Je dobře, že se autoři rozhodli pro změnu hrdinů. I když Max společně s Chloe byly silnými charaktery, společně s Danielem a Seanem přichází úplně nové problémy a zejména jiný pohled na svět. Celou první epizodu tak sledujeme Seanovo převtělení ze zádumčivého puberťáka ve starostlivého staršího bratra. A co se stane, pokud bychom chvíli nedávali na Daniela pozor? Můžeme to zkusit a v některých případech je dopad našeho rozhodnutí znát během několika minut. Ukážeme mu medvědími drápy rozedraný strom v blízkosti tábořiště? Tak máme jistotu, že se Daniel v klidu nevyspí. Danielovo chování není jen podmíněno tím, co mu jako starší bratr řekneme, nebo nakážeme. Sami bychom mu měli jít příkladem a námi provedená krádež na benzínové stanici i jeho stáhne dolů ke zločineckým praktikám. A takových příležitostí pro silné ovlivnění Danielova chování je ve hře hned několik. Na konci kapitoly proběhne i rekapitulace všech rozhodnutí a jejich uložení pro využití v dalších čtyřech nadcházejících kapitolách.
Autoři tentokrát vsadili na Unreal Engine a vizuálu hry to jen prospělo. Ano, stále jde z grafického hlediska spíše o komiksové motivy, zejména co se prostředí týče, ale efekty odlesků, větru a deště jsou o notný kus dále, než tomu bylo v první sérii. Vše navíc halí podmanivá melancholická hudba, jejíž úvodní a finální melodii si budu broukat ještě hodně dlouho. Autoři nám dávají i prostor si celý vizuál vychutnat, ať už v podobě poklidného posezení na lavičce a rozhlížení se kolem sebe, nebo minihrou, při které Sean vytáhne blok a pokusí se několika tahy načrtnout krajinu kolem sebe.
První epizoda nenese žádný velký zvrat oproti předchozím hrám od studia Dontnod. Ani to od ní nebylo očekáváno. Stále se jedná o hluboký interaktivní příběh s prvky nadpřirozena, který na ploše čtyř hodin nemůže a ani nechce přinést žádný zlom. To ovšem neznamená, že by se v něm neobjevilo několik vyhrocených okamžiků. Obecně příběh šlape jako hodinky a vedle vývoje charakterů dvojice hrdinů je jediným tahounem celé hry. Pokud hledáte zážitek na hranici filmů a videoherní zábavy, tady je. Ale to už víme od dob první série Life is Strange.