Co se nám to tu děje? Krokovací rpg? No konečně! Kdo by nevzpomněl na doby strávené hraním Dungeons & Dragons a Dračího doupěte. Buřty chutnaly jako buřty, vzduch byl voňavější a každý den na nás čekalo nějaké tajemné a plíživé nebezpečí, které se dalo odpálkovat ohněm, mečem, nebo lstí. No, a když nám kostky do dlaní vryly mozoly, nebylo nic jednoduššího, než si na počítačích naistalovat série her jako Wizardry, Might and Magic, Dungeon Master a ponořit se do tajuplných jeskyní a sklepení utvořených z nul a jedniček. To byly časy … A to samé si řekli i tvůrci ze studia Almost Human.
Nebrečme nad rozlitým olejem do lucerny, žijme dneškem. Máme zde nejmladší přírůstek do této sympatické rodinky a neodbytně se vtírá neúprosná otázka – má hra, která vzhlíží k Dungeon Masterovi a Eye of the Beholder, stejně tak, jako k zálibě v propadlištích a tajných dveřích, šanci uspět v dnešních podmínkách? Samozřejmě že ano!
Příběh a zpracování Legend of Grimrock je tak krásně prosté, až to fandu chytne za srdéčko, skoro jako z nějakého starého zažloutlého gamebooku. Čtveřice hrdinů je vhozena do děsuplného podzemního komplexu plného nepřátel, cesta ven je jen jedna a tu je třeba najít ve spleti chodeb, místností, tajných vchodů a všeho, co by se ve správném podzemním labyrintu dalo očekávat.
Na výběr máte ze čtyř ras. Je tu klasický člověk (člověčice), který umí vše a zároveň nic pořádně. Následuje rohatý minotaur (minotaurka, či minotauřice?), který, jak asi všichni tušíte, rád zastane roli deratizéra a je asi nejbojovnějším hrdinou ze všech. No a s tím deratizérem radši pomalu, protože další rasou je insectoid, tedy velice chytrý a moudrý hmyzí příspěvek do rpg genofondu. Kruh uzavírají ještěrčí lidé, které také znáte z mnoha jiných her, a i tady mají ve vínku bleskové reflexy a rychlost. Je jasné, že když máme rasy, budou i nějaká povolání. Tato povolání jsou v Grimrocku sice pouze tři, ale pokrývají všechny role, které od podobné hry očekáváme – bojovník, zloděj a mág.
Zde si myslím, že si i průměrně obdařená stonožka dosadí, jaká rasa se nejvíce hodí na dané povolání a pokud ne, máte tady první quest. Správně namíchat družinu z nabízených ras a povolání. Ještě před tím, než se vrhnete na hordy nepřátel, je třeba ještě rozdat body do statistik, ano, síla, odolnost a podobně, nečekaně, a zvolit si speciální vlastnosti.
Máme družinu. Pokud jste nedali do rukou rachitického hmyzáka obouručák a negramotnému minotaurovi do tlapy nevrazili knihu kouzel, možná vás čeká dlouhé dobrodružství. A jestli jste opravdu hraví a udělali jste si družinu, jakou jsem před pár řádky načrtl, připravte se na ještě delší a težší dobrodružství.
Ovládání je velice snadné a dostanete se do něj během prvního levelu, spíš na konci první chodby. Inventář i statistiky jsou tam, kde je čekáte, se vším se manipuluje tak, jak by se dalo čekat (předměty se dá házet, v některých případech to bude dokonce nutnost). Ale pozor, pokud jste si zvolili těžkou obtížnost a navíc si vypnuli automapu (a zde opravdu velice děkuji autorům, že hru, jak je dnes zvykem, nezlehčují, ale naopak ztěžují), važte každý krok. Nejenom kvůli propadlištím a skrytým pastem, ale i proto, že se vám může lehce stát, že do čtverečkovaného papíru špatně zakreslíte jednu chodbu a můžete se vrátit na začátek a začít level znova, prostě se nevymotáte. A dbejte na to, aby vaše pracně vypiplané geroje nebolel žaludek z hladu, protože pak je velká šance, že břichabol (z přežrání se) budou mít vaši nepřátelé.
Cestování temnými kobkami vám jistě zpříjemní společnost kvalitní louče, kterou v případě potřeby můžete použít jako kyj. A vězte, že případy, kdy budete moci někoho seřezat, se budou kupit jako nesplněná novoroční předsevzetí. Boje, bitky a půtky probíhají v reálném čase. Já osobně jsem zastánce druhého přístupu, tedy tahového (Wizardry, Might and Magic,…), ale nemohu upřít, že i realtime má své půvaby a na rozdíl od tahového systému vás dokáže zaměstnat na více frontách (spojit najednou manévrování, útočení a hledání únikové cesty dokáže zamotat hlavu, tedy spíše prsty). Nespoléhejte se ale jen na sílu svého pancíře, prastarou magii a kus solidního špičatého, či jinak tvarovaného, každý máme jiné chutě, železa. Potvory jsou mršky úskočné, řítí se na vás z temných koutů, plíží se za vašimi zády, nadbíhají vám, skákají a piští. A když sklapne jejich past a vy jste uprostřed vřavy, obklopeni nepřáteli bez možnosti úniku, tak vám nezbude nic jiného než zemřít. Hru si tedy ukládejte co, možná nejčastěji, ať pak nejste naštvaní, že musíte část hry opakovat.
A pak přichází stará dobrá hra na kočku a myš, rybu a rybáře, kdy odlákáváte nepřátele kus po kusu, hledáte pasti a zákruty, kde eliminujete jejich výhodu a naděláte z nich fašírku. Tu z nich můžete udělat i s pomocí vyšší moci, tedy magie. Hra nabízí klasickou škálu kouzel, můžete se tedy na nepřátelích vyblbnout metáním blesků, ohně, ledu, jedu a dalších laskomin.
Krom prstů ale autoři chtějí procvičit i vaší mozkovnu, takže se připravte na řadu hádanek a logických hříček. Nečekejte nějaké příklady z NSZ, jedná se o (většinou) jednoduché, tedy spíše nepříliš obtížné, hrátky s páčkami, propadlišti, teleporty a kameny. Drobnou výjimku tvoří spletité a náročné cesty, na jejichž konci na vás bude čekat nějaký výstavní kus vybavení, pak se autoři neštítí použít zbraně logického ničení.
Co se grafické a zvukové stránky týče, hra na tom není vůbec špatně. Ano, grafika vás sice nedostane do kolen a hi-tech fandům nezpůsobí příjemné šimrání v rozkroku, ale je dobrá. A o grafice to přece není, ne? Zvuk je také dostatečně kvalitní a ponurou atmosféru, na rozdíl od třeba Amnesie, nepodkresluje temná hudba, ale pouze zvuky okolí.
Pokud se pro LoG rozhodnete, rozhodně nebudete litovat. A nezáleží na tom, jestli hry hrajete týden nebo dvacet let, kvalitní hru by měl poznat každý, na věk nehledě. A Grimrock je kvalitní. Starším hráčům dá vzpomenout na dny hraní si na hrdiny v temných kobkách, mladším zase přiblíží žánr, který je mrtvý, tedy s příchodem LoGu už „jen“ v komatu. Doba krokovacích dungů se nevrátí, to je jisté, ale pokud se tu a tam objeví vlaštovka podobného kalibru, jistě se zlobit nebudeme. A můžete se těšit, že další úrovně do Grimrocku přijdou, ať už ze strany tvůrců, nebo herní komunity. Říkal jsem, že to stojí jen do patnácti dolarů? Což je cena, která se vám za 15+ hodin kvalitní zábavy, kterou si dovolíme ohodnotit 80%, vyplatí. Vzhůru do hlubin!
hra me bavila, starej dobrej oldskul .. kazdopadne konec mol bejt zajimavejsi
Tahle hra otupila moji mysl. Naprosto ji žeru, poslední týden nedělám nic jiného...
celkem mazec :))
Dost dobry remake .... priprava na dalsi dungy - editor (ktery uz se pripravuje), proste 1 slovem bomba.
Jen skoda ze tolik kopirovali stare mapy, dost jsem si vzpominal kudy dal. Ale DM & EOB je zpet. Uzasny.
Jiz dohrano 2x, pokazde jiny setup .... a krome kratkosti a takoveho rychleho konce, nemam vytky.
Zapomněli jste taky lidi podotknout, že se to podobá Stone Keepu, který je ze všech her zmiňovaných nejstarší ( Já sám mám StoneKeep origo, dvoj CD ) a je to luxusní gamesa, jak stonekeep tak i tahle ta. Je to takový StoneKeep v modernějším kabátku a rozhodně se nemá za co stydět. Je to oldschoolové a jsou tam i logické prvky, které někdy nejsou ani jednoduché. Sám to hraji a je to fakticky dobré :)
no vypadá to pěkně ale pěkně by mě štvalo že se s postavou pohybuje přesně po nějakých čtverečkách,mělo by to být s volným pohybem nebo snad ne?
Ty si asi hodně mladej pán, viď? Tendle typ her (moje oblíbená přezdívka - tahovej dungeon) se takhle prostě hraje. Když sem byl malej prďola, hrál sem takový hry pořád. Už jí mam nainstalovanou, připravený bojovníky, na kterých sem si dal záležet, a hurá do dungu:)
Fakt pjekne vypada a mate recht stara dobra dungeonova skola trocha nostalgie neuskodi...
.. článek, nemohu dát jinak než za 5* a také se už těším až si tuto hru zahraji :))
Arm0r: Stonekeep a nejstarsi? tak to urcite ne - Dungeon Master vysel jeste pred revoluci, aspon na amigu urcite a pc myslim taky, ten mam doma originalku zas ja - a je to na jedny (!) diskete :) Tyhle uplny zacatky byly myslim hlavne DM + Beholdery, nesmrtelnej Ishar a Lands of Lore.. ale Stonekeep byl super, doted se vzpominam jak sem nekolik dni nemohl najit nakej debilni klic ve stokach s chobotnici :d
very good game
vypada to dobre :D
Mohlo to bejt zajimavějíší, ale hodnocení hry tak 85%
Měl sem na mysly alesoň co se týká osobních PC ( těch na technologií x86 ), nemyslím Amigu a spolu... Já měl akorát v parádě kdysi commodore pak sharp a ještě didaktik, ale Amigu ne. Myslel sem to tak, že dnešní hráči neznají ty starší hry jako takové... Ty staré hry některé teda aspoň pro mě byli rozhodně lepší než většina dnešních. Sice ty hry mají bůh ví kolik GB, ale hratelnost to má člověk dohrané za třeba jeden možná dva dny, maximálně herního času a to je opravdu málo. Například stonekeep, který zmiňuju to je jiné kafé, protože u toho člověk vydržel spousty času a rozhodně to není jen na nějakou chvilku... Starší hráči ví, co jsou pořádné hry a ne nějaké ty dnešní ... Neříkám , že všechny PC hry i ty novější jsou špatné, ale rozhodně nejsou úplně ideální no, záleží na vkusu, ale starší hry jsou starší hry prostě.
Tento typ her nehraju, ale toto je docela zajímavé a mohla by to být odreagovačka :)
Nikdy sa mi to nepáčil. Pravdu povediac som sa o to veľmi nezaujímal, ale keď už tak daj.Hrať to nebudem
Tak to si určitě koupím, moc líbí.
máš recht. I blbej Wolfenstein trval hodně dlouho, než si ho dojel. Když to člověk hrál poprvý a bez kódů:D Třeba takový Baldurs Gate by dneska "moderní hráči" neměli ani trpělivost dohrát:D
Hezky spracovani grafiky :-)
Tyhle hry nehraju ale vypadá to dobře
Lepší je Skyrime
to me moc nenatchlo :D
konecne neco co vipada jak ze stary dungeonsky skoli