Než se však pustíme do rozboru samotné hratelnosti, tak si pojďme říct něco o příběhu. Ten začíná ve chvíli, kdy je nám skrze vyprávění z knihy představena legenda o bájném vladaři Egypta, Osirisovi, který sjednotil svoji zem a získal si tak nehynoucí slávu. Jeho vláda ale neměla dlouhého trvání, protože jeho mocichtivý bratr Set využil příležitosti a Osirise zabil, čímž se stal novým vládcem a postupně uvrhl Egypt do doby temna. To se ale příliš nelíbilo Osirisově manželce Isis, která pomocí magické hole svého milovaného manžela znovu oživila a také přivedla na svět svého syna Horuse.
Set ovšem její plán odhalil a Isis spolu s jejím synem uvěznil, čímž se mu opět uvolnila cesta k neomezené vládě a aby se nic podobného neopakovalo, tak navíc nechal Osirise roztrhat na kusy a ty uschovat na nejrůznějších místech po celé říši. Ačkoliv je úvodní legenda poměrně zajímavá, vaše angažmá v samotném příběhu originalitou příliš nepřekypuje a celé vaše dobrodružství je po osvobození Isis a Horuse vlastně jenom o hledáním již zmíněných částí Osirise. Situaci navíc nepomáhá ani fakt, že příběh je vyprávěn pomocí obrázků a nepříliš kvalitních animací, které na vypravěčské hodnotě taky moc nepřidávají. Je ale potřeba si uvědomit, že Temple of Osiris rozhodně nepatří do kategorie „tříáčkových” titulů a jeho kouzlo je hlavně v hratelnosti.
Jak už asi tušíte, Lařino nejnovější dobrodružství je z velké části o likvidaci všemožných příšer, které budete odpravovat pomocí relativně početného arzenálu zbraní, jako jsou například Lařiny legendární kolty, několik druhů samopalů, raketomety a v neposlední řádě třeba i magická hůl. Asi nejvíce na nás ale zapůsobilo používání výbušnin, které můžete na své nepřátele nastražit a ve správný okamžik odpálit. Nejedná se sice o nijak převratný nápad, ale je to prostě a jednoduše zábava. Kromě početných možností zabíjení dostala Lara i schopnost mrštných kotoulů, takže kromě promptní likvidace nepřítele můžete ještě zvolit taktický únik.
Lara Croft and the Temple of Osiris je hlavně akční hra, ale stejně jako mnoho dalších v tomto žánru disponuje spoustou hádanek a hlavolamů, které můžete a někdy i musíte vyřešit pro další postup hrou. Je ale potřeba zmínit, že místní hádanky nepatří k těm nejsložitějším a jedná se tak spíš o příjemné oživení, než o frustrující hlavolamy. Další výhodou je také to, že máte alespoň motivaci pro další průchod hrou, protože najít cestu ke všem schovaným pokladům při prvním průchodu hrou zvládne asi málokdo.
Jak už jsme zmínili na začátku, Temple of Osiris můžete projít buď sami nebo až se třemi spolubojovníky, pokud tedy patříte mezi milovníky kooperace, máte se na co těšit. Nás jenom trochu zamrzel fakt, že souboje v této hře, které už tak nepředstavují přílišnou výzvu, jsou v tomto módu ještě o něco jednodušší. Jako největší přínos tedy vidíme fakt, že můžete využít vašich spolubojovníků ke kreativním způsobům řešení hádanek a hledání pokladů. Pokud například jeden z vašich kolegů vykouzlí kolem sebe ochranou bublinu, můžete na ni vesele vyskočit a dostat se tak na předtím nepřístupné místo nebo můžete například požádat svého kamaráda, aby vám přes propast natáhl lano, po kterém pak přejdete. Možností je mnoho a autoři si v tomto ohledu zaslouží pochvalu.
O soubojích už jsme něco zmínili, ale zatím jsme se ještě nedostaly k tomu nejlepšímu z akční části hry. Tím jsou bezpochyby velkolepé „bossfighty”, které dělají z Lařina dobrodružství opravdový zážitek. Ať už se jedná o úprk před obrovským psím monstrem, boj s faraonovým strážcem nebo například souboj se scarabeusem o velikosti budovy, troufáme si tvrdit, že se při těchto velkolepých střetnutích nudit nebudete. Jsme proto velmi rádi, že se autoři vydali touto cestou, protože ačkoliv se nám v poslední době „bossfighty” z her poněkud vytrácí, v tomto případě by to byla převeliká škoda.
Lara Croft je nadšený archeolog a tak i během jejího nejnovějšího dobrodružství budete sbírat desítky a stovky pokladů v podobě zlaťáků a nejrůznějších drahých kamenů. Prostě a jednoduše, „lootu” budete mít při průzkumu hrobek na sbírání více než dost, ale drobný problém nastává ve chvíli, kdy si uvědomíte, že ho vlastně na moc věcí nedokážete využít. Je sice pravda, že vám může dopomoci k nejrůznějším speciálním útokům, ale to je tak asi všechno. O moc lépe si nevede ani většina ostatní výbavy kromě zbraní. Je sice hezké, že postupem času získáte spoustu prstenů, které vám můžou „boostnout” určitou vlastnost ale realita je taková, že jsme jich prakticky nikdy nevyužívali.
Co se audiovizuálního zpracování týče, Lara Croft and the Temple of Osiris patří v rámci svého žánru mezi průměr. V praxi to tedy znamená, že samotná hra na první pohled neurazí, ale při bližším pohledu narazíte na více nedostatků. Za asi ten největší považujeme animované filmečky, které občas působí nepříliš profesionálním dojmem a za celou hru nás nedokázaly pořádně vtáhnout do děje. Na straně druhé je potřeba si uvědomit, že Temple of Osiris si na „tříáčkovou” hru vlastně ani nehraje a tyto drobné přešlapy tak rádi autorům odpustíme.
Shrnuto podtrženo, Lara Croft and the Temple of Osiris je poměrně povedená akční skákačka z ptačího pohledu, která zaujme hlavně fanoušky Lary Croft a hráče, kteří preferují tento herní žánr a nebojí se řešení nepříliš složitých hádanek. Pokud tedy hledáte zábavné a nepříliš náročné dobrodružství na nějakých šest hodin herního času, Temple of Osiris vám může být dobrým společníkem, obzvlášť pokud rádi kooperujete ve více hráčích, kdy se zážitek ze hry ještě více umocňuje. Lara Croft and the Temple of Osiris si tak od nás odnáší finální hodnocení 80 %.
Už se těším :D
Nevypadá to vůbec nijak špatně, ale kdo v dnešní době ocení či hraje takovéto hry? Moc lidí ne, dnešní svět se točí kolem pohledu 1. / 3. osoby, houpajících se koz a kroutění zadkem...
klabá hra..
Lara už není tak moc hraná jako dřív... podle mě škoda, protože všechny díly byly zatím super :)
Tenhle díl Lary podle mě už nebude to co bývaly hry předešlé. Mě to zatím nezaujalo.
Rozhodně Tomb Raider mě zaujal víc tohle mě asi mine není to zrovna můj šálek kávy