Když se kolem roku 2005 objevily první informace o náplni a námětu Lair, vypadalo vše na skutečně kvalitní hru. Sice bylo od začátku jasné, že se nebude jednat o "tříáčkový titul", ale hra měla našlápnuto dostatečně slušně, aby nezapadla mezi lepší průměr. Bohužel pak se rozhodlo, že Lair se stane tahounem nového ovladače Sixaxis, který přišel na svět společně s PS3 a který sice ztratil vibrace, ale získal ovládání nakláněním a hýbáním podobně jako Wii Remote pro Nintendo Wii.
Příběh se točí kolem dvou zemí Asylia a Mokai. Tyto země byly dříve spojeny v jednu a národ žil v přívětivém spolku v jednom velikém městě a uctíval stejná božstva. Pak ale jednoho dne přišel obrovský výbuch vulkánu uprostřed země, který rozdělil zemi na dvě oddělené. Postupem času, jak se národy a názory odcizovaly, země se postupně dostaly do sporu a následně do války. Válečný stav vyžaduje účast armády a v armádách těchto dvou zemí jsou i dračí jezdci, hrdinní muži a ženy, kteří odedávna chovají a trénují draky, aby na jejich zádech mohli chránit svou zemi. Jedním z těchto odvážných jezdců jste i vy v kůži Rohna, dračího jezdce v Asylianské armádě.
Příběh je prezentován pomocí videosekvencí, které postupně vyprávějí jak aktuální události, tak vás uvedou do historie konfliktu i zemí a v neposlední řadě informují o úkolech, které je třeba splnit. Bohužel videa ruší i samotné hraní a jednotlivé mise jsou rušeny často každé tři minuty videem, které zastaví celou akci a ve finále vás začne štvát.
Co Lair maximálně kazí, je ovládání. Bohužel kvůli nutnosti využít ovladač sixaxis a jeho schopnosti, není možné hru přenastavit na vlastní klávesy. Hra byla původně připravována pro klasické analogové páčky, ale v poslední chvíli byly implementovány právě vlastnosti Sixaxisu, čímž chtěla Sony ze hry udělat tahák, který by ospravedlňoval implementaci pohybových senzorů do ovladače, místo vibrací. Manévrování při letu draka probíhá jeho nákláněním, a dokud budete létat v rozlehlém prostoru, nebude vám nic připadat problematické.
Problém nastane ve chvíli, kdy budete nuceni létat uzavřenými prostory, například kaňony. V tu chvíli zjistíte, že ovládání nereaguje včas, ale s drobným zpožděním, takže veškeré průlety úzkými soutězkami budou doslova o nervy. Veselo je také v misi, kde po vás střílejí děla z lodí a vy se musíte vyhýbat projektilům, plivat plameny a ničit plavidla. Díky tomu, že je problematické dělat rychlé pohyby a úhybné manévry, budete často zasaženi. To vše je o tohorší, že některé oblasti jsou hodně omezeny a jakmile poletíte jen trochu mimo vymezenou plochu, narazíte do neviditelné bariéry. Je jasné, že není možné nechat hráče poletovat po celém světě, ale krajina k proletu mohla být o něco větší, a hned bychom byli spokojenější.
K ovládání se váží i připomínky k soubojům. Nejenže budete bojovat s manévrováním draka, ale budete nuceni zaměřovat nepřátele pomocí dvou bočních tlačítek, která však označí kružnicí náhodného nepřítele a můžete mezi nimi jen přehazovat. To ale nestačí v případě, že potřebujete zaměřit nějakou konkrétní postavu v davu, což je nutné ve spoustě misí. Tyto mise jsou často omezené časovým limitem a vzhledem k tomu, že nemůžete zaměřit přímo cílovou osobu, budete muset vyvražďovat vše kolem do té doby, než se strefíte a budete muset doufat, že to vše stihnete v časovém limitu. Ovládání akce prostě není plně ve vaší režii, což je hodně frustrující.
Útoky jsou možné dvěma způsoby. Můžete na zaměřeného nepřítele chrlit oheň z tlamy a snažit se ho trefit na dálku, což budete využívat asi nejčastěji a je to docela efektivní způsob. Druhou možností je na cíl zaútočit střemhlavým útokem, při kterém drak podstatně zrychlí a většinou zabije nepřítele na jednu ránu svými pařáty a tlamou. Problém při tomto útoku je, že kamera dramaticky zazoomuje do atraktivního pohledu zpoza draka, ale ovládání se přepne tak, že klávesa, která ovládala přímo pohyb draka, najednou ovládá kameru a vy si tak z ničeho nic můžete zcela rozhodit obraz. Stejně tak často se kamera mění při vlastním hraní a vůbec s ní budete celou hru zápasit. Trošku zamyšlení by bývalo mohlo ovládání zlepšit a rovněž betatesting asi naprosto zaspal, případně byl potlačen ve snaze vydat hru co nejdříve. Mimo poletování po nebesích a souboji s draky lze přistát na zemi a bojovat v pozemních soubojích. Využití této možnosti je hodně sporadické a rozhodně nezabírá velkou část herního času.
Po vzhledové stránce se hra dost povedla, což svědčí o tom, že do slušně rozjetého projektu bylo nuceně komponováno ovládání sixaxisem. Krajina je krásně vymodelována a skaliska zalitá sluncem jsou skutečně nádherným herním požitkem, stejně jako poletování nad pevnostmi a městy jednotlivých národů, které se hemží vojsky a nad nimiž poletují desítky draků s jezdci na hřbetech. Nejvíce práce evidentně dali grafikům draci. Nejenže je propracovaná každá šupinka na dračí kůži, ale i pohyby vypadají dost opravdově, ač je teda třeba říci, že dnes už na skutečného draka narazíte málokdy.
Pokud se dá o něčem říci, že se na hře skutečně povedlo, jsou to zvuky. Při soubojích slyšíte doslova každý náraz dračích pařátů do vojáka nebo jiného draka a celé poletování je podkresleno nádhernými klidnými rytmy, které se při bitvě změní na rychlé akční melodie plné bubnů. Online část v podstatě nikoho asi nebude zajímat, protože ji ani nikdo nehraje a tak nemá smysl sledovat ani relativně propracované statistiky. V současné době je již k dispozici poměrně rozsáhlý patch, který mnoho zásadních nedostatků odstraňuje, ale to už je úprava hry a pokud nemáte možnost připojení na internet, ani se k ní nedostanete a i tak není vše opraveno. Vývojáři by se prostě měli snažit vydat hru co nejkvalitněji na první pokus a ne spoléhat na opravy.
Na celkovém hodnocení 55% se obrovskou měrou podílí v podstatě nepoužitelné ovládání, které nejen že je nepříjemné, ale navíc doslova klade klacky pod nohy. Díky tomu si nemůžete užít docela nápaditý příběh plný zvratů a zajímavých událostí a také rozmanité poletování drakem a drcení stovek jednotek pomocí jeho plamenného dechu. Grafická a zvuková stránka je skutečně kvalitní a je škoda, že Sony chtělo prosadit svůj ovladač takovým způsobem, který zkazil nadějně se rozvíjející hru. Jediný důvod, který jakž-takž zachraňuje prodejnost, je fakt, že u některých konzolí byla hra přibalena jako automatický bonus. Celkově je hra málo akční a v některých chvílích i dost frustrující díky nemožnosti efektně ovlivnit souboje.
No, je to pekné, ale myslím že by to počase začalo nudiť...
Tak me se to teda libi hodne :) nejsem nejak na grafiku ale tady je to opravdu pekne (soude podle videa)
Mozna skoda toho ovladani ... mozna je to jen subjektivni... kdo vi... a tezko to asi bez PSka vyzkousim :)
Celkove z toho zari takova originalni atmosfera... spis se divim ze se takoveho tematu nevenuje nejaka velka spolecnost... aha ono uz asi fantasy netrha zebricky...
ANO! Nemusim tyhle recenze cist, ale presto bych vas chtel poprosit, aby ste se venovali PC a ne konzolim. dekuji
nehral jsem... ale kua chci to mrte zkusit...
Nic proti, taky chápu, že to nemusím číst, ale recenze PS her mě vážně vůbec neberou... Středa mobilní hry, čtvrtek PS hry, nakonec budou PC hry jen v pondělí, ne? Ještě jste zapomněli na XboX, pak byste se mobli věnovat třeba každé úterý HW, nakonec třeba každou sobotu hrám ve skutečnosti a celé tyhle články půjdou do kytek :/.
... je dobré a přínosné pro hráče mít přehled co se děje a hraje i na dalších herních platformách .
Jo tahle hra to je prostě průměr , škoda věcí co se v ní nepovedlo , mohlo to s ní dopadnout lépe.
ta hra je moc pěkná....ale po chvíli je to nuda nuda šeď šeď....na drakovi
ono to stejne vyjde i na PC treba k tomu bude potreba gamepad nebo tak neco ale stejne to vyjde jako GTA4 stejne to je s kazdou hrou ze je to pul roku na konzole a pak na PC
Škoda že je to na PS :X
DPc to me sere takovahle hra a na PC to proste neni ale na nejaky xixi ebo co omg
tak leda dobrá pro děcka, jinak po nějaké době totální nuda, jak už tu někteří říkali...
tak sakra když byli mobilni hry tak ste si pořad stěžovali ze chcete hry na ps a teď zas chcete jen na pc tak ja uz fakt nevim co se vam honi v hlavě
Určitě jeszli to bude mít úspěch na kinzolích což já nevím :) Tak to tak za pul roku možná rok vyjde i na PC a kdesi sem tu četl že budete potřebovat gamepad? Hov.no gamepad! Stačí prachoobyčejnej Joystick :)
nemuzu s tebou souhlasit protoze napriklad Cod3 je jen na kozoli playny a je takovych her ete spousta myslim ze to tak dopadne ted se vsema hrama protoze konzoly maj po svete vetsi konkurenci nez u Kompy
Kdyby to mělo vyjít na PC, tak už by to dávno vyšlo... tohle je už dost stará hra :D Ale na PC to nebude - je to PS3 exclusive game.
Už jsem se těšil, jak si zahraju něco na způsob Drakana, a ono je to na PS3...
ze na pc jsem vydel neco podobnyho akorad se tam ovladal jen ten drak bez nakyho pandulacka na nem a menovalo se to myslim ze draci oko ale treba se pletu a ovladalo se to mysi a klavesnici a dalo se tam delat secko co tady teda nechodil po zemi to ne ale jinak secko a tam ten drak jeste rostl graficky to na tu dobu bylo uzasny ale ted nevim no tohle je asi lepsi ale ovladani o dost tezsi tim padem hratelnost toho bude dobra az se to naucite ovladat (to znamena ze kdyz vam to nepude tak stejne zas pudete hrat naky ty vase cod a na takovou krasnou hru jako je tohle zapomenete)
pro fanousky pc her http://www.hypermax.cz/dracioko
skoda ze nemam PS 3 :( ale kdyby se to objevilo na PS 2 vypnul bych comp a paril ihned :) vypada to zajimave
to muze bejt dobry
tak tudle gejmsu sleduju od jejiho pocatku a musim rict ze poridit PS3 tak urcite kvuli teto mega parbe s nejhezci grafikou co em gdy videl:-D
něco pro mě parada
Vidím Avatar. Akorát v jiné době a na jiné planetě :-D Ještě, že mě tyto hry neberou !!!