Největším problémem Kindoms of Amalur: Reckoning je schizofrenní zpracování. Když už svého protagonistu mermomocí chcete zabít, abyste ho pak mohli vzkřísit na hromadě rozkládajících se mrtvol, mrtvoly by neměly vypadat roztomile a svět by se neměl rozplývat v pestrých barvách. Takhle se to prostě nedělá. Tvůrci jakoby přesně nevěděli, kam svůj počin směřovat: pokud chtějí nabídnout vážně laděnou fantasy (hromada těl bez života přitom vylučuje ne-vážnost), proč ji halí do pastelového hávu? Odpověď se mi nepodařilo najít, ale ať už je jakákoli, skutečností je, že hra zaujme nejen do očí bijícím rozporem mezi vizuální prezentací a vším ostatním, ale i zajímavě zpracovaným soubojovým systémem a řadu dalších povedených featurek, o nichž bude řeč na následujících řádcích.
Jak už bylo řečeno, začínáte coby mrtvola. O něco podobného se pokusili už kdysi kluci z Black Isle (Planescape Torment) – a jejich pokus vstoupil do dějin žánru. To se o Královstvích Amaluru, byť se probojovaly do našeho žebříčku nejočekávanějších RPG pro rok 2012, prohlásit nedá. Na tom trvám i přes to, že po řemeslné stránce nemohu KoAR téměř nic vytknout: dostane se vám dlouhatánského dobrodružství, rozlehlého herního světa a profesionální prezentace. KoAR vlastně nemá slabá místa (nebo alespoň nemá výrazně slabá místa), nedokáže si však hráče podmanit tak, jako se to podařilo jiným titulům z poslední doby – kupříkladu Skyrimu či třetímu Mass Effectu. Tvůrci vás nepřimějí strávit v Amaluru noc. Nebo, přesněji řečeno, mě nepřiměli.
Může za to částečně fakt, že po neotřelém úvodu se KoAR zvrtne v tradiční ó-vyvolený-jen-ty-nás-můžeš-spasit RPG. Na tom není samozřejmě nic špatného, ale když už se na zápletce se podílel známý spisovatel R. A. Salvatore, člověk by přece jen čekal něco víc. Z ponurých hlubin smrti vrátí protagonistu, vás, do života vynález zvaný Studna duší a vzápětí se ukáže, že – na rozdíl od všech ostatních – jste tabula rasa, nepopsaný list, člověk bez osudu, člověk, co píše osud sobě i ostatním. Ocitnete se na začátku zatraceně dlouhé cesty, prošpikované útrapami, souboji a asi miliónem postranních úkolů ve sluníčkovém světě vymknutém z kloubů.
Jestli se něco klukům z 38 Studios/Big Huge Games vážně povedlo, je to soubojový systém. Můžete si stěžovat na mírně konzoloidní inventář, děsivě nudné dialogy či třeskutě generické questy, jakmile před vás ale tvůrci postaví smečku nakrknutých vlků, veškeré výtky, které by člověk vůči hře mohl mít (a zase až tak moc jich není), jdou stranou. Souboje se totiž opravdu povedly, na čemž se největší měrou podepisuje benevolence tvůrců, kteří vám dovolí provádět psí kusy. Není problém seknout nepřátele mečem, vzápětí odskočit do bezpečí, seslat ničivé kouzlo, popoběhnout a vypustit déšť šípů. To vše během pěti vteřin.
Odvetným úderům se vyhnete kotoulem, rány vykryjete bleskurychle vytaženým štítem. Ačkoli hra není obtížná, souboje vyžadují jisté soustředění a koordinaci pohybů. Musíte pozorovat, k čemu se roztomile vypadající potvory chystají a předvídat jejich další krok. Když to dokážete, hra vás odmění pohledem na elegantní tanec ve sprškách krve. Ovšem když se ženete do bitev hlava nehlava, budete bojovat spíše se vzduchem, nepřátelé jsou totiž mrštní, možná až moc. Vždy je dobré hlídat si, proti komu/čemu stojíte a co v dané chvíli držíte v ruce. Vezměte si třeba takové kladivo. Dokážete sice nadělat působivou paseku hned mezi několika nepřáteli najednou, to vám ale bude k ničemu v houfu hbitých létajících potvor, co dokážou uhnout každé pomalé ráně.
Zabíjením nepřátel sbíráte “osudovou energii” a když naplníte příslušný ukazatel, lze se přepnout do speciálního režimu, kdy se svět okolo vás zpomalí a vy udílíte mnohem vyšší poškození než normálně, život nepřítele zakončíte efektně zpracovanou “fatalitkou” a získáte i bonus v podobě boostu ke zkušenostním bodům. Protože energii sbíráte po troškách, hru to obohacuje o jistý taktický prvek, kdy se vyplatí šetřit energii na silnější nepřátele.
Jakkoli jsou souboje zpracovány precizně, neznamená to, že ostatní oblasti tvůrci zanedbali. Při pobíhání po rozlehlém světě (zmiňoval jsem už, že ta hra je děsně dlouhá?) narazíte na spoustu bylinek, z nichž můžete uvařit lektvary, také posbíráte spoustu bordelu, z nějž vykováte zbraně a zbroje, a vytěžíte spoustu drahokamů a minerálů, abyste mohli pracně vytvořeným zbraním a zbrojím dát magické vlastnosti. Svou postavu můžete vrhnout na dráhu bojovníka, mága či zloděje zlodějská; každé povolání nabízí řadu užitečných dovedností a perků. V průběhu hry lze za drobný bakšiš své zaměření měnit, takže se nestane, že byste skončili s postavou, jejíž vlastnosti se vám ani za mák nezamlouvají.
Hra vypadá k světu, byť jednou z nevýhod zvoleného vizuálního zpracování je jistá generičnost prostředí. Všechna místa vypadají tak nějak stejně (ač stejná nejsou), barvy se slévají v rozplizlou změť; hře chybí výrazněji působící lokace. (To vyvstane obzvláště najevo při srovnání s Skyrimem, jenž graficky zadupává KoAR do země, ač je jinak mnohem střízlivější). Geografie herního světa je navíc poněkud koridorovitá a tudíž nepříliš uvěřitelná. Nejde o nic zásadního, ale nelze si nevšimnout, že amalurská království nemůžete prošmejdit křížem krážem, spíše kráčíte po cestách lemovaných skalami. Podivně působí přechody mezi tematicky odlišně laděnými lokacemi, to si tak běžíte po zelené travičce a najednou bum, nahrávací obrazovka, a ocitáte se vysušené poušti, která vodu neviděla ani na obrázku. To samozřejmě narušuje zážitek z hraní. Herní svět v celé své rozlehlosti navíc trpí řadu drobných designových nedostatků. Občas se zarazíte o prťavý šutr, některé terénní překážky překonáte jen s vypětím všech sil, občas zlobí mapa zobrazující polohu úkolových NPC.
KoAR poskytne zábavu na pozoruhodně dlouhou dobu, minimapa se hemží vykřičníčky upozorňujícími na vedlejšáky, tvůrcům se podařilo zalidnit svůj LSD svět neskutečným množstvím nešťastníků žádajících vaši pomoc. A i kdybyste drtivou většinu z těch chudáků, co si nedokážou řešit své problémy sami, nechali ve štychu, herní doba i přesto poleze do desítek hodin. Big Huge Games dostálo svému jménu a zájemcům nabízí zatraceně velkou hru. U KoAR se dá strávit několik týdnů (byť si hru více užijete, když ji budete dávkovat po malých soustech).
Kingdoms of Amalur mnozí, včetně nás, řadili k nejočekávanějším RPG tohoto roku. Přestože Kingdoms of Amalur nemusí na první pohled sednout každému – s těmi pastely to grafici trochu přepálili – hra nabízí překvapivě svěží hratelnost, kdy jednotlivé komponenty dávají v součtu zábavný titul, jenž nedělá tvůrcům ostudu. A to není málo. Jde o kus solidní kus řemeslné práce. Na druhou stranu – nejde o nic víc. 65%
Skusímn a uvidím.
Teď jsem to vypnul. Hraju třetím týdnem a mam prochozenou zhruba necelou polovinu světa (beru většinu questů) a to poslední na co bych si stěžoval je grafika. Ta je naopak přesně tak, jak bych si představoval. Žádný pokusy o hyperrealistické prostředí, naopak si občas připadáte jak když běháte po Pandoře :D 65% je vážně málo za to že nám konečně přišla hra která nemá kampaň na 4 hodiny herního času, ale na hezkých pár týdnů, troufam si říct měsíců.
Hru hraji už dva dny v kuse a nemůžu od toho odtrhnout fakt luxusní rpg doporučuji zahrát si to :]
hra povedena a dobra, ale clanek na nic ...
Postradam uz dlouho nejakou jinou alternativu na hernim systemu wowka, ale tahle hra, kdyby byla online, tak by to teprve byla pecka s konkurencí...těžká škoda, ale zábavy si taky uzijem :))
toje for ? nevim jakej mamlas hru hral ale 65% je hodne malo
zdá se že to bude dobra hra
Chytlo mě to...
Zahral jsem si u kámoše
ne vyzkoušení 10 minut se z toho stalo 6 hodin v kuse hrani, a kde jsem byl ?
Téměř na zčátku hry..
Chytlo mě to tak že jsem mínil kámošovi ten noťas šlohnout :D :D
Ne ale fakt sem ho ktomu nechtěl pustit.. Hold nic jiného mi potom nezbylo..
Je to dobrá gameska co se týče skillu a schopnosti na pár sekund spomalit čas a vymlátit ty nejsilnější, ovšem na některé spomalení času nefunguje.Hodně zbraní Hodně Armoru ,lektvaru dávam + za crafting..
Ovšem kdyby se to rozjelo ještě ve Full HD bych si nestěžoval ale i při low/střední nebo vlastního nastavení ta hra vypadá stále dobře a dá se hrát. takže podle mě 83%
Ano a hrá má pár nedostatku a jeden velký, MAPA je moc veliká a neexistuji aspoň koně nebo na něco čem by šlo jezdit, takže musítě jít pěšký :o
Nic moc !
65% ? to jako real ? :D
První hodinka až dvě stojí za houby, ale zbytek hry je fantastický:) Doporučuji všem!!!
Dohrál asi před 3 týdnama a musím uznat že výborná gameska za posledních pro mě pár let, kterou jsem hltal každou vteřinu a 65% je sakra málo a těším se na ten přídavek, kterej mě nemine.
Tak myslím že recenzent trošku Skyrimu nadržuje. Mě připadá Skyrim dost šedý a nevýrazný s jednotvárným prostředím, až na pár propracovanějších interiérových jeskyní a her se svělem. Tady podle obrázků se prostředí zdá být celkem dost hodně pestré, změna atmosféry nikdy nezaškodí, jak tomu bylo třeba v Diablech... Každý má holt něco.
Skusil jsem demo,podle kterýho bych jí dal 50%,ještě že se nehodnotí podle dem..Mě se prostě nelíbí a jestli mělo nalákat na koupi tak ani omylem,alespon jsem si odemknul věci do ME3..
... vsude jinde to ma mezi 80-90% a vsichni o tom mluvi jako o povedene hre,ale tady to dostane 65%.Fakt divne.
Zahraju si ji na novém ultrabooku - http://freebit.cz/hp-prinasi-dalsi-ultrabook-s-nazvem-folio-13-1029wm/
Hele sorry, ale tahle hra, jak už tu zaznělo, si objektivně zaslouží o dost lepší hodnocení. Rezence je napsaná solidně, ale 65% sis fakt neobhájil. Příště trochu nadhledu a nesrovnávat se Skyrimem. To je jako porovnávat WoW s Oblivionem...proč?
https://www.youtube.com/watch?v=8YNzXgal38c
Velmi slušná a povedená hra. Grafika se mi líbí a soubojový systém je skvělý. Jo je tam klasicky pitomý příběh a pitomě klasické úkoly, ale splnilo to mé očekávání a dnes již vychází DLC-takže se těším. Pokud máte origo hru tak se zabavíte v aréně, která je setsakramentsky krutá-tedy pokud hrajete na Hard obtížnost. Ale jinak je hra celkem neobtížná až na nějaké bossy, což je trošku škoda-nějaké trápení na začátku na Hard bylo, ale jak nadupete skilly kupříkladu za warriora tak máte na chvíli imunitu proti zásahům a ještě si při tom svými údery doplníte život. Pěkné craftování zbroje, kamenů a zbraní - škoda jen,že tím Armor Sety jsou absolutně k ničemu, protože pokud máte skilly kovářství na max tak si hravě uplácáte vše lepší než cokoliv najdete po světě. Vítku zaslouží hlavně kamera, která občas hodně zlobí a musíte s ní točit dokolečka, aby jste vůbec viděli nepřátele. A také obtížnost by mohla být větší. S chutí dohrál na Hard a s chutí 9/10 Doporučuji všem co májí rádi hack&slash a spoustu možností vyblbnout se s postavou.
libovka všem doporučuju skvělá grafika
Asi si to koupím. :-)
Docela dobrá hra až na tu grafiku ;-)
Je to skvela hra, uz to nejaky cas hraji a vazne me to bavi;)takze doporucuji vsem hracum rpg;)bojovy system mi trochu pripomina Fable:)
temto článek se mi líbil :)
Trochu málo.. Ta hra je o dost lepší než konkurence (která vlastně neexistuje).
jenom blázen by dal tak male hodnoceni..
Já osobně tu hru nehrál, ale možná podobný tomu je TES:V Skyrim, a možná taky Fable(ale to jsem taky nehrál,na xbox jí nemam).
Tuto hru momentálně hraju, občas mě ty questy nudí a vadí mi že když chcu jet s heavy armor tak musím dávat body i do fitnes a magic jinak to na sebe neobleču ale i přes to hra je vcelku povedená a doporučuju si jí zahrát .))
Autor byl asi řádně v lihu, když psal recenzi :) Četl jsem to brzo ráno, ještě se zalepenýma očima a ani to mi nezabránilo, abych viděl ty hrubky. Kazí to dojem ze čtení, tak opravit!
Hru jsem ještě nehrál, ale podle toho co jsem četl a viděl, bych řekl, že 65 je opravdu trochu rána pod pás, minimálně 75% si zaslouží.
Tuto hru jsem již hrál byla, ušlo to
Jak tady většina lidí píše 65% je málo... Pravděpodobně taky pro to, že Gamepark tuto hru zaspal a píše o ní až když ostatní ji ohodnotili slušně...
Ve srovnání se Skyrimem bych to pojal takto:
a) rozpočet
kolik měl rozpočet Skyrim? jako skoro tutovka si myslím, že hodně vysokej
jakej rozpočet měla tahle hra? se Skyrim nepopsatelně nižní (možná to pravda není ale to bych se hodně divil)
b) vizuální stránka
jestli této hře něco chybí tak je to vizuální rozmanitost a grafické zpracování to jediné má Skyrim lepší...
c) příběh
na délku při maximálním hraní to bude podobné se Skyrim asi... ale mě osobně v té chvíli Skyrim omrzel protože byl pořád stejný ani v soubojích s bossy to nebyla změna a teda jestli měl Skyrim lepší příběh? to bych ani neřekl
takže jestli chcete po všech stránkách dobrou hru dejte Amalur a Skyrim dohromady...
65% recenzent opravdu nezvládl... oproti srovnání se Skyrim které zde dostalo 93% mě osobně na Amaluru chybí právě jenom ta grafika...
nechápu co se recenzentovi nelíbí na hraní za mrtvého, v příběhu je to dost slušně zakomponováno a porovnávat to s Tormentem, u kterého by si většina dnešní hráčů ani neprdla asi nemá vůbec cenu...
recenzi jsem nijak zvlášť nečet, ale mě osobně velice zaujal systém Lore stonu, který svádí k prozkoumávání krajiny
velice dobře zpracované kradení a stealth i tvorba blacksmithing a asi i sagecrafting při hraní mi přijde jako podstatně lepší systém než ve Skyrimu kde člověk vytvořil milion iron daggeru a pak vyrobil dračí zbroj...
jak jsem psal hře chybí lepší grafické zpracování a větší rozmanitost
jen ze zvědavosti jsem zadal vyhledávat recenze na googlu a z prvních 6 jsou známky 9,8,7,9,9,9 + dvoje hodnocení čtenářů 7,6 a 7
neni to teda vubec nic pro me protoze RPGcka moc nemusin
snad to při hraní bude lepší než jak to vypadá :)
tu nejde, každá hra, co teďka nebo i před pár lety vyšla, se snaží někoho napodobit a nesnaží se být originální. Je to chyba v těch autorech, že si furt berou příklad z nějakýho "odrbanýho" WoWka, tak trochu zamyšlení už
Podle divání se na recenze to bude nejspiš něco jak WoWko ale jinak dobrá hra :D..
Velice vřele doporučuji. Krásná pohádková grafika, přitom nenáročné na hardware, přijatelné prostředí inventáře, crafting funkce, neuvěřitelné comba, talentové stromy pro styl hry assassin, warrior, mage, atributy, možnost výběru osudu, plnohodnotné vedlejší questové linie, a mohl bych pokračovat dál. Opravdu doporučuji.
Kupujte.
Bleedy
nic moc