Pokud patříte mezi milovníky pixelartových her, určitě znáte Kingdom, a pokud ho neznáte, tak byste to měli co nejdříve napravit. Jedná se totiž o skutečný klenot. Tak či tak, neměli byste minout nový díl s podtitulem Two Crowns, jenž vyšel na 11. 12. 2018 na PC, Xbox One, PS4 a Nintendo Switch.
Zatímco druhý díl New Lands byl spíše sequel, který přidával do původní hry obsah, v případě Two Crowns se jedná o samostatný plnohodnotný titul. Musím říct, že hned od začátku jsem k tomuto byl velmi skeptický, protože už z traileru je jasné, že o moc velký rozdíl se – aspoň zdánlivě – nejedná. V zásadě jde stále o to samé, je to 2D pixelartová sandboxová strategie. Z toho vyvstává otázka, vyplatí se vůbec kupovat Two Crowns za €19,99, když předchozí díly lze sehnat levněji?
Odpověď je jasná, záleží, jestli si nového obsahu na téměř 20 euro ceníte. Po téhle větě by se asi hodilo vypsat všechny, nebo aspoň nejdůležitější, novinky a pak říct, jak to tedy je. Jenže Kingdom je hra o objevování a o experimentování a vážně nerad bych vás ochudil o tu radost, když sami přijdete na něco nového a jste na sebe patřičně hrdí.
Na začátku se pouze seznámíte s naprostými základy, a sice že šipky do stran slouží k pohybu a šipka dolů k „investování“ zlaťáků (či nově drahokamů) do všemožných staveb a nástrojů. To je vlastně vše, zbytek už je jen na vás. Musíte zjistit, jak odemknout lepší úrovně budov, co a jak funguje, co různé budovy dělají, jaké výhody mají různí tvorové, jež slouží jako dopravní prostředek, jak získat zlaťáky atd. Ve výsledku je hra plná experimentů a „wow efektů“, při nichž budete nadšeni víc než malý kluk, který k Vánocům dostal terénní motorku.
A že je co objevovat. Nového obsahu je zde skutečně dost. Jsou zde jak úplně nové budovy, tak i nové třídy bojovníků, zároveň byly i vylepšeny mnohé staré prvky. Jak jsem řekl, nerad bych vám tyto novinky vyzradil, abych vás neochudil o rozkrývání tajemna, jež celé hraní doprovází, nicméně lehkému spoilerování se vyhnout nemůžu. Pokud byste pak toužili po nějakém zevrubném výčtu změn, můžete navštívit třeba neoficiální Kingdom Wikii.
Jak už možná tušíte, třetí díl je obohacený o multiplayer. Můžete hrát online či s někým na stejném počítači s využitím rozdělené obrazovky. Pokud se dostanete na rozsáhlejší mapu, pomoc určitě uvítáte, multiplayer téhle hře sedne jak prdel na hrnec. Navíc vám parťák přijde opravdu vhod, pokud ztratíte svou korunu, což obyčejně znamená konec hry. V případě multiplayeru ale může váš spoluvladař jednoduše za 6 zlaťáků vykraftit novou.
Multiplayer je zábavný, nicméně pokud nemáte s kým hrát, nezoufejte, Kingdom Two Crowns má stále co nabídnout. Tak třeba nový herní mód, v němž nebudete hrát za krále či královnu, ale za šóguna (nebo jeho ženský protějšek). Vše tedy bude stylizované do japonského prostředí. Dojde dokonce i na nindži. Nejen že se změní celkový vzhled, změny jdou mnohem hlouběji pod povrch. Tak třeba lesy jsou mnohem hustší (bambus), což ztěžuje zabírání nové půdy, a taky je tu unikátní obsah, který v „evropské verzi“ nenajdete (ten má samozřejmě zase svůj vlastní).
Všechny zbylé podstatné změny přeskočím. Řeknu jen tolik, že zde narazíte i na spoustu malinkatých zlepšení, které vlastně dávají velmi smysl a působí tak přirozeně, jako by v Kingdom byly již od samého začátku. Zvláště jde o vyřešení nelogických situací, jako když třeba musíte po moři dovléct loď na konec mapy a teprve až tam do ní můžete nasednout, ačkoli jste fakticky po celou dobu na kraji ostrova, tudíž byste teoreticky přeci mohli odplout z jakéhokoliv místa. A právě tohle již možné je.
Další takovou změnou, tentokrát se opravdu jedná o maličkost, jsou hradby. Již nevidíte na mapě jen jakýsi sloup symbolizující průřez hradbami, ale zobrazí se skutečně celý obvod kolem hlavní budovy, resp. zobrazí se jen půlka obvodu, neb jinak byste neviděli nic kromě zdí. Tímto se vyřešila jedna nesrovnalost, nicméně tím vznikly i nesrovnalosti nové, jako třeba hradby na mostě, což je při nejmenším opravdu zvláštní.
Možná si ťukáte na čelo, že se tu rozepisuji o takových nuancích. Nechci zde hodnotit hru podle toho, jak jsou na mapě vykresleny hradby. Chci pouze poukázat na logiku novinek. Autoři se nesnaží pouze do hry přidat co nejvíce nového materiálu (ačkoli toho je v Two Crowns dost), nýbrž zároveň opečovávají i ten stávající, vylepšují a optimalizují již zaběhlé mechaniky. A to se týká jak přímo obsahu, tak i hry jako takové. Tím mám na mysli zejména přítomnost multiplayeru a možnosti nově hrát až tři odlišné kampaně zároveň.
Kingdom najednou už nepůsobí jako skvělá indie hra, kterou dělali vývojáři někde v garáži na koleně. Nyní působí jako skvělá indie hra, kterou dělali zkušení profesionální tvůrci, již jako by viděli do duše nám hráčům. Tak třeba odstranili tu nejotravnější věc v celé hře. A sice pokud se vám kůň (či jiné zvíře) unavil a chtěli jste ho pobídnout do klusu, postavil se vám na zadní, čímž jste se na okamžik zasekli. Jasně, je to maličkost, ale když se vám to stalo třeba třikrát za sebou, bylo to pěkně otravné. Kolikrát to navíc rozhodlo o ztrátě koruny, když jste utíkali před nočními příšerami. Tyhle doby jsou již ale dávno pryč, jelikož kůň se teď na zadní postaví jen jednou a pak vás jednoduše ignoruje. Je to naprostá maličkost, jenže takových je ve hře celá řada. Tato drobná vylepšení tak dohromady posouvají Kingdom na úplně jinou úroveň.
Závěrem se jen tak letmo zmíním, že přibyl i nový soundtrack, který je stejně tak kvalitní jako ty předchozí (četně své japonské verze). Grafika zůstává samozřejmě pixelová, nicméně stále se na ní dobře kouká, a navíc některé animace působí o dost plynuleji než dříve, tudíž i zde je znát postup dopředu.
Vyplatí se tedy koupit třetí díl? Ano, rozhodně ano! Kingdom je skvělý, a to nejlepší na tom je, že tvůrci neusnuli na vavřínech, nýbrž se o hru dál starají a pomalu ji mění v dokonalost samotnou. Vytknout lze jen bugy, které hru teď po vydání doprovázejí. Např. achievmenty se odemykají, jak se jim za chce. Každopádně tyto nesrovnalosti budou velmi pravděpodobně brzy opraveny (pokud se už tak nestalo). Hře nemohu dát desítku jen proto, že jde o nedosažitelný ideál, Kingdom: Two Crowns k němu ale rozhodně nemá daleko.