Asi ke každé současné recenzi na nově vydanou adventuru tak nějak patří klišovitá průpovídka o upadajícím, v horším případě i o mrtvém, adventurním žánru. Společnost Deck 13 Interactive ale dělá již delší dobu vše proto, aby tuto již vyrytou větu nějakým způsobem smazala či snad znegovala. Prvním výraznějším pokusem byl Ankh a jeho následné pokračování. V obou případech slušné adventury, které si kladly za cíl obnovit starou slávu a lesk Sierra Entertainment a jejich Monkey Islandu. Jeho výrazný otisk je ostatně vidět i v Jack Keane, novém projektu tohoto týmu, který se snaží o další zoufalý pokus obnovit point&click adventury, stejně jako třeba série Sam & Max, v jejímž porovnání si tato novopečená plnohodnotná hra povede, doufejme, lépe.
Zpátky do historie
Příběh nás teleportuje zpět v čase na začátek 20. století, kdy Britské impérium zažívalo jedno ze svých nejsilnějších období. V této době Anglie patřila k námořním velmocím a plavbám po moři holdovali i lidé, jež se nechají nazývat tak trochu poeticky „dobrodruhy". Jedním takovým je i Jack Keane, který se na začátku příběhu nachází v trochu nezáviděníhodné situaci. Spoután silnými provazy a hlídán dvěma chlapy musí vysvětlovat, proč nezaplatil dlužné peníze. Nůž, šikovné ruce a hlavně vaše správné uvažování situaci ale rychle vyřeší a vy se tak můžete v kůži tohoto dobrodruha vydat na první plavbu korábem Charming Princess, jež musí nabrat pasažéry a poté vyrazit směr Tooth Island. Zde je třeba rozluštit obrovskou záhadu vážící se k jistému Panu T. Jeho podivné machinace s rostlinami vážně ohrožují anglický monopol na čaj a za celou situací samozřejmě vězí hned několik dalších záhad.
Příběh je rozdělen do samostatných kapitol a na první pohled působí lákavě, ve výsledku ale neservíruje vůbec nic nového. Spíše bychom jej označili jako slátaninu z již existujících prvků, do nichž bylo posazeno několik na oko zajímavých postav. I když většina z nich příjemně vypadá, charakterově nabídnou jen minimum zajímavého. Stejně tak i sám hlavní hrdina rozhodně nenabízí tolik originálních rysů, jako bychom si představovali a postupně čím dál více upadá do šedého průměru.
Řešíme logické rébusy
Základem adventury jsou puzzle, tedy řešení logických úkolů, které by vás měly posunout o fous dále – bohužel tato část hry patří celkově k nejslabším. Většinu problému vyřešíte kombinováním předmětů a nebo rozhovorem s postavami, přičemž každá pasáž hry obsahuje tři až čtyři podobné rébusy a odehrává se na striktně ohraničeném území o malé rozloze. Díky tomu budete nuceni chodit z místa A do místa B, zde sebrané předměty odnést do místa C, čímž otevřete kousek cesty dále a můžete pokračovat, byť stále ve stejné lokaci. Malá rozloha má ale také své klady- nemusíte dlouho tápat a většinou danou situaci vyřešíte tím, že zkombinujete vše v inventáři nebo vyčerpáte veškeré věty, které jsou nabídnuty v rozhovoru s NPC. O tom, nakolik je to zábavné, si již rozhodněte sami. Každý má totiž v žánru adventur speciální požadavky a baví ho něco jiného.
Chytře řešené ovládání
Pokud máte již nějaké ty point&click adventury za sebou, jistě jste slyšeli o jevu „pixel hunting", jež je výrazným negativem mnoha her. Autorům se totiž v takovém případě nepovede správně logicky poslepovat události a předměty na obrazovce, tudíž jsou hráči nuceni bezcílně bloudit po scéně kurzorem a hledat, který objekt je aktivní. Tomu tvůrci Jack Keane předešli hned dvěma způsoby. Za prvé je to šikovná klávesa X, jejímž stiskem dojde k vyznačení všech předmětů na obrazovce, s nimiž lze nějakým způsobem interagovat. Já osobně ale tuto možnost téměř nepoužívala vzhledem k tomu, že se tvůrcům povedlo předměty umísťovat tak nějak logicky a jejich sebrání je vždy nasnadě. Tomu do značné míry dopomáhají i úvodní cut scény, které na klíčové předměty okatě zaostřují a tím vám dávají znát, co se od vás v následujících chvílích čeká.
Teď se zaměřme čistě na ovládání. Vystačíte si pouze s kurzorem myši a jejím levým tlačítkem, kterým řídíte pohyb. Dvojklikem donutíte Jacka na zadané místo doběhnout, což je velmi užitečné vzhledem k hlemýždí chůzi. Pravé tlačítko řeší veškeré akce jako je rozhovor, sebrání předmětu či jeho kombinování s jiným.
Špatný dabing, slušné zpracování
Velkým mínusem je dabing nebo obecně zvuková stránka hry. Obrovský kus herního času zabírají video-sekvence. Právě proto si nelze nevšimnout chyb, které autoři v této oblasti nasekali. První je výběr lidských hlasů pro dabing. Jen málokterá z postav se ale může pochlubit nějakou „jiskrou" nebo alespoň hlasem, který se k ní hodí. Takovým malým bonbónkem navrch jsou nesedící titulky. Pokud by se Jack Keane dočkal české lokalizace, mohl by tento problém zmizet. Zatím však vůbec není jasné, jestli ho vůbec někdo bude v tuzemsku distribuovat.
Naopak kladné body projekt získává za technické zpracování. Na tom si dali tvůrci opravdu záležet. Grafika je kompletně 3D a místo na realistické rysy tvůrci vsadili na komiksový vzhled, což se myslím poměrně vyplatilo. Lokace jsou příjemně barevné, na druhou stranu ale nejsou kýčovité, což je třeba také ocenit. Stejně tak se povedly i postavy, které jsou různorodé a vždy mají něco do sebe. Jen malou výtku bych měla k občasným kolizím s okolím. Jako příklad je možno uvést situaci, kdy jsem Jacka nechala běžet směrem k dřevěným sudům, které celkem vtipně přeskočil, místo aby se jim vyhnul.
Adventury nejsou mrtvé!
Sečteno a podtrženo si nelze z adventury jako Jack Keane odnést jasné pocity. Na jednu stranu je tu povedený koncept a šlechetné gesto snažící se o obnovu dnes již opravdu nepopulárního žánru. I když pro zakoupení hraje slibná grafická stránka, má Jack Keane hned několik výrazných mínusů a celkových nedotažeností. I když se tvůrci snažili držet klasik jako je Monkey Island co to šlo, bohužel nedokázali příběh dotáhnout do takové dokonalosti jako geniální Sierra. I přes to je ale třeba za slušné oživení žánru udělit nadprůměrných 67%.
Dost dobře to vypada na adventuru,určite se těším pokud bude v CZ,tak to bude realná pecka.
už to vyšlo a tušim žei v češtině
že dneska už hry s grafikou jak před 5ti rokama nemaj šanci
Řekl bych že se mýlíš. Nicméně na druhou stranu, pokud mlaďasové přičuchli ke hrám před třemi čtyřmi roky, můžeš mít pravdu. Lidé co mají něco nahráno, cca 13 let zpátky (nebo i víc). Tak si raději zahrají hru, která je stará, ale hratelně skvělá. Mám chuť si zahrát Final fantasy 7 a 8 znova.
mas recht. taky si občas rad zavzpominam u starejch dobrejch her např mafie(1samozrejme), war II a III ale i treba heroes II,III,IV. je to tak trochu odreagovani a relaxace od tech dnesnich her
že Secret Files : Tunguszka byla mnohem lepší
ja si taky mylim ze i stary hry nevimreli se jezte pamatuji na fifi 99 nebo 1 tycoon a podobne
http://www.bestoldgames.net/
Staré hry nevymřeli a nevymřou. Kvůli grafárně na reklamaci jsem začal hrát starý dobrý hry.
godd stará hra bylo Liero XD, tady to je píčov*na