Horizon Zero Dawn vyšel letos v březnu na konzoli Playstation 4 jako prvotina tohoto typu z dílny Guerilla Games, někdejších tvůrců herní série Killzone. Byť hra vyšla pouze na jednu platformu, setkala se s ohromným úspěchem, prodala přes 3,4 milionu kopií, a v naší recenzi si odnesla vynikajících 90 %. Již tehdy jsme mluvili o rozšíření, které bylo oznámeno, a právě na něj se v této recenzi konečně podíváme.
Příběhové DLC Frozen Wilds nás opět vezme za hlavní hrdinkou Aloy. Ta zamíří do nové oblasti The Cut, kterou obývá kmen Banuků, o kterém jsme mohli slyšet již v původní hře. Tahle lokace je umístěna v severovýchodní části mapy a lze se do ní dostat skrze nově otevřený průsmyk. Přístup do nové lokace je umožněn skrze nový příběhový úkol, který vám zadá jedna ze tří postav různě rozmístěných po světě. Ještě předtím ale musíte kromě zakoupení DLC také aktualizovat hru na nejnovější verzi, jinak se vám postavy vůbec nezobrazí a zbytečně budete běhat po světě a hledat. Ústředím tohoto teritoria je hora, ze které začal vycházet temný kouř a kolem hory se začala pohybovat nová, nebezpečná robotická monstra. Výprava, kterou tam kmen vyslal, dopadla tragicky, a tak bude právě na Aloy zjistit, co se stalo a zároveň doplnit nějaký ten střípek skládačky do příběhu Horizon. Cestou se naskytne i příležitost zjistit něco nového o starém známém Sylensovi a také o událostech před katastrofou.
Příběh DLC není nikterak objevný a dá se celkem odhadnout, kam bude směřovat. Co je ale třeba vypíchnout, jsou vedlejší úkoly. Těch je ve hře zhruba desítka a jsou velmi propracované. Rozhodně tak nečekejte úkoly typu „ulov sedm kožešin”. Mimo hlavních a vedlejších úkolů narazíte na nové lovecké výzvy a další aktivity. Nová lokalita také obsahuje podzemní bunkr Epsilon, kde můžete změřit své síly s novými nepřáteli. Společným jmenovatelem celé oblasti je, jak již napovídá název, strašlivá zima. Ne, že bychom na sníh nenarazili již v původní hře, ale tohle je doslova ledová země. Sníh je místy hodně hluboký a znemožňuje rychlý pohyb. Krajinou se zatím prohání vánice, která snižuje viditelnost téměř na nulu. Pokud si přimyslíte všudypřítomné robotické nepřátele, máte zcela nový stupeň obtížnosti. Subjektivně mi přijde, že příběh je tentokrát daleko více prezentován skrze rozhovory a více než dříve máte možnosti, jak se vyptávat na další věci. Je pravda, že texty jsou napsány velmi dobře a každá postava, se kterou se setkáte, má svůj zajímavý příběh i herní pozadí, zpravidla propojené s nějakým vedlejším úkolem.
Celkově není nová lokalita úplně jednoduchá a sami autoři doporučují aspoň třicátou úroveň. Já jsem ale při hraní do nové lokace vstoupil na levelu 42, který mi zbyl po dokončení předchozí hry. Přesto jsem měl co dělat, abych se novým nepřátelům vyrovnal. Většina robotů již corrupted, jako byly v původní hře, ale nyní mají přídomek demonic a hlavně se vyskytují ve skupinkách kolem úplné novinky – věží. Ty do okolí vysílají elektrické pulzy, kterými nejen vyruší váš štít, ale hlavně automaticky opravují všechny roboty v okolí. Je to od autorů tak trochu levota, protože pokud jste si dali tu práci a v původní hře nasbírali všechny baterie, abyste získali speciální brnění, tak první věž vám ho v podstatě zcela vyruší.
Z nových nepřátel jsou to především dva roboti. Prvním je Scorcher s ohnivým útokem, druhým pak obří robomedvěd Frostclaw, který umí házet kusy skal, metat led, ale hlavně je obrovský, obrněný a dokonce i velmi rychlý. Hra vás proti němu navíc postaví zatraceně brzy, takže je první setkání o to epičtější.
Abyste s novými nepřáteli drželi krok, jsou k dispozici nové a silné zbraně. Ty se ale kupují za novou měnu, diamanty, které tak musíte najít různě rozseté po lokaci. Nicméně není to tak jednoduché, protože zhruba během prvních šesti hodin hraní jsem jich našel pouze deset, což stačí jen na tu nejslabší zbraň.
Druhou novinkou DLC je nový strom schopností, do kterého můžete investovat. Nové schopnosti mě však absolutně nezaujaly, vyjma možnosti rozmontovat upgrady zbraní a získat suroviny. Z původní hry jsem bohužel již měl všechny schopnosti otevřené, takže v tomto směru to bylo trochu slabé. Stejně tak surovin jsem měl nasbíráno velké množství a nějakým nedostatkem jsem tedy vůbec netrpěl. Maximální level byl mimochodem navýšen na 60, což by mělo zajistit, že si otevřete skutečně všechny schopnosti.
Celá oblast není nijak zvlášť veliká. Zato je napěchovaná obsahem a nikde nejsou vyloženě hluchá místa. Je ale škoda, že celá oblast je pokryta pouze jedním Tallneckem, protože jejich obsazování byla v původní hře opravdová zábava. Nicméně ani Frozen Wilds vás nenechá jen tak ho hacknout a bude vás to stát nějaké to hledání, lovení, souboje a také skákání. Stejně tak se opět podíváme do podzemních bunkrů, vodních elektráren a dalších pozůstatků původního světa, kde si mimo jiné užijeme skákací sekvence ala Tomb Raider společně s trochou řešení logických hádanek. Částečně jsou vlastně i samotné boje logickými hádankami, protože otevřený souboj s obřími ještěry zpravidla končí loadingem. Pokud jste navíc stejně jako já hru nehráli od jejího dohrání, bude vám chvíli trvat, než vám ovládání opět dostane do rukou. Zejména ke konci DLC, kdy jsou souboje skutečně hodně těžké, bude záležet na tom, jak vám opět přejde do krve.
Grafický engine zůstal stejný a také není důvodu ho měnit, protože hra vypadá neustále fantasticky. Nová zmražená krajina poskytuje úžasné výhledy. Najdete zde jak vysoké hory, tak malá jezírka, gejzíry i termální prameny, které ohřívají vše kolem sebe. Nádhera tedy je i jen tak se procházet krásně nadesignovanou krajinou. Na své si nakonec přijdou i fanoušci fotografování, protože hra opět nabízí propracovaný editor, jež ve spojení s krásnými panoramaty dovede vykouzlit vyloženě dechberoucí snímky. Během hraní jsme neměli problémy ani s FPS dropy, jako například u nového Assasina, ale tu a tam se objevily problémy s umělou inteligencí. Například během jednoho příběhového souboje se třetmi Snapmawy (krokodýly) se všichni zasekli a jen na mě koukali, než jsem je ustřílel. Stejně tak hodně rozporuplné je chování lidských nepřátel, kteří občas po vás jdou jako diví, ale někdy zůstanou stát a jen zírají. Rozhodně to ale není pravidlem. Hra současně získala lepší podporu pro 4K rozlišení, podporu Playstation PRO a pár dalších modernizacích, které ale na první pohled nejsou příliš vidět.
Hodnocení nového DLC bude určitě pozitivní, protože alespoň já jsem dostal přesně to, co jsem očekával. Rozšíření původního příběhu, skvělou hratelnost i nějaké ty novinky. Škoda jen slabých nových schopností, protože tam se určitě dalo vymyslet něco nového. Neočekávejte ani, že se tímto DLC příběh navždy uzavře. Je tu stále prostor pro pokračování. Zda se však dočkáme dalšího rozšíření nebo již přímo zcela nové hry, zůstává otazníkem. Za nás hodnotíme opět velmi pozitivně, stejně jako předchozí hru, tedy 90 %. Jen je škoda, že u nás není sleva pro majitele Playstation Plus jako v USA, kde rovnou toto DLC šlo do akce. I tak se jej ale určitě vyplatí koupit.