Horizon: Zero Dawn je hra od holandského studia Guerilla Games, které je známé především svou akční sérií Killzone pro konzole od Sony. Díky tomu, že jde o dvorní vývojáře, kteří mají od Sony plnou podporu, i jejich nová hra je exkluzivní pouze pro PS4 a šance, že se objeví na jiných platformách, je doslova minimální. Na rozdíl od série Killzone se tentokráte autoři pustili do jimi zatím neprobádaného žánru open world akčního rpg. Ačkoliv se o hře často mluví jako o rpg, není to tak docela pravda. Rozhodně od hry neočekávejte hloubku a možnosti například Zaklínače, ale spíše systém RPG zjednodušený na různé zbraně, brnění a pěknou řádku skillů. Vezměme to ale popořadě.
Příběh Horizon se odehrává na zemi kolem roku 3000, kdy lidstvo bylo z nějakého důvodu hodně zdecimováno a zbytky lidí přežívají ve více či méně primitivních kmenech, trochu připomínajících dobu kamennou. Rozdíl je ale v tom, že krom lidí a zvířat je země zabydlena robotickými verzemi zvířat, které různě po světě těží suroviny, vyhledávají a zabíjejí zbytky lidstva, anebo se jen nerušeně pohybují. Kde se ale na světě vzali? Co se stalo s lidstvem? Proč roboti těží suroviny a kde se berou další a silnější roboti? To a mnoho dalších otázek se postupně vyjasní cestou za příběhem, která ale začíná mnohem jednodušeji.
Hlavní hrdinkou je nejprve holčička, později mladá slečna, Aloy, která nemá rodiče a je tedy nalezenec. Bohužel u kmene Nora, který je velmi matriarchální, je to něco, co zaručuje její vyloučení z kmene a život v pozici vyloučence. Přítelem a vychovatelem je jí pouze jeden starší bojovník Roast, který ji naučil všemu včetně boje a který se od ní od malička stará, byť za cenu toho, že je sám vyloučen z kmene. Nikdy se od něj ale nedozví žádné podrobnosti toho, proč nemá rodiče, co se stalo a podobně. Jediné, co se dozví je, že pokud by splnila něco jako přijímací rituál, mohla by být přijata zpět do kmene a mohla by tedy zjišťovat podrobnosti o svém původu. Začne tedy mnohaletý trénink, který má Aloy na náročnou zkoušku připravit.
Z Aloy se postupně stane velmi dobrá bojovnice a lovkyně, ale není to vše, co zvládne. Jako malá ze začátku hry totiž narazí na speciální zařízení z minulých věků, které ji umožňuje aktivovat některé staré stroje, vidět to, co běžným zrakem není vidět a řadu dalších zajímavých věcí. Díky tomu je více, než normální bojovnice a může se vydat na speciální zkoušku. Tou ale nic rozhodně nekončí, ale naopak začíná celý příběh různých zrad, rozvětveného hlavního příběhu a hlavně poměrně zajímavých informací, které cestou zjistíte. Příběh není nic extra objevného, ale je podáván celkem zajímavě, a pokud vás zaujme, budete určitě rádi, za každou novou informaci a určitě vás uspokojí i jeho celkové vyznění.
Hlavní příběh ale není vše, co ve hře můžete dělat. Stejně jako v řadě jiných open world her můžete sbírat suroviny především pro léčení a výrobu šípů, hledat skryté artefakty z minulých let, plnit lovecké výzvy, háčkovat speciální roboty, kteří odhalí své okolí, případně se můžete podívat do starých bunkrů a odhalit jejich tajemství. Velmi dobré je, že ale v podstatě nic z toho nemusíte dělat a sami si vyberete, co chcete. Příběh a vedlejší úkoly vás postupně na některá místa zavedou, případně si můžete například u obchodníka zakoupit mapu artefaktů a vyrazit sbírat. Postup hrou je poměrně svižný, neustále se něco děje, objevujete nové lokace, typy příšer, často narážíte na souboje a vůbec nemáte pocit, že by hra začínala nudit. Tomu pomáhají i vedlejší úkoly, kdy úkoly typu „přines pár kůží” jsou opravdovou výjimkou a častěji narazíte na zajímavé úkoly, které se můžou postupně vyvinout v něco většího a na jejichž konci může čekat nějaká zajímavá odměna.
Svět je ale nebezpečný a pro přežití to chce dobré schopnosti a také zbraně. Jak jsme již řekli, Horizon zkrátka není klasické RPG, a tak se schopnosti vaší postavy odvíjí především od toho, jaké má na sobě oblečení (zde reprezentováno jedním kusem jako celkový outfit) a také jaké používá zbraně. Ty můžete mít v jednu chvíli aktivní čtyři a další můžete nosit u sebe. Před každým soubojem je tak dobré se připravit, vzít si odpovídající oblečení proti typu útoků, které se dá očekávat a také zbraň s vhodnými náboji. Zbraně se tu rekrutují především z různých typů luků, praků, kopí a speciálních zbraní vystřelujících lana nebo pastis. Každá zbraň má bonusy v jiných parametrech, některá je lepší na oheň, jiná na elektřinu, nebo mráz. Ke střelným zbraním se dostanete pouze ve výjimečných případech, kdy ji někomu seberete, nebo je získáte z některého robota. Krom zbraní a oblečení ještě můžete postupně otevírat různé skilly, které vám otevřou zajímavé schopnosti, silnější útoky, střelbu více šípy najednou, tišší pohyb a mnoho dalších.
I když se na každý souboj dobře připravíte, nebude vždy jednoduché vyhrát, především při boji s větší skupinou robotických nepřátel. V tu chvíli musíte využít všeho, co vám hra nabízí, pokládat pasti, využívat lana, úskoky, boj na blízko i různé boje na dálku. Každý robotický nepřítel má určité slabiny, které můžete pomocí svého elektronického zařízení odhalit a zaměřit se na ně. Náhodné střílení nemá na silnější nepřátele prakticky smysl a je třeba postupně z nich sundat zbroj, dostat se k citlivějším částem jako jsou nádrže na palivo, řídící jednotky a podobně a využít útoky na tyto části, které udělají podstatně větší škody. Souboje a hlavně množství možností, které skýtají, patří určitě k tomu nejlepšímu, co hra nabízí.
Ve hře najdeme také poměrně jednoduché crafting, tedy výrobu věcí. Zaprvé si můžete, respektive musíte, vyrábět náboje do zbraní (tedy šípy, bomby, lana), protože to je věc, která je zbytečně drahá na nákup a je lepší si je vyrobit. Dále můžete vyrábět různé vaky na větší nosnost a v neposlední řadě můžete modifikovat zbraně a oblečení. To zde probíhá formou modifikačních cívek, které můžete do zbraní vkládat. Každá nějak zlepšuje některé vlastnosti a můžete si tak vymazlit zbroj a oblečení podle vašeho stylu boje a situace. Cívek je několik varianta a jsou barevně rozlišeny podle vzácnosti.
Po technické stránce patří hra ke špičce a některé pohledy na hru jsou skutečně fenomenální, především při změně počasí nebo denní doby. Celá mapa je poměrně logicky vytvořena, obsahuje různé typy krajiny od zasněžených hor, přes pouště až po malé pralesy, kde každá lokalita má své specifické prvky. Velmi hezky udělaní jsou robotičtí nepřátelé, kteří jsou vyladěni do posledního detailu, při boji z nich odpadávají jednotlivé části, pohybují se jako by se asi roboti ve tvarech zvířat pohybovali a souboje představují skutečnou výzvu. Trochu hra pokulhává ve vzhledech lidských postav, především těch, které jsou vedlejší. Celkový dojem ze hry to určitě nekazí.
Na Horizon: Zero Dawn jsme se těšili už od oznámení a prvních videí a ukázalo se, že tentokráte to nebylo zbytečná a hra nás skutečně nezklamala. Po celých zhruba třicet hodin, které hra zabere, nás bavila, byla pro nás výzvou a také příběh byl celkem zajímavý. Pokud je tento typ her vaším šálkem, určitě ji vyzkoušejte a věříme, že nebudete litovat. Za nás hodnotíme krásných 90 % a těšíme se na příběhové rozšíření, kterého bychom se snad měli dočkat ještě letos.
Když vyjde hra jen na jednu paltformu, tak je jasné, že to bude sra.ka.
Demon's Souls a Bloodborne nesouhlasí.