Heroes of the Storm (původně Blizzard Dota, později Blizzard All Stars) jakožto zástupce MOBA žánru od již jmenované firmy jsou tu s námi už přes 2 roky, a tak není divu, že jsme se koncem dubna dočkali prvního masového updatu, který přináší celou řadu zásadních změn a novinek. Masového natolik, že ač se technicky jedná o patch, vývojáři se rozhodli pojmenovat jej Heroes of the Storm 2.0! V rámci patch notes doslova explicitně ohlašují „novou éru“ Heroes of the Storm, a tak se pojďme společně podívat, v čem má tato éra spočívat a jaké konkrétní záležitostí přináší pro všechny hráče. Ve skutečnosti jde zejména o kompletní změnu 2 důležitých systémů, a to sice systému levelování hrdinů a systému odměn. Kromě toho však zároveň zavádí do hry opravdu velké množství kosmetických úprav ve formě skinů nebo mountů, a s tím zároveň přichází i zcela nový systém customizace (přizpůsobení) vašeho hrdiny/postavy. Nejsou to však jen zásadní technické změny, které nový update přináší a samozřejmě přidává do hry i nového hrdinu a v tomto případě i úplně nový battleground.
Jako první si podrobně rozebereme největší a prvně zmiňované změny, které se týkají systému levelování a odměn. Postupně pak budeme v průběhu článku přicházet k minoritnějším, tedy menším a méně důležitým novinkám. Jak jistě víte, systém hrdinů v Heroes of the Storm je založen na tom, že jednotlivé postavy můžete průběžně expit, a to nikoliv v rámci jedné jediné bitvy, jak můžete být zvyklí z jiných MOBA her, ale rovnou na profil. Hraji-li například za Thralla z Warcraftu 3, je třeba odehrát k nějakým cca 10 zápasům, abych ho dostal na level 5. Původní systém byl dokonce postaven čistě na tom, že čím větší level s hrdinou máte, tím získáváte přístup k lepším talentům a nakonec i ke skinům, které jinak nešly koupit. Skin byl tedy ukázkou nejen odehraného času a trpělivosti, ale zároveň určité dovednosti s daným hrdinou. Zrovna toto s novým systémem padá, jelikož všechny skiny jsou dostupné ke koupi (i za herní měnu). Vraťme se však prozatím ještě k samotnému levelování. Maximální level každého hrdiny byl 20, s tím, že na levelech 5,10,15 a posledním jste dostali nějakou tu sumu zlata a následně také ikonku s daným hrdinou na profil.
Nový systém zachovává odměny každých 5 levelů, ale zcela zásadní je, že ruší maximální 20. level. Žádný maximální level pro hrdiny není stanoven, a tak můžete svého oblíbeného hrdinu expit až do nekonečna, s tím, že každých 5 levelů je nějaká ta zajímavější odměna. To samo o sobě může znít více i méně lákavě, ale pravdou je, že většina hráčů po „zvýšení maximálního levelu“ opravdu už nějakou tu dobu volala. Najdou se jistě hráči, kterým sem tam vadí, že nemohou dosáhnout „onoho pomyslného maxima“ a kochat se svou sbírkou hrdinů na tom maximálním levelu, ale my změnu hodnotíme spíše positivně a máme k tomu racionální argumenty. Tím prvním je, že jakékoliv zvýšení je lepší než odstranit systém levelů u hrdinů úplně (ač oproti první verzi je oslaben… už je to spíše jen číslo, než klíč k unikátním skinům) a tím druhým je, že pokud by došlo ke zvýšení levelu na konkrétní číslo – řekněme třeba 50. Za 2 roky by bylo potřeba „cap“ opět zvýšit, a tak je z dlouhodobého hlediska možná rozumnější maximální hranici rovnou rozbourat.
Existuje zde také celkový level vašeho profilu, který je pouhým součtem úrovní všech vašich hrdinů. Jednoduchý příklad – vlastním-li 5 hrdinů na 5. levelu a 1 hrdinu na 3. levelu bude úroveň mého profilu 28. V praxi jde tak opět pouze o číslo, které spíše než o nějakém skillu vypovídá o tom, kolik jste u hry strávili času. To však není výtka, jelikož chcete-li se pochlubit se svým skillem není problém v možnostech profilu přepnout u vaší ikony číslo levelu na umístění v rankedu (hodnocených hrách). Sečteno a podtrženo je nový systém levelování mnohem více otevřený a zároveň širší, ale na druhou stranu se stal tak trochu konzumním. Už totiž nic zásadního neodemyká (kromě zlatých ikon na profil, na které je stále potřeba dosáhnout s postavou 15. levelu) a je spíše jen číslem reprezentující strávený čas u hry. Čímž se můžeme přesunout k systému odměn.
Nový systém zavádí do hry 3 měny: 1) gemy 2) goldy a 3) shardy. První gemy si můžete představit podobně jako RP v League of Legends. Principiálně se totiž jedná o měnu, kterou získáte za reálné peníze, ale pozor! Nemalou část gemů získáváte i v průběhu hry, bez nutnosti investovat jakoukoliv finanční částku, a to právě expením svého profilu. Každých 25 levelů na vás čeká „košíček s gemy“, které následně můžete utratit za hrdiny, skiny, mounty, zkrátka pouze a jen kosmetické věci, které lze navíc všechny získat i jinou cestou. Nemusíme se tedy v tomto případě bát nějakého pay2win systému, což by Blizzard ve své hře stejně jen tak nedovolil (ač o situaci v Hearthstonu by se dalo lehce polemizovat). Goldy, tedy staré dobré zlaťáky zůstávají fungovat naprosto stejně. Ty získáváte za zápasy i splněné questy a lze si za ně pořídit především nové hrdiny (kosmetické věci za goldy nekoupíte). Poslední shardy jsou pak určeny právě na kosmetické záležitosti, ovšem oproti gemům je nelze pořídit za reálné peníze. Jediným způsobem jak je získat je z nového lootboxu (ještě si vysvětlíme) a nebo duplikací, tzn. když vám z lootboxu padne něco, co už máte – odměna se převede rovnou na shardy (např. padne-li vám z lootboxu hrdina, kterého už máte, můžete získat i 400 shardů).
Můžeme tak přejít k lootboxům, které jsou v rámci Heroes of the Storm úplné novum. I když jak se to veme… fungují totiž naprosto stejně jako v Overwatchi, s čímž souvisí i nový systém customizace, který rovněž, jakoby byl explicitně přejat z Overwatche. Ještě než si systém podrobněji vysvětlíme, chtěl bych jen nastínit téma, které budeme podrobněji rozebírat v budoucím článku o vývoji World of Warcraft, a to sice, že Blizzard se snaží zavádět do svých her určitou univerzalitu v tom smyslu, že do her implementuje podobné systémy. Nejde přitom jen o lootboxy z Overwatche, ale například také systém talentů z World of Warcraft, jehož technické jádro je rovněž přebráno z Diabla. Je velkou otázkou, jestli je zavádění těchto „univerzálních prvků“ ku prospěchu a nebo to naopak potlačuje fakt, že hry od Blizzardu byly vždy specifické, autentické a vzájemně nepřevoditelné. Každá hra představovala svůj vlastní svět, který nelze zopakovat (např. Warcraft III a Diablo II), zatímco dnes můžeme pozorovat tendenci spojit hry tak trochu do světa jednoho, což přirozeně v něčem přidává, ale na jiných místech může ubírat.
Lootbox následně dostanete při každém „dingu“, tedy úplně laicky řečeno „když uděláte level“. Zároveň jsou sem tam za nějaký quest nebo oblíbený Brawl, který se každý týden střídá obdobně jako třeba v Hearthstonu. Existují 3 druhy lootboxů: 1) common (běžný) 2) rare 3) epic. Barevně pak bílý, modrý a fialový. Stejně jako v případě itemů ve WoW nebo kartiček v HS samozřejmě nejde o nic jiného než odstupňování kvality, s tím, že epický lootbox není bohužel plný epických odměn, nicméně zaručuje, že alespoň jedna z odměn bude epické kvality. Pokud by se vám snad obsah lootboxu nelíbil – existuje zde možnost reroll, která jeho obsah změní. Dejte si však pozor – nejen, že reroll stojí goldy (první 250, další za 500), ale zároveň nezaručuje zachování kvality. Logicky tak doporučujeme reroll jen v případě, že jsou všechny odměny bílé (common) a zároveň nezajímavé. A rada na závěr: „shardy se hodí vždycky“!
Odměny úzce souvisí s novým systémem customizace, který hru poměrně příjemně oživuje, nicméně i ten je přebrán opět z Overwatche. Nově si tak u každého hrdiny můžete vybrat skin (samozřejmě jen z těch, co vlastníte), mounta, spray logo (sprejujete „Téčkem“ stejně jako v OW i Counter-Striku), vlajku a nakonec i voice-line! Ano přesně tak! Ty voice-liny, které jsme v OW tak moc milovali jsou nyní i v Heroes of the Storm, ale netřeba zoufat – v praxi jsou to stejně jen shardy navíc. No a jak to tedy celé funguje? V zásadě je všeho hodně a vše je nějakým způsobem dostupné. Hra se tak dle našeho názoru stala ještě více přístupnou, ale zároveň více konzumní, což není myšleno jako výtka, ale jako popis situace. Pravdou totiž zůstává, že hratelnost byla ve všech ohledech zachována. To, že jsme se nedostali k novému hrdinovi a mapě je nakonec možná dobře, protože i ty jsou tentokrát z Overwatche…