Když Blizzard Entertainment oznámilo, že jejich nová hra Hearthstone: Heroes of Warcraft má být karetní, pocity ve společnosti byly smíšené. Jedna část hráčů věřila, že cokoli vezmou tvůrci World of Warcraft a Diabla do ruky, bude nakonec skvělé. Druhá si však stěžovala, že jde jen o karty a projekt se navíc vyvíjí na úkor nějaké “pořádné” hry. Tito lidé však své námitky brzo spolkli. Hearthstone totiž ukázal, že karetní hry rozhodně nejsou věcí minulosti. Za 14 měsíců stihl nasbírat 30 milionů registrovaných účtů a stal se tak jednou z nejpopulárnějších her současnosti.
Od března roku 2014, kdy hra oficiálně vyšla, na ni vývojáři rozhodně nezanevřeli a stále pracují na nových rozšířeních. První přišla malá “solo adventura” Curse of Naxxramas, která v červenci přinesla krátké příběhové rozšíření a především 30 nových karet. Z nich se dodnes v nejpopulárnějších balíčcích hraje okolo pěti. V prosinci pak přišla pořádná porce 143 karet s expanzí Goblins vs Gnomes, která dlouhodobě naprosto zahýbala s metou hry – totiž s tím, co se hraje a co nikoli. Blizzard přitom stále pečlivě vývoj sleduje, a když má pocit, že jsou některé kombinace nepřiměřeně silné, zakročí. Tak jsme již mohli vidět úpadek kousků jako Starving Buzzard nebo Leeroy Jenkins. A nyní, jako by tvůrci chtěli s něčím novým přijít každé čtyři měsíce, vyšlo nové menší rozšíření s názvem Blackrock Mountain.
Některým z vás může být tento název povědomý. Stejně jako Naxxramas je totiž již existujícím prostředím ve World of Warcraft. Tentokrát jde o návrat k úplným kořenům – do hory Blackrock jsou nové instance přidávány již od samého počátku hry. Můžete si vzpomenout, jak jste v době, kdy WoW ještě nemělo žádné datadisky, vstoupili v raidu Molten Core do konfliktu mezi pánem ohně Ragnarosem a černým drakem Nefarianem. I v Hearthstone jsou tito dva vaši hlavní nepřátelé. Mimo nich se ale musíte poprat s jejich dalšími 15 služebníky. Objeví se i známé tváře jako Baron Geddon nebo Rend Blackhand. Souboje po vás budou vyžadovat, abyste se trochu zamysleli a přizpůsobili své balíčky speciálním schopnostem vašich protivníků. Zpravidla byste se ale tolik zapotit neměli. Bossové jsou pojatí velmi kreativně a alespoň na 10 minut by vás každý měl zabavit.
Podíváte se například do Dark Iron Areny, kde se na vás jedna za druhou vyřítí všechny existující legendary karty. Proslulého rybáře z Azerothu, nesoucího jméno Nat Pagle, budou střídat takové kalibry jako Illidan Stormrage nebo vůdce taurenů Cairne Bloodhoof. Nebo se postavíte drakovi Razorgoreovi, který každé kolo klade vejce. Když je necháte dost dlouho růst, vylíhnou se z nich 7/3 pořízci, což pro vás znamená téměř jistou smrt. Je na vás, jestli zvolíte vyčkávací taktiku a pokusíte se s draky vypořádat, nebo se pokusíte hru naopak ukončit co nejrychleji. A to je přesně jedna z hlavních předností Hearthstone. Nikdo vám nediktuje, jak máte hrát, je zde obrovská škála kombinací a záleží jen na vás, jaké si dohromady poskládáte. K tomu, abyste Blackrock Mountain prošli, vůbec nepotřebujete dobré karty. Stačí vám cit pro hru a trochu štěstí.
Pokud ale stojíte o pořádnou výzvu, čeká na vás heroic mode, který je znovu obrovsky těžký, a když jím zvládnete projít, za odměnu dostanete do sbírky nový vzhled karet. Celkově Blackrock Mountain představuje 31 nových karet, z nichž hned pět dosahuje hodnoty legendary. Za zmínku stojí třeba Majordomo Executus, který vašeho hrdinu nahradí samotným Ragnarosem, nebo Emperor Thaurissan, který na konci každého kola sníží cenu celé vaší ruky o 1. Jelikož rozšíření vycházelo rozdělené do pěti částí vždy po týdnu, bylo velice zajímavé sledovat, jaký vliv mají každých sedm dní 3-4 novinky na existující balíčky.
Před přidáním karet si musí být tvůrci jistí, že jsou vyvážené, aby tím nerozhodili balanc celé mety. A to zvláště, když je hra kromě zábavy pro 30 milionů lidí také populárním e-sportem. Loni udělal Hearthstone mezi elektronickými sporty možná poměrně překvapivý debut. Kvůli tomu, kolik prostoru je dáváno náhodě, se hra ubírá spíše směrem zábavy pro skupinu kamarádů než cestou záležitosti pro profesionály. Úspěch kromě vynikajících schopností záleží také čím dal tím víc na štěstí. A tuto tendenci se podle všeho Blizzard v nejbližší době nechystá opustit. I tak ale početná komunita udělala své a vytvořila stovky turnajů, které korunoval loňský BlizzCon, na němž bylo pro Hearthstone vyčleněno 250 tisíc dolarů.
Od poloviny dubna si můžete karty z prostředí Warcraftu rozdat i na mobilech. Totiž na iOS a Androidu. Po roce tedy konečně přichází možnost zahrát si na cestách i bez tabletu. Dá se předpokládat, že tento krok přitáhne spoustu nových uživatelů, i když jde o poněkud složitější zábavu než nabízí opravdové mobilní hity – například Candy Crush. Lákadlem je i free to play model. Ke všemu obsahu ve hře se můžete dostat zdarma, utrácení peněz ale váš postup značně urychlí. Stejně je to i u Blackrock Mountain. Celé rozšíření vás vyjde na €21.99 nebo 3500 goldů. Abych vám to přiblížil, jako průměrný hráč si denně můžete přijít na něco pod 100 goldů. A pokud zrovna neexcelujete v módu Arena, je pro vás jedinou možností, jak si na nové karty šáhnout, měsíc šetřit zlaťáky. Nebo vytáhnout peněženku. Při současném tempu, ve kterém je představován nový herní obsah, vás pak může velmi rychle zaskočit, že jste za tuto “hru zdarma” utratili stejně jako byste dali za mnohé třiáčkové tituly.
Blackrock Mountain je povedeným rozšířením, které vás přinejmenším na 2 hodiny zabaví a hlavně přináší nové karty, které se vám budou při mnoha dalších hodinách strávených u Hearthstone hodit. I tentokrát v Blizzard mysleli na každičký detail a vytvořili vskutku kvalitní produkt. Krátké dialogy bossů jsou opravdu vtipné a dlouhou chvíli při čekání na tah soupeře vám zase zkrátí okolí hrací desky, na kterém je stále s čím si hrát. Uděluji 85 %. Je zkrátka krásné vidět, že tvůrci moc dobře vědí, co dělají. Pokud však nezvolní tempo, v jakém představují nový obsah, pro průměrného hráče se stane brzy frustrujícím, že nikdy nedosbírá všechny karty, pokud neinvestuje poměrně dost peněz. Ale kdo ví, třeba je to cílem. Pro mě je však důležité, že i kdybych si expanzi plnou lávy a ohně nepořídil, moje šance na přední umístění v nastávajících bodovaných sezónách nebudou nulové. Ano, absence některých karet by pro mě znamenala nevýhodu, ale stále se bez nich dá postavit dobrý balíček. A to mi stačí k tomu, abych model Hearthstone mohl nazvat férovým. Budu se tedy znovu těšit – snad za čtyři měsíce.