Některé hry jsou před vydáním hodně očekávané, jiné méně. Samozřejmě mezi ty úplně nejočekávanější patří vždycky pokračování úspěšných hitů. Právě akční kousek Haze je však prvním dílem, a přesto se od něj čekalo skutečně mnoho. Inu, potom za to asi tvůrci mohou vděčit povedenému marketingu. Nakonec si však malinko myslím, že právě v tomto případě ono enormní očekávání finálnímu úspěchu příliš nepomohlo. Mnoho hráčů, ale také recenzentů, bylo ohromně zklamaných. To zapříčinilo hned první vydané hratelné demo, které skutečně příliš nezazářilo a hodilo hned na celý titul šedivý mrak. Skutečně nakonec finální plná verze dopadla až tak špatně? Nebo přeci jen má co nabídnout?
Story
Příběh Haze se točí okolo Shane Carpentar, který byl společně se svojí jednotkou vyslán v roce 2048 do oblasti v Jižní Americe. V té době jsou veškeré vojenské síly udržující pořádek a mír doslova v rozpadu. Tento mladý voják je přitom členem obrovské společnosti Mantel, která působí po celém světě a specializuje se téměř na všechno. Její zisky jsou nepředstavitelné, ale kromě výroby běžných surovin a výrobků dává nemalé prostředky i do „obrany”. Tím máme na mysli právě onu vojenskou jednotku. Ta je, díky silnému zázemí společnosti, výborně vybavená a všichni její členové jsou navíc zásobováni speciální „látkou” Nectar. Právě Nectar se přitom nakonec stal takřka jedinou zajímavou a svým způsobem originální věcí, kterou ve hře najdeme, a proto si ho podrobněji rozebereme ještě za chvíli. A na jakou akci se vlastně vydáváme? Inu, jak jsme již řekli, zavítáme do Jižní Ameriky. Korporace Matel totiž byla požádána, aby tam maličko „usměrnila” (rozumějte vybila) území od nepřátelských rebelů, kteří ho okupují. Jak to tak bývá, z několika málo rebelů se nakonec vyklube trošku větší konflikt, řekli bychom možná až válečný. Ale tím povídání o příběhu ukončíme, jestli vás snad dokázal zaujmout, vyzkoušejte si hru sami, ať vás neobereme o zážitek. Nás však nijak zvlášť neohromil. Chyběl mi především větší spád, zápletka i jeho celková atraktivita.
Výbava
Samozřejmě jako v každé válce byste se ani tady neobešli bez solidní výbavy. Arsenál zbraní nabízí vcelku standardní menu, v němž nechybí klasické kulomety, brokovnice, sniperka, granáty, apod. Dost často se také dostanete k nějakým pevně umístěným zbraním, z nichž lze pálit. Jindy se pro změnu projedete i se svými parťáky v autě, kdy vy řídíte a oni zasednou na korbu a pálí. Mimochodem právě při řízení jsme byli velmi rozčarovaní z ovládání automobilů. Jinak byste však neměli mít problém ani s chozením, ani střelbou. Právě jediné řízení se odehrává z pohledu třetí osoby, jindy se z pohlednu očí hlavního hrdiny nedostanete. Dokonce ani při videích. Haze opravdu není titulem, ve kterém byste chodili sami jako nesmrtelný hrdina. Prakticky pořád postupujete dohromady se zbytkem jednotky. Ostatní vojáci jsou naštěstí nesmrtelní, protože občas jim jejich malinké mozečky s umělou inteligencí nedostačují pro řešení nastanuvších situací, a proto dělají skutečně nesmyslné hlouposti. Ale tak nikdo není dokonalý.
Nectar
Už je načase, abychom si pověděli o té asi úplně hlavní vlastnosti našeho hrdiny a vlastně i jeho spolubojovníků. Jak můžete vidět na všech okolních obrázcích, mají na sobě speciální žluto-černý oblek. Právě pomocí něj se nám dostává rovnou do krve zmíněná speciální látka Nectar. Je to skutečně takový „nektar”, díky němuž můžeme snáze bojovat. V prvé řadě vojákům pomáhá, aby v klidu a bez problémů ustáli celý ten stres a nápor. Zkrátka podle nás jde určitě o nějaký typ drogy. Do těla si ji můžete pumpovat sami téměř dle libosti a jejím cílem je krátkodobé zlepšení základních dovedností nutných v bojích. Prostě ze sebe na okamžik uděláte jakéhosi „nadčlověka”. Asi úplně nejlepší vlastností tohoto opojení je změněné vidění. Sami si to můžete prohlédnout na několika obrázcích u tohoto článku. Při použití se totiž jakoby rozmaže okolní prostředí a všichni nepřátelé v něm najednou začnou docela výrazně svítit. A hlavně v úvodních lokacích, které se nachází v džungli, se vám to bude dost hodit. A samozřejmě i větší odolnost, razance a další výhody z Nectaru plynoucí jsou prima.
Akce jako řemen
Haze je samozřejmě poměrně ryze lineární akcí. Nikde se nezaseknete při hledání cesty dál, pouze stačí jít neustále za nosem. Úkoly nejsou taktéž zrovna dvakrát originální, bohudík se však nesmrskly pouze na strohé dojít tam a všechno po cestě vybít. Chodíte za opravdovými cíly, které následně ničíte, aktivujete, apod. Prostředí je docela rozmanité a neběháte pořád v tom samém. Z úvodu se prodíráte džunglí a v pozdějších fázích zavítáte například i do uliček města. Přestože tedy rozmanitost nechybí, malinko jsme postrádali hutnější atmosféru. Když to porovnáme s jinými akčními hrami z pohledu první osoby, jde o skutečně enormní rozdíl. Zavzpomínali jsme v tomto směru třeba na Bioshock nebo Call of Duty 4. V Haze vám totiž nic nepřiroste takříkajíc k srdci. Prostě jen celou úroveň proběhnete a v tu ránu na ni opět zapomenete a hodíte ji za hlavu. Zkrátka vůbec ve vás nezanechá nějaký autentický zážitek nebo alespoň malý pocit, že jste byli součástí konfliktu. To hrůzy zatopeného města Rapture nás budí ze spaní ještě nyní, skoro rok po dohrání Bioshocku.
Vizuální zpracování
Grafické zpracování rozhodně nepatří mezi dnešní špičku, jak jsme docela očekávali. Modely postav jsou dobré, malinko hůře na nás však působilo jejich rozpohybování. I celé prostředí mohlo být detailnější a moderněji vypadající textury by se také šikly. Potěšily nás však ohromné výbuchy, kouřové efekty a podobné serepetičky. Ty by však skutečně měly sloužit spíše jako doplněk, nikoli hlavní a téměř jediné opravdové lákadlo. Zajímavé je, že nikde nevidíte vůbec žádnou krev, maximálně těšně před tím, než umřete, se zbarví obrazovka do ruda. Nic víc. Přestože je tedy Haze čistokrevnou akcí, nakonec až tak morbidní (alespoň takto vizuálně) přeci jen není. Bohužel i grafické zpracování na nás ve finále působí hodně rozporuplně a suma sumárum jde prakticky o takový běžný průměr, který nikoho nedokáže ohromit. A zvuková kulisa to nedokáže příliš pozvednout, protože dabing působí dost uměle a vůbec nám do hry nezapadá. Všechna videa jsou stále z pohledu první osoby, kdy ještě na televizi vidíte okraje své helmy. To mělo dohromady přidat na autenticitě, ovšem namluvení postav to celé zmařilo.
Úplně zklamaní nejsme
Přesně tak – nemohu říci, že by mne Haze vysloveně zklamalo nebo že by šlo o nějaký odpad. Právě tak ho totiž hodnotilo docela dost zahraničních webů. Nám se naopak zdá jako vcelku slušný akční kousek. Příběh je sice slabší, ale akce si užijete dostatek a o to přeci jde. Grafické ztvárnění se určitě řadí mezi nadprůměr. Mne osobně jako celek prostě bavilo, i když bych samozřejmě našel mnohé nedostatky a výhrady. Příliš se zde nemusíte namáhat, prostě jen střílíte a střílíte. Naše hodnocení je tedy přeci jen vyšší, než zatím Haze sklidilo jinde a udělujeme mu 65%. Pokud nemáte konzoli PS3, na které jsme hráli, ani Xbox360, počkejte si ještě pár měsíců, kdy by měla přijít i verze pro PC. Prostě celkově se nám zdá Haze takové uspěchané, dalo by se říci, že jde o solidní základ, na němž by ještě bylo potřeba pracovat. Hodily by se větší možnosti, pár dalších featurek a mohlo to dopadnout lépe.
Tuhle hru jsem hral v loni v Lipsku, vypadala fakt nadejne a hodne jsem se na ni tesil. Je skoda ze tak dobry namet takhle zmrvili.
treba to pro PC trosku poupravi :D ....ale to je spis jenom prani xD co by se s tim sra*i
prijde mi to jak napodobenina crysis..
sračku naservirujou Konzolisti si nic jineho nezaslouži!!
Škoda, možná pokud udělají druhý díl, tak si už dají větší pozor
a opraví tam i chyby z konzolové verze (viz Mass Effect)
ale notak, závidíš nebo máš komplex méněcennosti, že tady brečíš?
Vypada to dobře
imho teď nemá smysl dělat druhý díl, když ta hra pohořela... nekoupil bych si druhý díl od hry, když první díl dostával 50-60%... naopak možná...
jako takhle vypada to dobre ale tak ....... za 1.zase je to na sku....ny konzole 2. se mi to zda jako napodobenina crysis
Nevím, zdá se mi to dost průměrný.
no...docela to ujde...hodně sem se na to těšil...myslim že to bude dobré...ale soundtrack od KoRnu je proste vybornej :D:)
Já jsem zastánce ,,lineární akce´´ - nemusíte myslet jen držet W + tlačítko a jít vstříc osudu :-D
:D tak to jsou opravdu super hry :D já sem na ty propracovanější, ale proti gustu žádný dišputát :D
nemáte dostatek screenů tak ok...proste to nevyslo, ale nekrmte nás tim, že jich tam dáte 2/3 dvakrát. díky
skloda ze to je na ps3 :(
vsetci hovorite ze vas to sklamalo ale hrali ste to uz??? a anglicku verziu nie cesku ked je dabing posrany??? podla mna to vyzera a je super bomba na to ze Ubisoft ma plno prace s FarCry 2alebo na to ste uz zabudli???
fam ze to bude aspon jako crysis :-) crysis je libovinka :-)
ujde
uvidime jaky to bude
..i tak by se daly popsat prispevky od FATALKA a DEADKILLERA :) Jdete si za roh nafackovat a prijdte sem napsat komentare nekdy v budoucnu,az dospejete a zacnete vyuzivat,alespon 1% mozkovy kapacity :) Prispevky od podobnych "ztracenych existenci" me vazne dojimaji az k placi.. Ale vratim se k tematu HAZE. Na hru (i diky solidnimu hype) jsem byl hodne zvedavy,ale z nelichotivych reakci velky casti hracu,kteri si cerstve vydany demo zahrali,jsem zacinal byt lehce nervozni. Par pohybu gamepadem a uz si z PS@Store stahuju (na webech) tolik probirany demo. Spoustim hru s predstavou katastrofy a..a prvni dojem? No pani,to je pruser. Grafika zadna spicka,pohyby postav desny,level celkove zadny emoce nevzbuzoval a nakonec se jeden z mych vojaku zblaznil,zrudnul a zastrelil dva partaky..rikam si,co to dopr*ele je?!? Hru jsem vypnul a sel spat. Ale clovek se nema nechat odradit prvnim dojmem a tak jsem si demo zapnul druhy den znova. Prvni vec bylo vyresit nevabny vzhled,tak jsem si vzal ovladac od TV a zacal si
"hrat" s nastavenim vsech moznych polozek. A ze jich u novych LCD TV je :) A najednou,z cista jasna,se po pul hodince hratek vyloupla z puvodni "osklivky" HAZE, nova pohledna HAZE. Ne,vylepsena ve smyslu zlepseni textur :) ,ale ve smyslu celkovyho zlepseni pocitu ze hry..upravena barevna paleta,kdy vsechny predmety v okoli vypadaji presvedcive a napr. stiny vypadaji jako stiny. Jsou to hutny,tmavy zakouti a ne nevzhledny zasedly kouty.. Nastaveni TV pro kazdou hru zvlast praktikuju uz leta za ucelem dostat z vizualni stranky hry maximum a pokud ma hra dobry zaklad,solidne nastavena TV muze vizualnimu prozitku jen prospet,podobne jako zmena SCART kabelu za HDMI.. Samozrejme v pripade,ze je TV nastavena "na nic" (vysoky jas,premira barev atd.),tak je efekt naprosto opacny.. Jediny doporuceni je zkouset,zkouset a zkouset. Ale zpatky k HAZE :) Nastaveno a hura do akce. Jdou dva zpusoby jakhrat vetsinu FPS her.. Bud Rambo stylem pobihat po urovni jako trotl a prosprintovat level v rekordnim case nebo si hru
hru pomalym a obezretnym postupem vychutnat. Osobne u her volim druhou moznost a zrovna u HAZE se to vyplatilo. Clovek doslova citi tezky vzduch dzungle (i kdyz ma jeji ztvarneni do dzungle v Crysis dost daleko) ,citi jak ho nekdo neznamy pozoruje a s prstem na spousti postupuje pomalu vpred.. Pouzit ve hre Rambo styl a nepohrat si s nastavenim TV,vic jak 50% ze sta by odeme hra nedostala. Ale po nastaveni obrazu a vychutnavani si takrikajic kazdyho kroku,pochopeni a vyuzivani NEKTARU a s primhourenim oci nad strnulym pohybem spolubojovniku odeme dostava demo HAZE 80%..pripadne 8/10 :) Jen pomalym postupem a venovanim pozornosti DETAILUM clovek zjisti,ze je HAZE hra plna napdu a rozhodne to neni spatna hra. Ma jen smulu,ze svy napady nedokazali tvurci dopilovat k dokonalosti a nedodali hre vic "vizualniho lesku",ktery by dokazal zaujmout masy . Zajimava hra,ktera bohuzel neprorazila,ale i tak ve me zanechala hodne prijemny pocit..
Kdyz mi pri pruzkumu,v lesnim tichu,na hlavni moji zbrane neslysne pristal motyl,citil jsem se hodne zvlastne. Zbran slouzici k likvidaci je ted utocistem pro jednoho z nejkrehcich tvoru na Zemi.. Stacilo zbrani lehce pohnout a motyl odletl stejne tise jako priletl. Nemel jsem slov,pusobiva scena,kterou v zanru FPS hrac nevida kazdy den. Takovych "drobnosti" je ve hre vic,bohuzel ten,kdo hraje hru HAZE jako klasickou,ubehanou FPS typu Unreal Tournament nebo Quake,ten o podobny zazitky vlastni vinou prichazi. Ale kdovi,nekdo takovy mozna ani o jiny,hlubsi pozitky ve hrach nehleda a spokoji se jen s tunou vystrilenych nabojnic a hektolitrem tryskajici krve :) HAZE je zvlastni hra,kterou srazi jen rada zbytecnych chyb a masivni hype,ktery kolem ni vzniklo a spis ji uskodilo. Ale neudelaly jsme si to hype hlavne my hraci samy,svym nadmernym ocekavanim "killer" titulu?? At si kazdy odpovi sam..