Každý příběh má svůj začátek a konec. Konce jsme se již u herní série Halo dočkali, ale začátek byl stále poněkud nejasný, až do dnešních dní, kdy vyšlo nejnovější pokračování, respektive prequel, Halo Reach. Za jeho tvorbou opět stojí úspěšné studio Bungie, které ale prohlásilo, že tato hra bude zcela poslední v příběhu Halo a s případnými dalšími díly již nebudou mít nic společného. Dá se tedy očekávat, že do svého posledního dílka dají maximum invence a řemeslné kvality.
Reach pojednává o osudu stejnojmenné planety, která je jednou z nárazníkových planet pro matičku zemi. Zkrátka se jedná o poslední místo, které může zachytit nepřátelské útoky před tím, než dorazí na modrou planetu. A to se také stane a planetu Reach napadnou Covenantské jednotky. Lidé do té doby ani nevěděli, že se nějaký útok blíží a tak se celá hra rozbíhá dost pozvolna. První mise se odehrává v uvolněném duchu, kdy jste na rutinní obhlídce, aby vás následně napadly první jednotky zmíněné mimozemské rasy. A právě zde začíná příběh, který se potáhne nejen skrze Halo Reach, ale také pokračuje ve třech dalších pokračováních, které určitě všichni fanoušci dávno dohráli.
První hlavní rozdíl oproti předchozí trilogii je hlavní hrdina. Logicky to není Master Chief, tedy voják jednotek SPARTAN, o kterém v dané době ještě nikdo neví, ale je to jednotka Noble Team. Je to pětice elitních supervojáků, které doplníte vy, tedy šestý člen a nováček. Na začátku hry, si vzhled svého hrdiny přizpůsobíte širokou nabídkou prvků brnění a personalizujete si ho podle svého vkusu. Spousta prvků ale není otevřena a otevřete si je až v průběhu hry za získané kredity. Vámi zvolený hrdina se tedy připojí do elitního týmu a společně s ním vyrazí do boje s Coventanty. Tým je složený z klasických charakterových postav a najdeme tu drsňáka, opatrného profíka, anebo tichého snipera. V průběhu hry se postavy více představují a s některými se také rozloučíme, ale přesto jsme se k nim nějak nepřimkli a jejich osud nám byl ve srovnání se zbytkem příběhu docela lhostejný. Jinak ale přítomnost týmu kvitujeme s povděkem, protože si během hry připadáte, že jste skutečně součástí velkého konfliktu a ať bojujete se členy svého týmu nebo bezejmennými vojáky, nikdy nejste sami.
Děj je vyprávěn, krom vaší aktivní účasti ve hře, také skrze enginové animace, kterých jste často součástí, včetně vámi zvoleného vzhledu. Filmečky jsou většinou monumentální, velmi akčně sestříhané, ale občas bohužel také rozvláčné a místy i nudné. Uspávacím dojmem působí především dlouhé záběry z průmyslových kamer nebo zpomalené pohledy na nějakou událost. Naštěstí je vždy možné animačku přeskočit, ač jsme to udělali maximálně jednou. Hlavní část hry ale jsou samozřejmě mise. Ty jsou velmi různorodé a až na výjimky jsme neměli pocit, že bychom něco opakovali. Velkou zásluhu na tom nemají jen stále se měnící úkoly, ale také častá změna prostředí, díky které se dostanete do různých lokalit planety Reach, podíváte se do tajných laboratoří v podzemí, do velkých měst, na Covenantské lodě, ale také se podíváme do vesmíru. Právě boj ve vesmíru, kdy se spolubojovníky létáte v bitevních lodích a snažíte se ubránit vesmírnou základnu, patří k vrcholům celé hry.
Postup hrou je opět velice lineární, stejně jako v předchozích (vlastně navazujících) Halo hrách, nicméně prostředí je navrženo tak maximalisticky, že občas máte problém najít správnou cestu a hra ve vás zanechává dojem, že si cestu volíte. Rozhodně tomu tak není a stále putujete jednou jedinou cestou, v jasně definovaných místech narazíte na skupinu nepřátel, jakmile je porazíte, dorazí další a poté postupujete dál. Naštěstí vše je uděláno tak nenásilně a propracovaně, že se budete neustále bavit a příběh společně s akcí vás poženou stále dál a dál. Právě akce je hlavní deviza celé hry a i ta se dočkala nějakých zajímavých vylepšení. Především je to možnost doplnit své brnění nějakou speciální funkcí, které se v podobě modulů tu a tam povalují. Krom základního sprintu si můžete přidělat třeba dočasný štít, holografický projektor na matení nepřátel nebo jetpack na poletování. Vždy můžete vlastnit pouze jeden a jeho volba často rozhoduje, jak hladce si poradíte s příštím problém v podobě nepřátel, nebo překážky. Někdy budete muset například překonávat velké propasti a to se za pomoci štítu skutečně nepovede. Zde pomůže jedině jetpack, který vám sice neumožní létat neomezeně, ale dokážete s ním poměrně dlouhé skoky. Bohužel ho zvládnou používat i nepřátelé. O jeho využití v multiplayeru se snad nemá cenu ani rozepisovat.
Další novinky se týkají zbraňového arzenálu. K dispozici dostaneme řadu nových zbraní jako je covenantský raketomet, plazmovou pušku nebo granátomet, ale bohužel zmizela možnost nést dvě lehčí zbraně najednou v obou rukou. Častěji také narazíme na vozidla, která známe i z dřívějška, jen protivníci na nás vytáhnou novinku se jménem Revenant, což je jakási větší verze Ghosta, která střílí růžové energetické koule, schopné udělat velkou paseku. Aby lidé nepřišli zkrátka, je tu varianta džípu s těžkým raketometem. Bohužel vozidla se stále velmi špatně ovládají a navíc často u jízdy vypadají komicky, protože velmi nerealisticky skáčou a překlápí se. Naopak velmi pozitivně hodnotíme ovladatelnost vesmírného letadla, se kterým bráníme orbitální základnu. Je to zcela jiný zážitek než pozemní vozidla.
Zkušenost s vozidly se ještě poněkud zhorší, pokud necháte za volant sednout některého z AI vojáků. Ti jsou schopni spadnout s vozem ze skály, nebo ho na prvním kameni otočit na střechu. V tomto směru je mnohem lepší, pokud máte spoluhráče na kooperaci a rozdělíte si mezi sebe řízení a střelbu. Jinak ale umělá inteligence doznala vylepšení a nepřátelé jsou schopni vás obkličovat, kryjí se za překážky, odkud hází granáty a rozhodně si nejdou přímo pro kulku, ale snaží se uhýbat. Celá hra je tak o něco těžší, častěji jsme umírali a nejtěžší obtížnost je skutečnou výzvou i pro věrné hráče.
Pro zobrazení použili v Bungie stejný engine jako pro Halo 3 a ač doznal některých vylepšení, dnes už bohužel nepatří ke špičce. Sice vypadá pořád dobře, ale najdete řadu jiných, které jej dokonale válcují. Autoři to zřejmě věděli a tak se zaměřili především na monumentální scény, ve kterých nějaký ten nedostatek zanikne. S otevřenou pusou tedy budete koukat na obrovskou podzemní laboratoř, velké (ale trochu sterilní) město, vesmírnou loď Coventantů, kde je nižší gravitace a všechny zvuky znějí z dálky, anebo na hory na horizontu, které osvětlují výbuchy bojů mezi vašimi kolegy a Covenanty. Pozitivně hodnotíme především to, že jedno prostředí nejme nucení procházet vícekrát a stále tak objevujeme něco nového. Vše opět dokresluje velmi povedená hudba, která se svým pojetím liší od předchozích her, ale přesto neztrácí nic na dramatičnosti.
Jakmile dohrajete hru pro jednoho hráče, máte možnost pustit se do propracovaného multiplayeru, který rozhodně není jen laciným přídavkem. K dispozici je desítka herních modů s několika zcela novými (Invasion, Spartan vs. Elite, nebo například Generator defence) a každý mod získal ještě řadu nastavení a voleb. Hrát může celkem šestnáct hráčů, přičemž kampaň je možné hrát až ve čtyřech lidech v kooperaci. My jsme hru hráli ve dvou a skutečně to byl velmi zábavný zážitek, i když to bylo pouze skrze rozdělení obrazovky (jsou zde samozřejmě volby pro hraní přes internet, případně skrze lokální síť Xboxů). Některé prvky byly přejaty z jiných akčních her a tak například postupujete po jednotlivých šaržích podle získaných kreditů, můžete si po oživení volit herní třídu společně s bojovou výbavou a také si za kredity dokupovat nové prvky vzhledu vašeho brnění. Bohužel prvky jsou pouze vzhledové a tak nemají žádný vliv na vaše schopnosti. Je tedy otázka, zda bude někoho bavit šetřit miliony kreditů na to, aby měl na zádech o jeden ocelový plát více, když mu v boji neposkytne žádnou výhodu. V neposlední řadě je zde opět možnost tvořit vlastní mapy přes editor Forge a také vlastní videa skrze střižnu Theater.
Halo Reach rozhodně není nijak přelomovou hrou a ani si na to nehraje, ale obsahuje to nejlepší z Halo univerza zabalené do líbivého kabátku. Je to hra tak celistvá, že jakmile ji začnete hrát, vynoříte se z jejího sevření až po nějakých deseti hodinách, kdy ji dokončíte takříkajíc s jedním dechem. Pokud jste Halo ještě nehráli, můžeme Reach rozhodně doporučit jako vstup do série, pro fanoušky je to povinnost a pokud Halo obecně nemáte rádi, tak ani Reach vás nepřesvědčí. Nám se ale rozhodně zalíbilo a nebýt trochu zastaralé grafiky, špatného ovládání vozidel a místy velmi rozvláčného vyprávění, bylo by to více, než 90 %, které hře udělujeme.
docela rad bych si zahral, ale mam hold smulu
a nebýt zastaralé grafiky, špatného ovládání vozidel a místy velmi rozvláčného vyprávění,
Jak můžete dát 90% hře ve které vám vadí výše uvedené věci. NECHÁPU !
kdyby bylo na PC tak bych si ho mozna zahral pac to vypada jako docela slusna MP akce, ale takhle asi ne no :I
Pestrobarevný vojáci se svítícíma diodama na zadku střílej pestrobarevnější a svítivější ufouny...
A v tom je to kouzlo;)
Jinak bych si to taky dost zahrál, připomíná mi to ut, škoda že je to jenom na krabice.
jaký by bylo hodnocení, kdyby to nebylo "omg vyšlo nový halo mam infarkt dejte mi diazepam"
Ta poslední věta recenze je skutečně komická... "no až na to že to je humus, blbý ovládání a retardovanej příběh, je to HALO, tak tomu musíme dát 90%" ...
Ale to už bylo i u minulejch dílů. Podobná předujatost jako u všeho, co má na sobě logo nintendo anebo apple.
Tak si pište recenze vy když jste tak chytrý, kritizovat umí každej
škoda že to není na PC
me by to mohlo zajimat vypada to celkem slusne
Být HALO pro pc tak si to od jednicky zahraju, ale nesnasim hratelnost strilecek na x-boxu nebo na PSku, strilecka na konzolich mi zhola nic nerika, prijde mi mene akcni a hlavne ovladani me casto irituje.. Za clanek 4* za hru 3*, protoze nejsou schopni potesit PC uzivatele a zadruhe me to nijak extra neoslovilo.
hra 70%
ovladatelnost nicmoc
a ten co tocil to video byla hrozna lama
jak muze mit tohle 90 ....
hodnoceni her na GP je v posledni dobe docela k smichu... dat 90 hre, ktera nema pomalu ani na 70, nema chybu, oproti tomu civilization 5 v predchozi recenzi by si zaslouzilo vic nez 85 ...
nevidím na tom nic úžasného oproti předchozím dílům,takže žádná sláva a slábý průměr na tak dobrou hru.
Prostě zklamaní!
tak tomuhle říkam HALO.......to nemá facticky chybu která by šla ihned vydknout......mno prostě tu chci
Sem se tesil ze mydlim a ono nic. Na pc to nebude , tak at si to nechaj.
autore autore, kolik ti je let? nebo by bylo lepší se zeptat hrál jsi vůbec jediný díl HALO alespoň 5 min?
na planete Reach je umisteno velitelstvi UNSC, je to nejlepe branena planeta vubec, dokonce i vice nez Zeme....a prave ZDE probiha od zacatku vyzkum SPARTAN
Master Chief alias John 117 byl vytvoren v programu SPARTAN 2.....clenove NOBLE teamu jsou vytvoreni dle SPARTAN 3
rozdil mezi nimi je ten ze u SPARTAN 2 se snazili udelat ultimatni super zbran-vojaka
u SPARTAN 3 se snazili pausalizovat dosazene zkusenosti a zacit se seriovou vyrobou jednotek SPARTAN, ktere jsou sice horsi kvality nez SPARTAN 2 ale zato by jejich vyroba mohla byt masivni
covenant napadli Reach, " when Reach falls, and fall it will " zabiji stovky milionu jejich obyvatel a povrch planety zmeni ve sklo
krome Harvest to byla asi ta nejvetsi porazka v historii Human-Covenant War, also known as the Great war
tolik k tomu pribehu ktery jsi zrejme nepochopil
Tohle je snad jediný důvod, proč si koupit Xbox. Doufám, že se Halo univerzia po Bungie ujme někdo stejně schopný. Nemám rád neukončené příběhy :-( A že tenhle za to stojí...
Aspoň mám důvod ke koupi xboxu... :-D
nechapu tak vysoky hodnoceni a nechapu vas co brecite ze to neni na PC nebo ze chcete xbox kvuli tomuhle...je to furt ta sama hra, postavena na stejnym enginu, se stejnejma zbrane, se stejnejma enemakama..akorat z lidi lamou dalsi a dalsi penize...minimum inovaci za plnou cenu...proste halo nikdy...FUJ!
"ta sama hra"-jako co?...jestli to myslíš jako: "ta samá hra jako předešlí díly"-tk to není argument abych si xbox nekoupil....
nerikam ze si nemas kupovat xbox ale ze jen blazen vyhodi prachy za neco co uz (vetsinou) doma ma....napr. nekdo ma doma halo3 a bezi si koupit halo:R ........tomu rikam picovina
V poslednom čase sa mi zdá, že recenzie tu na gameparku ďaleko presahujú úroveň dnešných i starších časopisov.
"Nám se ale rozhodně zalíbilo a nebýt trochu zastaralé grafiky, špatného ovládání
vozidel a místy velmi rozvláčného vyprávění, bylo by to více, než 90 %, které hře udělujeme."
typické hodnocení jen podle názvu - bože HALO, bože CoD, automatických 90%, wake up, tohle napsat kdekoliv jinde než na Gp, tak s vámi vytřou podlahu ...
Kéž by člověče. Já když trošku zkritizoval SC2 v recenzi, tak hned do mě šijou, co si to dovoluju, takovou modlu a kdesi cosi. :D
Lidi chtěj takový recenze.. protože to je "jééé nový Halo, to bude skvělý, jéé nový CoD, super..". Bla bla.. že je to "same old shit", nepřizná nikdo..
Moc nezaujatejch recenzentů neni.. A tady bych to nějak zvlášť nečekal. :)
Ano ta hra má několik drobných chyb, ale jinak je tak chytlavá a zábavná, že si to hodnocení zaslouží! A úplně nejlepší je to hrát v kooperaci.
Dohral jsem všechny hry Halo krom strategie Halo Wars. Já jsem příběh nijak moc v článku nerozpitvával, na to tam není prostor. Pokud chceš příbeh rozebrat, máš tu k dispozici blogy a pokud bude dobře zpracovaný, má možnost se dostat i na titulní stránku, takže můžeš vyniknout.
Dobrá recence, rejpala si nevšímej, on je taky vedle, jak ta jedle. Halo nikdy nemělo zrovna dobré vyprávění příběhu a myslím, že ten, kdo nečetl knížky, se v jistých souvislostech dost ztrácel. A není povinností recenzenta kvůli článku číst x knížek z Halo univerzia.
P.S. re: rejpal - Noble team rozhodně NENÍ složen pouze z vojáků Spartan 3
fakt dost husta hra chtela bych ji mít :/
celkem v klidu
konečně moje zatíčko..pojď kem ě hůráá je tuuuu
co si mysli o sobe ten typek :D
Halo reach jede na enginu co byl pouzitej na halo 3 tak mlc idiote kdyz nevis...
vypada to na hodne hustou hru a hezkej clanek 5/5*
dobry videa
Když jsem se pročítal recenzí nebude to zlé! Ikdyž nehraju takovýto styl her ... Tohle bych možná zkusil :)
nelibi se mi
HALO jsem nikdy nehral, ale vypada to, ze to zkusim:).
Hru jsem nehrál ani jednu z Halo serie, ale nedovedu si představit že to může mít takové hodnocení, ale jestli je to opravdu tak dobrá hra, tak ať, ale já si bohužel nevyzkouším.
Každý díl HALO je jiný, vypadjí stejně, mají stejné postavy, ale jsou jiné. To že se ti zdá, že to je stejné je jen proto, že si to pořádně nehrál a taky proto, že jsou prostě postavené na daném světě a na daném "konfliktu". Asi by nebylo košer, aby jeden díl vypadal jako HALO a druhý jako COD?!
V době kdy přišlo HALO jsem taky říkal fuj a první díl jsem ani nedohrál. HALO 3, HALO: ODST a poslední HALO: Reach jsou naopak hodně výborné a dokážou vtáhnout do dějě. Což se nedá říct o každé hře.... Např ODST je vynikající, dělově dlouhé a dost propracované. To samé platí pro Reach.
pokud nemáš xbox a nemáš si jak danou hru jinak vyzkoušet, tak ji nemůžeš soudit, protože ji budeš vždy soudit negativně....
na PC jsem dohral 1 i 2 a na xboxu jsem hral 3 a chvili u kamarada i reach a proste nevidim duvod kupovat reach kdyz to same uz doma vlastne mam...
Dobře, proč teda kupovat další díly NFS, CoD, Guitar Hero, Bioshock, FIFA, Mafia..... pořád to jsou přece stejné hry ?!
Ne každému se daná hra líbí, to dokáže pochopit každý. Ale Tvůj argument mi příjde zcestný. Je a není to stejná hra, stejně jako kvanta ostatních jiných her.
U HALO je engin téměř stejný jako u třetího dílu, ale to přece ničemu nebrání.....
vyborna hra, skoda ze je halo 2 jen na visty, a ne na XP :(
napr. serie cod pokazde kdyz vyjde novy dil tak s sebou prinasi spoustu inovaci tudiz i jinou hratelnost a jiny zazitek ze hry...clovek kdyz si ji jde koupit tak vi ze si jde pro novou hru a ne pro hru ktera ma par inovaci a jine jmeno...neprijde mi HALO:R jako plnohodnotna hra za kterou bych mel platit plnou cenu...tot muj nazor
jo a jeste k tomu enginu...nevidim vubec problem v pouzivani toho sameho enginu kdyz se to nekam vyvyji...tusim ze od druheho dilu CoD je az do Modern Warfare 2 pouzit stejny ale je na tom videt ze se to nekam posouva...at uz ohledne grafiky/fyziky proste je to znat...kdezto u halo serie mi to tak neprijde...
jo a jeste k tomu enginu...nevidim vubec problem v pouzivani toho sameho enginu kdyz se to nekam vyviji...tusim ze od druheho dilu CoD je az do Modern Warfare 2 pouzit stejny ale je na tom videt ze se to nekam posouva...at uz ohledne grafiky/fyziky proste je to znat...kdezto u halo serie mi to tak neprijde...
To teda nevim, jeslti je dobrý uvádět jako příklad mnoha inovací zrovna sérii CoD.
fakt libovka :-)
Halo je moc good hra...jsem zvedav jestli to nekdo s touhle grafikou rozjede na pc :)
dosud jsem halo nehrál ale podle tohoto článku a působivých trailerů si asi reach koupim, btw super článek
asi to taky začnu pařit
dikdy jsem tuto hru nehrál ale asi ji zkusím když to vidím
pořád skoušej HALO už je na čase aby přišli s něčim novym
jeto super chci to https://www.gamepark.cz/img/smile/lol.gif
tak tenhle dil Halo bude teda dobrej
am xbox a hraju 4 mesice halo 3 a musim uznat ze tento dil opravdu povedeny to criengine je uzasne a multak.strasne se tesim as prijde do cr v listopadu xbox live tak budu tuto hru hrat urcite rad.
jedno lepší jak druhy
pekna hra asi kupim si ju
Vypadá to dobře ale zatím nemám X-BOX 360 připojen na net. Protože pokud bych si to kupoval tak kvůli multiplayeru a ne kvůli singlu. Jinak se mi hra velmi líbí a chtěl bych jí co nejdříve zkusit.
JJ DOCALA NA POHODU GAMES
vypada to moc dobre
Četl jsem a vypadá to dost slibně až na pár věcí.
Supeeer hra..!!
Dobra hra ale halo 3 je stejne nej díl!
halo moc nehram tak ale toto si stiahnem určite https://www.gamepark.cz/img/smile/lol.gif
hraju halo od včera, vymazlená střílečka
me se libi... rikam dobry...
10 z 10 moznych dobu dostava ode mne tato hra:D
me se libi... rikam dobry...