Více než tři miliony prodaných kopií online hry GuildWars dávají tvůrcům z ArenaNet slušnou základnu pro další rozvíjení hry a tak se rozhodli zaměřit prozatím (a pravděpodobně) poslední datadisk na již zaběhnuté hráče. Eye of the North (dále budu používat oficiálně používanou zkratku EoN) je tak po Factions a Nightfall prvním datadiskem, který k běhu vyžaduje jednu z předchozích stand-alone her. Tvůrci tak získali prostor pro nové dobrodružství, přičemž se nemusí zabývat tvorbou lokací pro hráče na nízkých levelech a tvorbou nového povolání, které by beztak rozházelo poměrně vyvážený systém skillů.
Nové území rozkládající se kolem oblastí Tyrie z prvního dílu GuildWars jsou tak určena pro již vytvořené postavy, nejlépe na nejvyšším dvacátém levelu, protože všechny úkoly a příšery jsou dimenzovány právě pro něj (velmi často potkáváte příšery levelu kolem 28). Toto území bylo objeveno po rozsáhlých zemětřeseních, které způsobili chamtiví trpaslíci, kteří kopali moc hluboko a daleko a otevřeli tak cesty do nové části světa. Ostatně náplní prvního úkolu, který vás dovede z některé z předchozích her do Eye of the North je právě vstup do podzemí a útěk před zemětřesením pomocí Asuranského portálu.
Celkový příběh by se dal rozdělit na tři odlišné linie. Příběhy kolem rasy Asura, která byla vyhnána na pobřeží rasou Destroyerů, což jsou úhlavní nepřátelé pro celou hru, rasy Norns v oblasti Far Shiverpeaks a rasy Charr, se kterou už jsme měli tu čest po zničení Ascalonu, žijící severně od známého města Ascalonu. Všechny rasy jsou vlastně vedeny k představení pro široké spektrum hráčů a jejich rozsáhlé příběhy se začnou rozvíjet v připravovaném GuildWars 2, které má vyjít někdy kolem roku 2010. GW EoN je jakýmsi mezistupněm před příchodem dvojky.
Právě Destroyeři, ohnivé stvůry z hlubin země a jejich šíření světem a útlak jeho ras je hlavní náplní série primárních úkolů, které jsou v porovnání s předchozími hrami poměrně rozsáhlé a časové náročné. Zatímco například v Prophecies jste plnili během hodiny třeba pět úkolů během hodiny a hra tak měla velmi rychlý spád, v EoN bude jeden primární úkol trvat třeba hodinu a půl, ale i tak se nebudete nudit. Krom klasického nošení věcí najdeme i úkoly typu zachraň obklíčeného Asuru, znič semeniště Destroyerů a další poměrně nápadité. Celkově hlavní linie zabere zhruba kolem patnácti až dvaceti hodin, což není špatné i když byste si hru koupili čistě jako single hru hranou po internetu. Krom série primárních úkolů je k dispozici několik desítek vedlejších úkolů, které můžou přinést bonusy, doplnění k příběhu nebo prostě jen zkušenosti potřebné pro nákup nových kouzel skrze skill pointy. Příběh si drží velmi vysokou úroveň, na což jsme ostatně v této sérii zvyklí.
Oproti předchozím datadiskům ztratily EoN mise, které příběhy posouvaly dále. Místo toho je k dispozici necelá dvacítka dungeonů, což jsou speciální podzemní lokace odehrávající se bez výhledu na nebe a kde se většinou plní nějaký speciální úkol. Některé navštívíte v rámci plnění příběhové linie, jiné jsou jen pro silné party. K plnění náročných úkolů pomůže zhruba stovka nových skillů a padesátka nových skillů určených pouze pro PvE hraní, což jasně naznačuje orientaci datadisku spíše na PvE hráče. Rovněž potěší přítomnost deseti nových hrdinů určených pro hraní bez pomoci dalších živých kolegů (v partě však stále můžete mít maximálně tři své hrdiny).
Hrdinů je však již tolik, že je pomalu problém se v nich orientovat a k tomu je třeba připočíst zhruba desítku henchů, což jsou také pomocníci, ale bez možnosti úpravy jejich vlastností. Mezi hrdiny se objeví i slečna Gwen, kterou jsme mohli potkat hned v prvním díle u nezničeného Ascalonu a která nám zadala první úkol. Od té doby již povyrostla a stala se z ní odvážná mesmerka, která vás bude doprovázet během hry. Zajímavostí také je, že GWEN je používaná zkratka GuildWars Eye of the North – že by již tenkrát autoři věděli co budou za léta vydávat? Nebo je to náhoda? Kdo ví.
Hráče, kteří si rádi rozmazlují své postavy, jistě uhranou nová a designově velmi povedená brnění pro jednotlivé povolání (čtyři pro každé povolání, takže celkem čtyřicet kousků), novinkou však je, že některá brnění lze získat až po obdržení určitého titulu, většinou týkajícího se reputace některé z ras (Asura, Deldimor, Norn, Ebon Vanguard), do níž získáváte body pomocí zabíjení potvor se speciálním skolkem nebo plnění úkolů pro jednotlivé rasy. K dispozici jsou také některé další tituly a asi desítka nových zvířátek k ochočení pro Rangery.
Zásadním obsahem EoN měla být přítomnost Hall of Monuments, jakéhosi mezistupně mezi GW a GW2, přes které mělo jít přenášet určité věci do nové hry (především nick a pak některé další věci). Výsledek není úplně tak jak jsme očekávali a většina lidí si přenese možná jen nick (někteří ani to ne). Důvodem je velmi vysoko nastavená laťka pro přenos titulů, které si přenesou jen ti skutečně nejvíce hardcore hráči a ještě lze přenést jen některé tituly, takže pokud jste se těšili, že si přenesete svůj „Tyrian Pathfinder“ budete asi zklamáni. Například titul champion lze přenést až na 9 ranku, což po dvou letech hraní nemá pravděpodobně vůbec nikdo. Ale zase pokud uvidíte v GW2 někoho s přeneseným titulem, hned budete vědět, že to není jen tak někdo a že nejspíše nedělá nic jiného než hraje GW.
Úspěch občasných miniher jako byla koulovaná nebo závody brouků (obzvláště ty byly super) přivedl autory na myšlenku přidat do hry nějaké trvalé. Mezi ně patří Polymock, kde dostanete speciální a upravené skilly, se kterými bojujete proti počítačovému protivníkovi, Dwarven boxing a Norn fighting tournament.
Oblasti PvP se vyhnuly jakékoli dodělávky a úpravy, což je více méně dobře protože již několikrát (většinou příchodem datadisku) byla hra slušně rozladěna a skončili kvůli tomu i některé přední guildy. Datadisk je přímo zaměřen na PvE hráče a na nic jiného si nehraje. Grafická část vypadá stále stejně a stále stejně dobře. Jak rozlehlé louky s řekami a vodopády i podzemní ledové kobky jsou skutečně nádherně vymodelovány, člověk by dokonce řekl, že grafika je čím dál propracovanější a hardwarová náročnost hry je stále na velmi nízké úrovni a dá se hrát i na notebooku s integrovanou grafikou (samozřejmě ne naplno). A to si musíme uvědomit, že hru pohání již tři roky starý grafický engine, a i přesto se vyrovná leckteré novince poslední doby.
Velkým zklamáním je nepřítomnost nového slotu pro herní postavu a pak také velmi vysoko nasazená cena, která je stejná jako u předchozích dílů, což je na datadisk menšího rozsahu než předchozí poměrně moc. Cena 899,- je sice stále nižší než u spousty jiných her a absence měsíčních poplatků je také fajn, ale původně byla slibována cena zhruba poloviční, což by bylo velmi hezké. Také zamrzí, že do hry nebyla implementována aukce nebo trh, který hře stále znatelně chybí a musí být nahrazován externími webovými stránkami nebo pobíháním po frekventovaných městech a vyvolávání ceny, což obtěžuje všechny včetně prodávajících.
Jako datadisk je EoN velmi komplexní s propracovaným příběhem a velkou dávkou nového obsahu. Některé očekávané věci ale stále chybí a stejně tak hru hyzdí relativně vysoká cena. Pro fanoušky Guild Wars ale jasná nutnost. Pro ty, co GuildWars ještě nemají, doporučuji pro začátek některý z předchozích dílů, které se prodávají v sadách za poměrně rozumné ceny. Hodnotíme 85% a nemůžeme se dočkat dvojky.
..pokud GW2 bude MMORPG, tak o tom i pouvažuju, o tomhle ne. Jen online game..
Ono taky jak se to vezme. I když je guild wars prodvaná jako MMORPG, tak to MMORPG neni a neni to ani klasická onlinovka. Je to CORPG. To znamená že se hráči mohou potkat jenom ve městech a outpostech (něco jako tábory), můžou jít spolu na nějakou misi, quest nebo dungeon, ale nemohou tam potkat ostatní lidi. Guild Wars bylo naschvál takle stavěné aby se odlišovalo od World of Warcraft jinak by to byl WoW s jiným vzhledem jinýmy skilly a menším územím. I když ne každému to musí vyhovovat, ale když hru začne hrát a oblíbí si jí tak mu to ani nepříde. Toť můj názor.
BTW: Hraju WoW i Guild Wars a přijdou mi stejně zábavné (ikdyž většinou hráči jedné hry nenávidí hráče té druhé :D)
kopii predchoziho dilu
ale ma to opravdu uchvatnou grafiku nikdy sem si toho nevšim :)
Jako hra je celkem obstojná ... grafika bezvadná ae je to jen další game na jedno brda ... můj individuální názor :D
další prďola co porovnává jabka a hrušky...
Protoze datadisk nepridava zadne nove povolani a kdyby si hral pouze tohle, nemas si jak zalozit postavu. Tudiz potrebujes mit nekterou z predchozich her, ktera pridava povolani a pak muzes za tato povolani hrat i v EoN. Je to proste klasicky datadisk.
"Grafická část vypadá stále stejně a stále stejně dobře. Jak rozlehlé louky s řekami a vodopády i podzemní ledové kobky jsou skutečně nádherně vymodelovány, člověk by dokonce řekl, že grafika je čím dál propracovanější a hardwarová náročnost hry je stále na velmi nízké úrovni a dá se hrát i na notebooku s integrovanou grafikou (samozřejmě ne naplno). A to si musíme uvědomit, že hru pohání již tři roky starý grafický engine, a i přesto se vyrovná leckteré novince poslední doby."
Holý nesmysl, grafika je vylepšena řadou novinek a je to na plynulosti dost znát, v dřívějších Guild Wars sem měl vždy (kromě měst, tam fps značně klesá kvůli počtu hráčů) fps kolem 40-50, v EoN mám 10-30, což je neskutečný rozdíl. (max. detaily) Jinak grafika je značně překopaná, jen rozlišení textur je několikrát zvýšené a o "environment" efektech (oheň, voda) ani nemluvě.
Jinak pěkná recenze :)
Moc pekna recenze ale jen me tak pri prohlizeni obrazku napadlo jestli znas zkratku CTRL + Shift + H (hide) ... To jen tak na okraj :)
JJ znam, al proc upravovat snimky? To je domenou prezentaci autoru, ja fotim to co je videt kdyz clovek tu hru hraje, takze i s interfacem (i kdyz nekdy se to nehodi).
:) ale jinak pekyn clanek
zas dalsi hra na typ WoW nebo lineage z lepsi grafikou
než něco takovýho řekneš, tak bych si to nejdřív ověřil ;-)
Hrál jsi to někdy? Řekl bych že ne a píše se "S"
ja raci zustanu u wow a cod2 takze jak uvidim nakou new hru podobnou wow tak je mi na bliti nevim oco se ti vivojari snazi proste na wow nema ani lotro....takze jak to zhnu :D proste wow je dobre optimalizovana hra z docela hezkou grafikou gw je picovina z hezkou grafikou coje lepsi?? :D
Tys to hrál? Pokud jo, tak seš absolutní primitiv, když něco takovýho řekneš. A pokud ne, tak sklapni, vůbec nic o té hře nevíš.
Až na to, že tohle patří mezi ty vyjímky co s L2, nebo WoW nemaj společnýho nic. :) (teda kromě toho, že si je zahraješ jen přes net:)
GW:
PvE - nic moc, dá se hrát i jako singleplayer (ty těžší časti už ne), ale prostě to není ono a brzo omrzí.
PvP - něco co nemůže nabídnout žádná hra na trhu a vím o čem mluvím, už sem chtěl s GW skončit a přejít po 2 rocích na něco jinýho, ale bohužel (bohudík?) žádná hra nemá tak vybalancované a propracované PvP.
Názory srovnávající GW s jinýma MMORPG hrama nejsou moc vhodný, protože za prvý jak někdo naznačil GW je spíš CORPG a za druhý je to úplně jinej systém jak hry samotný, tak i distribuce atd...
Prostě GW je na herní scéně unikát a snad se dočkáme zlepšení v GW2. (zatím co tvůrci slibujou vypadá pěkně, ale raději si počkám na betu :-) )
Ako mozte porovnat GW a WoW??Akoze fakt trapne,su to uplne rozlicne hry a najviac sa bavim na tom ako niekdo povie ze na WoW nic nema a basta...A pritom nema sajnu o com su ostatne hry a ked pride niaka recka napese sem taku kravinu ze sa z toho kazdy dogrca
zas tu lidi co nemaji tuseni o cem GW je delaj chytry.. tak aby bylo jasno.. GW nema nic spolecnyho s WoW.. mozna to ze se to hraje online ale to jetak vsechno... Hlavni rozdil je v tom ze WoW je hlavne PvE a GW je hlavne PvP.. vic uz snad ani nemusim dodavat... WoW nehraji - nemam na to penize a na neoficialnim serveru to nema cenu. Ale zaroven o WoW nerikam ze je spatny.. asi tezko kdyz ma kolem 10 milionu prodanejch kopii nebo tak.. To samy nemuzou hraci WoW a Lineage riakt o GW kdyz ma pres 4 miliony.. Prostě sou to JINY hry.. Co se tyče EoN, myslím docela povedený datadisk.. to PvE je tam mnohem lepší než v NF.. aspon teda tak mi to přijde.. Co se týče skilu a jejich využitelnosti v PvP.. mno mohlo jich bejt vic, ale zase n druhou stranu by tam bylo neco určitě overpowered a pak yb ses azs muselo delat 30 000 balancu jako po NF.. takže budme radi ze sme radi...
asi pred rokom som si to kupil a odvtedy nic ine hrat nechcem...
PVE? podla mna bomba
PVP? ani nehrajem........
j mylsim si ze gw ma skvely pve uz len z toho dovodu ze musis rozmyslat ako budes bojovat a proti komu tam ides........
priklad nebudem behat s 55hp monkom po mineral springs :p (sice to neni v eye ale mozno by sa to dalo porovnat s tym ohnivym lesom v char homelands)
a eye je skvele vyvrcholenie serie GW pre tych ktorí to nehraju to je posledny diel ktory uz nebude mat pokracovanie az GW2 ktory uz bude MMORPG a hlavne zadara (uz vidim wowkarov...)
Jezis jestli chces vyrvavat ze WoW je nejlepsi tak tady o takove dementni komentare nestojime. Zde neni diskuze kvuli tomu, aby nekdo, kdo ma vypaleny WoWko a hraje na neofiku + hraje urcite i neorig. CoD si tu bude poustet hubu na spacir. Je az s podivem ze nejlepe se nadava na veci o kterych kritizujici clovek nic nevi. Mozna az ti pribude par let tak budes vedet o cem tu mluvim... Zatim si zustan u WoW a paleneho CoD :)
P.S. Pokud nekdo ve hre hleda guildu pro relaxove PvE a misty i PvP tak at nevaha a kontaktuje me ve hre IGN = Raduza Krasna