Na hráče Guild Wars 2 čeká skutečná zkouška ohněm. Ve světě Tyrii nastal čas, kdy se odděluje zrno od plev a třídí se kvalitní ruda od obyčejného kamení. Není tomu tak dlouho od zažehnání poslední hrozby, kterou představoval prastarý drak Mordremoth a už se obyvatelé tohoto světa musí vypořádat s dalším zlem. Zapomeňte na vznešené zabíjení draků. Tentokrát na Tyrii sestoupil jeden ze samotných bohů. K vítězství vede jediná cesta, Stezka ohně.
Další vývoj příběhu herního světa není jediné, co je v rozšíření nové. Od prvního vydání hry v roce 2012 se hráči přemisťovali pěšky či pomocí četných portálů. V rozšíření Heart of Thorns přibyla možnost plachtění na létáku či rogalu. Nicméně tepre nyní, po pěti letech, se vývojáři rozhodli přidat do hry i jezdecká zvířata. Přibyly také další elitní specializace u každé jedné z profesí. Každá postava se tak může ve svém vývoji schopností ubírat několika směry.
Co rozhodně nesmíme opomenout je nová část světa – Crystal Desert neboli Krystalová poušť. Ta se v celé své kráse poprvé ukázala 22. září 2017. Několik nových map mohutných rozměrů se záplavou úkolů, věcí, nepřátel a zajímavostí tak už čeká na objevení. Příběh se odehrává zejména v Krystalové poušti, daleko před zraky obyvatelů dosud známého světa Tyrie nebo domorodců z džungle Maguuma. V poušti se k životu probouzí zlo, které může jednoho dne ohrožovat každou živou bytost. Jako přímý vyslanec spojených ras Tyrie se vydáváme z hrdého města Lion’s Arch do jednoho z mála svobodných měst v poušti, Amnoonu. Původní podezření padá na probuzení dalšího prastarého draka, Kralkatorrika. Po okolí se ale nepohybují jen jeho jednotky. Poprvé se setkáváme s druhem Forged (ukovaný či kovaný), jehož zástupci jsou tvořeni z kovu a ohně. Velmi záhy zjistíme, že prastarý drak není hlavním nebezpečím a vzbudil se, jelikož na něj zaútočil sám bůh války Balthazar. Chce získat sílu jednoho z nejmocnějších tvorů Tyrie a ovládnout jeho poddané. Jak se příběh dále rozvíjí, setkáme se například s bohyní Kormir. Svěří se, že její bratři a sestry Balthazara zavrhli a proto se nyní pokouší získat moc Prastarých draků, aby se mohl postavit svým božským sourozencům. Je tedy nadevše důležité, aby Kralkatorrik přežil.
Po boku legendární skupiny Destiny’s Edge podnikáme nájezdy na vojenské tábory pod velením odpadlého boha. Příběh nás dokonce nutí získávat jednotlivé mounty, abychom jej mohli dohrát až do konce. Postupně se nám vcelku úspěšně daří redukovat počty pekelných přisluhovačů, dokud nejsme při jednom nájezdu přepadeni samotným bohem. Balthazar si sám došel pro toho, kdo mu v revíru dělá škodnou. Popravdě řečeno nemá smrtelník proti nekonečné moci boha ani tu nejmenší šanci. Během pár okamžiků už není možné Balthazarovi odolávat a pomalu si nás odvádí smrt. Následujících několik misí je o dostávání se zpět mezi živé z podsvětí. Potkáme nemrtvého krále Joko, který nám nevědomky umožní vypůjčit si jeho armádu. Král lichů byl dříve Balthazarovým spojencem, bůh jej ale zradil a navždy uvěznil v Doméně Ztracených. Po shození pout smrti je už naší postavě jasné, že bez armády to opravdu nepůjde. Po atentátu na jednoho z nejvyšších generálů nemrtvých Vzbuzených, se v přestrojení za něj vydáváme shromáždit všechny nemrtvé síly v poušti. V jejich čele pak táhneme do velkolepé bitvy s přisluhovači boha. Do boje se dokonce zapojí i sám Kralkatorrik s jeho vojáky. Ale ani tak to není proti božské moci dost. Snad jediný důvod, proč nakonec Tyrie i my sami přežijeme je, že v poslední chvíli se na scéně objeví další hráč. Ale všechno, co o něm můžeme říci je, že jeho jediným zájmem je smrt Balthazara.
Esteticky jsou nejvýznamnější změnou jezdecká zvířata. Poprvé za pět let se po povrchu Tyrie můžeme prohánět na hřbetě nějaké příšerky. Motivy, proč vývojáři přidali „mounty“ jsou rozličné. Tím hlavním je podle jejich slov to, že chtěli, aby si hráči užili cestování po poušti. Dalším bylo, že kromě miniatur a dosavadních společníků chtěli pro hráče udělat něco jako dalšího loajálního přítele. Není možné přejít bez povšimnutí snahu, kterou do nich vývojáři vložili. Každý jednotlivý tvor má své specifické vlastnosti a všude po světě, nejen v poušti, jsou nově přidaná místa s kořistí nebo jinou odměnou, kam je možné se dostat jen za pomoci určitého z nich. Zatím je jich k dispozici pět, tedy ani moc, ani málo.
Jako první získají hráči schopnost jezdit na Raptorovi, menším druhu dinosaura. Ovládá schopnost dalekého skoku a lze se díky němu dostat přes široké kaňony nebo mezery v zemi. Jak jsme již zmínili, příběh rozšíření Path of Fire hráče navíc nutí získávat nová jezdecká zvířata, aby mohl projít další kapitoly. Po Raptorovi na nás čeká Springer. Veliký králíko-klokan, který pochází z vysokých skal hluboko v poušti. Díky silným nohám dokáže vyskočit neuvěřitelně vysoko a dostat se tak na místa, kam se bez něj nedostaneme. Nevyhneme se ani Skimmerovi, který ze všeho nejvíce připomíná rejnoka. Levituje nad zemí a bezpečně se dostat přes tekuté písky, lávu či vodu. Zároveň umí plachtit, už nikdy se tak nemusíme bát skočit z výšky. Stejně jako se díky své levitaci umí dostat přes nerovné povrchy, po nichž se pěšky jít nedá. Následuje Jackal. Někdo o něm říká, že je to písečný golem, jiní že jsou to děti surové magie. Jisté však je, že jde o písečného přízračného šakala. Je obrovský a zároveň nehmotný. Jen poletující písek a problikávající energie. Dokáže se rychle teleportovat na krátké vzdálenosti a navíc umí využívat písečné portály, které vedou skrze skály i zdi. Tím pátým je Griffon. Napůl orel, napůl lev, ovládá schopnost plachtění po obloze. Tento majestátný společník se ale objeví až po splnění příběhové linie Path of Fire. Respektive potom jej hráč může dalším úkolem získat.
Výrazným posunem v rozvoji postavy je dalších devět elitních specializací. Pro každé z devíti povolání jedna. Ve hře už je tak úctyhodných 27 povolání. Poprvé můžeme potkat thiefa s puškou nebo revenanta s lukem. Elementalisté do ruky konečně dostanou meč. Co mě osobně jako hráče této postavy těší, mohou být naladěni na dva elementy zároveň, což znamená více kouzel a kombinací. Každé ze základních povolání dostalo další vývojovou linku s novými schopnostmi a zbraněmi. Mesmery, mistry iluzí, můžeme potkat se sekyrami a aby toho nebylo málo, nově se umí také zneviditelnit. Co považuji za dokonale provedené je balancování hry. Každé povolání dostalo nové schopnosti a zbraně, nicméně si stále zachovávají své místo na bojišti. Samozřejmě že se trošku změnily role a Scourge má mnohem vyšší poškození než Necromancer. Na druhou stranu zase tolik nevydrží.
Poušť s sebou přináší celou záplavu nových opakovatelných úkolů a eventů z vyvíjejícího se světa, takzvaných Living World Events. A co určitě potěší je, že obdržené Hero Points, či body schopností se násobí deseti přesně jako v džungli Maguuma. Ještě pár týdnů, možná dokonce měsíců, potrvá v PvP arénách situace, kdy se lidé pokouší ovládnout schopnosti nových postav. Avšak musíme přiznat, že už je celkem dost těch, kteří nové povolání ovládli téměř dokonale a nyní na bojišti rozsévají zkázu a strach.
S cenou ani ne tisíce korun je rozšíření ke Guild Wars 2 Path of Fire určitě jednou z nejlepších koupí, které letos můžete ve fantasy MMORPG provést. Zvláště když vezmeme v potaz, že obsahuje i základní hru. Vývojářům patří veliké uznání a poklona za to, jak bravurně do hry dokázali zakomponovat nová povolání. Jejich vyváženost a zároveň jedinečnost jsou jednoduše známkou toho, že ArenaNet dělá svou práci poctivě a kvalitně. V Tyrii několik let nebyla jezdecká zvířata. Jednoduše nejsou díky hernímu systému potřeba. Byl proto těžký oříšek vymyslet mounty tak, aby byli v souladu se svým světem a zároveň na nich byla radost jezdit. Závěrem se zastavíme u příběhu, který už tak epický příběh tohoto světa rozvíjí dále. Není divu, že už má Guld Wars na kontě i několik knih.
Od roku 2012, kdy vyšla základní verze hry, Guild Wars 2 snad nikde nezískalo na hodnocení méně než 90%. Před dvěma lety s prvním datadiskem Heart of Thorns hra neklesla, naopak. Úplně stejně tomu je i nyní, kdy poslední rozšíření celkový zážitek ze hry ještě posunulo o kus dále. Za celou redakci proto děkujeme vývojářům z ArenaNet za úžasný herní zážitek a udělujeme hodnocení 90%.