Nepatřím zrovna mezi zaryté vyznavače závodních realistických simulátorů. V případě GTR 2 jsem ovšem udělal výjimku, protože minulý díl a hlavně povedené demo, které jsem nedávno hodnotil v prvních dojmech, vypadalo nadmíru slibně. To celé mají na svědomí vývojáři schovaní pod názvem SimBin, kteří nejdříve amatérsky tvořili mody pro své oblíbené závodní hry a díky kvalitě své práce se propracovali až k profesionálům. To zní velmi slibně, ale člověk nikdy nesmí ztratit pozornost, protože vývojáři a hlavně marketing dokáží propracovanými kličkami hýbat masami. Sundejme proto růžové brýle, nasaďme přísný a nesmlouvavý výraz a vzhůru na recenzování.
První co vás zaujme, pokud budete zkoumat obal hry nebo se jen o titul zajímat, je oficiální licence GT mistrovství. Je sice jen pro ročníky 2003-2004, ale to by nemusel být žádný problém. To samo o sobě už začíná znít velmi slibně, ale tím se nenecháme zmást. Nezapomínejme – první cíl marketingových mágů je odlákat naši pozornost. Nuže zkoumejme dál. Všechny vozidla jsou vyrobeny s maximální přesností a precizností a jejich počet vysoce převyšuje hodnotu sto kusů. Mno, mnohé z nich se budou lišit jen barevným provedením. Známe, známe, my se nenecháme tak snadno obalamutit. A co tratě? A jejda, začíná přituhovat. Všechny jsou zaměřeny pomocí GPS technologie a odchylky oproti skutečnosti by neměly být větší než několik centimetrů. Jejich celkový počet přesahuje 30 kousků. No je načase, začít brát tuhle hru opravdu vážně a přestat s vtipkováním.
První co vás po spuštění hry zaujme je jistě “Driving School”. Věřím, že mezi vámi není mnoho hráčů, kteří patří mezi milovníky a vyznavače závodních simulátorů. A protože vozy třídy GT rozhodně nepatří mezi ořezávátka, je třeba dávat si na stovky koní pod kapotou pozor. Ono není příjemné, když se hned vrhnete do závodu, v zajetí série NFS stlačíte plynový pedál k podlaze a jste pak nepříjemně překvapení, že se vám pneumatiky po prvních desítkách metrů odpařily. Co tedy jezdecká škola nabízí? Jako batole se od prvních krůčků můžete učit rozjíždět, brzdit, správně najíždět do zatáček atd. a to vše i za různého počasí. Celkově počet těchto dovednostních disciplín přesahuje stovku a věřte tomu nebo ne, budete se u toho opravdu bavit. Vaše jízdní znalosti před absolvováním výše zmíněného a poté, se nebudou dát vůbec srovnávat a pokud se chcete stát jezdeckými mistry (což bych předpokládal, když hrajete simulátor) je pro vás tato praktická škola jasná povinnost. Věřím, že na své si přijdou i ostřílení harcovníci žánru a povede se jim ještě více vypilovat svoje řidičské umění.
Tak proškolení bychom byli a já cítím, jak už je každá buňka vašeho těla nažhavená na pořádný závod. To si můžete okamžitě splnit a vyzkoušet si „Open Praktice“ nebo „Time Trial“. Ty zajímavější mody ovšem následují v zápětí a jsou jimi „Race Weekend“, „24 Hours Races“ a „Championships“. Tady už začíná být situace zajímavější a myslím že už jednotlivé názvy přesně určují o jaký typ závodů se jedná. Kdo se chce ovšem do těchto pokročilejších fází vrhnout, musí počítat s vyšší časovou náročností, rozhodně to nejsou závody typu udělám si pár koleček než půjdu do práce.
Co dělá závodní simulátor tím pravým a bez čeho se automobilový šílenci neobejdou jsou pokročilé možnosti nastavování vozidla. Parametrů které jdou měnit jsou desítky a každá špatně nastavená jednotlivost se může v závodě vymstít ztracením drahocenných vteřinek. Samozřejmostí je možnost vyzkoušet si každou změnu parametrů na vlastní kůži hned na okruhu a vyladit si tak auto do absolutní dokonalosti. Chybět nesmí třeba ani volba kolik benzínu natankovat do nádrže, která jak se může později ukázat není nějakým zanedbatelným parametrem. Nejste automobilový šílenec, co dostává záchvaty štěstí, když se mu po hodině ladění podaří dostat brzdy do optimální polohy? Nevadí, i na vás autoři mysleli. Na výběr máte z několika předem nastavených vozidel, která můžete bez okolků hned nasadit do závodu a nastavováním se vůbec nezabývat.
Na výběr je pak i několik stupňů obtížnosti a i tady je vidět, že se autoři snažili myslet na všechny hráče a netvořili hru jen pro úzkou vyprofilovanou skupinu. Když zvolíte nejlehčí obtížnost, máte před sebou hru podobající se chováním vozidel spíše sérii NFS. Auta jdou jistě do zatáček a vlastně nemáte nějaké zásadní problémy s ovládáním vozu. Ten pravý požitek z jízdy si ovšem vychutnáte při nejvyšší obtížnosti a samozřejmě s pořádným vybavením. Tím je myšlen kvalitní volant, se kterým hra dostává úplně jinou dimenzi. Zapomeňte na klávesnici, ta vám nikdy nedá takové možnosti a přesnost v jízdě. Pokud to s GTR 2 myslíte vážně, je pro vás volant naprostou povinností, bez něho se do profi modu ani nepouštějte, protože se budete při ježdění spíš trápit. Ostatní auta ovládaná počítačem jsou víceméně dokonalá a to už musí být, aby udělala nějakou zásadní chybu. Většinou tedy krouží po okruhu v ideálních stopách, při ideální rychlosti, takže porazit soupeře je někdy těžkým oříškem. To stejné platí i o multiplayeru, kde si zajezdíte proti 28 živým oponentům.
Co stojí za zmínku je i funkce autopilota. Pokud třeba ze začátku nevíte, jak správně okruh projet, kde řadit a v jakých rychlostech vjíždět do zatáček, zapnete si automatiku. Ta je schopna poměrně kvalitně sama projet celý závod a můžete, zvláště v začátcích, pochytit zajímavé fígle. Důležitá je i možnost měnit si dle libosti pohled při řízení – z přední kapoty, z vozu, za autem atd. Zaujme i volba libovolně kroužit kolem auta v úhlu 360°. Každý by tak měl mít možnost najít si ten ideální pohled, při kterém se mu bude vůz řídit nejlépe.
I grafická stránka hry patří mezi povedené. Faktem je, že okolí tratí působí trošku chudě, ale na tom si dovolím tvrdit nezáleží. Co je opravdu povedené jsou modely aut a nejednou se mi stalo, že jsem obdivoval soupeřův bourák a nesoustředil se plně na ovládání auta, což se samozřejmě hned vymstilo. Je možnost nastavit i několik úrovní DirectX (od 7 po 9), takže pokud máte slabý počítač a báli jste se, jak si poradí s DX9 efekty, můžete být klidní. Hru jsem neměl nastavenou úplně na maximum, ubral jsem třeba v nastavení stínů. Tehdy jsem měl stabilně kolem 70-90FPS a nezaznamenal za celou dobu hraní nějaký vážnější problém s grafikou či zobrazováním. To vše na sestavě s Athlonem XP3000+, 2GB RAM a Radeon X850XT-256. Skvělá je zvuková stránka hry. Řev motoru pod kapotou je prostě úžasný a když máte 5.1 reprosoustavu, budete si připadat, že opravdu sedíte v kabině závodního auta. Stejně jako u dema se mi líbila i hudba ve “Vangelis” stylu.
Jsme na konci dnešní recenze. Přečetli jste si ty hlavní parametry, kterými hra disponuje a věřte, že některé vychytané detaily budete objevovat ještě několik týdnů. Pro ty, kteří jsou lenošní číst celou recenzi zopakuji vše v několika větách. Už nedávné demo hodně naznačilo a plná verze hry to jen potvrdila. GTR 2 je povedená hra a splnila očekávání. Díky širokým možnostem nastavení si v ní své najdou jak začínají hráči, tak automobilový šílenci a milovníci závodních simulátorů, kteří u ní jistě stráví dny a týdny.
Hodnocení: 82%
Na volant dobry jinak nuda :(
docela se mi to libi
Tak po přečtení recenze jsem očekával alespoň 89%-90% , protože autor se nezmínil o ničem, za co by mohl strhávat bodíky, ale jinak pěkná recenze, asi si vyzkouším i to demo, akorát se bojím, aby 512 MB RAM nebyla málo :(
Je to dobry....dobra ovladatelnost ;)
Uz jsem o tom slysel ,ale prej bez volantu to stoji pekne za hovno....:( ale doufam ze to nebude tak kriticky....
Je to fakt super gameska pro mě asi nejlepší auta na PC takže 82% mě docela překvapilo... jinak doporučuju všem :P
k tomu nemám komentář....nejreálnější simulátor aut... proste bomba !!! 2st po hře Quake 3 Arena :D :D ... :d čuz
2st LOL :D cus >> 1st, 2nd
to nemá destrukční model nebo co?
Recenze mi prijde krapet kratka a neni v schazi v ni nekolik veci jako napr. hodnoceni multiplayeru, ostatnich zavody, model poskozeni a hlavne nejaka kritika... protoze dat 82% a nenapsat proc je trochu divny...
supr simulator. a to ze to ma 82% taky nechapu a neni tam ani zminka proc, ehm, a kdo to che hrat tak nepotrebuje volant, supr je ze to podporuje i mys .. takze kdo je treba zvyklej parit lfs pomoci mysi tak to pak neni cproblem pro nej ... jen model poskozeni by moh bejt o neo vic propracovanejsi, ale tak to ani moc neva, a fakt kdo muze rict, ze to je nuda.. :D
ta hudba je uplne dokonala, ale je fakt ze je treba si proprat nastavenim, aby to vypadalo v ty kabince este lip realisticky :)
Je to skvělá hra...jde hrát i na klávesnici dobře / volant je sice lepší ,ale i s klavesnici to jde...pár chybek by se tam našlo ale i tak je 82% málo...mé hodnocení je 96% :D :D
Hra je super,auta se dokonale ovladaji a chovaji!a grafika???krása :o) a byl tady dotaz jestly to RAM:512 zvládne a mohu 100% říct že ano :D
Drsne jak řadí a pracuje dole s pedaly... Dobra hra !
Ja sem to este nehral ale origos mam doma tak to asi pujdu skusit
jak tak koukam, tak hafo screenu je z pohledu na auto.. jezisi, vzdyt takhle se to neda hrat... !!!
a hrajte to mysi !! .. teda pro ty co to odrazuje kvuli tomu ze nemaj volant ...
hihi
Sleduji tyto druhy her od uvedení prvního NFS ... Dle mého soudu je toto ztráta času. Fyzika pofidérní a celkovým zpracováním bych řekl, že tato hra by možná zabodovala tak přede dvěma lety.
Hraju ji asi 2 tydny a fakt krutost! Zatim asi nej automobilovy simulator co sem hral :))
btw skunku si asi vazne znalec ale nejdriv si to sezen,zahraj a pak pis....
Skunku ty si mimoš viď....voni ti napíšou,že je to realistickej simulátor,ty to hodíš do jednoho pytle s naprosto arkádovou sérií NFS a eště to vodfuckuješ jako kravinu....jen jedna otázka.Hrál jsi to?
Musim rict ze dokud jsem nezkusil LFS tak se myslel ze GTR2 je opravdu dobrej simulator, nicmene ted uz si to nemyslim... Kdo nezkusil LFS tak si to bude mysle taky. Kazdopadne bez volantu ( nejlip s FF ) se do hrani LFS nepoustejte jinak budete mit problem zajet i jedno kolo bez vyletu z trate :) Nikdo mi hlavne netvrdte ze se to da hrat na mysi, paneboze lidi mys se pouziva na uplne jiny veci a ne na simulatory zavodnich specialu :) V realu se taky neridi mysi :D
tak si to s mysi zahraj KOKOTE !!!
hl avne u lfs potrebujes pedaly, a i frajeri co hrajou ligy radsi davaj prednost mysi nez nejakymu obyc volantu ...
fakt si to zkus a nemel tyhle kundoviny..
cuss
Za prve nevim proc me nadavas do kokotu a za druhy ses lama... Me je uplne jedno jak to kdo hraje... Hrej si to treba na tlacitkach od monitoru... Ja jen rikam ze to nechapu protoze tj lamovina... Jezdit s autem na mysi je jako hrat FPS jen na klavesnici... Kdyby lidi vymysleli ze se bude v realu jezdit s mysi tak si vubec nebudu pripadat jak magor kdyz bych po palubce jezdis s mysi... lol lamo zamysli se nad sebou... Nehlede na to ze nemam volant za 2 stovky...
no koukam ze ses fakt opravdovej kokot.. pac to co si napsal je mazec ..
tak znovu, a pro debilky, hlavne TEBE !!
s mysi mas treba lepsi citlivost nez s obyc volantem, a co si na ni nekdo zvykne ? casy zajizdi uplne stejny :) si to zkus, ale pro takovyho kokota to bude asi kua tezkej problem vid, a proc bych si mel pripadat jak magor ?.. vzdyt to je hra jako kazda jina a hlavne se to da dobre ovladat..
a to je fakt vsechno, a to ze znas lfs jen po GTR2 je fakt smesny..
Podle tvyho vyjadrovani a ubohejch reakci bych Te tipnul na ani ne 15ti letyho smrada kterej za sebou tahal kacera kdyz ja uz davno krouzil na okruhach. Buh vi jestli si vubec nekdy jel v aute aby si dokazal porovnat hru a realitu. Je uplne videt jak si myslis ze ses nejlepsi a namachrovanej :D a jeste ke vsemu hrajes jak noobik na mysi :D Tj fakt prdel, rofl...
je mi 18 chlapecku, a lfs hraju 2 roky na mysi, a nemam duvod srovnavat hru s realitou, tak spatne na tom nejsem, nepotrebuju machrovat doma s volantem jakej sem frajiek kdyz to muzu parit s mysi :)
mit prebytecny love, tak treba bych sel do volantu, no spis do pedalu :)) ale na to kolik mi je, tak prebytecny love davam jinam ze :)))
a nevim co se do me furt narazis :) ti rikam ze to jde i s mysi, a proty co nemaj volant z nejakyho duvodu tak je to dobra volba.. a znam hodne lidi co to hraje s mysi, ty duvody sem psal predtim :)
a nazdar !
Hezky normalne cumim :) Si me nenazval ani kokotem ani magorem :D Dobrej vykon jen tak dal :) Do pedalu ? Pokad vim tak pedaly se samotny koupit nedaj... Nic proti ale volanty se prodavaj i s pedalama... Maximalne takovy za 2kila jak si uz zminoval... Ja nemachruju.... Dobrej volant s pedalama je otazkou cca 2tisic coz neni podle me zase tolik... Hrej si na mysi a bude to ok... Ale nikdy nebudes mit takovej pozitek z hrani jako na volantu s FF.... Hau domluvil sem... :X
no ja myslel obyc volant ze bych tomu vzal pedaly, co sem slysel od kluku tak to chce dobrej volant, nebo si ho kua moc dobre nakalibrovat :))
a njn dvojku za volant, to dam radsi do mysky :D
GTR2 bylo na smetišti dějin,ještě před svým vydáním......
je kreten a neumetel.
Tak jsem si pekne pocetl:) Promin, ale jsi vazne mimo, Morphine. Pravdepodobne se na scene lfs nepohybujes moc dlouho. Rika Ti neco jmeno Svemirko Joca? Mrkni na lfs world a pak neco rikej o nemoznosti a blbosti hrani na mysi. A to neni zdaleka jedinej, kdo na ni hraje. Co se tyce dobryho volantu za 2k no sranda, to je prave to lamerstvi:) Na mysi natres jakyhokoliv blba s volantem za 2k, nikdy s nim totiz nebudes tak presnej.
Tzn. Fire ma naprostou pravdu a mimochodem, nemyslel to vubec spatne, ze kdo nema dobrej volant, tak to s klidem muze hrat na mysi. To je absolutni pravda.
Btw. Moje casy si muzes najit taky:) BL track XRT.
Vsak me je jedno jak hrajete... Rikal sem ze si muzete hrat na cem chcete ale nikdy z toho nebudete mit tolik co jiny na volantu s FF... Stejne tak jako z hrani nikdy nebudes mit to co z reality...
Jorgi to co si placl s presnosti je nejvetsi kravina co jsi kdy mohl rict....... se na me nezlob.....
Mi rekni v cem je jako mys presnejsi???? Nejak sem ted nepochopil tvuj koment.....
Btw volant (aspon poradnej) ma jen vyhody, je pravdou ze je netypicke hru oladat mysi, ale jde to- ale simulatory se maj ovladat rukama nohama a havou a ne rukou- zkratka a dobre u mysi chybi dalsi tri potenciometricke vystupy (u GTR staci dva), s mysi prave nemas plynulejsi pohyby, bud full nebo nic, bud plny knedlik na brzdy nebo nic!!! popremyslej nad tim jeste jednou- to ze jezdis lfs v demu porad dokola jen na sprinty na 5 kol no ok, zkus jet ale zavod na uplne jiny trati s jinym autem, musis si udelat svuj setup a odjet zavod nejmene 3 hodinovej... ukaz jak je ta mys lepsi XD
pak to tak dopada ze kdyz se najdou lidi na delsi zavoidy viz 30 kol tajk chcou minimalne na jeden povinnej pitstop, a proc asi ze???
čus kde se ta hra stáhne poratte pls
Napište na email ShareTre@Seznam
a jak je to náročný na pc??? napište pls
K4my:
nevis co pises :) mys je doopravdy citlivejsi :) je to i logicky ;)
ten co to chce sosnout:
google.cz :) hledej ...
zda se mi to, nebo maji ty auta tak divny a obrovsky kridla...? :-)
Teda to koukam, uplne nahodou jsem sem zavital a koukam, ze me tady nejaka/ej k4my pekne jebe:)
Ad presnost ovladani:
Pokud si prectes muj puvodni prispevek poradne, tak uvidis, ze davam na roven mene kvalitni volant a kvalitni mys. A to jako radu pro ty hrace, kteri na kvalitni volant nemaji. Je samozrejme logicke, ze brzda plyn je absolutni. Ale co se tyce zataceni, tak je opravdu velmi presne a i presnejsi v pripade, ktery jsem nastinil, tedy low end volant, high end mys. Tohle nemam z vlastni hlavy, je to proste poznatek ktery vyplynul z relativne dlouhodobeho hrani a castych diskuzi s top hraci. Neni nic jednodussiho nez se zeptat hracu, kteri to pouzivaji. Co se tyce me, tak jsem jezdil na analogovem joypadu, prekvapko :-*
Ad zavody:
Tvoje narazka je klasicka obrana licencovanych hracu proti demarum:) Ale musim Te vyvezt z omylu. Dlouhych zavodu na jinych tratich a jinych okruzich jsem si uzli taky dost, odpoved je hamachi. Predpokladam, ze vis, co to je. Jinak co se tyce setupu, tak tady se musim proznat, ze jsem jim nikdy moc nerozumel, proste jsem umel jen ridit.
Na zaver k4my, uvedom si za co koho kritizujes a jestli vubec chapes poitnu prispevku, ktery kritizujes. Protoze myslenku, ze hrac ktery nema na kvalitni volant muze najit vybornou alternativu v mysi, mi nikdo nevymluvi.