GRIS nás nechá poskakovat dechberoucí krajinou a užívat si nebývalé podívané, zatímco svírat nás bude nekompromisně báječná atmosféra. Ve hře přitom nemusíme řešit složité hádanky, komplikovaný příběh, a zapotřebí nejsou ani kdo ví jak bleskurychlé reakce. Tohle je zkrátka hra, která vás zaujme svým zaměřením na tady a teď, což má nesporné relaxační účinky.
GRIS je dílem španělského vývojářského studia Nomada Studio, tedy dílny, která má už za sebou celou řadu zajímavých her. Jde například o SCUM nebo Reigns: Game of Thrones, zatímco novější počin GRIS nabízí za poměrně slušnou cenu 16.99 euro (asi 440 Kč). Že nejde o vůbec špatný poměr cena/výkon, naznačuje i aktuální hodnocení hráčů. Z téměř pěti tisíc reakcí totiž vyplývá hodnocení 96 %.
Cestou necestou
Do hry naskočíme jako půvabná dívka jménem Gris. Ta se ztratila ve svém vlastním světě a jsme to právě my, kdo jí pomůže najít cestu ven. Zpočátku to bude snadné – před námi se totiž rozprostře hladká cesta, na které nám nic nestojí v cestě. To se však s přibývající herní dobou změní. Narazíme totiž na překážky v podobě gigantických netvorů, kteří tuhle poklidnou pochůzku citelně opepří. Ačkoliv by se mohlo zdát, že to může narušit záměr uvolnit se, opak je pravdou. Právě po krátkém silném napětí totiž často přichází největší uvolnění, čehož ostatně využívají různé meditační techniky i v reálném světě.
Zdolat jakékoliv nesnáze a postupovat vpřed nám pomohou magické schopnosti, které si vysloužíme hezky za pochodu. Když nám cestu znepříjemní například silný vítr, jenž přichází nárazově, lze se sice ukrýt v budovách, ale můžeme se taktéž proměnit v těžkou kostku, která nepohodlí počasí odolá. Kostku využijeme i při záměrném zatížení různých míst, čímž často odemkneme nějaký ten proces vytvářející cestu dále. Stejně tak můžeme skočit, změnit se v kostku a vlivem tvrdého nárazu prolomit nějakou tu prasklinu a dostat se tak dále.
Narazíme i na místa, která ukazují prázdná místa, do kterých jakoby něco pasovalo. Naším cílem totiž je umístit tam bílé světelné body, které představují samotné hvězdy. Ty musíme získat v okolí a teprve v jejich doprovodu se vrátíme na dané místo. Hvězdičky do příslušných míst samy poslušně zapadnou a buď něco spustí, nebo vytvoří potřebný most pro přechod do další lokace. Na konci každého levelu nás však opustí a jejich hledání začne nanovo. Ačkoliv je to rarita, místy musíme zapojit i náš mozek a trochu zapřemýšlet, co přesně je třeba udělat, abychom na cestě mohli pokračovat dále.
I když se na první pohled může zdát, že tohle bude nudná hopsačka, svět je natolik spletitý a při tom nekomplikovaný, že stereotypnost nehrozí. Proplétáme se totiž po celé řadě objektů, brouzdáme po skluzavkách, vybíháme po lištách celé řady potrubí či točících se kol. Ve výsledku je tak herní zážitek nečekaně rozmanitý a zábavný. A o to přece jde.
Nezaměnitelný vizuál i tajemný příběh
Nelze si nevšimnout, že GRIS přitahuje již svým vizuálním zpracováním. Neuvěřitelná souhra barev, symfonie světla a stínu i famózní animace. To vše se rozprostírá v překrásném prostředí, které je promyšleno do nejmenšího detailu. Naše sympatická slečna se proběhne po rudých pláních, prozkoumá starověká města a podívá se třeba i pod vodu. Občas nás překvapí a dojme jen těžko popsatelná scéna, kdy třeba najednou vyjde obří měsíc a zcela změní atmosféru prostoru.
Narazíme i na půvabné objekty jako jsou třeba sochy, které zaujmou svým neotřelým designem, stejně jako drobnostmi jako jsou třeba realistické praskliny. Často na nás zapůsobí nejedna jedinečná scenérie a hlavní nevýhodou téhle hry nakonec je, že překrásná podívaná končí už za zhruba dvě a půl hodiny. Ani to ale není vše. Zatímco naše oči pohladí grafika, na naše uši čeká hudba nejvyšších kvalit. Není divu, že je k prodeji i samostatný soundtrack a to za 9.99 euro.
Ačkoliv příběhem se po čas hry víceméně nezabýváme, po krátkém úvodu nás přece jen čeká o něco delší závěr. Ten je složen ze čtyřminutového videa, které doslova nažene husí kůži. A po dvaceti letech hraní videoher mohu závěr GRIS dokonce zařadit mezi ty nejlepší závěry, jaké jsem zažil. Nakonec nechybí dokonce ani skrytý závěr, který odhalí mnohá tajemství celého příběhu. Ten se motá okolo slečny, která je pohlcena temnotou a všechny své síly věnuje pokusu o záchranu tajemné sochy, která může zvrátit vše…
Oddechni si, člověče
V době rychlých akčních her, strategií předestírající komplikované mechanismy a náročných adventur, dorazila GRIS. Hra, která nabídne mimořádný zážitek. Hra, která na vás jednou pro vždy zapůsobí a která s vámi pohne. Není to nic pro fanoušky čisté akce a některé části hry jsou možná kapičku zdlouhavé, avšak drtivá většina hráčů ocení tento originální zážitek s možností oddechnout si u něčeho, kde se jen usadíme a prožíváme.
Jak jsme již zmínili výše, GRIS si klade za cíl vtáhnout vás do svého světa – a to se mu také daří. Některá významná média hru hodnotila poměrně chladně a hru vyloženě podcenili. Její kvality jsou totiž nesporné a každý, kdo hrou projde až do konce, si titul zamiluje. Ačkoliv titul není nejdelším, u tohoto typu her při takto vysoké kvalitě to není ničím nezvyklým. Za jedinečnou atmosféru, nezapomenutelný audiovizuál a velmi dobrou hratelnost, hodnotíme na 85 %. GRIS je k dispozici na PC a Nintendo Switch.