Závodní hry sami o sobě jsou velice zajímavým tématem. Každý má nějakou svojí oblíbenou sérii a zpravidla i oblíbený díl, jelikož závodní hry dělají v základě stále ti stejní lidé. Každá série má však svá specifika, světlé i stinné stránky. My se dnes budeme zabývat vesměs povedenou záležitostí GRID 2, kterou nemá na svědomí nikdo jiný, než právě Codemasters.
A to, že hra pochází právě z této dílny, poznáte už po prvním spuštění, kdy na vás dýchne ono designově typické menu, které mnoho z nás pamatuje už od počátků série Colin McRae Rally. Abychom byli upřímní, vnímání GRID 2 ovlivní hodně to, zda-li jste hráli první díl či nikoliv. Pokud ne, je to možná lepší, jelikož budete velice příjemně překvapeni. V opačném případě můžete zažít mírné zklamání.
V první řadě vás hra uvítá tím, zda zvolíte online mod nebo tzv. World Racing Series, což není nic jiného, než tradiční kariéra, kterou všichni dobře známe. V tomto případě budete bez dlouhých obstrukcí vrženi přímo do ulic Chicaga, kde po krátkém 1,2,3 začíná váš první závod. Z pohledu recenzenta i hráče se jedná o velice důležitý okamžik, a to sice první dojem. Ten může být samozřejmě dobrý nebo špatný, ale navíc se může změnit v čase. Ne každá hra si umí udržet dojem dobrý a spousty her zase vypadá na první pohled krkolomně a svou pravou tvář odhalují až následně. GRID 2 budí první dojem rozhodně positivní, a to nejen tím, jak vypadá, ale hlavně proto, jak funguje.
Hned po prvním projetí zatáčky přichází otázka, zda se jedná o arkádu či simulaci. Ačkoliv je v dnešní době málo, která závodní záležitost sto procentní arkádou či simulací, někteří mohou toto rozdělení považovat za škatulkování. Jiní zase tvrdí, že každá závodní hra musí mít blíže k jednomu či druhému. GRID 2 je rozhodně bližší simulaci a navíc to dle našeho názoru dělá skvěle.
Jakmile dojedete první závod, dostáváte se do menu modu World Racing Series (dále jen WRS), kde probíhají veškeré operace. Můžete zde vybírat jednotlivé závody, kterých je několik druhů, ke kterým se ještě dostaneme. Dále vybírat, měnit, ale také upravovat vaše vozy. A v poslední řadě nastavení, které obsahuje zároveň statistiky, detaily řidiče atd. Pokud snad nestojíte o kariérní postup a měli byste zájem si zajet “single race” I to je možné. V tom si také můžete vyzkoušet celou škálu vozů a opravdu dostačující počet okruhů a tratí.
Postup v GRID 2 je řešen poměrně zábavně. Po úvodní jízdě v ulicích Chicaga se vám otevře přístup k prvnímu eventu. Pokud chcete event splnit, je třeba se umístit na vítězných pozicích. Případně potom splnit nějaký úkol nebo dosáhnout času či vzdálenosti. Tím, jak eventy, které představují jednotlivé závody, plníte a vyhráváte, postupně se vám odemyká další a další obsah. Tím obsahem však nejsou jen další závody a následně i turnaje, ale často i přístup k novému vozu, který je možno obratem předělat k obrazu svému a vyjet s ním přímo na trať. Za své úspěchy získáváte také fanoušky, zpravidla v tisících až desetitisících. Ty však nehrají žádnou relevantní roli, krom toho, že se zobrazují na vašem profilu a jejich počet společně s postupem roste.
GRID 2 je opravdu reálný a tím také povedený. Co vůz, to jiné jízdní vlastnosti a svou podstatnou roli hraje samozřejmě také povrch. Už jen pro otestování jízdních vlastností je možno si s každým vlastněným vozem vyjet zkušebně na okruh a trochu ho prohnat. Ověříte si tak, jak se auto chová v zatáčkách, což ovlivňuje zpravidla jeho síla, ale také hmotnost. Pravdou však je, že každé auto se řídí trochu jinak.
Na internetu jsme narazili na názor, že jízdní model v GRID 2 je nedodělaný, zejména proto, že auta jdou často do hodin a točení se dokola je pro většinu hráčů nudnou záležitostí, navíc když se tak stane v poslední zatáčce před cílem. To chápeme, přesto však tvrdíme, že jízdní model v GRID 2 je naopak na skvělé úrovni. Auta jdou opravdu velice často do smyku a navíc jsou i citlivá na to, zda držíte nohu na plynu nebo ne, ale to je právě to, co jsme v tomto případě chtěli.
Musíme vyzdvihnout, že jízdní model opravdu přesvědčivě reflektuje vlastnosti vašeho vozu. Náročnost tak může být místy větší, ale opravdu se to dá natrénovat a pak už je to celou hru stejné – tedy aspoň do doby, než přesedláte na jiný vůz. Což se bude dít poměrně často, aniž byste o to stáli, jelikož spousty závodů a úkolů je navrženo tak, že je třeba je odjet a uspět s přednastaveným autem, které následně možná získáte do vaší garáže.
Zkušenost ukázala, že první dvě obtížnosti nestojí za moc a další fungují tak, že jedna či dvě větší chyby znamenají neúspěch a tedy restart závodu. Není to však zas až tak horké, ve hře totiž funguje skvělá záležitost, kterou budete znát z předešlých dílů a tou je flashback. Opravdu velice užitečná utilita, s kterou je však třeba se naučit pracovat. Flashback nedělá nic jiného, než to, že pokud se vybouráte nebo prostě jen nevyberete správně zatáčku, máte možnost posunout čas směrem o pár sekund dozadu a svou chybu napravit. Začátečníkům však může dělat problém rozhodnutí, v jaký moment přetočený čas opět pustit.
Fyzika totiž funguje skvěle a ani manipulace s časem ji zde neošálí. Právě proto doporučujeme začátečníkům přetáčet čas o kousek dále, než by prvotně uznali za vhodné. Člověk tak získá čas přibrzdit nebo naopak řádně prošlápnout plyn, což může být taky nápomocným nástrojem. Není nic lepšího, než brát zatáčky driftem a následně se “odpalovat z rohů” pomocí sešlápnutí plynu až k zemi.
Typy závodů se často střídají a člověk tak stále sedí za volantem, ale cíle jeho jízdy se mění. Kromě klasického závodění a následného žebříčkového turnaje, který se vám zpřístupní po pár splněných eventech, se můžete vyskytnout například v tzv. faceoff, což není nic jiného, než ‚vyřazovák‘. Stanoví se okruh, na kterém závodí několik dvojic, vždy 1 versus 1. Z každého závodu tak vznikne vítěz, který postupuje, až nakonec zbyde poslední dvojice, jejíž závod rozhodne o absolutním vítězi, kterým musíte být samozřejmě vy. V praxi to tedy znamená, že to na stejném okruhu natřete třeba třem různým maníkům. Nechybí, ale ani klasický Drift, mód, kdy je třeba ujet největší vzdálenost nebo výzva předjíždět vozy v běžné dopravě a vyhnout se jakékoliv kolizi.
Hra běží na známém enginu EGO, a tak je grafika podobná předchozím hrám, které ho rovněž využívají. Přesto můžeme malé inovace zaznamenat, inu o tom, jak hra vypadá, se můžete přesvědčit na screenshotech. Grafika je kvalitní, provedení tratí atraktivní, snad jen ti diváci okolo vypadají trochu zastarale. To nás, ale nechává klidnými, jelikož to samozřejmě nikterak neovlivňuje zážitek ze samotné jízdy. Na druhé straně však musíme pochválit optimalizaci hry. Ta se dá totiž rozjet i na nejvyšší detaily na průměrném stroji, což jistě celá řada hráčů ocení.
Podobně jako u Zeno Clash 2, i tady vzal druhý díl, to co fungovalo a na obdobných principech postavil novou hru. Pokud jste tedy strávili čas na prvním díle, možná pro vás nebude GRID 2 takovou senzací a navíc obrečíte i absenci pohledu z kokpitu. V opačném případě má GRID 2 opravdu, co nabídnout a zaujal nás natolik, že ho považujeme za jeden z nejlepších závodních zážitků na PC. Odnáší si tak od nás velmi slušných 87%.
můj komp by asi nerozjel :D
Hráli ste to na něm? Feedback atd. funguje? Ne jako v prvnim díle, kde to chybělo?
Bohužel jsme neměli možnost, zkusit nový GRID na volantu. Nedokážu tedy posoudit
vyzerato paradne musim koupit
Hraju už cca 14 dní nebo více nevím a grafika dobrá a ovladatelnost taky.Je to dobrá závodní hra.Doporučuji
hraju taky sem tam a hraje se to celkem dobře a rozhodně líp než 1. díl, jen mi tam chybí ty drifty :) jinak celkem fajn hra ale za jednu z nejlepších na pc ... no dá se říct ... pořádný závodní hry jsou jen na konzole akorát lepší sou formule 1 :)
Si děláte prdel?
"GRID 2 je rozhodně bližší simulaci"
Taky asi někdo v životě nehrál závodní simulátor. Žádná kamera řidiče a silný důraz na drift. Lol, to těžce říká simulátor.
Tahle hra je simulátor asi stejně jako Blur, Ridre Racer Unbounded nebo DiRT Showdown.
Navíc už moderská komunita ukázala, že když se chce tak to de a maká na modu pro kameru řidiče. Ale holt oni to dělají z nadšení a ne jenom pro $$$.
@^2K^5N^4E^1D^3L^6A
Tahle blbost je optimalizovaná na intel integrovaný grafiky. Sem si docela jist, že bys to rozjel.
jezdí se to líp než 1. díl ale pořád to do simulace má kilometry daleko :)
Proč bychom si měli dělat prdel? Pokud budeš číst pořádně, zjistíš, že tady nikdo neoznačil GRID 2 za jasnou simulaci... dokonce se v článku zmiňujeme o tom, že to v žádném případě není jednoznačné. Já nikde nenapsal, že je to 100% simulace, takže můžeš sklidnit své vášně. Je to myšleno tak, že v porovnání s Burnout, Flatout etc. se jedná spíše o simulaci (např. díky proměnlivým jízdním vlastnostem). Ona totiž stejně, jako to není 100% simulace, tak stejně tak to není ani 100% arkáda... takže fail je jen tvoje ukvapenost a vynášení soudů ;)
Tady ale musím souhlasit s Blue_Sharkem. Sice jsem hru osobně nehrál, ale podle videi, co jsem viděl, se to blíži víc k arkádě než k simulátoru. Narozdíl od GRID 1 jsem nikde v menu nepostřehl např. vypnutí kontroly stability, vypnutí kontroly trakce, dále chybí již zmiňovaný pohled z kokpitu atd. O fyzice auta sice jen tak z videí nemůžu mluvit, ale brát snad všechny zatáčky driftem bez toho, aniž by to auto letělo nějak víc do strany nebo alespoň chytlo menší hodiny, to taky nevypovídá nic dobrého o fyzice ve hře. Osobně bych tuto hru nepovažoval jako dobré pokračování GRID 1, protože 1 mi alespoň z 60%+ jako simulátor připadal (při nejtěžší úrovni).
Pokračování bych přirovnal k něčemu takovému jako TDU a TDU2 - ve 2 šla fyzika úplně pryč a stala se z toho holá arkádovka.
Ok, já jsem GRID 1 nehrál, takže přiznávám, že to označení je subjektivní. Taky mi to místy připomínalo TDU... takže souhlasim! Přesto však musím stát za tim, že jsem to v článku neoznačil za holou simulaci :)
V pořádku. Já netvrdím, že jste psal, že se jedná o 100% simulátor. Jen je dle mého názoru špatně formulovaná poslední věta 4. odstavce (pokud vynechám úvod).
Mě osobně to mrzí, protože jsem se na GRID2 hodně těšil, ale stejně jako u TDU2 přišlo zklamání. =)
Uznávám, že ta formulace je nekorektní. Inu, chybami se člověk učí ;)
g1 jsem dohral xkrat jak na klavesnici, tak na volantu, g2 jsem dohral jak na klavesnici tak na volantu (logitech g25 - force feedback jsem nezkousel v zadne hre mi to nevyhovovalo, cili to rovnou vypinam), co se tyce fyziky aut, tak bych to videl jako urcity pokrok kupredu, jelikoz je tu zde jednotny model jizdy, jako v realu, nikde v realu nemate jiny model na normalni jizdu a na drifty, tim padem odpadaji jizdni asistenty coz je jen dobre, grafika v poradku az na grafiku pri cockpit view, umela inteligence nadprumerna (jezdi az moc dobre :D), jedina chyba, kterou ja zde vidim je vaha aut pocitace - kdyz bych chtel tuknout do zadni casti auta pocitace tak me to odhodi a on jede dal, coz je naprosto mimo
tot muj postreh
to ze auta drzi na silnici jako pribity je naprosta blbost staci vic plynu v zatacce a auto jde do pretaciveho smyku, ktery nelze uz vyrovnat...a prirovnavat to k tem arkadovkam je trosku smutne, vypovida to o autorovi, ze nema moc prehled...hry od codemasters, co se tyce fyziky aut, je to nejlepsi co si muzete na pc poridit s vyjimkou dirt showdown, ale to mela byt cistokrevna arkadovka...
Tak to vidíte, nejdřív jsem byl nařknut, že jsem napsal, že GRID 2 má blíže k simulaci a teď jsem zase osočen z toho, že nemám přehled, protože jsem to přirovnal k arkádě :D (což opět není pravda a v recenzi to nestojí) Jen jsem přiznal, že pro někoho může být formulace, že hra má dle mého názoru blíže k simulaci nekorektní...
Milí čtenáři, právě proto, je tam ten čtvrtý odstavec. Hra má jak aspekty arkády, tak aspekty simulace. To co převažuje, je jak sami vidíte otázka individuálního vnímání...
Ať se to někomu líbí nebo ne, tahle hra dost napodobuje NfS Shift, ale nesahá mu ani po kotníky. Jak jízdním modelem, tak bohužel i graficky. Sice jsem se na to těšil, po pár letech zase pořádné závody na pc, ale realita je dost slabá. Neříkám, že Shifty jsou nějaký ultra simulátor jako třeba RBR, ale tam opravdu ve 150 zatáčku nevyberete jako tady smykem, tam je to výlet mimo trať a ztráta několika pozic...
....jednička byla dobrá, uvidíme, co přinese dvojka.
1ka byla arkádovka o dost víc a jak tu jeden píše že byla mín arkádová tak je taky mimo ... souhlasim s autorem že 2ka sice není simulace ale víc se k ní přibližuje než 1ka ikdyž mají obě hry do simulátoru dost daleko, 2ka se hraje o dost líp
pred tim, nez za tuto hru utratite penize, doporucuji shlednout tento pohled na hru (recenze to neni):
https://www.youtube.com/watch?v=DyK5XJCr9sA&feature=c4-overview&list=UUhY4uYKXZyIx-E86mE_3scA
ja jsem reagoval na ty komentare ne na tvuj clanek...muj nazor ve zkratce je takovy, ze dvojka ma bliz simulaci nez g1...cimz s tebou souhlasim ve vetsine veci...
1 mě bavila ale tohle je propadák. I nfs mě bavilo víc než tohle a to sem se tak těšil.
k těm mym vysněnym driftum a jsem z toho rozčarovanej jak prase, v 1ce byly drifty grandiozní a daly se dobře naučit ale ve 2ce sem ještě neprojel ani 1 zatáčku dobře ... udělali to ve stylu 1 s jinou fyzikou a už se ty drifty nedaji hrát
drifty se daji hrat uplne jednoduse...musis na to podobne jako v realu...
Jak jsem již psal, hru jsem nehrál, ale zajímalo by mě, jak je to s kontrolou trakce a stability. Jestli si totiž nepletete drifty s powerslidy. Já jsem ještě na žádným videu s Grid 2 drifty neviděl a myslím, že ani neuvidím. Na druhou stranu se mi nechce utrácet 500 jen na vyzkoušení a následně za něco, co by mohlo skončit v koši. A s tou fyzikou aut od codemasteru, to bych zas tak nepřeháněl. Pokud to není alespoň 85%+ simulátor, pak fyzika aut nikdy není "nejlepší".
Je to jen můj názor, rád uvítám jakoukoli odpověď. =)
co se tyce kontroly trakce a stability rekl bych ze je to v poradku abs tam neni ani esp cili jak jsem psal staci vic seslapnout plyn v zatacce a uz jsem byl pretocenej, nicmene u nekterych amerik by se dalo uvazovat, ze tam kontrola trakce je jelikoz projet zatacku bokem pod plnym plynem je trosku zly, ale stava se to jen rekl bych vyjimecne, dale drifty vs. powerslidy je to tak dost na hrane, ale v rychlostech v jakych se projizdeji zatacky bych rekl ze jde spise o powerslidy, drifty jsou zde opravdu narocny :D jako v realu :D, penize za to nevyhazuj staci si to stahnout, stahnout a vlozit cockpit view a tvuj problem se rozplynul, ja az budu mit penize tak do toho urcite jdu :D teda pokud driv nebude jeste neco lepsiho co by stalo za hrich :D a ke codemasters...co se tyce o pc jde tu opravdu o rekl bych uz tradicni a stale velice dobre vysledky, takze bych je povazoval za nejlepsi
Zdáse být lepší jak NFS :D
Hru jsem neměl možnost hrát, ale po shlédnutí videa, které je v komentáři 20... Simulace? Opravdu?.. Podle videa má tahle hra opravdu hodně daleko k simulaci (Reaguji na uživatele v diskuzi, ne na autora článku). Takže děkuji, nechci, zůstanu věrný gridu 1, který byl podle mého o hodně lepší. + Souhlasím s komentáři od Blue_sharka a Palm_cardiho.
hodnoceni od nekoho kdo ani hru nevyzkousel a neprubnul nema zadnou hodnotu...
Zajímavá hra toto hmm
Nevipada to zas tak spatne. :-)
doufám že to bude dobrý jako jednička
hrál jsem jedničku byla to dobrá hra musím zahrát i dvojku