Nejenom, že GRAV pochází od téměř neznámého herního studia Bit Monster Games, ale nemá za sebou téměř ani žádnou reklamní kampaň. Článek tak nemůže začít ničím jiným, než představením základního konceptu titulu – aneb o čem tahle hra vlastně je?
GRAV se řadí mezi survival sandbox futuristické hry, při čemž vyniká právě tím, že ji nelze pořádně zařadit do žádného obvyklého žánru. Hra v sobě totiž skloubila hned několik herních mechanizmů, které jsou mimořádně vyvážené a hráč si tak plnohodnotně vychutnává jak akci, tak průzkum, craftění nebo i projevuje své tvůrčí schopnosti při stavění všemožných staveb.
Coby anonymní kosmonaut se objevíme jen se základním vybavením na naprosto cizí planetě. Ve hře chybí podrobný návod a hráč tak na bohaté možnosti hry musí postupně a trpělivě přijít sám. Zpočátku se tak neubráníme mírné zmatenosti a rozčarovanosti – někteří hráči hru dokonce předčasně opustí, aniž by pochopili (skrytý) potenciál. Čím víc ale herní svět poznáváme, tím víc začíná být zjevné, co vše lze ve hře vlastně provádět. A že toho není málo! Tento článek se vám ty nejdůležitější aspekty pokusí stručně představit, takže se do hry můžete pustit již jako znalci.
Téměř k jakékoliv pokročilé činnosti ve hře potřebujeme materiál. Naštěstí hned od začátku máme v inventáři tzv. multi-nástroj, který vysílá paprsek, jenž ze zasaženého objektu extrahuje daný materiál. Stačí tak namířit na strom, abychom získávali dřevo, případně těžit rudu, drahokamy, plazmu a mnoho dalšího. Kromě těchto základních materiálů pak v určité specifické oblasti s onou surovinou dostaneme i speciální materiál navíc, který je vzácnější a je potřeba pro výrobu lepších věciček. Zdroje materiálu jsou po mapě sice rozmístěny náhodně, nicméně některé lokality nabízí výrazně větší pravděpodobnost výskytu určitého prvku, takže se při větší potřebě vyplatí vydat do lokality, kde jsme dříve viděli bohaté zdroje. Speciální záležitostí je pak získávání Elementu X. Nejdříve je nutné najít ložisko s tímto materiálem, kde teprve musíme postavit těžící mašinu, která Element X získává. Po čase těžišti dojdou zásoby a my musíme vrtací stroj postavit zase jinde. Více o Elementu X ale až za chvíli.
Získané suroviny lze využít pro stavbu základny, která probíhá tak, že si vybereme některý z celé řady typů místnosti a jediným kliknutím ji před sebou vytvoříme. K tomu připojujeme další místnosti, které se na sebe automaticky napojí a vytvoří společný prostor. Nechybí ani možnost stavět z různých materiálů, postavit si balkon nebo laserové dveře, které nepustí soupeře dovnitř. V nehostinných krajinách se pak vyplatí vytvořit ochranný štít, který ve tvaru bubliny chrání před střelbou nepřátel i před špatnými vlivy daného prostředí – nedostatkem kyslíku, příliš velkým žárem či zářením. Štít ale vyžaduje elektrickou energii a generátor, který jede na dřevo je tak nutností.
Nedílnou součástí základny jsou stanice sloužící k vytváření nejrůznějšího vybavení. Ve zbrojnici si tak vytvoříme celou řadu brnění pro jednotlivé části těla – od bot, rukavic až po hrudní brnění či helmu. Zpočátku jen něco splácáme z klasického dřeva, ale časem se z nás stane skutečný futuristický voják se všemi vymoženostmi. K dispozici tak budeme mít nejenom jetpack, ale i něco jako laserové křídla, se kterými lze plachtit ve vzduchu. Nepřijdeme ani o výrobu nejrůznějších vozidel, od džípů až po tanky či létající plavidla. Kapitolou samou o sobě je arzenál zbraní. K dispozici je mnoho druhů pistolí, samopalů, brokovnic, SMG ale i raketomety, meče a speciální zbraně. Hru navíc zpestřují mimořádné věci s výjimečnými bonusy, jako jsou třeba boty žabáka umožňující vysoké skoky.
Ještě než něco můžeme postavit či vyrobit, potřebujeme k tomu mít návod. Ty vypadávají z poražených nestvůr, kterými se zdejší světy jenom hemží. Různé oblasti samozřejmě skrývají i odlišné potvory. Těšit se tak můžeme na tyranosaura Rexe, obří želvy či ptáky, ale i mnoho pro tuto hru stvořených netvorů. Někteří jsou rychlí a mrštní, jiní pomalejší a odolnější, další zase střílí či vybuchují jako bomby. Nejen že soupeři mají různé levely, ale jsou i různě urostlí a vypořádat se s takovým gigantem dá mnohem větší práci, než vyřešit nějakého trpaslíka. Určitě je také třeba ocenit bojový systém, který je velmi dynamický a živý. Z pohledu třetí osoby do nestvůry pálíme z brokovnice, po čemž vezmeme plazmový meč a rozdáme si to hezky na rovinu. O to lepší jsou pak dungeony, ve kterých na konci najdeme nejsilnější protivníky chránící bednu se spoustou materiálu.
Postupně se zlepšují i hráčovy schopnosti. Po odemknutí povolání si může hráč kdykoliv v průběhu hraní povolání přepnout, takže chvíli budete pilot, potom astronaut a jindy zase lovec. Pro každé povolání je třeba sbírat levely zvlášť. Takže i když jsme dosáhli levelu 25 jako astronaut, jako pilot můžeme být klidně level 2. A právě dosaženým levelem se odemykají i možnosti vylepšování schopností. Nedostáváme ale body k rozdělení po dosažení nového levelu. Pouze každý desátý level u každého povolání odemkne nějakou schopnost, umožní investovat již zmíněný Element X a koupit si tak například rychlejší sprint, automatické léčení nebo větší damage jistým typem zbraně.
První planeta, na které se objevíme, je zároveň planetou nejrozlehlejší. Ať už jsme se vydali kterýmkoliv směrem, nikde jsme nenarazili na nějaký konec. Pro větší zajímavost je planeta složena z naprosto odlišných oblastí, ať už jsou to zelené pláně, vysoké hory, hustý les či vyprahlá poušť. Postavením vesmírných bran se pak dostaneme na spoustu nových a úplně odlišných planet i měsíců. Různé místa a především jiné planety hráče často ohrožují nepříznivými vlivy jako je nedostatek kyslíku na měsíci, příliš vysoký žár na poušti či záření na některých planetách. Kromě toho nás zpravidla ohrozí i mnoho nových monster, při čemž časem se naučíme, které útočí vždy a které druhy jsou mírumilovné a nemusíme se jich tolik obávat.
GRAV je hrou v předběžném přístupu a přestože každých pár dní vychází nový update, ve hře stále najdeme různé chyby. Někdy například mizí věci z inventáře, jindy blbne umělá inteligence, která se zasekne a neútočí. Nejedná se však o žádné větší problémy a titul je naprosto hratelný. Možná by to jen chtělo trochu vylepšit optimalizaci, aby se hra nenačítala tak dlouho. Pochválit musíme vizuální zpracování, které je velmi hezké, zvláště když je ve vývojářském týmu jen několik málo lidí. Zvláště světelné efekty a sluneční paprsky jsou dech beroucí.
Fenomenálně všestranný GRAV nabízí více než slušné pobavení prostřednictvím hned několika herních oblastí. Ať už tedy hledáte dynamický boj, nekonečné prozkoumávání nových končin či vyrábění si obydlí a vybavení, GRAV pro vás bude to pravé ořechové. Nedokončené tituly zpravidla nehodnotíme, avšak mimo záznam by si tento titul zasloužil klidně i 80 %, takže hru můžeme upřímně doporučit každému, kdo chce neohroženě probádat vesmír.
a ani nebudú hrať takto pre mňa prečačkané hry. Radšej by som si prečítal knihu z takého prostredia, než hrať hru, ktorá má grafiku ako Crash Bandicoot na PS 1 ( nemyslím kvalitou, ale farbami ).