Série Gran Turismo si na PlayStationech vytvořila velké jméno a dá se říci, že je to jeden z tahounů konzole, stejně jako například bojovky Tekken. Všichni fanoušci a majitelé PS3 proto netrpělivě očekávají příchod pátého dílu série, který má konečně dokázat využít možnosti tohoto nejnovějšího hardwaru ze stáje Sony. Než se však dočkáme plnohodnotného dílu, přichází Gran Turismo 5 Prologue, což je pokračování Prologue dílů ke GT 3 a 4 a je to jakýsi „předdíl” před plnohodnotným dílem.
Tvůrcem série Gran Turismo je vývojářská firma Polyphony Digital, která pro své hry vybudovala takové renomé, že světové automobilky se doslova rvou o možnost zařadit některé ze svých vozidel do hry, což je přesně opačný případ než u jiných závodních her, kde vývojáři bojují o každé vozidlo a platí horentní sumy za licence. Bohužel je třeba hned na začátek říci, že vozidel je o něco méně než v GT4, ale i tak se dočkáme více než sedmdesáti samohybů od značek Acura, Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Daihatsu, Dodge, Ferrari, Ford, Honda, Delta, Lexus, Lotus, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Renault, Subaru, Suzuki, TVR nebo Volkswagen. V tomto směru můžeme být rádi za evropskou verzi, která je asi tak o polovinu bohatší než japonská.
Každé z vozidel má propracovaný fyzikální model, který je ještě o něco lepší, než v předchozích dílech a to o kvalitě fyziky předchozích dílů mluví i to, že se na nich testovali a zajížděli profesionální jezdci. Hlavní devizou ve fyzikálním enginu jsou velké rozdíly mezi jednotlivými vozy, každý vůz je individualita a diference jsou poznat v projíždění zatáček, trakci a vůbec ovladatelnosti. Nejpropracovanější a nejreálnější je fyzikální engine u vozů Nissan, jejichž konzultanti úzce spolupracovali s tvůrci a to se projevilo i na počtu vozidel od této značky, kterých je sedm (u ostatních značek je to maximálně trojice). Model poškození byl zcela opět vypuštěn a nečekejte ani kosmetické poškození. Kde dostává fyzikální model na frak jsou vzájemné strkanice, ani při nejlepší vůli se vám nepovede otočit soupeře a i vytlačit ho z trati dá velkou práci, v tomto směru mohli jít autoři mnohem dále. Evropské verzi můžeme také v tomto ohledu poděkovat, protože přidává možnost v zatáčkách driftovat (smykovat).
Hlavní náplň hraní se skrývá pod sekcí Eventy, která je rozdělena na jednotlivé třídy, podle vozidel, která se těchto závodů mohou účastnit. Pro postup do další třídy je třeba splnit všechny závody třídy předchozí a to na maximálně třetí místo. Každý závod má seznam vozidel, která se ho mohou účastnit a tak nelze projet všechny závody s jedním oblíbeným vozidlem, ale je třeba je obměňovat. Nová vozidla se nakupují v sekci Dealership, kde je na první pohled znát masírování oficiálních licencí a při každém vstupu do sekce některého výrobce se dočkáme několikavteřinového prostřihu na jeho velkou značku. Do začátku si můžete dovolit koupit jen některé z levnějších vozidel, jako je třeba VW Golf a postupným vyhráváním závodů si musíte vydělat na nové. Výherní body jsou za umístění a tak pokud nemůžete v některém závodě uspět, můžete ho hrát vícekrát dokola, než si zvládnete vydělat na nový, rychlejší kousek – stále ale platí omezení na seznam určitých vozidel pro daný závod. Vozidla si lze prohlížet v propracované garáži. V garáži lze auto drobně upravovat – měnit gumy, nastavovat některé parametry a pokud tomu trošičku rozumíte, můžete si tak auto o chloupek vyladit k obrazu svému.
Závodí se opět pouze na šesti tratích – Daytona International, Fuji speedway, Eiger Norwand, Suzuka, Londýn – ale některé je možné jet i zrcadlově, případně obsahují i boční, testovací tratě. V plném GT5, které by mělo vyjít letos, je však očekávána větší nálož, jak tratí, tak vozidel. Tratě jsou velmi realisticky zpracované, což se nedá říci o okolní krajině. Ta je sice nádherná, ale dosti strohá a nudná. Fanoušci kolem trati se pohybují, ale pouze v naskrtiptovaných akcích a po pár závodech zjistíte, že dělají stále to samé. Potěší, že občas se kolem trati mihne i česká vlaječka.
Největší práci dala autorům vozidla, která jsou skutečně vymodelována do posledního detailu a odlesky a stíny dělají z každého kusu skutečně kvalitní kousek, který jsem ještě v žádné hře neviděl. Při jízdě po sluncem zalité kopcovité krajině vynikne opravdu každý záhyb plechu, a stíny na kapotě vypadají skutečně realisticky. Hodně práce padlo také na vymodelování interiéru, který je dokonce aktivní a můžete tak vidět veškeré pohyby budíků a kontrolek. S kvalitou palubní desky ale dost nekoresponduje nízká kvalita textur textových popisků, které jsou špatně čitelné a vůbec nesedí do konceptu maximálně propracovaného vozidla.
Ani zvukaři pracující na hře se nenechali zahanbit a dodali kvalitní zvuky jednotlivých motorů a řazení, individuálně pro každé vozidlo. Hudba je v základu tiší, aby vynikla kvalita těchto zvuků, ale i soundtrack je kvalitní a dobře dotváří jízdu po okruzích. Hra nativně podporuje prostorový zvuk a to hned pro 7.1 reproduktory.
Ač jsme postupně grafickou část více méně probrali, shrneme si to v samostatném odstavci. Grafika je totiž hlavní devizou hry a také hlavní změnou oproti předchozímu dílu. Nejpropracovanější jsou, jak jsme si řekli, modely vozidel, krajina také vypadá k světu a brada mi spadla k zemi především ve chvíli, kdy jsem vytáčel prudkou zatáčku a v dálce jsem viděl zasněžené hory, které nebyly pouze lacinou texturou ale skutečně plnohodnotným hi-res modelem.
Ve chvíli, kdy jsem měl rozhled na celé mohutné pohoří, se mi dokonce několikrát hra cukla, ale to může být vinou review verze, kterou jsme měli k dispozici. Nevěřím totiž, že by, byť tak nadupaná hra, využila celý hardware Playstationu 3, který je údajně zatím využíván na třicet procent svých možností. I tak se ale Cell procesory zapotí při výpočtu všech odlesků, dopadů světel a pohybů na obrazovce. Především pokud vlastníte Full HD televizi, tak si užijete neskutečné grafické orgie. Ale i na HD ready rozlišení vypadá hra skvěle, i když to není až takový rozdíl například oproti Project Gotham Racing 4, což jsou dle mě nejlepší závody na Xbox360.
Ovládání je v základu nastaveno na SIXAXISu dost divně a doporučuji si nastavit plyn na pravou zadní páčku a brzdu na levou zadní páčku. Řízení je přesnější analogovým kloboučkem, šipky nejsou úplně vhodné. Pokud si ale chcete hru užít naplno, doporučujeme koupit volant. V tom případě vás potěší informace, že pátý díl Prologu podporuje většinu periferií, které je možné k PlayStationu možné připojit, dokonce i ty, které předchozí díl zcela úmyslně nepodporoval (volanty od Logitechu).
Hra podporuje připojení na Playstation Network a hraní multiplayeru online. Současně může hrát až 16 lidí, což je maximální počet vozidel, které mohou být současně na okruhu. Vedou se statistiky a pravidelně se budou objevovat turnaje a bodované časové závody. Za multiplayer se nijak navíc neplatí. Pokud nemáte možnost si zahrát online, potěší split-screen (rozdělení obrazovky), kdy můžete hrát dva na jednom PlayStationu.
GT5 Prologue si můžete zakoupit buď přes Playstation Network (hra sama o sobě je bez omezení na regiony) nebo si koupit klasickou krabicovou verzi, která v zahraničí (především Anglie) stojí lehce přes 600,-, u nás klasicky asi o pět stovek více, nechá se koupit asi kolem tisícovky. Cena je o něco nižší než plnohodnotné tituly, ale je třeba brát v potaz, že se nejedná o plnou hru v pravém slova smyslu. Na závěr je třeba zmínit, že v dohledné době vyjde patch, který do hry doplní možnost privátních závodů online a chatování přímo ve hře.
V Gran Turismu 5 Prologue dostali fanoušci závodních her skutečně kvalitní závodní hru, která sice nedosahuje nijak zázračného počtu tratí, ale o to více ukáže po visuální stránce. Grafické orgie totiž z počátku přehluší vše a až po několika desítkách hodin zjistíte, že hraní je dosti repetitivní, za což vděčíme především nízkému počtu tratí a pomalu se dostavuje nuda, což se ovšem nedá říct o online multiplayeru. Pokud ale máte rádi závodění a realistické ztvárnění jízdy, budete nadmíru spokojeni a i ostatní si užijí jízdy ve vozidlech, z nichž většinu mohou v reálu maximálně vidět, řídit asi ne. Gran Turismo 5 Prologue si od nás odnáší 80%, protože grafika není vše a s velkými nadějemi vzhlížíme k plnohodnotnému pátému dílu, který by mohl přinést revoluci nejen po vzhledové straně.
no ja gt moc nemusim. v tomto díle si opět vyhráli s grafikou, ale bohužel ta hratelnost je hrozně těžká
Ostatně jako vždy před tím, jenže nechci platit vlastně jen za pouhé "demo" i když obsáhlé. Radši počkám na pořádný GT.
Hral jsem a je to good simulator
snad to bude i na PC jak jsem tady uz nekde cet, je to fakt uzana hra teda aspon 1 a 2 byly :p
celkem dobra hra ja mam jen 4 a ta je na dlouho je tam pres 700 aut
Vcelku dobrá hra!!
dost pěkný auta :) vypadá to dobře. Nevíte kolik to stojí v krámě?
ty autíčka vypadají líbivě :P