První Ghost Recon Advanced Warfighter (dále jen GRAW případně GRAW2) nedopadl na PC úplně dobře, především díky obrovskému množství chyb ve zpracování, umělé inteligenci a ovládání, které rozhodně nebylo dotažené do dokonalosti. Dalo by se tak čekat, že ani druhý díl nijak zvlášť nebude vyčnívat, ale také se autoři mohli ze svých chyb poučit (i když to se často nestává) a hru zcela přepracovat. Podívejme se tedy společně, jak se věci mají.
Druhý díl je stejně jako první naplno v režii Ubisoftu, který vlastní práva na všechny (nebo aspoň většinu) příběhů z pera geniálního spisovatele Toma Clancyho, známého spisovatele románů plných hi-tech udělátek, akčních příběhů a hrdinných bojovníků v bojových uniformách. Vaše jednotka Ghosts se již v prvním díle účastnila bojů v Mexiku, respektive na jeho hranici se spojenými státy, kde trvale zuří boje a stále se rozrůstající konflikt hrozí i jaderným nebezpečím v podobě teroristické špinavé atomové bomby. Právě jeho odvrácení se stane jedním z vašich prvotních cílů.
Jako velmi elitní jednotka nejste jen partičkou lehce vyzbrojených amatérů, ale opravdu speciálním týmem, který má přístup k tomu nejlepšímu co světová technologie nabízí. Především je to taktická mapa a rozhraní Crosscom ve své druhé verzi. Taktická mapa je opravdu propracovaná a vidíte na nich jak pohyb své jednotky, tak nepřátele pokud již o nich víte. Na mapě se samozřejmě dají plánovat akce jak celé jednotky (což v předchozím díle chybělo) tak jednotlivých členů a to opravdu ve všech možnostech. Pomocí jednoduchých příkazů můžete svému spolubojovníkovi nařídit, aby se přesunul, zaútočil nebo vás kryl, případně se přesunul za nějakou překážku a sledoval určité území, což je zobrazeno klasickou viditelnostní výsečí. Nejedná se o žádnou hardcore taktickou akci typu některých starších dílů SWAT, kde jste hodinu plánovali vše na mapě a pak šli do hry v podstatě po nalajnované cestě, GRAW2 klade důraz především na taktiku uprostřed bojů a vaše rychlé reakce.
Bez perfektního zvládnutí koordinace celé jednotky nelze očekávat úspěch, obzvláště v pozdějších misích a na těžší obtížnosti. Pokud si chcete hru opravdu užít, doporučuji použít některou z nejvyšších možností obtížnosti, na které je hra již poměrně obtížná a projít ji v jedné osobě je naprosto nemožné. Abyste nebyli velkou obtížností frustrováni, konečně se hra dá ukládat kdekoliv a kdykoliv a to poměrně rychle, s krátkými nahrávacími časy. Nahrávat budete často, především díky stále ne ideální umělé inteligence spolubojovníků. Ač dostanou jasný příkaz, občas ho splní nečekaným způsobem a vběhnou pod hlavně připravených zabijáků. Umělá inteligence je jedna z mála věcí, na kterých by se mělo ještě zapracovat, ale není to nic hrozného, kvůli čemu by se hra měla zatratit, zvláště když si můžete každého vojáka ovládat po svém.
Krom taktické mapy lze totiž využít zmíněný Crosscom, který umožňuje pohled z náhlavní kamery kteréhokoliv člena vaší jednotky a to jak v jednoduchém pohledu na taktické mapě nebo v malém okénku přímo na obrazovce (vidíte jednoduché tvary a obrysy) tak v režimu přímého zobrazení toho co vidí on. Skrze pohled jeho kamerou můžete vojákovi udílet příkazy, a pokud do ovládání skutečně vniknete, teoreticky můžete projít celé mise bez nutnosti hrát za vlastního vojáka. Ovládání příkazů probíhá pomocí přehledného interface, které se prochází kolečkem myši. Systém je plně intuitivní, ale hodně záležíte na kvalitě kolečka vaší myši, případně nastavení jeho otáčení, protože pohyb v menu příkazů vyžaduje velkou citlivost a to především v průběhu rychlých bojů, kdy každá vteřina rozhoduje o bytí a nebytí a během vteřinky trefit správný příkaz dá někdy pořádně zabrat.
Mimo svých vojáků můžete přímo ovládat i taktické vozidlo MULE, které vám pomůže jako krycí štít při pomalém postupu městem nebo jako průzkumník neznámých končin zaplněných nepřáteli. Jeho ovladatelnost sice není tak rozsáhlá jako v případě spolubojovníka a nemáte ho v každé misi, ale srandy si s ním užijete dosti a některé mise se bez něj v podstatě nedají (nebo horko těžko dají) udělat – jedná se většinou o městské mise plné nepřehledných budov a Čiperů na střechách. MULE taky v průběhu mise slouží jako přezbrojovací pozice a můžete si u něj nafasovat nové zbraně nebo náboje pokud nepřesáhnete váhový limit určený vaší nebo parťákově osobě. Majitelé Xboxů se jen drobně ušklíbnou, protože ovládání letadélka, vrtulníku nebo tanku se v PC verzi bohužel nekoná.
Cíle misí bývají relativně různorodé od prostého vyčištění oblasti zamořené rebely až po ničení dalekonosných děl v horách. Během misí také dochází k úpravě cílů a tak není důvod propadat nudě. Samozřejmostí je možnost připravit se na misi během propracovaného a detailního briefingu, kdy můžete zvolit složení svého teamu z několika specialistů a vybavení vaší jednotky zbraněmi a dalšími hračkami. K dispozici jsou klasické malé i větší zbraně až po těžké kulomety nebo protitankové miny a střely.
Grafické zpracování je velmi pěkné a skoro dosahuje kvality Xboxového next-gen, i když je pro PC verzi použit jiný grafický engine. Docela mě zamrzela nemožnost využití pohledu třetí osoby, která je přístupná na Xboxu (kvůli odlišnému ovládání) a která tak pěkně fungovala v Rainbow Six Vegas. Mexická krajina je zpracována s velkou precizností a některé lokace jsou v zapadajícím slunci skutečně „romantické“. Velmi hezky jsou zpracované především výbuchy ať už se jedná o granát nebo výbuch tanku.
Z prohlížení krajiny vás ale záhy vyvede kulka vojáka, který si vás všiml za plotem a prostřelil plaňku a zasáhl vás. Fyzika je do hry velmi citlivě zakomponována a i když nedosahuje kvalit videí z Crysis, lze rozstřílet plot, některé zdi a jednoduché budovy, což zase o něco více hru přibližuje realitě a nutí vás to zamyslet se, kde se schovat nebo za čím se krýt. Stejně tak pohyby vojáků jsou realistické. Hra dokonce jako jedna z mála podporuje fyzikální akcelerátor PhysX, který sice není pro hru vyloženě vyžadován, ale přesto se vám do počítače nainstalují jeho ovladače.
To se mi rozhodně nelíbí a je to jako by se vám prodejce snažil nacpat něco navíc, co nepotřebujete a ani nevyužijete, prostě bez instalace Ageia ovladačů si hru nepustíte. Pokud jste „šťastným“ majitelem předražené (a zatím nesmyslné) karty PhysX, dostanete se do speciální mise Ageia Island, která se s podporou fyziky může rozhodně rovnat Crysis. Padají zde stromy i celé domy, ale je to jen v jedné misi a v ostatních již změna není tak markantní, takže není důvodem kupovat fyzikální akcelerátor jen kvůli GRAW2.
GRAW2 rozhodně vylepšil renomé počítačových verzi taktické akce Toma Clancyho a dal takticky orientovaným hráčům novou modlu. Radost z ovládání celé jednotky „duchů“ drobně zkazí jen nedokonalá umělá inteligence vašich spolubojovníků. Drobné vady na kráse jsou opravdu neznatelné a hra si od nás právem odnáší 85%.
Na tuhle hru sem se docela cesil ale trochu me zklamamla tou taktikou
No vypada to dobre.Grafika a tak jo tuhle hru si asi zahraju.Vypada v poho.Vetsinou vsechny hry od toma glackyho jsou dobry.
Dneska sem ji dohrál za cca 8 hodin čistého času. A musím uznat až na menší bugy v ovládání skupiny či jednotlivců je fakt dosti dobrááá ..dle mého názoru...Gg
Jeste znam jednu hru ktera podporuje AGEIA PhysX a tou hrou je Infernal kdyz jsem ji totiz nainstaloval take se mi instalnuli ovladace PhysX.
..PhysX podporuje taky třeba Silverfall (jinak vcelku nezajímavý RPG). Takovejch her je docela dost, ale hádam, že tady to bude skutečně efektivní i efektní.
Huaaa už se těšim...!
musela byt asi najmensia obtiaznost, ved co za debila (nepriatela) by netrafilo z takej blizky a v poho sa nechal odbachnut ...... Som raz hral demo GRAW1 a ked som to spustil, tak mi to slo asi 1 fps. no skor 1fph (frames per hour xD)
To jsme asi oba hráli jinou hru.
Jednička byla super ta si zasloužila 85-90% za nápad a nevšední podání hry...
Dvojka velké sklamání, absolutní nuda še stejné jak v jedničce, žádné nové nápady :( čili by jsem dal 70%...
Hrál jsme jak MP tak SP... MP skvěle udělané a je to asi jediný velký potenciál v této hře, o SP ani nemluvim, to jsem nainstaloval a za 2h to šlo pryč a to i to blbé stažené ISO :))
ja som to tiez hral a je vazne pecka. Mno aspon mna to nenudi.....
davam tomu 90% sice ma par chybiciek ale tie nestoja za zmienku
Co se tyce kritiky tak GRAW2 je pry o dost ale o dost jednodussi. Zda se, ze se jednal o ustupek pro Mainstream hrace.
ak se do nej ani jeden netrefil mno jestli by to takhle bylo ve skutečnosti nemaj u armády co dělat :)
ten chlapek je superman beha si tam jak chce na kazdeho miri 5sec a oni ho ani neskrabnou ...
wow!
jenom se my neliby ze je vidis prez zed a strilej po tobe a ani te netrefjej davam tak 75%
Tohle je už přetechnizovanej hnus nehledě na to že hratelnost tahle hra už dávno ztratila.
Už jsem to hrál a moc mě to nezaujalo.
diky
Ja som teda hral len demo a tam to bolo všetko strašne jednoduché a to aj na najťažšej obtiažnosti... Absolútne žiadna výzva, v podstate ako veľa dnešných hier :/
tam je chyb jak máku. Game Park nevede korektory? Jinak hra: Jak slyším taktická, tak to není nic pro mě.
Specializuji se na vyhledavani nejlevnejsich her
zadarmo.
protihraci maj blbou umelou inteligenci :) prej to je hozny :(
Každopádně GRAW 1 je docela výzva a doporučuji všem si i u GRAW 2 počkat na český dabing ze hry je pak skutečně víc.Pak z toho DEMA se nedá hodnotit celá hra.Zdar WAST.
a to na officiálních servrech.U nás to má vyjít až koncem Srpna nebo Listopadu, můžu vám k tomu říct, že engine hry je jen upravenej a zmodernizovanej engine Delta Forcek, jinak je to bestovy odreagování od CoDu a dalších prakticky nesmyslných stríleček. Multiplayer je výbornej už jen díky módu Coop a Mission Coop, má to další asi 4 módy, ale ty jsou prakticky opět jen o střílení to vyplejtvání zásobníku téměř bez nutnosti přemýšlet. Samozřejmě to má dva další hlavní módy a to Deatmatch a TeamDeatmatch. Reakce a inteligence AI není nic extra, ale pokud si dáte max obtížnost, není to už žádná sranda. Víc co bych vám tady k tomu řek mě nanapadá, snad jen že kdo nezkusil, nemůže soudit a kdo zkusí, neopustí ;) Příjemný hraní až se to k vám dostane přeje nick...? alias xXx... ciao pařani.
na CoD4 nemaj sraby
To chcu kurva to chcu
Tohle je docela starej článek, ale i tak přidám nějakej ten koment.
Efekty PhysX lze zapnout i když tuto kartu nemáte, stačí pouze trochu upravit jeden konfigurační XML soubor. Na efektech výbuchu je to potom znát.
dobra hra