Po nedávném Last of Us Part II tu máme další exkluzivní hru čistě pro končící generaci konzole PlayStation. Dlouho očekávané akční samurajské dobrodružství vyšlo před pár dny a bere nás sebou do feudálního Japonska, kde stále existují samurajové ochotni chránit svou zem i za cenu vlastního života. Jedním z těchto samurajů je i Jin, synovec jednoho z hlavních mistrů. Jejich poklidný život je narušen vpádem mongolských nájezdníků, kteří se s nikým a ničím nepářou. Tím jsou samurajové hned na začátku konfrontováni s brutální agresivitou mongolů, kteří zcela kašlou na nějaké tradice, umění souboje a podobně. Jin je tak jeden z mála, kteří přežili úvodní nájezd a musí se vydat na cestu za záchranou svého mistra a následně celého ostrova.
Námět celé hry a její rozsah je skutečně ambiciózní, a tak je s podivem, že za hrou stojí studio Sucker Punch, pro které je to teprve druhá hra na PlayStation 4 a teprve první hra mimo zavedenou sérii inFamous. Přesto si na to troufli a servírují nám obří japonský ostrov Tsushima, rozdělený na různé lokace a plný různých úkolů a činností. Hlavní linkou, která se prolíná celou hrou je samozřejmě hlavní příběh složený z řady menších. Mimo to všude narazíte na další úkoly spojené s místními obyvateli a jejich aktuální situací nebo tím, co se dělo čistě po nájezdu nepřátel. Budete tak hledat ztracené příbuzné, dávat rodiny dohromady, zachraňovat farmy a mnoho dalších úkolů, přičemž ty větší jsou rozděleny klidně do několika kapitol. A ještě k tomu všemu je celá mapa protkána dalšími důležitými a třeba i skrytými místy, která obsahují různé svatyně, tréninkové lokace, horké prameny a mnoho dalšího. Veškerá kompletace bude znamenat desítky hodin hraní a pátrání po mapě.
Jinova cesta nebude vůbec jednoduchá a bude vyžadovat, aby využil všechny své samurajské schopnosti. Z počátku jich samozřejmě moc není a rekrutují se ze standardního slabého a silného seknutí, vykrytí úderu a úskok. Časem ale budeme moci využívat i různé postoje, kdy každý se hodí pro jinou situaci. Máme tu například postoj, který se hodí proti nepřátelům se štítem, kdy je snadněji dokážete vyvést z rovnováhy a poté už celkem snadno porazit, nebo jiný postoj, který se hodí zase proti nepřátelům s dlouhými zbraněmi. Mezi postoji se přepíná naprosto efektně a plynule kdykoliv během souboje. Každý postoj navíc doplňuje celá řada různých schopností, které si můžete postupně odemknout. Vaše útoky tedy postupně připomínají více komba a díky výborně sestavenému ovládacímu schématu nebudete mít absolutně problém je provádět. Někoho možná zarazí absence zamknutí nepřítele, jako je to například v Dark Souls, ale nám to vůbec nechybělo, a navíc sami autoři vysvětlili, že to byl záměr. Samurajské souboje, zvláště proti přesile, musí být dynamické, musí se přeskakovat od jednoho nepřítele k druhému, dělat kotouly, úskoky a podobně a tomu by pevné zamření nepřítele moc nepomohlo.
I když byl Jin veden ke cti, soubojům tváří v tvář a maximální hrdosti samuraje, postupně se bude muset trochu přizpůsobit situaci. Mongolové jsou maximálně brutální, a tak i Jin bude muset začít využívat trochu zákeřnější taktiky, zabíjení ze zálohy, stealth postup a další akce, které se s rolí samuraje naprosto vylučují. Na to ostatně odkazuje i název hry, kdy se Jin postupně začne měnit v ducha. To mu ale otevře další herní možnosti jako jsou dýmové bomby, různé prskavky a další zajímavé schopnosti. Díky tomu brzy nevíte, za co utrácet těžce vydřené technické body. Hra tím ale získává obrovskou flexibilitu v tom, jak ji chcete hrát. Chcete všude bojovat tváří v tvář? Až na výjimky můžete. Chcete aplikovat stealth postup? Můžete, a i když hra bude občas říkat, že se vzdalujete charakteru samuraje, nemusíte se bát, nijak za to nebudete penalizováni. Další možností je bojovat pomocí luku, i když to se hodí spíše jako doplňková zbraň pro likvidaci nepohodlných nepřátel třeba na strážních věžích.
Svět hry je skutečně rozlehlý, ale ne samoúčelně. Všechny lokace mají svůj specifický nádech, styl a také stavby. Naštěstí autoři počítali s tím, že se budete chtít bavit, a ne nekonečně chodit po svých. A tak máte od začátku hry k dispozici koně, kterého si můžete kdykoliv a kdekoliv hvízdnutím zavolat. Druhou variantou, kterou můžete také používat rovnou od začátku hry, je fast travel mezi všemi místy, která jste si otevřeli. Díky tomu se můžete rychle pohybovat po mapě a rovnou jít plnit úkoly, které potřebujete. Cestování po svých nebo na koni má ale své výhody, kdy můžete narazit na nějaké speciální lokace. Například pokud najdete tréninkové bambusy a správně u nich splníte minihru, vylepšíte si své odhodlání. O tom jsme ještě nemluvili a jedná se o speciální ukazatel v podobě koleček, která se plní při soubojích dobrým vykrýváním, úderem nebo za jiné aktivity. Tato kolečka pak můžete použít pro vyléčení vašeho ukazatele života, případně pro některé speciální pohyby, které z odhodlání vychází.
Opravdu zajímavá je navigace po mapě. Máte sice kompletní mapu, která se vám postupně odkrývá a podle které si můžete naplánovat svou další cestu, ale nějakou minimapu vůbec nečekejte. V základním pohledu chybí téměř jakýkoliv HUD a jediné co vidíte, jsou vaše životy a odhodlání. Vaše směřování za vybraným úkolem je symbolizováno pomocí větru, který je takovým hlavním symbolem hry. Všude se hýbe tráva a stromy ve směru toho, kam vás vede vaše cesta a kdykoliv si můžete zavolat pomocí touchpadu silnější vítr, který vám ukáže cestu k cíli. Je to velmi zajímavé řešení, které navíc vypadá sakra dobře. To vše dokresluje proměnlivé počasí, které vytváří v krajině fantastické pohledy. Zajímavostí je, že pomocí píšťalky a zvláštních melodií, můžete počasí kdykoliv změnit.
Technickou stránku hry jsme již trochu nakousli a musíme jen zopakovat, že hra vypadá opravdu nádherně. Když se Jin prochází za ranního rozbřesku loukou plnou květin, během chvíle začne lehce pršet, aby během pár okamžiků pražilo naplno slunce, na hru je radost pohledět a jen se tak procházet po mapě. Každá lokalita na mapě má své vlastní kouzlo a jak budete postupovat ostrovem směrem na sever, bude se měnit i styl a nádech krajiny. Hru si navíc můžete zapnout v černobílém provedení ve stylu filmů Akira Kurosawy a to je teprve velká stylovka. Vše dotváří nádherný a neotravující soundtrack, který vychází i samostatně, jako hudební album. Zajímavostí je, že přes tu všechnu krásu se hra načítá neuvěřitelně rychle. Loadingy jsou tak bleskurychlé, že si často ani nepřečtete tipy, které vám hra servíruje. Vůbec se tedy nemusíte bát, že budete některé části opakovat, protože načtení vás opravdu neotráví. Na tom je vidět, jak si autoři dali práci s každým detailem a nic nepodcenili.
Hra je samozřejmě k dispozici v kompletním anglickém dabingu, ale stejně jako Zaklínače je nejlepší hrát v originální polštině, tak Ghost of Tsushima si zaslouží hrát v originální japonštině. O to více, že angličtinu ani nepotřebujete, protože celý titul je opatřen perfektním překladem všech textů do češtiny. Překladatelé si dali obrovskou práci, aby všechny názvy, lokality a výrazy vypadaly co nejlépe, a hlavně konzistentně během celé hry.
Od Ghost of Tsushima se čekalo, že to bude pecka, a to se povedlo naprosto dokonale. Sice by se našlo pár drobností, jako občas poskakující kamera v interiérech nebo některé se opakující úkoly, ale to už bychom se museli hodně zamýšlet a hledat detaily. Ty všechny ale budou překryty obrovským světem, akčními souboji, zajímavým příběhem a technicky perfektně zvládnutou realizací. Za nás je to další letošní absolutní hodnocení a není třeba se dvakrát rozmýšlet. Tohle se Sucker Punch opravdu povedlo a dost možná je to poslední top exkluzivní hra na konzoli PlayStation 4.