Po pěti letech čekání jsme se konečně dočkali dokončení krásného středověkého akčního RPG, které vytvořil malý tým sestávající se z pouhých pěti členů. Nejdůležitějším článkem tohoto týmu byl Lionell „Seith“ Gallat, který se z 90 % podílel na výtvarné stránce, designu i kódování hry a nese tedy hlavní zásluhy na vzniku hry. Tento umělec, pocházející ze světa animace a spolupracující na filmech DreamWorks či Universal, tak vytvořil vizuálně velmi vydařený kousek, který svou stylizací může vzdáleně připomínat pohádku.
Hlavním hrdinou hry a celého příběhu je bard Tilo, malá šedivá myška s loutnou na zádech, která by z fleku mohla dělat záskok za myšáka Stuarta Littla v nějakém tom animáku. Tento myšák vyniká svou mrštností, rychlostí a chytrostí, které mu dopomáhají ke zdolání i daleko větších hlodavců, než je on sám. Jelikož se ale jedná o stealth akci, trávíte většinu času skrýváním se v různých truhlách, skříních, vědrech, sudech a nenápadným průzkumem a sběrem předmětů ve vězení i jeho okolí. Právě v těchto chvílích, kdy se myšák zklidní a zrovna neprchá jak žíznivá čára před nějakým krysím strážcem, se nám naskytne příležitost prohlédnout si ho pěkně zblízka, a to především jeho úžasné detailní pohyby. Přestože stojí, jeho tělo se neustále vrtí, stříhá ušima, pomrkává, ošívá se, hraje si s ocasem nebo se zrovna drbe na zádech. Svojí postavou, především pak oblečením, působí opravdu věrohodně a dobově a tím skvěle zapadá do prostředí středověkého hradu.
Součástí rozsáhlého hradního komplexu jsou spletité chodby temného vězení, v jejichž tichu můžeme slyšet pochodování krysí stráže, kapot vody, praskání ohně nebo skřípot při otevírání vězeňských cel. Mohutné kamenné zdi jsou místy prorostlé kořeny a jejich výzdobu tvoří rozvěšené řetězy, roztrhané prapory nebo sem tam nějaká ta klec. Chodby jsou osvětleny pochodněmi nebo rozpáleným ohništěm a propojeny se schodišti. Můžeme zde narazit na pobíhající brouky, spoutaného pirátského žabáka, nebezpečně ozubené vodní pijavice, pavouky a v některých truhlách na nás můžou vylétnout i pěkně vytočení sršni.
Všechno, co nás bude obklopovat, působí do detailu opravdově, ale jednu věc je potřeba vytknout, a to téměř úplnou absenci hudebního podkladu při průzkumu okolí, která přitom mohla celkový dojem ze všeho kolem ještě vystupňovat. Jediný okamžik, kdy se ozve dramaticky ztvárněná hudba, je pokud vás zrovna prohání nějaký ten strážce a pak se opět rozhostí všudypřítomné ticho. Podobně je tomu i na nádvoří a hudba se rozezní akorát tak v průběhu rozhovorů s jednotlivými postavami nebo v úvodním menu, což je věčná škoda.
Jakmile se skrz temné vězeňské chodby dostaneme na nádvoří, zažijeme kontrastní pohled na prostředí, ve kterém se nyní ocitáme. Do očí nás uhodí oslnivé denní světlo a sluneční paprsky se rozlinou po prostoru kolem nás. Rostoucí duby a vegetací porostlé hradby vyvolávají pocit svobody, ale nenechme se mýlit, všude kolem budou i nadále stráže ostřížím pohledem sledovat každý náš krok nesprávným směrem.
Vraťme se ale nyní na začátek samotného příběhu hry. Ten začíná probuzením myšáka Tila na dřevěném lůžku ve vězení známém jako Dwindling Heights Keep, kde se ocitl, protože urazil krále. Jeho žena Myrra zmizela, a jelikož mu srdce myšáka napovídá, že stále žije, pokusí se uniknout z vězení, aby zjistil, kde je a pustil se na záchrannou misi. Příběh je zpočátku trochu nejasný, ale jak postupujeme hrou, budeme na základě encyklopedických záznamů získaných sběrem růží získávat ucelenější představu a postupně spojíme jednotlivé obrazy v celek. Získáme také různé předměty, které sice dále nevyužijeme, ale i tak pro nás budou mít vysokou citovou hodnotu. Jedná se o malé figurky vyřezávané ze dřeva nebo kamene, připomínající Tilovi jeho ženu a narození dětí. Dále najdeme některé užitečné předměty jako jsou nástroje, jídlo, kostýmy, knihy a jiné záznamy, klíče a některé z nich pak použijeme k vyluštění určitých úkolů nebo aktivování důležitých mechanismů.
Sbírání částí kostýmů je jedním z úkolů, které budeme plnit v průběhu celé hry a budou nezbytné i pro splnění určitých misí. Jejich nošení nám zpřístupňí určité schopnosti, avšak liší se odolností a je proto dobré je podle potřeby střídat. Pokud na sebe kupříkladu navlékneme pancéřované brnění, budeme se moci volně procházet mezi krysími strážci bez toho, aby nás jakkoliv ohrožovali a museli jsme se před nimi neustále ukrývat, ale na druhou stranu zase omezuje naší pohyblivost. K dispozici jsou například také kostýmy zloděje, piráta, stráže, rangera nebo doktora. Některé schopnosti je také možné získávat prostřednictvím dialogů s určitými postavami ve hře, a to otvírání zámků, hbitost, výdrž či připravenost.
Pokud má hra nějaké vady na kráse, jsou to především technické problémy, které se snad co nejdříve začnou odstraňovat. Hned v úvodní části hry nastal první zádrhel, a to že stolička potřebná k získání klíče visícího vysoko nad zemí přestala být aktivní a nešla uchopit. Tudíž klíč potřebný k postoupení do další části vězení se nedal sundat a bohužel se to nezměnilo ani při znovunačtení hry. Podobný problém nastal poté, co byl jeden z krysích strážců omráčen a klíč, který se měl od něj vytáhnout, zaboha nešel získat. Nepřátelé se při pochůzkách vícekrát zasekli, myšák propadával schodištěm nebo do neznámých intergalaktických prostor a problém nastal dokonce i v průběhu dialogu. Celkově všechny tyto nedostatky dost znepříjemňovaly hraní a značně tak kazily dojem z jinak na první pohled fantasticky vypadající hry.
Za sebe musím říct, že navzdory jistému rozhořčení z velkého množství chyb a trochu i absence zvuku na místech, která si o jeho přítomnost vyloženě říkala, je Ghost of a Tale zajisté hra, kterou stojí zato si zahrát. Okouzlující zážitek a závan středověké atmosféry se k vám donese nejen díky velkoleposti okolního prostředí, ale i prostřednictvím hlavního hrdiny, jehož si oblíbíme již od samého počátku. Hra skvěle využívá osvětlení, barvy a přináší osobité a detailní animace jednotlivých postav. Příběh je postupně dávkován prostřednictvím knih i dialogů a určitě má co nabídnout. V celkovém hodnocení si tak hra odnáší 70%. Vychází na platformách Windows, Playstation 4 a Xbox One.