Když se první díl knižní série A Song of Ice and Fire, pocházející z pera amerického autora George R. R. Martina, dostal v roce 1996 poprvé mezi fanoušky fantasy žánru, k prvním úspěchům mu stačila pouhá chvíle. Přesto si v té době ještě nikdo neuvědomoval, že by se z Game of Thrones mohla stát jedna z nejoblíbenějších značek napříč celým zábavním průmyslem. K tomu jí dopomohl seriál z dílen kabelové televize HBO, jež ji na obrazovky uvedla před necelými čtyřmi lety. Jak se však dalo očekávat, seriálem nic neskončilo a Game of Thrones v období svého největšího rozmachu navštívilo i svět videoher. Konkrétně v té době došlo na dva různé pokusy, jimž bychom vám nicméně doporučili se velkým obloukem vyhnout. Naděje v nás na druhou stranu vzbudilo nové zpracování od studia Telltale. Nebyla pro něj však výzva v podobě této značky také příliš veliká?
Když jsme se poprvé dozvěděli, že to bude právě Telltale, kdo se o další herní Game of Thrones postará, nemohli jsme být nadšenější. Poslední roky totiž jeho vývojáře pronásledují samé úspěchy, které se pojí s geniálním přístupem, s nímž své tituly tvoří. Propracovaný příběh, velká rozhodnutí, jež jej ovlivňují, a důraz na atmosféru v hlavních rolích jsou totiž opakem současného trendu, dle nějž se tvůrci zaměřují především na to, aby vše vypadalo co nejlépe a mělo co nejvíce efektů. O tom, že Telltale v každém případě zvolil správné řemeslo, nás naposledy přesvědčily obě sezóny série The Walking Dead, pohádkově drsný The Wolf Among Us a novinka Tales from the Borderlands. Asi bychom vás však neměli příliš napínat a rovnou řekneme, že si po zahrání první epizody slibujeme velké věci i od jeho představě Game of Thrones. Chcete vědět, co nás na něm tolik zaujalo?
S titulem se dostáváme do rodu Forresterů, jejichž sídlo, Ironrath, leží uprostřed lesů Westerosu. Tato změť názvů s největší pravděpodobností nebude známá ani nejvěrnějším fanouškům, neboť se s tímto rodem nikdy nikdo příliš nezabýval a jediná zmínka o něm padla v pátém románu. Potřeba je každopádně vědět pouze to, že se ve Válce pěti králů Forresteři postavili na špatnou stranu, prohráli a přišli o své někdejší dobré postavení. To se nyní musejí jeho nejmladší členové pokusit získat zpátky, o čemž celých šest dílů, jež má Telltale v úmyslu během nadcházejícího půlroku vyprodukovat, je. Hned v tom prvním jsme se dostali do rolí tří zcela odlišných charakterů, které do světa Game of Thrones sednou bezvadně a okamžitě nám uvízly v paměti, přestože jsme si jimi zpočátku nebyli vůbec jistí.
Nemusíte se nicméně bát, že byste své znalosti týkající se Game of Thrones nevyužili. Hra je koneckonců určená především pro fanoušky a výrazně nedoporučujeme si s ní cokoliv začínat, pokud za sebou nemáte každý z odvysílaných dílů seriálu, případně alespoň první čtveřici vydaných knížek. Základem jsou totiž události, na něž v nich došlo. Vše se odehrává v období od konce třetí do začátku páté série, a pokud se do hry pustíte, počítejte s tím, že vám bude vyzrazena většina věcí, co se během první trojice sezón stalo. Navíc dostatečně neoceníte obsažení všeobecně známých charakterů, z nichž jsme v první epizodě narazili na Cersei, Tyriona a Margaery, o jejichž hlasy se k našemu úžasu postarali skuteční herci, kteří je mají na starosti i v seriálu.
Hratelnostně titul odpovídá prakticky každé jiné hře, kterou Telltale v poslední době vytvořil. V zásadě všechny klasické prvky point-and-click adventur byly obětovány tomu, aby byl příběh co nejzajímavější a dokázal hráče vtáhnout co nejsnáze. S akčnějšími scénami se vypořádáte prostřednictvím quick-time eventů, zatímco při zkoumání prostředí bude vaším jediným cílem objevovat detaily o světě kolem a ještě hlouběji se dostávat do už tak výborného příběhu. A když už na nějaké adventurní situace dojde, většinou jsou natolik jednoduché, že budete mít hádanku vyřešenou během pár minut, jakmile někde naleznete požadovaný předmět.
Hned poté se vše vrátí zpět na cestu příběhu, jenž je prakticky celý veden vašimi rozhodnutími. Na to, že jde o první epizodu, nám jich tvůrci do cesty naházeli skutečně mnoho a už během první čtvrthodiny se setkáte se situací, která vypadá na to, že by mohla ovlivnit naprosto každou z dalších pěti částí. Podobně obrovských voleb vás každopádně potká během necelých tří hodin, jež první kousek příběhu vydrží, ještě několik a skutečně by nás zajímalo, zda se na dalších epizodách projeví a příběh nebude změněn v pouhých drobcích, jako tomu bylo třeba u první sezóny The Walking Dead, kde se vaše nejdůležitější rozhodnutí nesečetla až do poslední hodinky. Neustálé volby, které by měly na příběh dopad doslova katastrofální, nám navíc zrovna ke Game of Thrones sednou perfektně, takže se pevně držíme naděje, že to Telltale cítí stejně a dovolí nám při každém průchodu hrou vyjít na absolutně jiném konci.
Nezaměnitelný styl, s jakým Telltale ke svým hrám přistupuje, je samozřejmě poznat i na grafické stránce titulu. Animace bohužel občas působí poněkud strnule a třeba vyhlazování není ani po nastavení na maximum vůbec poznat. Jak ale můžete vidět na obrázcích kolem, nijak to váš celkový dojem neovlivní, neboť si hra za svůj vzala kabátek, který vypadá, jako by si tvůrci pohrávali s olejovými barvami, kvůli čemuž jakékoli možnosti vylepšování vzhledu postrádají smysl. K temnému nádechu zdejšího světa navíc sedne vizuální zpracování, pro nějž se tvůrci rozhodli, absolutně skvěle a ve značné míře mu dodává na atmosféře. Nebudeme se však tvářit, že by první epizoda byla po technické stránce dokonalá. Kromě již zmíněných animací se tu a tam objevují různorodé bugy, neexistuje možnost přeskočení rozhovorů a obzvláště PC verze by si zasloužila možnost přenastavení kláves, což jsou na druhou stranu drobnosti, s nimiž se mohou vypořádat vydání nadcházejících epizod.
Telltale nás v žádném případě nezklamal a dorazil se hrou, jakou bychom od něho očekávali. Přesto bychom řekli, že třeba s hratelností mohl podstatně více zariskovat a vyzkoušet něco nového. Sázka na jistotu v podobě využití systémů, které fungovaly už tolikrát, se však odsoudit v žádném případě nedá. Tvůrci udělali to, co si mysleli, že je správné, protože tím nemají šanci nic pokazit, což by bylo zrovna u Game of Thrones značná škoda. Oceňujeme, kolik důležitých rozhodnutí před nás hned v první epizodě bylo postaveno, a pevně věříme, že budou mít alespoň nějaký impakt i na nadcházející části příběhu. Na to si ale ještě budeme muset počkat. ‚Iron From Ice’ je výborným kouskem skládačky, která nás však o své skutečné kvalitě bude muset teprve přesvědčit. První díl si zaslouží 80 % a pevně doufáme, že na další epizody nebudeme muset čekat s několikaměsíčními zpožděními, jako tomu bylo hlavně u The Wolf Among Us. Jestliže máte rádi způsob, jakým Telltale pohlíží na point-and-click adventury, a svět Game of Thrones vám není cizí, mělo by pro vás jít o téměř jasnou koupi.