FTL by se dala označit jako strategická tahovka, které ovšem nechybí napnutá atmosféra plná zvratů. Coby kapitán federace popadneme vesmírnou loď a vydáme se napříč galaxiemi. Naším veledůležitým úkolem je doručit významná data federaci. V patách nám jsou pěkně vykutálení rebelové, kteří nechtějí nic jiného, než naši zkázu. Závod s časem tak může začít.
Ovládat vesmírnou loď a naučit se všem principům hry zabere asi hodinku času, při čemž nám většinu vysvětlí přehledný tutoriál. V tom se mimo jiné dozvíme, že pokud nám hoří určité části lodi, musíme z nich zcela vypustit vzduch. V opačném případě by se požár stále šířil. Ono vypuštění má sice neblahé vedlejší účinky, ale o tom až za chvíli. Procvičíme si také kompletní ovládání, které uplatníme především při zastavení celé hry. Ono je totiž obtížné dávat pozor na zdraví posádky, která hasí požár, přesměrovávat energii, řídit zbraně a opravovat části lodi. Proto autoři přidali možnost zastavit hru, rozdat rozkazy a klidně pokračovat.
Na začátku je k dispozici pouze jediná loď a nikoho jistě nepřekvapí, že se jedná o tu nejobyčejnější. Různými konfrontacemi či naopak mírumilovnými akty s dalšími civilizacemi samozřejmě můžeme odemknout také další lodě. Těch je dohromady devět, z čehož má každá loď ještě dva odlišné typy. Druhou verzi odemkneme vždy splněním dvou ze tří určených achievementů.
V každé lodi je nainstalována pěkná škála systémů. Každý z nich je umístěn ve své vlastní místnosti. Jaké budeme mít již od začátku a jaké doinstalujeme časem, záleží na lodi, kterou si na začátku zvolíme. Mezi takové systémy patří zbraně, štíty, ovládání droidů, neviditelnost, teleport, ale také výroba kyslíku nebo motory. Každý z nich může být poničen či úplně zničen. Čím větší škodu systém utrpí, tím hůře samozřejmě pracuje. Jednotlivé systémy je třeba napájet omezenými zdroji energie a tak se musíme často rozhodovat, zda energii převedeme do motorů, zbraní či štítů.
Kromě toho narazíme také na takzvané subsystémy, které ale není třeba napájet. Fungují sice zcela automaticky, ale jinak fungují zcela jako klasické systémy. Řadí se mezi ně dálkové ovládání dveří, monitorování jak své vlastní lodi, tak lodi nepřítele nebo řízení celé lodi. Stejně jako systémy je můžeme rovnou dostat nebo zakoupit v některém z vesmírných obchodů.
Nemusíme se ani obávat zničených jednotek. Všechny zničené systémy i subsystémy lze naštěstí cela opravit. Stačí je tak jednou koupit a na palubě nám zůstanou do chvíle, než se naše loď rozletí na cucky a my budeme muset začít novou hru. Stejně tak je třeba opravovat celkový stav lodi, což lze provést zase v jednom z obchodů.
Co by to bylo za vesmírnou loď, kdyby jí neobývala mimořádná posádka. Tu tedy mají všechny také lodě ve FTL, tedy vyjímaje plně automatické robotické lodě. Posádku můžeme složit z pěkné řádky různorodých emzáků, z čehož má každá rasa svá neměnná specifika. Klasickou třídou jsou lidé, kteří jsou takřka ve všem průměrní. Dále lze najmout třeba engi, kteří dvakrát tak rychle opravují loď, za to jsou mnohem méně odolnější v boji v tváří v tvář. Každá rasa je tedy v něčem 2x tak lepší a zároveň 2x tak horší v něčem úplně jiném. Každý člen postupně získává zkušenosti ve své oblasti a tak se z jednoho stane špičkový bojovník, zatímco druhý vynikajícím způsobem ovládá štíty lodi.
Na začátku pár členů sice dostaneme, ale těch bude opravdu poskromnu. Nové členy si však můžeme zakoupit jak jinak než ve vesmírných obchodech, na které občas narazíme. Tam mimo jiné můžeme sehnat nové zbraně a vybavení lodi, rakety nebo fuel. Fuel je jakousi jednotkou, potřebnou pro skok z jedné oblasti vesmíru do druhé. Každý skok nám jeden ubere a různými činnosti, především souboji, další získáme. Díky tomu nemůžeme pouze proskakovat mapou bez střetu, protože jakmile nám fuely dojdou, jsme nahraní. Pak nezbývá než čekat, než nám nějaká okolní loď nabídne své fuely k prodeji nebo než nás nepřátele napadnou.
Univerzální měna – scrap, lze utratit jak ve výše zmíněných obchodech, tak při vylepšování lodi. Právě tady dostává FTL ten pravý RPG říz. Ono rozhodování, zda vylepšit štíty, koupit nové členy posádky, či koupit úplně novou zbraň je, promiňte mi ten výraz, přímo boží.
Pestrou záležitostí je útok, který lze provést hned několika způsoby. Nejjednodušší je využívat klasická děla a narvat toho do nepřítele, kolik se do něj vejde. Každá zbraň se nejdříve nabíjí, a jakmile je připravena vystřelit, čeká na povel, kam přesně má zamířit. Odlišné zbraně mají různou dobu nabíjení a tak je důležité jejich načasování. Pokud totiž budeme do štítu nepřítele střílet náhodně, mohou se jeho štíty dobít dřív, než vystřelí naše druhá zbraň. Při synchronizovaném útoku, musí sice jedna zbraň čekat na tu pomalejší, následný útok však zničí první ranou štít a druhým výstřelem třeba soupeřovy zbraně.
Takových děl je celá řada a každá má svůj speciální účel. Některé vystřelí dlouhý paprsek, který soupeřovu loď zapálí, což způsobí na jeho palubě značný zmatek. Jiné pro změnu neutralizují zasažený systém a ten má určitou dobu problém fungovat na plné obrátky. Vynikajícím nástrojem jsou pak zbraně, které při každém výstřelu spolknou jednu raketu, tedy mají omezenou munici. O to ničivější sílu však mají a snadno proniknou každým štítem.
Speciální útok je potom teleportovat své bojovníky na palubu nepřítele. Ti okamžitě začnou devastovat loď zevnitř a mohou ničit i jednotlivé systémy či rovnou zavraždit nepřátelskou posádku. K tomu je samozřejmě vhodné použít bojovou rasu, která je mnohem odolnější v boji muž proti muži, v našem případě tedy marťan proti marťanovi.
Pokud si nechceme špinit ruce a přemýšlet nad útokem. Lze jednoduše využít droidy. Tito roboti mohou mít nejrůznější funkce. Někteří létají kolem nepřátelské vesmírné lodě a každou chvíli do něj napraží laser. Kam tento útočník zaútočí, však nelze řídit a tak často zničí nejméně důležitý systém. Lze se s nimi ale také účinně bránit. Takový defenzivní satelit oblétávající naši loď snadno sestřelí letící raketu či asteroid. Někteří roboti najdou své uplatnění také přímo na palubě, kde mohou buďto přímo opravovat poškozené systémy nebo zničí naloděné soupeřovy emzáky. Každé zapnutí droida však sežere jednotku drone part a tak je třeba si rozmyslet, kdy je použít.
Jak jsme se již zmínili v úvodu, rozpočet FTL skutečně nebyl velký. A jestli je to někde znát, tak je to jednoznačně grafika, která vypadá jako z jiného desetiletí. Nutno ale dodat, že hře to zase tak neškodí a tento design působí dosti hravě a neotřele. Možná bychom měli autory spíše pochválit. Soustředili se na vytvoření unikátního titulu a nelpěli na dokonalé grafice, která je u her jako FTL, podřadná.
Nesmíme opomenout kouzlo hudby, která nás poutavým způsobem provází celou hrou. Podobně jako například u Terrarie, se ihned objevily soundtracky z této hry, neboť si mezi hráči našla skutečně věrné fanoušky.
A je tady konečně hodnocení. FTL: Faster Than Light je opravdu chytlavý produkt, který vyniká především svou strhující hratelností. Můžeme si hrát hodiny a hodiny a stále máme co odemykat a objevovat. Přestože na první pohled působí jako méně významná hra, po pár momentech hraní je nad slunce jasné, že se vyrovná i světoznámým titulům. Taková dlouhotrvající hratelnost se zkrátka musí ocenit a proto od nás FTL: Faster Than Light dostává 85 %.
Zajímavé, ale celkem mi to připomíná Battlestar Galactica. Né ten film, myslím tu hru :D
tý joo
akorát škoda, že spousta lidí nechápe, že je to inspirované roguelike hrama a brečí, že nejde ukládat :D
Dobrý článek
chteji za to 3 kila? hej sry nene
nebo jsem zatim nenasel kde to stahnout zadara
je tam save + quit
Hru mám a mohu doporučit. To že tu někdo pláče, že stojí hra 300,- , tak ať nechodí do hospody či vynechá co dělá, pokud něco dělá a bude na to mít.
Hra je vynikající, nikdy není stejná a je těžké ji dohrát.
jasně, že je tam save+quit... myslel jsem save a load v průběhu hry, četl jsem už hodně rozhořčených názorů, že si to nemůžeš uložit, zkusit nějakou blbost, a pak kdyžtak nahrát
Suprová hra
nikdo tu neplace..
Cena je fajn. Do hospody tu chodí 1 z 10, zbytek si na to musí ušetřit z kapesnýho nebo hledat zpirátěný verze.
Moc pěkný článek ;)
jo možná je to dobrá- blbá hra
ako nehnevajte sa ale clanok tu mohol byt hned ako to vyslo...
Na Hotline Miami už niekto piše recenziu???? ;)
Výborná hra doporučuji!! ;)
članek je dobry,ani hra nevypadá špatně