Polský vývojářský celek 11 Bit Studios, u jehož zrodu před necelými deseti lety stála skupinka odpadlíků z proslulých dílen CD Projektu, se během své nedlouhé existence stihl namočit už ve více než tuctu různých projektů, někdy v roli zodpovědných tvůrců, jindy na stráži ve funkci vydavatele. Krádeží pozornosti celého herního průmyslu se pak z této sbírky mohou chlubit dvě dílka. Zatímco titul This War of Mine v roce 2014 zaujal především nevšedním zaměřením na každodenní utrpení lidí uvízlých vprostřed válečného konfliktu, budovatelská strategie Frostpunk v první polovině roku 2018 podpořila výborně zvládnutou hratelnost nečekanými výpady v podobě noční můry vyvolávajících rozhodnutí. Společné téma morality činů a voleb v extrémních situacích na hráče evidentně zapůsobilo, těžko by se jinak vysvětlovaly série nominací a ocenění, jež mají obě hry hrdě připnuty na prsou. Druhý ze jmenovaných titulů se po svém úspěšném obsazení počítačů rozhodl v první polovině října dobýt také konzole PlayStation 4 a Xbox One pod názvem Frostpunk: Console Edition. Pojďte se s námi dnes podívat na to, zda hru gamepad nepřipravil o její sličné tvary a neodolatelný půvab.
S titulem se můžete vydat na projížďku alternativním vesmírem, v němž výbuch sopky na konci devatenáctého století odstartoval další dobu ledovou, jejíž extrémní teploty si vyžádaly životy většiny lidského pokolení. Vy se tak musíte postavit do čela drobné skupinky přeživších a najít způsob, jak se vypořádat s neustálým ochlazováním. Konkrétně se vám pod ruku dostane úkol vybudovat nové město. Tato výzva se však neoddělitelně pojí s důležitými rozhodnutími, jež vám ve většině jiných budovatelských her zůstanou navždy skryty. Co si ale budeme povídat, ve většině jiných budovatelských her také nejde každému obyvateli města o holý život. Myslíte si, že máte žaludek na to, abyste kvůli přežití uzákonili dětskou práci, donutili své dělníky podstoupit celodenní směny a nechali nemohoucí zemřít kvůli nedostatku zdrojů? Frostpunk vám odhalí, jak daleko jste schopni zajít kvůli přežití, o čemž jsme si koneckonců do detailu pověděli už v minulém roce v naší recenzi.
Není žádným tajemstvím, že láska ke strategiím nejde ani trochu dohromady s vlastnictvím konzolového mazlíčka. Většina z nejznámějších RTS sérií, příkladem budiž série Anno, Civilization a Total War, na konzolisty zanevřela už před dávným časem, a i když se tu a tam najde statný strategický jedinec, který se o konzolový port pokusí, pravidlem je, že výsledná hodnocení verzí určených pro televizní obrazovky padají celé desítky procent za hodnoceními jejich počítačových protějšků. Komplexita ovládání strategických her se jen těžko promítá na nevelkou sadu tlačítek, jež jsou k nalezení na ovladači, preciznost myši pak nikdy nebude zcela možné nahradit dvojicí páček, i když se žánru FPS podařilo dokázat, že se lze dostat nečekaně blízko. Vývojáři z 11 Bit Studios se této výzvě postavili čelem. Kompletně celý interface PC verze vzali, roztrhali a naházeli do kotle, načež začali s jeho budováním od píky. Přestože se rozhodli pro zachování kurzoru, který obvykle bývá ve středu veškerých problémů, jeho implementace postavená na plynulém vázání na objekty umístěné v herním prostředí působí extrémně přirozeně a dobře. Veškerá menu, na nichž si Frostpunk staví, byla také spálena na popel a přestavěna na míru televizní obrazovce, díky čemuž ani na vteřinku nebudete cítit, že by se titul na konzoli ocitl špatnou náhodou.
Aby toho nebylo málo, na tlačítka ovladače tvůrci navázali nejdůležitější a nejčastěji používané funkce, které tak nemusíte lovit z hlubin menu, ani si kvůli nim nemusíte složitě vzpomínat na záludné kombinace, jimž se u konzolových portů RTS her tvůrcům často nedaří vyhnout. Snad nejchytřejší změnou je však budování z ptačího pohledu, které rozšiřování města s ovladačem v rukou několikanásobně usnadňuje. To vše se tvůrcům podařilo implementovat s takovou grácií, že hru nemuseli osekat ani v nejniternějším ohledu. Naopak. Součástí Frostpunk: Console Edition jsou veškeré updaty, patche a rozšíření, které od vypuštění titulu spatřily světlo světa. Zahrnuje to samozřejmě také pochvalovanou kampaň „Fall of Winterhome“ a nekonečný mód, jež významně přispívají k době, již s titulem s láskou strávíte bez nutnosti se vracet k již dokonanému. Do budoucna tvůrci navíc slibují zásobování konzolové verze všemi rozšířeními přicházejícími do PC verze.
Jednoznačně největší pihou na tváři Frostpunk: Console Edition je audiovizuální stránka. Nebo tedy spíše ta vizuální, abychom byli přesní, neboť soundtrack hry je sestaven ze stejných skladeb, jež si před rokem vysloužily mnohonásobné označení za to nejlepší, co hráči měli možnost za celý dlouhý rok zaslechnout. Tvůrci totiž při vytváření portu museli obětovat pixely, aby se vyšvihli na stejný počet snímků za sekundu. Zatímco při běžném hraní vás tato skutečnost trápit nebude, poměrně znatelnou se stává při větším přiblížení a zkoumání městečka pod drobnohledem. Dodatečně implementovaný foto mód, s nímž se na PC hráčům podařila zachytit hromada překrásných momentek, proto u konzolové verze působí spíše nadbytečně a jen málokdy jej budete mít skutečně chuť využít.
Myslíme si, že Frostpunk: Console Edition je ukázkovým příkladem toho, že i na konzolích může RTS fungovat zcela přirozeně a dobře. Je ale zřejmé, že to stojí hodně námahy a nejde o úkol, který lze bezmyšlenkovitě přenést na náhodné externí studio, jež titul nezná do každého sebemenšího detailu. I když tento port pravděpodobně žádnou renesanci strategického hraní na konzolích nespustí, bylo by pěkné, kdyby se jím některá z velkých sérií nechala inspirovat a pokusila se na tento neprobádaný trh skýtající miliony potenciálních fanoušků vtrhnout. Konzolový port úspěšně nabízí vše, díky čemu si obrovská kvanta hráčů zamilovala původní Frostpunk. Jeho jediným nedostatkem je horší vizuální prezentace, která naštěstí naprostou většinu času stráveného ve hře ani trochu neovlivní. Obecně nejde o kus, do nějž by po hlavě měli skákat vlastníci počítačové verze, pokud jste se však s původní hrou nesetkali právě proto, že vyšla na PC, rozhodně bychom vám její konzolové verzi doporučili dát šanci. Mnohokrát vás sice duševně a morálně rozdrtí a položí na záda, vždy však jen a pouze v tom nejlepším slova smyslu.