Letošní léto svým téměř podzimním počasím téměř vybízí k tomu, abychom si zalezli společně s ovladačem někam k televizi a užili si nějakou kvalitní hru. Těch je ale bohužel poslední dobou docela málo, protože prázdninová sezóna je považována za málo výdělečnou a řada her je situována na podzim respektive předvánoční dobu. A proto je dobře, pokud se objeví nějaký výjimečně zajímavý a neočekávaný titul, který dovede zaujmout. Pro nás se tímto titulem stala zajímavá logická strategie From Dust od francouzského týmu Ubisoft, která je prozatím k dispozici na Xbox360 skrze obchod XBLA (1200MS bodů), ale v těchto dnech vychází také na PS3 a hlavně také na PC. Hru je možné zakoupit pouze ve stažitelné formě a nebude se prodávat v krabicích, protože svým rozsahem na to, jak se brzy dozvíte, nemá.
From Dust se skutečně nemůže řadit po bok plnohodnotných velkých titulů a spíše zapadne do kategorie menších a také nezávislých her. Ostatně i její námět je maličko netradiční, i když si některé momenty bere ze známých her. Vaším úkolem totiž je hrát si trochu na boha. Nebude to sice v tradičním smyslu, kdy byste mohli dělat, co se vám zamane, ale vaše síly jsou slušné. Převezmete vládu nad jakýmsi božským dechem, který je současně vaším kurzorem a především průvodcem domorodých obyvatel skrze rozličné herní mapy. Osadníci jsou totiž sami o sobě dost neschopní a je třeba jim pomoct stavět vesnice a kolonizovat svět tak, aby se vždy dostali do brány na nějakém nepřístupném místě mapy. Tento koncept dost připomíná stařičké Lemmings, ale to určitě není na škodu.
Než ale dostanete skupinku domorodců do další brány, musíte aktuální mapku kolonizovat. To zajistí vaší domorodci tím, že se pomodlí u totemu, kterých je na každé mapě několik. V návaznosti na rituální tanec vyroste kolem totemu malá vesnička a také trocha zeleně. Vaším úkolem je vesničany k totemu nasměrovat, ale co je hlavní, musíte jim vytvořit cestu, kterou se k němu dostanou. Ne každý totem se totiž nachází na stejném ostrově jako vy. K vytvoření cesty musíte využít ryze přírodní materiály, které nejprve natěžíte, respektive téměř neluxujete z některé části mapy a poté je vyfouknete na místě jiném.
Můžete nasávat písek, vodu, ale také například lávu. Všechny materiály se chovají přísně realisticky dle platných fyzikálních zákonů a tak pokud vysypete hromadu písku do vody, postupně se rozpustí a zmizí ve vodě. Stejně tak pokud se pokusíte zastavit tekoucí řeku přehradou, voda začne postupně přetékat, případně si najde cestu někde kolem, kde se vám to zrovna nehodí. S tím vším musíte dopředu počítat, aby vám vesnici nevyplavila nově vzniknutá řeka, nebo ji nevypálila láva ze sopky.
Tím je vlastně základní náplň hry vyřešená a jak sami můžete vidět, námět není nikterak náročný, i když obtížnost hry postupně dost stoupá a mapy jsou nejen větší a členitější, ale také se zde vyskytují různé přírodní katastrofy, proti kterým je třeba se bránit. Ta, na kterou narazíte nejdříve, je obří vlna tsunami, kterou vyvolává podmořské zemětřesení a která by byla schopna každou vaši vesnici zničit během chvíle. A zde se právě uplatní další božské schopnosti, které získáte obsazováním nových totemů a také speciálních kamenů moci. Ty vám umožní vytvořit dočasný štít proti vlně, na minutu veškerou vodu změnit v želé a vyvádět s ní psí kusy, nebo veškerou tekutinu na mapě nechat na chvíli zcela zmizet. Každá speciální schopnost má své jasné využití a také omezený čas, po který je možné je využít.
Současně s přesouváním různých typů povrchů také vytváříte podmínky pro růst vegetace, která se šíří od založených vesniček. Někde stačí jen vytvořit hliněný podklad a stromky sami začnou růst, ale jinde musíte také přinést trochu vody, aby se půda zazelenala. Čím více se mapka zaplní stromy a zelení, tím větší bonusy se vám postupně otevírají. Stromy můžete i ručně přesazovat a využívat jejich tří zvláštní schopnosti. Jeden strom umí zakládat požáry, druhý hasí vodou a třetí při vysoké teplotě vybuchuje. Podivné vlastnosti na stromy, ale jejich využití ve hře je neocenitelné.
Čím jednodušeji herní námět takhle v popisu zní, tím zábavnější je poté při samotném hraní. Hra je v podstatě dost rychlá a je třeba neustále reagovat, jak na řádění živlů, tak na změny přírody. Krásným příkladem je, když potřebujete dostat své lidičky skrze řeku a přehradíte ji hradbou z písku. Ta samozřejmě nevydrží dlouho a voda ji postupně přeteče a rozemele, což je třeba neustále hlídat, protože jinak vaše lidičky strhne proud a odnese je daleko pryč. Stejně tak je třeba se starat o tekoucí lávu, rostoucí bodavé stromy a další přírodní změny. Jakmile vás hra začne maximálně bavit, najednou zjistíte, že je konec. K dispozici je pouhá dvanáctka úrovní, které jsou sice čím dál složitější, ale přesto vydrží maximálně na několik hodin. Záchranou jsou potom challenges, což jsou malé mapky s jasně definovaným úkolem, které si otevíráte postupně při průchodu hlavní kampaní a také za plnění bonusových úkolů (sázení zeleně, například). Ty jsou skutečně hodně zábavné a často nápaditější než samotná kampaň.
Nyní se ale dostaneme k drobným problémům, které se hře bohužel nevyhnuly. Poměrně zásadní je zvolený způsob sledování hry. Tu můžete sledovat ze tří různých úrovní výšky. Z maximální výšky sice vidíte téměř celou mapu, ale stěží na ní poznáte, kde se vesničané pohybují. Když posunete kameru trochu níže, už je poměrně nízko a tak nemáte dostatečný přehled o událostech kolem sebe. Poslední typ kamery je maximální přiblížení, které je možné pouze na konkrétní osobu a je vhodné maximálně k tomu, abyste sledovali pohledné tanečky při vyvolávání přírodních sil, na nic jiného se nehodí. Druhým problémem je slabé vyhledávání cesty ze strany vesničanů, kteří sice volí většinou nejkratší cestu, ale někdy se zaseknou na místě, které by se v pohodě dalo obejít, a čekají, dokud jim nepomůžete úpravou cesty. Když jde do tuhého a je třeba jednat rychle, tak je každé takové zdržení dost k vzteku.
From Dust je pro nás skutečným překvapením tohoto léta a svou zábavností nás uhranulo. Nejedná se sice o rozsahem nijak velkou hru, ale náplní některé možná i překoná. Ono je na druhou stranu dobře, že hra není mnohem rozsáhlejší, protože pak by zřejmě zabřednula do stereotypu a nudy. Nebýt některých technických nedostatků, neměli bychom co vytknout, ale i tak se jedná o hru, kterou byste neměli minout a za těch 1200MS bodů určitě stojí. Pokud ale nevlastníte konzoli od Microsoftu nebo chcete zvolit jinou platformu, tak již v těchto dnech najdete hru také na PSN a na PC by měla být dostupná rovněž ve stažitelné formě. I když nejsme si jisti, jaký vliv bude mít na celou hratelnost ovládání pomocí myši, které je o dost snadnější a přesnější než gamepad. Hodnocení 85% je tedy zcela na místě.
vyzera to dobre i napad to ma ... .. skusim.. uz kvoli tym 85%
ze hry je na hony cítit obrovský duch nezávislosti, taková fantazie a hra na boha tu již dlouho nebyla, moc zajímavá hříčka
tohle je fakt krutá pařba šíleně se na tom dá posekat :D
nic moc hra
Tohle si rozhodně nenechám ujít. Takovou hru si pamatuju naposled snad Popolous
Dostaňte pár domorodců do domečku a postupte na nový level....
Od Dustu jsem hodně očekával (perfektní hru na boha), ale k Black and White se to ani nepřiblížilo.
Dá se to označit jako "simulace dětské hry na pískovišti" říznuté Lemmingsem.
Nevidím tam ale žádnou skutečnou hru na boha...
Kdyby možnosti formování terénu z Dustu implementovali do BaW pak by to teprve bylo supr. Dust sám o sobě je dost nuda. Za jeden den dohráno a opakovat to moc nemá smysl a jako sandbox je to za chvilku nuda.
jo dobra hra skoda jen ze je jenom na konzole
Boze jak tohle muzes srovnavat s Black and White, to uz spis Populous ne? ;)
Trochu mimo, teď to pařím na PC:o)
a je to fakt bomba. Hraju to uz po 2., mel jsem to dohrany za 2 a 1/2 hodiny :D
to se mi zdá hodně... dalo se z toho vytěžit mnohem víc, než v podstatě dělat pořád to samé dokola
neni tostejny zaklad? nehral jsem to, tak se ptam
Hodně jsem se na tutu hru těšil ale přinesla pro mě hodně zklamání...graficky je na velmi dobré úrovni co se týče fyziky to je taky paráda co se týče hratelnosti a děje klesla tato hra u mě na 10%...je to založeno na tom že musíte kmeni poskytnout přístup k určitým bodům nebo spíše totemum u každých z nich založí kmen vesnici a musíte pokračovat k další...některá místa jsou podvodou nebo v horách vy musíte bud zabranit vodě aby místo zaplavovala a nebo nasypat písek na skály aby se tam mohly dostat..v misi musíte obsadit vsechny totémy a pak mužete pokračovat do dalšího levelu a to cele...nic víc proto mě tato hra nezaujala..musíte pracovat s materialem který je po ruce neni to hra na boha přišlo mi to trochu jako horší tycoon je to muj nazor stoji za to si to vyzkoušet ale opravdu jsem po třech hodinách hru odinstaloval..Majte se
Ty prachy bych za to nikdy nedal...nemam peníze rád ale za tohle bych je rozhodně nevyhodil
MOC BY MNE TO ASI NEBAVI.O NWM NO
Vypadá to velice zajmavě, volně. Určitě zkusím.
a fakt.jako hodně oddychový a jak už někdo psal za ty prachy to nestojí.ale to demo mě doopravdy nadchlo.ale na nezávislou hru to dopadlo výborně
podle me je to konina
trochu mi ty obrazky připomínaj zeno clash :-)
Nicmoc mna byto urcite nebavylo a vobec sa mi to neluby ... :(
trochu jako black & white
chtělo by to udělat něco s redakcí, jelikož někde je něco špatně...
hru jsem zkusil ...zajímavý nápad ale je to tam příšerně nedodělávek (možnosti velmi malé co se hry na boha týče) ...2,5/5 pro mě
Právě za port na PC platformu by si Ubisoft zasloužil facana po celé tváři. Ovládání je naprosto otřesné a naprosto nezvyklé, kamera si dělá při kombinaci klávesnice a myši co chce a nemluvě o neustálém padání hry do oken. Prostě port stylem rebindování kláves a nazdar.
Také se musím zastavit u AI, to je taky jedna velká hrůza. Pocítil jsem to asi nejvíce v challenge modu, kde jde primárně o čas a když se domorodec sám z ničeho nic zastaví, i přes to, že je cesta před ním bez překážky, a odmítá jít dál... no to trochu bolí.
Prostě toto je obrovský fail ze strany Ubisoftu, který jsem snad ještě u žádného vydavatele takového jména nezažil. Škoda, nebýt těchto nepříjemností, jednalo by se určitě o hodně zajímavý titul.
No vypadá to moc zajímavě
čakal som že to bude podarená hra
Ještě, že mě aspoň Ubisoft nikdy nezklame a tohle vypadá na další povedený titul. Už se těším!
Hra vypadá velice zajímavě, určitě si jí koupím popřípadě stáhnu:D
Tak to bude paráda hned du sosat !!!
docela pěkný
Takova nedodelana Demoverze Black and white podle moji zkusenosti
No nevim =D
super hra uz se moc tesim asi tak rok
Po technologické stránce je tenhle titul naprosto úchvatný, ale hratelnost bohužel dost pokulhává. Je opravdu hodně vidět, že autor začal vytvořením fantastického enginu pro modelování měnícího se terénu a teprve dodatečně přemýšlel, jak z toho udělat hru. Nemůžu se ubránit dojmu, že spíše než série malých a krátkých úrovní by hře daleko více prospěl poněkud otevřenější, sandboxovější přístup.
Akože pre niektorých možno dobrá hračka, ale čo sa týka traileru tak ten by mal osloviť a nie odradiť.Takže snáď keď uvidím ako to vyzerá v skutočnosti tak možno zmením názor, ale inak to nestojí za veľa.
je to inteligentní oddechovka, kterou si na pár desítek minut pusíte pro nahození klidového stavu mysli ;) :D
pekne to vipada nato ake je to drahe
Podle mě je pc verze v pohodě, možná kvůli tomu, že jsem hru na konzoli nehrál, a i když je ovládání klávesy + myš hodně zmatené, nevidím důvod proč nehrát jen s myší. Vesničané jsou trošku náhodní, ale nejednou jsem se zasmál když se zastavili před totemem aby se kochali okolím a náhodou je zaplavila obrovská vlna
tato hra je krasne zavzpominani na doby black and white 1,2 .To byly hry ,ktere by se i dnes mohly rovnat s dnesnimi tituly , zvlaste pokud jde o AI. Kez by se lionhead studio schopilo a udelalo 3 dil. :-)
Hra je dobrá, grafika ujde a hratelnost se dá po chvíly přehlídnout. Na ovládání jsem si zvykl asi po 1 hodině hraní. Ale hra omrzí.
hustý:-),:-D
HRA VYPADÁ VELICE ZAJÍMAVĚ ;)
to jsem zvědavý
Tak já bych dak 80% občas je to nějaké divné,moc mi to nenadchlo ;)
No nak me to nezaujalo.
Mně to velice chytlo pecková hra :)