Herní sucho bylo letos obzvláště vypečené, což nezpůsobilo až tak těžkou ránu vzhledem k pěknému počasí, které panovalo za okny našich herních doupat. Dovolené jsou ale již u konce a začátek školního roku za námi, stejně jako nášup kvalitních herních titulů, jež se na pulty obchodů dostanou především v průběhu září a října. Freight Tycoon pak vyšel přesně na přelomu dvou období, což nechává hráče na pochybách, zdali tato strategie patří k posledním záchvěvům nekvalitních herních novinek letní sezóny nebo je pomyslným klíčem odemykajícím cestu ke kvalitnějším projektům podzimu. Také nás tato otázka trápila, podrobili jsme proto hru důkladnému rozboru.
Základní herní ideu lze vyčíst přímo z názvu. Abyste nemuseli pracně lovit anglicko-české slovníky, raději vám hned prozradíme, že se jedná o nový přírůstek do početné rodiny tycoonů. V něm si autoři vypůjčili další podstatnou část světového průmyslu, a sice dopravní korporace. Dnešní moderní společnost, kde nové továrny rostou jako houby po dešti, je pro různé speditérské a donáškové služby zlatým dolem, což platí i ve Freight Tycoonu. Ten vám v intru ukáže vizi dokonalé a fungující firmy, již se budete snažit v následujících hodinách co nejvíce přiblížit. Sloužit vám k tomu bude kampaň o celkovém počtu 21 levelů. Ty nejsou bohužel pospojovány žádným příběhem a na začátku každé bude nutno budovat takřka na zelené louce (tudíž na sebe nijak nenavazují).
Správný obchodní záměr = půl úspěchu
To ale není až takový problém vzhledem k faktu, že základní budovy jsou vám dány do vínku okamžitě. Na rozdíl od jiných tycoonovek, tato téměř úplně eliminuje budovatelskou část, aby se vaše hlava mohla naplno soustředit na tu manažerskou. Cíle každého z levelů budou samozřejmě odlišné a pochválit je třeba i poměrnou variabilitu a invenci, kterou při jejich vymýšlení autoři projevili. Jasně že se to nedá srovnat s příběhovými skvosty Wildlife Park 2 (recenze), ale na lehký nadprůměr to přesto stačí. Jako takový lehký výtah je možno uvést misi, kde budete muset v zadaném časovém intervalu dosáhnout předem určeného stavu na účtu, zvýšit hodnotu společnosti až na dvoumilionový limit či třeba skoupit několik garáží v okolí. Každá z těchto úloh je jinak časově náročná, přesto vám ale základní levely zaberou minimálně půlhodinku, přičemž časy se úměrně prodlužují i se zvolenou obtížností. Ta se již velice brzy ukazuje jako kritický bod a v praxi se mnohdy ukázalo, že hraní na nejnižší obtížnost přináší daleko menší frustraci a větší zábavu (ačkoliv to některým hráčům může připadat zbabělé a nepřípustné). Pokud totiž v misi, která trvá desetiletí (ty herní samozřejmě) v poslední pětiletce zjistíte, že vám na kontě chybí tak alespoň dva miliony, není to ani trochu příjemné. A naopak správně rozvrhnout ekonomiku na tak dlouhou dobu se nerovná úkolu pro herního začátečníka.
Především pro obchodníky
Základním herním prvkem je navazování partnerských vztahů s okolními továrnami a to ne žádnou závaznou a dlouhodobou smlouvou, ale krátkými kontrakty s přesnými parametry. Na mapě aktuálního města si tedy jednoduchým rozklikem vybrané továrny můžete projet její aktuální zakázky. V závislosti na specifických parametrech se rozhodnete, zda přijmete smlouvu na kupříkladu šest cest, během nichž vaše auto převeze zásilku sedmi tun jablek. Po úspěšném podepsání (vše samozřejmě jediným kliknutím) jednoduše v menu zvolíte auto a přidělíte mu zakázku a jen koukáte, jak pravidelně pendluje z místa A do místa B. Vedle vybírání kontraktů budete mít na starost rovněž objednávání nových vozů, hledání vhodných a zkušených řidičů stejně jako obsazování marketingové sféry společnosti zkušenými lidmi. Základem všeho je dobrý obchodní odhad již od prvních minut mise, abyste následně nezjistili, že je sice fajn, že jste peníze zainventovali do nových vozů a zisky stoupají, ale již vám nezbývá čas na to, abyste rozehranou misi dotáhli do vítězného konce. I tak je ale herní nápad a jeho provedení nutno poměrně pochválit. Ovládání je relativně jednoduché, pronikne do krve a hra se proto nestává nepochopitelným a náročným projektem jen pro pár nadšenců.
Začátky budou těžké
Asi největším problémem Freight Tycoonu je prostě malá informovanost hráče, minimálně co se základů týče. Jasně, je zde zabudovaný tutoriál, ten se ale do herních principů zanořuje jen opravdu povrchně. A tak hráče ponechává jen tak se v následujících misích plácat a objevovat vše na vlastní pěst. Minimálně různé typy kamionů a dalších doplňků zamotají hlavu i v problematice orientovanému hráči. Desítky ikonek, ještě umocňují častokrát několikastránkové seznamy, v nichž začnete mít přehled až po určitém absolvovaném herním čase. Navíc se hra potýká s dosti otravným a možná i nepochopitelným refreshováním současného nabídkového listu. V praxi to tedy vypadá tak, že zatímco brousíte a hledáte zakázku vhodnou pro aktuálně uvolněné auto, v seznamu neustále ubývají a přibývají položky. To by až tak nevadilo, kdyby novinky neustále nehýbaly celým seznamem. Proto se může velice jednoduše stát, že kliknete a přijmete nabídku zcela jinou, než jste původně zamýšleli. Vzhledem k tomu jak velkou část herního času strávíte jen neustálým projížděním smluv, možná by tomuto tycoonu daleko víc slušelo několik dalších možností třídění a uspořádání kontraktů a to třeba podle objemu v tunách, počtu nutných převezení ap.
Rychlost jak se patří
Naopak pochválit je třeba dobře odsýpající hratelnost rozjíždějící se především v momentě, kdy již na svém kontě máte několik aut. S maximálním zrychlením dosáhnete takového tempa, že budete mít co dělat, abyste stíhali shánět nové smlouvy. Známý syndrom tycoonových her, kde si mezi akcemi můžete v klidu uvařit kafe pro celou rodinu, se zde tedy naštěstí až tak často nevidí. Navíc herní systém nemůže zklamat nikoho, kdo má v sobě aspoň trochu obchodního ducha. Pokud by vás tedy nebavil neustálý průzkum trhu a hledání nejlukrativnějších zakázek pro vaše svěřence, raději dejte od Freight Tycoon ruce pryč, dokud je čas.
Průmyslové město v akci
Co se zpracování týče, máme ze hry lehce rozpačité dojmy. Na jednu stranu autoři zapracovali na slušné síti silnic, po nichž je opravdu možno stopovat vlastní kamiony a sledovat, jak pendlují z místa na místo. Na druhou stranu se mi příliš nezamlouvala technika, jakou tvůrci zvolili pro ztvárnění průmyslově se rozvíjejícího města. Neustálou výstavbu a vylepšování okolí zde zařizují jeřáby, které na mnoha místech pracují třeba i na celé skupince domů – bohužel ale neustále dokola. Poté co celý objekt dostaví, je opět srovnán se zemí a vše pokračuje od začátku. A pokud se musíte vzhledem k obchodním záležitostem na podobnou animaci dívat déle než pár desítek sekund, věřte, že vás také omrzí.
Zhodnocení
Z celkového rozboru vyšel Freight Tycoon nakonec jako lehce nadprůměrný počin. Minimálně ze začátku totiž hráče překvapí zajímavými principy zacílenými spíše na manažersky založené hráče, což je v porovnání s ostatními tycoony se silnou budovatelskou stránkou příjemná změna. Škoda jen trochu nezvládnuté formy a po pár misích i repetitivní hratelnosti, která už nemá víceméně čím překvapit. Jednoduchým sečtením všech pro a proti nám Freight Tycoon vyjde jako slušný nadprůměr – 56%.
Jo vypadá to pěkně ,ale nevím jestli by mě to bavilo musel bych to skusit.:o)
to je vazne -56? xD
to zas bude další ...... jako 18 whels tycoon....
Transport Tycoon DeLuxe a jeho vylepšení jako OTTD :)
a co se týče marketingu? hmm?
presne tak :)
moje rec a hlavne (udelam mensi reklamu :)) ceska tvorba od tycoonez.com:munity, opravdu vypeceny veci a hlavne ty tycoony co se delaj ted uz nejsou tak zazivny holt od Ch.Sawyera to bylo jiny
skoro kazdej tycoon stoji za H. a sou to kraviny, koho v dnesni dobe bavej tacoony porad se to opakuje,,,,
ono budovatelské strategie nejsou pro malé děti, které od mala hrají jen střílečky. Je to náročný herní segment. Třeba TTDL, jak jsem již zmínil, je na nejvyšší obtížnost naprosto nehratelná hra. Než postavíš dráhu od dolu do elektrárny, tak protivník tě z půlky vlastní, jiný vyhrává, ty se jen marně snažíš a to je hra již 13 let stará. Tam se na AI Chris opravdu vyřádil... Vsadím se, že by si nezvládl postavit prosperující park ani v Rollercoaster Tycoonu, který je mířený do odlehčeného segmentu, kde nemusíš počítat vše na pětníky. U střílečky stačí zamířit, zmáčknout a už jen vidíš, jak se sype protivník k zemi. Mě třeba hra s přáteli po netu v OTTD zabrala 5 celých dnů (podle výpisu ze serveru hra běžela tak dlouho s tím, že se dá i MP hra uložit a pokračovat jindy, takže celkově jsme to hráli asi 3 týdny po páru hodinách denně). Zapřemýšlej o tom, Tycoony jsou perfektní záležitost a to skoro jakýkoli, pokud ho dokážeš pochopit. Bohužel dnešní stojí za hovno, protože se snaží přiblížit hráčům stříleček v jednoduchosti...
no vypada to dobre bavilo by mne to.
Tycoony jsou nejpokleslejším druhem PC her. A tahle není výjimkou.
+ grafika
+ propracování
- nápad(už to tu bylo)
jinak -#Night#- good komentář...
No intro je super ja mam industry giant a to je neco podobnyho. Vyvyjis svoji firmu zacinas od piky a musis dosahnout maxima a nejhorsi je zasobovat to mesto !!! a kdyz mas soupere ktery ti bere zakazky tak to je fakt narez! Asi bych ho zkusil vypada velmi slibne!