Každá herní platforma má svoji ikonickou závodní hru. Zatímco na konzolích od Sony je to Gran Turismo, jehož dalšího dílu bychom se také brzy měli dočkat, tak konzole Xbox od Microsoftu odpradávna provází série Forza. Ostatně letos slaví série Forza deset let své existence a tak je aktuální, šestý, díl hezkou oslavou tohoto jubilea.
Jak jste asi pochopili z prvního odstavce, tak hra je k dispozici pouze na konzoli Xbox One a nikde jinde se s ní ani v budoucnu (zřejmě) nesetkáme. Za vývojem opět stojí vývojáři z Turn 10, kteří mají za sebou již slušné zkušenosti a byť předchozí pátý díl ne každému sedl a objevovaly se názory ohledně minima nového obsahu a posunu celé série, jednalo se o kvalitní titul, na který šestka důstojně naváže, to si můžeme říci hned na začátku.
Forza Motorsport, pro ty, co se s těmito tituly nikdy nesetkali, je sice v podstatě simulátor, ale připraven tak, aby vyhovoval masám hráčů. Nelze jej tedy zcela srovnávat s hardcore simulátory typu Project Cars a podobně. Přesto se nejedná o jednoduché závodění a naopak o obsahem našlápnutou hru, která vám vydrží na mnoho desítek hodin herního času, ať jste závodní amatér nebo herní profík.
Základem celé hry je kariéra, do které vás hra celou dobu nenápadně nutí, ale je to vlastně oprávněné, protože především hraní kariéry budete postupovat ve svých schopnostech, budete si otevírat další šampionáty, herní třídy a především vozidla. Těch je ve hře přes 450 kusů od skoro 70 rozdílných výrobců, rozdělených do různých závodních tříd a časových epoch. Vaše kariéra postupně dávkuje přísun nově otevřených vozidel, jejich vylepšení a dalších novinek, které si můžete za vydělané peníze koupit. Oproti předchozímu dílu tu nejsou tak tlačeny mikrotransakce a většinu vozidel si bez problému koupíte za vydělané peníze, případně je dostanete zcela zdarma. Ostatně jak rychle se dostanete k lepším vozidlům, závisí jen na vás, protože hra opět místo aby penalizovala vaše chyby, tak vás odměňuje za dobře projeté zatáčky, za hezké vyhnutí a podobně a opět je tu možnost zapínat a vypínat mody, které vám přidají nějaké bonusy k jízdě, nebo trochu změní podmínky. Postupně, jak se budete zlepšovat v ježdění, můžete si začít vypínat různé asistenty, přepnout si pohled do kokpitu a další „ztěžovací” prvky a hra vás za vše odmění větším výdělkem při úspěšně dokončeném závodě. Stejně tak si můžete zvolit jednu z osmi úrovni inteligence protivníků, takže šíře možností nastavení by měla vyhovovat všem, jak nováčkům, tak ostříleným jezdcům.
Kromě stěžejní kariéry se můžeme těšit na všechny klasické herní mody, které byly přítomny i v pátém díle, jako například drag race, driftování, závody pouze pro konkrétní třídy a podobně. Dále je tu velmi zajímavý mod schowcase, kde naleznete spoustu předdefinovaných tematicky zaměřených závodů. Můžete si tak zopakovat například legendární závody z minulosti přesně tak, jak se odehrály, pokusit se vyhrát závod 24 hodin LeMans, zazávodit si proti virtuální alternaci Stiga z Top Gearu nebo se pokusit porazit nejlepší jezdce daného časového období. A věřte, že pro tyto události už budete rozhodně nějaké zkušenosti potřebovat. Ve hře je nabídka skoro 30 tratí, na kterých si můžete zazávodit, ať už jde o legendání Nürburgring, okruh v Riu a pro našince potěšující okruh v Praze, který se vine i po Karlově mostě.
Jízdní model totiž umí být pěkně ostrý, stačí vypnout nějaké ty základní asistenty a už budete v každé druhé zatáčce končit ve zdi nebo trávě, zatímco protivníci vám mizí v dálce. Občas je možná realističnost až moc přehnaná a i zdánlivě dobře projetá zatáčka nedopadne dobře, protože přilnavost vozidel, především na mokru, je hodně špatná. Stejně tak vás může slušně rozhodit škrtnutí o trávu nebo jiný povrch a co by jiná hra přešla s drobným cuknutím vám Forza neodpustí a pěkně vám zamotá hlavu při řízení. Na druhou stranu podmínky jsou nějak dané a je na vás, se to naučit, případně si zapnout asistence. Tím jsme se hezky dostali k jedné z novinek a tou je závodění za ztížených podmínek v noci a v dešti. Autoři si dali velkou práci, aby propracovali detailní chování vozidel na mokru a ta se tak chovají naprosto specificky, nemluvě o fenomenálním pohledu z kokpitu, a kterém se rozmazávají kapky. Na druhou stranu je škoda, že tyto změny počasí a denní doby jsou dostupné jen pro některé tratě a ne pro všechny.
Neoddělitelnou částí hry je multiplayer. Ten obsahuje opět velké množství aktivit k vyřádění, najdete zde různé šampionáty, tematické okruhy a také závodnické ligy, ve kterých se na rozdíl od ostatních modů neobjevují počítačem řízení protivníci, ale jen živí hráči. Nicméně na počítačové protivníky narazíte ve velkém množství, protože návrat slaví Drivataři, tedy počítačové inkarnace živých hráčů. Hra u vás sleduje desítky různých parametrů a z nich následně vytvoří vašeho počítačového avatara, který se poté za vás účastní závodů dokonce ve chvíli, kdy hru vůbec nehrajete a pokud se mu daří, může vám přinést i nějaké peníze bez práce. Při svých závodech tak často narazíte na vaše kamarády v jejich počítačové verzi. Výhodou tohoto řešení je, že takový avatár nejezdí dokonale, a přebírá herní schopnosti svého majitele. Díky tomu může v zásadní chvíli udělat chybu stejně jako živý hráč a na druhou stranu, pokud je to avatar hodně zkušeného hráče, neudělá od začátku do konce jedinou chybu a dojede bez problému první. Díky tomu neustále narážíte na lepší a lepší hráče a máte prostor pro své zlepšení.
Graficky hra vypadá skvěle, i když s přihlédnutím k tomu, co všechno obsahuje, nedosahuje toho nejlepšího, co jsme zatím mohli vidět. Každopádně autoři si dali práce se sebemenšími detaily, závodění v noci a za deště vypadá skvěle, naleznete zde kompletně přepracované modely vozidel z pětky, s propracovaným aktivním kokpitem a detailním interiérem, který si pak můžete prohlížet do sytosti v modu Forzavista. Občas se ale objevuje pokles frameratu a hra jej nedokkáže udržet na 60fps po celou dobu. Potěší i pokračující spolupráce s pořadem Top Gear, díky čemuž narazíte na popisy vozidel a další komentáře od Jamese Maye a Richarda Hammonda. Bohužel Jeremy Clarkson se ve hře již nevyskytuje a je otázka, jak to bude s touto licencí do budoucna. Do jisté míry to určitě závisí na úspěchu nové koncepce tohoto televizního pořadu. Krom obou oblíbených moderátorů také ve hře najdete oficiální testovací okruh Top Gearu a možnost závodit proti Stigovu digitálnímu bratranci.
Kde má hra mezery je model poškození, ale je otázka, zda vůbec autoři mohou v tomto směru udělat něco víc, než jim dovolí licence na oficiální vozidla. Sice máte na výběr mezi kosmetickým a skutečným poškozením, ale ani jedno se nebude chovat tak, jak bychom si představovali a některá poškození naprosto neodpovídají utrpěné ráně nebo nárazu. Na druhou stranu jsme řekli již na začátku, že se nejedná o hardcore simulátor a tak tu jde primárně o závodění a úpravy vozidel si užijeme dost při tunění nebo předělávkách, které tu opět zůstaly.
Forza Motorsport 6 rozhodně nezklamala a jedná se o perfektní završení desetileté herní série, která ale zdaleka nekončí. Pokud jste nad závodními hrami trochu zlomili hůl s tím, že nic nového nepřináší a není co hrát, rozhodně Forzu 6 vyzkoušejte, protože se budete desítky hodin královsky bavit, bohužel jen na Xbox One. Od nás si Forza odnáší 95 %.