Jsou povolání, po kterých jsme jako děti toužili. Vedle toho být kosmonautem, řidičem či popelářem si mnoho z nás jistě přálo být i opravdovým hasičem. Chrabří muži, který bez bázně a hany bojují proti ničivému živlu a sklízí za to uznání a úsměvy krásných žen. Jen málokomu se toto přání ve skutečnosti splní a tak máte alespoň možnost, vyzkoušet si jaké to je bojovat proti ohni, v dalším pokračování real-time strategie z hasičského prostředí. Tu vytvořili vývojáři schovaní pod názvem Monte Christo Games, pod záštitou vydavatele FOCUS Home Interactive. Testovaná hra byla kompletně v češtině, tedy včetně dabingu.
Děj, neděj
Hned na úvod musím konstatovat, že předchozí dva díly jsem neměl příležitost hrát. Nebudu se tedy pouštět do nějakých srovnávání, co je lepší nebo co je jinak, ale zaměřím se na hru jako kompletní celek, bez ohledu na minulost. První co nás zajímá je jistě příběh. Kvalitní a bohatý scénář dokáže zvednout hratelnost do závratných výšin, jak ostatně dokazuje řada špičkových titulů. Jak je to ve Fire Department 3? Ničeho květnatého a rozvětveného se bohužel nedočkáme. Autoři se sice pokusili o nějaký náznak děje před každou misí, ale konečný výsledek vyčpí do prázdna. Většinou si jen hlavní hrdina stěžuje jak moc má práce, přijde mu divné, že jsou požáry nějak moc časté a postupně přichází na to proč. Upřímně musím říct, že kdyby tam žádný „děj“ nebyl, vyjde to v podstatě nastejno, ale díky alespoň za něco.
A jde se hasit
Každý level vlastně představuje jeden z velkých požárů, které je třeba zdolat. Místa zásahu jsou rozličná, od letiště přes biologickou laboratoř, až třeba po jaderné zařízení. Nedojde jen na samotné hašení ohně, ale požárníci musí zvládat opravovat generátory, dostat se do budovy násilím, zachránit a vynést zraněné rukojmí nebo třeba i vyšplhat do vyšších pater po laně. Tyto činnosti pak nezvládají všichni hasiči stejně, ale každé družstvo má své specialisty. Odnášet zraněné může jen lékař, opravit přívod elektřiny technik, slaňovat záchranář atd. Nad tím vším bdí vrchní velitel, který jako jediný zvládá všechny tyto funkce najednou. Požárníkům pak samozřejmě pomáhají velké hasičské cisterny a to nejen ty vodní, ale i pěnové, která se hodí na hašení hořících pohonných hmot. Chybět nesmí ani hasičské auto s vysouvacím žebříkem. Lékařům je zase k dispozici záchranka, do které odnášejí zraněné lidi. Každou tuto postavu či vozidlo jde pak ovládat zvlášť, takže celkem můžeme operovat až s dvacítkou postav.
Jak to funguje dohromady?
Nemyslete si, že jediné co budete dělat je přijet k požáru a postupně ho zdolávat a přitom pozorovat plápolání plamínků. Hra pro vás má vždy několik úkolů zároveň, které je třeba splnit rychle a bez otálení, protože oheň ten nepočká. Hasičskou cisternu většinou pošlete k největšímu požáru, jednotlivými požárníky mezitím vniknete do budovy a hasíte uvnitř. Lékaři vynášejí ven zraněné, cisternu je občas potřeba správně nasměrovat a doplnit vodu z hydrantu. Po celý level se tak nemáte v podstatě čas nudit a je zcela běžné, že operujete na několika místech zároveň a máte tak tak co dělat, aby jste celou situaci zvládli uklikat. Od rychlosti a preciznosti zásahu se pak odvíjí celá hra. Když se do některé budovy dostanete hodně rychle a hoří jen její část, nebudete mít s jejím hašením tolik starostí a práce. Teoreticky to znamená, že když budete hrát level znovu, bude pokaždé úplně jiný. V praxi to až takhle dokonalé není. Je sice fakt, že rozšíření požáru jiné bude, ale hlavní ohniska jsou vždy na stejném místě, takže taktika jak při hašení postupovat zůstává stejné a mění se jen doba, kterou vám požár zabere.
A právě tady nastává největší problém celé hry. Sice je každý level v jiném prostředí, ale zásah už probíhá v podstatě stejně, takže po hodince hraní budete přesně vědět co a jak a hratelnost mírně spadne do stereotypu. Takže cisterny vždy řeší největší a nejrizikovější ohniska požáru, technik se mezitím stará o zařízení, zbytek týmu operuje v budovách a přitom lékař zachraňuje zraněné a tak pořád dokola. Občas sice dojde k menšímu impulsu o oživení, třeba použití psa při vyhledávání těl pod troskami, ale je to jen kapka, která v moři žádnou vlnu nevyvolá. I přesto si ale hra uchovává vysoké tempo a díky nízkým časům na zvládnutí úkolu, v kombinaci s větším počtem ovládaných postav jsem se ani při pozdějších levelech nenudil.
Hoř ohýnku, plápolej
Po grafické stránce nečekejte žádné zázraky, prostředí je sice koukatelné, ale na grafické orgie si rovnou nechejte zajít chuť. Potěšitelné je, že v enginu se jde hodně přiblížit k povrchu země, takže pokud operujete v budovách jde se i tak snadno orientovat. Při tomto přiblížení samozřejmě detailnost prostředí mírně kulhá, ale raději vítám dobrý přehled o situaci, než high-endové textury. Jak je známo, znázornění ohně nebo plamenů, je v každé hře takový menší zabiják vysokého počtu snímků za vteřinu. Nejinak je tomu i zde, i když jde spíše o výjimky, kdy FPS klesalo k hodnotě 10 FPS. Po většinu hry jsem měl stabilně 70-100FPS, to vše na maximální nastavení a na sestavě s Athlonem XP3000+, 1GB RAM a Radeonem X850XT-256.
Hovoříte česky?
Jak už jsem se zmínil v úvodu, hra je na náš trh uvedena v kompletní české verzi, tedy včetně dabingu. To je vždycky pozitivní zpráva, která naláká více hráčů k případné koupi. Každé misi předchází brífink, kde jsme seznámeni s důležitými informacemi o rozsahu a nebezpečnosti požáru a i během samotného hraní dostáváme další instrukce a úkoly, takže pro hráče neznající angličtinu to znamená velký přínos. Samotná kvalita dabingu mírně pokulhává, občas je komentátor příliš potichu a není přes hudbu slyšet. Někdy dokonce začne mluvit už v polovině předchozí věty, takže mu přes „dvojhlas“ není vůbec rozumět.
Shrnutí
Dnešní hodnocení bude trošku metaforické. S Fire Department 3 je to totiž jako s jahodovou zmrzlinou. Může být sebelepší, ale pokud nemáte rádi jahody, stejně vám chutnat nebude. Hra bude zcela jistě víc bavit člověka, který má k povolání požárníka blíže a o hašení požárů se zajímá. Pokud vám to nic neříká, máte před sebou jen stereotypní a nepříliš dlouhou real-time strategii, která vám nemůže v dnešní “výbornými strategiemi” nabité době moc nabídnout. Mladého požárníka pak ke koupi jistě zláká kompletní česká lokalizace a pěkná cena, pohybující se okolo 300 Kč.
Hodnocení: 60%
Ale nějak mě to nezaujalo ...
hmm , mas recht :d
na to bych musel mit nervy :-)
hry o hasičech..:))
mě to nikdy nebavilo a to jsem chtěl jako děcko být hasič..=)
Ja hral Fire Department a je to smazba jdu si to nekam sosnout . sem ani nevedel ze byl druhej dil lol. Fakt good hra treba v prvnim dilu hasit elektrarnu a nebo horici les a ktomu jeste zachranit skautiky :D
Druhý díl měl totiž trochu jiný název - Fire Captain 2. Jinak pro autora - ze jsi nehral prvi dva dily je škoda. U takovýhto her je to skoro nutné hrát předchozí díly, protože právě inovace jsou podle mě hlavním kritériem pro hodnocení (asi ne hlavním, ale dost důležitým). Příběh se mi tady zdá právě docela slušný a mise jsou zajímavě poskládané. To například u minulých dílů naprosto chybělo.
ja už to mam asi tejden a pořád neudělám první misi to je děs jak musim přečerpat to palivo ...
Co se obtížnosti týče, zdá se mi toto třetí pokračování taktéž jednodušší. Vcelku bez větších problémů jsem ho dohrál, narozdíl od minulých dílů.
ja mam Fire Department 1 omg :D
ja mam svoji hadici voplachuju ulici :X
Já mám taky hadici.Mezin nohama:D
Emergency 4 rulez
LOL co delate tuhle hru ma bracha ohranou pres 3/4 roku :D pac to bude tim ze uz tak 2mesice je Fire departmen 4!!!!
vypadá to dobře:-)
Už se těšim až si to zahraju. Předchozí díly byli skvělý. Jojo. není nad to vytahovat haranty z hořícího lesa :o)
KURVA NEMOHLI BYSTE DELAT SCREENY Z NEJAKEHO PORADNEHO PC ABYCH SI DOKAZAL PREDSTAVIT JAK TO BUDE VYPADAT.. Ty vase ctvereckovane screeny stoji zarpd
Vsechny graficke volby jsem mel nastavene na maximum, takhle hra proste vypada. Sila pc sestavy s tim nema co delat.
Kdyby to bylo tka by tu byla recenze na 4 ne?Kolik ti je?8?
zaujalo me to ...