Světy série Final Fantasy jsou rozsáhlé, plné do detailu vykreslených postav s bohatou minulostí a obývané nádhernými stvůrami z hlubin moří i temnot jeskyň. Nejinak je tomu i u posledního, již patnáctého dílu, který vyšel na konzole nové generace na sklonku minulého roku. I když každý díl stojí na samostatném příběhu, ten patnáctý je svou výpravou tak ohromný, že přesahuje herní médium. Kromě samotné hry příběh doplňuje animovaný film Kingsglaive, manga seriál a v postupně vydávaných DLC další příběhové kapitoly, které nás nechají nahlédnout pod pokličku pozadí spletitého děje. Nemůžu se zde však rozepisovat o příběhu původní hry, aniž bych neprozradil pár tajemství, přestože je toto rozšíření je přece jen mířeno na hráče, kteří mají již patnáctý díl za sebou. Ostatní bohužel budou v ději naprosto ztraceni.
V předešlých dvou DLC jste si zahráli za dva věrné přátele mladého prince Noctise, tedy Gladiola a Prompta. Episode Gladiolus byla dějově úplně odříznutá od FFXV a svým pojetím spíše připomínala sérii Dark Souls, jelikož boj byl zde podobně náročný a načasování útoku/uhýbání kruciální. Oproti tomu Episode Prompto vyprávěla děj blonďatého zakomplexovaného vtipálka ve chvíli, kdy jej unese úhlavní nepřítel Ardyn. Bohužel zde autoři vsadili na odstraňování nepřátel zejména střelbou, která ale v JRPG, jež bylo navrženo primárně na kontaktní soubojový systém na blízko, příliš nefunguje. Na další přídavek se tak komunita dívala se skepsí.
Episode Ignis je již třetím příběhovým datadiskem a jak již název napovídá, ocitnete se v kůži brýlatého přítele a strážce samotného prince Noctise právě ve chvíli, kdy princ dobojoval s Leviathanem a v mdlobách padá do náruče své milované princezny Lunafreyy. Ano, jedná se o moment, který jste měli možnost si prožít během příběhu hlavní hry v kůži Noctise. Město Altissia, které svou architekturou, gondolami a kulovitými základy vsazenými do vody připomíná Benátky, je po bitvě s Leviathanem v troskách a právě v ten moment přilétají lodě nepřátelského impéria. Objeví se ale obrovská mýtická bytost Titán a prince s princeznou začne ochraňovat před útoky vojáků. A právě Ignis s jeho přáteli mají na bedrech záchranu jejich panovníku před spáry impéria dříve, než Titán padne. Škoda jen, že je Ignis na druhé straně města a musí se tak probít hordou nepřátel.
Ignis má opět trochu jiný styl boje než jeho ostatní bratři ve zbrani. Není možné u něj měnit zbraň a jeho ovládání magie funguje jinak, než je tomu u Noctise. Ignis se primárně ohání dvěma dýkami, sekundárně kopím. Během souboje můžete zbraním měnit nabité kouzlo na ohňovou, ledovou či elektrickou esenci. Jde vlastně o tři různé styly boje doplněné speciálními komby, které lze aktivovat po naplnění zásobníků na HUD. Elektrické kouzlo dodává Ignisovi rychlost, díky které může překonat krátké vzdálenosti mezi ním a nepřítelem, tedy prakticky nahrazuje warpování, které pomocí dýky umí Noctis. Jen se aktivuje jiným tlačítkem. Sám jsem se během hraní přistihl, že mačkám tlačítko warpování bez účinku. Ohňové esence je dobrá pro boj jeden na jednoho a ledová zase v bitvě proti přesile. K tomu přidejte uhýbání, parírování, pití lektvarů a máte jednoduchý soubojový systém, ve kterém stačí držet tlačítko útoku plus ve správný moment měnit styly, uskočit nebo doplnit zdraví lektvarem.
Škoda jen, že jsem měl během boje místy pocit, že mačkání tlačítek jen minimálně ovlivňuje přesnou chvíli útoku a Ignis dělá na sebe navazující komba, aniž bych měl pocit, že jsem za ně zodpovědný. Při vyvolání velmi pěkného komba se tak naskýtá otázka, jestli jsem za něj zodpovědný kombinací tlačítek, nebo jestli mi stačí držet tlačítko pro útok a Ignis se už o ostatní postará. Odpověď je bohužel nasnadě. Po městě se totiž můžete pohybovat i po střechách a také se na ně přesouvá část boje. A to je kámen úrazu, kdy rozmáchlé kombo nestojí Ignise pouze ztrátu zdraví, ale také může skončit pádem ze střechy. Pro zjednodušení lezení zpět se ve hře vyskytuje vystřelovací hák, kterým se můžete na nejbližší římsu přitáhnout, takže stačí pár přisunutí a jste opět na vrcholu budovy. Pokud by se na střechu nehrnuli i vojáci Impéria a boj zůstal jen na pevné zemi, bylo by o starost méně a i samotný boj by byl nejen efektní, ale také více efektivní.
DLC Episode Ignis se skládá ze tří kapitol. Zatímco v první se můžete volně pohybovat po mapě rozbořeného města, druhé dvě jsou čistě lineární a soustředí se na vygradování děje. Aniž bych chtěl cokoli prozrazovat, hráči FF XV vědí, že právě při bitvě o Altissiu byl Ignis vážně zraněn, za jaký okolností se to ale stalo, je opravdu neočekávané a přidává autorům významné plus za již několikrát oceňované vykreslení postav a vztahů mezi nimi. Kromě známé čtyřky bratrů ve zbrani má velký prostor v DLC také Ravus, bratr princezny, či nemesis Ardyn.
I když se dá celé DLC označit za jednohubku na jeden večer, kterou dohrajete během dvou hodin, jedná se o čas naplněný až po okraj zlomovými okamžiky s postupně dávkovanou akcí. Všemu navíc kraluje alternativní konec, který se otevře až po dohrání. Ten hráče nenutí zahrát si celé DLC od začátku, ale přímo v menu nabízí pokračovat od chvíle, kdy má dojít k volbě rozhodnutí. Nejenže se tím změní konec DLC, navíc se jeho doba protáhne o další půlhodinu a nabízí i velmi náročný souboj s bossem. Pravý wow moment přichází až po dohrání alternativního konce, který by jinak nezapadal do děje původní hry. V sérii videí je totiž odvyprávěn celý nový konec Final Fantasy XV, jež se mohl stát na základě jediného Ignisova rozhodnutí.
Hluboký citový dojem jinak herně průměrného DLC dokresluje i hudba od Yasunori Mitsuda, který na předešlé hře nepracoval (tu skládala převážně Yoko Shimomura) a jeho hudební gradace, provazující krok za krokem Ignise blíže Noctisovi, jsou výborné. Oproti tomu grafická stránka si drží stejnou úroveň, jakou měla v základní hře, což vzhledem k menší mapě oproti otevřenému světu FF XV poukazuje na značné zálohy ve výkonu, které mohly být více vytěženy. Zejména do detailu vykreslené postavy a nádherné efekty při boji kontrastují s místy rozmazanými texturami budov a s doslova nehezky zpracovanou vodou, kterou předčí i Far Cry z roku 2004.
Ve výsledku se systém přidávání příběhových kapitol ve formě DLC pánům ze Square Enix prostě začíná dařit a po průměrné Episode Prompto vytáhli eso z rukávu v podobě Ignise. Za 5 Euro vás tak čeká jeden příjemný večer v epickém pojetí jednoho z nejkrásnějších příběhů, které jsem ve hře zažil. Jen si jej neužije nikdo jiný než znalci příběhového universa Final Fantasy XV, ostatní v Episode Ignis uvidí jen průměrné akční RPG. A my ostatní si budeme muset počkat na nově oznámenou Episode Ardyn se záporákem v hlavním roli, která vyjde v příštím roce. Episode Ignis si u nás vysloužila zejména za dechberoucí alternativní konec 80 %.