Série Final Fantasy si svoji pověst vysloužila v průběhu řady let, během níž si zvládala na pažbě dělat další a další zářezy v podobě samých výborných titulů. Od té doby, co přesedlala na žánr MMORPG, si u ní nicméně mnoho hráčů není tak úplně jistých. Kolísavá kvalita nejnovějších pokračování začíná fanouškům původních dílů lézt na nervy, ačkoli se ani tak samozřejmě nemohou své oblíbené série jen tak vzdát. Naposledy se na svět vyklubal titul Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, který se v polovině dubna dodatečně ukázal na konzoli PlayStation 4. My jsme se na něj rozhodli podívat, abychom vám následně prostřednictvím této recenze mohli říct, zda se mu dá věřit a zda nebudete litovat, když do něj investujete svůj čas i peníze.
Původně se hra na trh dostala na konci srpna minulého roku na PC a PS3. O tom, že se časem dočkáme PS4 verze, jsme každopádně měli jasno už dlouho předtím. Co se týče hodnocení a zpětné vazby ze strany hráčů, titul si vedl nesmírně dobře, což studio Square Enix zajisté potěšilo. Originální Final Fantasy XIV totiž vyšlo už v roce 2010 a jednalo se o neskutečné zklamání. Kritika hru dostala až na okraj hráčské společnosti, s čímž se každopádně FF XIV: A Realm Reborn vypořádalo na výbornou a dostalo sérii bezproblémů zpátky do hry. Nestihlo se však po cestě na novou generací konzolí ještě něco pokazit? Řekli bychom, že už není třeba déle zdržovat a už bychom si na tuto otázku měli konečně odpovědět.
Hráč se na plac dostává s rozmazanými vzpomínkami, které jej nicméně dovádí ke guildě dobrodruhů, s níž naváže spolupráci. Svět Eorzea si právě prožil nejnáročnější období své existence, po němž se zdá být fakt, že nebyl proměněn v prach, čirým zázrakem. Stále však zbývá ještě jeho obnova a dovedení k původní slávě a prosperitě. Jednotlivé herní charaktery jsou u této hry pouhými zrnky, které nemají samostatně šanci dosáhnout ničeho. Přestože se tak nějak cítíte, jako by vám bylo předem řečeno, že nejste jedinou nadějí na záchranu civilizace, příběh funguje překvapivě dobře a skvěle napsané rozhovory vás snadno vtáhnou. Ocenit by se na druhou stranu dalo, kdyby tvůrci věnovali trochu více času dabingu, neboť si v angličtině poslechnete pouhý zlomek dialogů, zatímco je většina servírována výhradně prostřednictvím textu. Ani takové pasáže hráč naštěstí nemá potřebu díky jejich poutavosti obvykle přeskakovat.
První chvíle ve hře strávíte, stejně jako v každém jiném MMO, tvorbou vašeho hrdiny. Rozsáhlý editor umožňuje, že si s ním můžete skutečně vyhrát a nechat se unést svojí fantazií. Jinde se obvykle zastavíte, když je před vás předložena volba herní třídy. FF XIV: A Realm Reborn si na nic takového každopádně nehraje. Přímo při hraní své povolání změníte během sekundy pouhou výměnou zbraně a za každou z herních tříd následně získáváte své vlastní levely. Fakt, že můžete s jediným charakterem dosáhnout maxima ve všech rolích, funguje naprosto báječně, protože díky tomu máte větší tendenci k hraní dál a dál. Některé ze skillů můžete navíc přenášet z třídy do třídy a používat je tak při hraní s povoláními, jež by se je nikdy šanci naučit neměly.
Velké plus si titul zasluhuje za svůj překrásný svět. Vzhledem k jeho velikosti chvíli trvá, než ho prozkoumáte celý, ale ani poté vás nepřestane překvapovat působivými scenériemi, které jsou před vás pravidelně předkládány. Hlavní je ale to, že v něm je neustále co dělat. Většinou máte na triku samozřejmě plnění questů. Ty jsou bohužel extrémně neoriginální a stoprocentně vás po chvíli přestane bavit zastávání funkce pošťáka a vydávání se na lov deseti kousků určitého typu monstra. Když toho poté na chvíli necháte, budete obdařeni hrstí možností, co dělat, z níž si můžete vybrat tu, která vám sedne nejlépe. Vydáte se raději sbírat některé z potřebných surovin, nebo se vám zachce být na chvíli produktivní, takže se vrhnete na odhalování zdejších technik craftingu?
Tituly ze série Final Fantasy jsou známé svým klasickým soubojovým systémem na tahy, jejž se bohužel musela z velké části pro potřeby novějších dílů vzdát. Potyčky, jimiž si projdete při hraní nejnovějšího dílu, jsou nicméně vtahující a zábavné, takže vám to vadit v žádném případě nebude. Zpočátku je vše sice až trochu moc jednoduché, po pár hodinách ve hře ale zjistíte, že bez pohybu a pečlivého vybírání, s kým se dát do boje a s kým to příliš moudré není, budete umírat až nepříjemně často. Velkým problémem je nicméně přehled o bitevním poli, který se vám při hraní s větším počtem hráčů vytratí, než byste řekli švec. Zaměřování nepřátel s gamepadem v rukou bohužel také není tak úplně jednoduché, takže bude třeba řádného tréninku, abyste zdejší vlny bojování měli šanci ovládnout naplno a mohli poté přenést své schopnosti i do PvP arény.
Jednou z předností hry jsou jednoznačně její dungeony, které zpočátku fungují jako výborný zdroj zkušenostních bodů a vybavení. Spolu se zvyšující se obtížností ale odhalíte i mnohé další přednosti, jimiž jsou obdařeny. Zábavné procházení úzkých chodbiček s dalšími hráči poblíž vždy vyvrcholí v souboj s bossem, který je obvykle pětkrát větší než vy a vypadá na to, že by vás zabil pouhým pohledem. Vyzkoušet si zde tedy budete moci spolupráci i svoji schopnost vyhýbání se smrtelnému nebezpečí, což je občas doslova nemožné. V pozdějších fázích hry bohužel vaše snaha není náležitě odměňována a zjistíte, že získáváte mnohem více z pouhého chození po světě a hledání speciálních eventů.
Podobně, jako tomu v minulosti bylo u her Warhammer Online a Guild Wars 2, má i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn k dispozici náhodně generované události, které se bezpřestání nacházejí ve vaší blízkosti. Taková místa poznáte díky fialovému značení na mapě, a když se k nim dostanete včas, zapojit se budete moci do boje, který obvykle zahrnuje nepřítele, jenž je obtížnostně vysoko nad hráčskou úrovní, pro níž je daný event určený. Od toho, kolik práce při zdolávání monstra odvedete, se následně odvíjí vaše odměna. Nacházení těchto událostí se vyplatí především na vyšších levelech, kdy jsou získané zkušenosti, v porovnání kupříkladu s procházením dungeonů, doslova neuvěřitelné. Trocha balancu by tedy nebyla od věci, ačkoli i bez něj tyto eventy fungují velmi dobře, protože do herního světa přinášejí tolik potřebný pocit překvapivosti.
Své místo ve hře si přirozeně vysloužil i crafting, který se od původního Final Fantasy XIV lehce pozměnil. Při tvorbě většiny věcí nyní sázíte na jistotu a element náhody prakticky zmizel z talíře. Vždy máte alespoň určitou potuchu o tom, s jakými předměty s největší pravděpodobností skončíte, o čemž jste v originální verzi neměli ani tušení a prakticky vše bylo tehdy o štěstí. Kromě toho se v craftingu samozřejmě můžete zlepšovat, získávat nové recepty a postupovat po levelech, které jsou opět odděleny speciálně pro něj. I když se většina hráčů u této části hry alespoň na chvilku zastaví, jejím velkým nedostatkem je fakt, že ani nejlepší kusy brnění a zbraní, které je možno skrze crafting vytvořit, se nevyrovnají předmětům, které naleznete při prozkoumávání světa či vybíjení dungeonů, takže v pozdějších fázích nemá tvorba předmětů absolutně žádný smysl.
Stejně jako v každém jiném MMO zastávají i v této hře důležitou roli sociální funkce. Vzhledem k tomu, že většina hráčů hraje bez klávesnice, jsou bohužel jakékoli pokusy o konverzaci okamžitým neúspěchem. Odpovídání a psaní složitějších vět trvá příliš dlouho, přičemž dorozumívání se za pomoci přednastavených frází je ve větším měřítku příliš nepohodlné. Sehnat si partu, která by vám pomohla při plnění questů, je každopádně nevyhnutelné, protože se časem nepřátelé stanou pro osamoceného hráče nezvladatelnými. Ideální možností tak je, když si do hry přivedete pár známých z reálného světa, připojíte mikrofon a zapnete voice chat.
Po vizuální stránce hra na PlayStationu 4 vypadá fantasticky a bezproblémů se vyrovná PC verzi na maximální nastavení. Příjemný soundtrack by se pak dal považovat za samozřejmost vzhledem k tomu, s jakými písničkami se v sérii setkáváme už od jejích počátků. Výborně si tvůrci poradili i s uživatelským rozhraním, které se sice může snadno vymknout z kontroly, proti čemuž se na druhou stranu lze postavit, když ke konzoli připojíte myš a klávesnici, jež titul plně podporuje. I s gamepadem se vše naštěstí ovládá dostatečně dobře, čemuž napomáhá především dotyková plocha na přední straně DualShocku 4, která u této hry funguje jako klasický touchpad. Ještě lépe se vše nicméně přizpůsobí vašim prstům, pokud se rozhodnete po využití funkce Remote Play a hraní hry s Vitou v rukách.
V porovnání s původním FF XIV je jeho nástupce hotovým božím zjevením. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn má všechno, co by mělo správné MMORPG mít. Zajímavý příběh, zábavný combat systém, výborně zpracované dungeony a skvělý audiovizuál hru sice dovádí na špičku, což však neznamená, že by zde nebyly i méně povedené prvky, které ji z ní shazují zase pěkně zpátky dolů. Naštěstí jich není tolik, takže si titul z naší recenze může bezproblémů odnést známku 80 %. Obzvláště na PlayStationu 4 je zastoupení žánru MMORPG prozatím relativně nicotné, takže se jeho fanoušci mohou bez obav na tento titul vrhnout a mohou si být jistí, že při jeho koupi nešlápnou vedle.
ale jinak fajn dávám 5 z5
Zajímavá hra! 5/5
toto nič moc čakal som viac ale čo no :) ..