Trocha historie nikoho nezabije
Ze začátku recenze si dáme trošku technických dat – snad vás nebudou nudit. Hra Final Fantasy Type 0 HD je remasterem hry, kterou připravila společnost Hexa Drive společně se Squere Enixem. Původní hra vyšla pouze v Japonsku pro handheld PlayStation Portable a stala se velmi oblíbenou. To se ovšem změnilo s právě vycházející remasterovanou verzí, která za pár dnů vyjde po celém světě. Ve hře Final Fantasy Type 0 HD je svět Orience obýván čtyřmi mocnostmi (Vermilion Bird, White Tiger, Azure Dragon a Black Tortoise), které před dávnými časy uzavřely křehké příměří. Ale protože se pokaždé najde někdo, který si bude chtít díky své hamižnosti podmanit další území, křehké příměří dostává zásadní trhlinu a rozpadá se v tlakových vlnách výbuchů zbraní hromadného ničení – Nova bomb. Na začátku hry sledujeme útok impéria Militesi (mocnost White Tiger) na vládu Rubrumu (mocnost Vermilion Bird). Militesi Empire využívá bojovou techniku, jako jsou létající dělové pevnosti, chodící tanky, bomby a vojáci tohoto impéria disponují střelnými zbraněmi. Naopak v zemi Rubrum se nachází jedna z nejznámější magických univerzit, která přijímá pouze ty nejnadanější studenty. Magie krystalu je sice mocná, ovšem impérium Militesi vyvinulo tajnou zbraň, která moc magických krystalů dočasně neutralizuje. Z počátku to vypadá, že magicky nadané bytosti nemají proti armádám Militesi pražádnou šanci, ovšem zde příběh tak trochu jiného Final Fantasy teprve začíná a svou epičností vás provede celým kontinentem, který se nazývá Orience. Velmi se mi líbí, že příběh hry sleduje vypjaté situace, jež nastávají během vedení vojsk z pohledu generálů, ale i vojáků na bitevním poli.
Systém multihrdinů vržených do víru boje v hlavních a vedlejších misích
S hraním Final Fantasy Type 0 HD se pojí i jedna zvláštnost – hra nenabízí jednoho právoplatného hrdinu, jako ústřední postavu celého příběhu, ale hned 14 kadetů, kteří nastoupili do Nulté Třídy elitní vojenské školy Akademeia. Ti se v prostorách této university zdokonalují v ovládání magie a nadpřirozených sil, ale také v boji na blízko či na dálku pomocí luků, pistolí, mečů a smrtících technik pěstního souboje. Díky tomu je hratelnost velmi pestrá a zábavná. Tak jako i v jiných hrách, i zde jsou hlavní a vedlejší mise, ovšem rozdíl je v získávání zkušeností za absolvování těchto dvou druhů misí. Do vedlejších misí si můžete vzít tři kadety, a pokud některý z těchto tří kadetů nepadne v boji, ostatní zůstávají v kampusu Akademeie a nedostanou žádné zkušenosti ze splněné vedlejší mise. Tento systém je tu proto, abyste mohli jednotlivce vaší čtrnáctičlenné skupiny levelově dorovnat k těm, kteří disponují nejvyšším levelem. Ovšem když plníte hlavní dějovou linku (opět se třemi hlavními kadety), můžou se do víru boje vložit postupně všichni kadeti (nahrazují padlé druhy v boji a sami si je vybíráte) a také všichni dostávají zkušenostní body. Pokud vám ovšem všichni kadeti umřou, nastane konec hry a je potřeba načíst poslední uloženou hru. Mezi jednotlivými hlavními misemi máte vždy určitý počet hodin, které můžete vyplnit různými aktivitami, než budete povoláni zpět plnit hlavní příběhovou linku. Mezi vyplnění volného času patří zejména plnění vedlejších úkolů, rozhovory s ostatními obyvateli říše Orience a také průzkum světa a vypořádání se s jeho nástrahami. Pokud se rozhodnete plnit jen hlavní příběhovou linku, jde tento volný čas zrušit, pokud si promluvíte s rektorem Akademeia. Ten vás následně pošle na další hlavní dějovou misi.
Svět Orience
Až opustíte haly Akademeiae, spatříte bohužel svět, který je po všech stránkách naprosto graficky neadekvátní tomu, co jste viděli na právě opuštěných chodbách university. Snad jediné plus této rozteklé placky s vyblitými barvami a naprosto otřesnými modely měst, pevností a lesů je jeho rozloha (a také střídající se počasí jako déšť, mlha a slunečno). Svět Orience se totiž skládá ze dvaceti regionů, které jsou pod nadvládou čtyř různých frakcí, které jsme si vyjmenovaly na začátku. Oproti tomu haly university, ulice měst a různých dungeonů jsou vyloženě koridorově vystavěny, za to ale oplývají mnohem pěknějším grafickým ztvárněním. Samozřejmě ve hře najdete reálie, které do světa Final Fantasy neodmyslitelně patří – náhodné boje v rámci celé mapy království, jízda na přerostlých kuřatech Chocobo a jejich šlechtění na půdě universitních stájí či podivné létající tvorečky Moogle. Zmínit se musím také o předmětech, které můžete náhodně ve světě při svém průzkumu objevit. Jedná se hlavně o podpůrné lektvary, psí známky padlých občanů Rubrumu a věci, které můžete prodat (jako prsteny a náhrdelníky). Zbytek si musíte obstarat u obchodníků za měnu zvanou Gil a některé, spíše raritní kousky, dostanete za splnění úkolů. Ve světě Orience, ale také za zdmi měst a Akademeie najdete prazvláštní červené točící se magické portály, přes které spravujete svých čtrnáct hrdinů. Vylepšujete jim dovednosti za utržené Action Point, měníte výbavu, učíte je novým kouzlům či útokům, volíte velitele skupiny pro vedlejší a hlavní mise a také vylepšujete jejich kouzla. Tyto portály jsou také jedinými body, jak si ve světě Orience uložit hru či přímo za běhu hry změnit její obtížnost.
Soubojový systém v reálném čase
Boje k mé škodě probíhají v reálném čase, tudíž zapomeňte na tahové souboje, které ke kořenům celého universa rozhodně patří. Čistě z mého pohledu se tento experiment ale nepovedl, protože bitvy probíhají velice rychle. Hrdinové oplývají mnoha schopnostmi, které jsou přiřazeny akčním tlačítkům na gamepadu – kolečko je vyhrazeno pro obrané kouzla či léčivé lektvary, ostatní tři akční tlačítka pro útočné kouzla a zbraně. Ovšem i tak při zběsilém tempu prostě nestíháte využívat všechny dovednosti postav. Navíc když se dostanete do menu, z kterého můžete používat různé podpůrné lektvary, hra se nezapauzuje a bitva probíhá dále. To v mnoha případech končí smrtí vašeho aktuálního kadeta. Z bitvy můžete samozřejmě utéct a lízat si rány v ústraní, ovšem i tak se nevyhnete dalším náhodným soubojům, na kterých celá série Final Fantasy staví. Další možnost, jak si doplnit zdraví (kromě používání léčicích lektvarů) je s vámi vybranou postavou stát na místě do té doby, než bude plně uzdraven. Nesmíte ovšem vykonávat žádnou činnost – tedy útok, pohyb ani obranu. Hra k mému překvapení obsahuje i určitý druh strategie, kdy si pomocí touchpadu na Duallshocku 4 otevřete přehlednou mapu rozmístění nepřátelských jednotek a obsazení důležitých strategických bodů jako města a pevnosti. Z této přehledné taktické mapy se po zjištění stavů věcí přesunete přímo na bojiště. Digitální šipkou směrem do prava si přepnete kameru do strategického módu, v kterém vidíte celé bojiště pěkně z vrchu. Během strategických tažení na body zájmu se aktivně se svým kadetem účastníte bojů pomocí svých magických schopností a útoků. Tuto možnost beru jako jedno z nejlepších překvapení hry Final Fantasy Type 0 HD.
Audiovizuální stránka je jako Jing a Jang
Už z názvu vyplývá, že se jedná o remaster hry, která se letos podívala na velké konzole vůbec poprvé. Grafika sice není to nejlepší, co byste v roce 2015 na konzolích PS4 a Xbox One hledali (viz odstavec Svět Orience), ale dá se na ni dívat. Výjimku tvoří hlavně valná část předrenderovaných filmečků, kde mají postavy místo detailních šatů rozmazané textury – ano, tvůrci remasteru asi neměli dostatek prostředků a času převést tyto filmové sekvence do vyššího rozlišení a použít na ně lepší textury. Pokud se jedná o in-game animace, je vše v pořádku. Zejména kadeti jsou vyvedeni do nejmenších detailů a jejich oblečení se při pohybu a ve větru pěkně třepotá. Pěkně jsou také ztvárněny světelné efekty kouzel a to samé platí i o nepřátelích. Hra nabídne hráčům jak originální japonský dabing, tak dabing anglický, takže budou spokojeni oba tábory hráčů, ovšem synchronizace úst s mluveným textem sedí pouze na japonský dabing, což je škoda. S audiovizuální stránkou se pojí také kamera, která mi vůbec nesedla. Její pohyb je šíleně rychlý zejména při otáčení kolem osy zvoleného hrdiny a při delším hraní mě z ní bolela hlava. Bohužel se její rychlost nedá v menu hry nijak upravit. Hra Final Fantasy Type 0 HD jinak neobsahuje další chyby a oplývá obrovským světem plným vedlejších misí. Přímo z menu hry si můžete pročítat obsáhlou encyklopedii zdejšího světa, která obsahuje i veškeré filmečky. Z mého pohledu se tento remaster nadmíru povedl a zaujme všechny fanoušky universa Final Fantasy i díky temnému ztvárněním probíhající války. Proto této hře uděluji nadprůměrné hodnocení ve výši 75 procent.
Chovani Square Enix je posledni dobou dost smutne. Hra ktera vysla uz pred par lety v japonsku na psp, Neustale sliby o vydani v Americe a Evrope. A po tolika letech vydaji tu stejnou hru s lepsi grafikou jeste jednou s tim, aby pekne vyryzovali na konzolich. Z uzasne serie se stala pouze dojna krava :(