Pokud se aspoň nějaký čas zajímáte o herní scénu, určitě jste už o FEZu slyšeli. Byl totiž oznámen již v roce 2007, a tak ho hráčská komunita s radostí označovala za Duke Nukem Forever nezávislé (indie) herní scény. Zajímavý je také autor celého projektu – Phil Fish, který je poměrně kontroverzní osobností a mnoho lidí ho nemá příliš v oblibě – prý je namyšlený. Jiní zase tvrdí, že prostě jen vnímá a vidí věci trochu jinak, než většina, což rozhodně není špatně a i to se markantně reflektuje právě ve FEZu. FEZ zaznamenal úspěchy, aniž by ještě vyšel. Třeba jen tím, že se dostal do dokumentu o indie hrách – Indie Game: The Movie. Tím to však rozhodně nekončí.
FEZ zcela jasně ukázal, že indie scéna je něco, co nelze podceňovat. Na celém projektu navíc celou dobu pracoval jeden člověk (občas dva) a výsledek po letech čekání je více než slibný. FEZ se prostě povedl a zabodoval na celé čáře v mnoha ohledech přesto, že hráčská komunita čekala opravdu dlouho a vývoj byl údajně náročnější, než se očekávalo.
Vše začíná velice nevinně. Naším hlavním hrdinou je zcela obyčejný ‚človíček‘ jménem Gomez. Tedy zcela obyčejný až doposud. Váš mírumilovný 2D svět, kde se dalo žít poklidným životem, začal náhle kolabovat, prolnuli se dimenze a hle – najednou jsme se ocitli ve 3D, což tropí velké neplechy (ale zároveň umožňuje spousty srandy).
Jste to právě vy, kdo byl vybrán, jako vyvolený, aby dal vše do pořádku, a k tomuto účelu navíc dostanete velice slušivou čepičku (právě fez), který umožňuje otáčet obrazovku ze 4 perspektiv a pohybovat se tak ve 3D světe. Nečekejte, že vám snad bude někdo radit nebo vás vodit za ručičku. Fez jede pěkně po staru (míníme obtížnost), což znamená, že na vás čekají opravdové výzvy, nejen v podobě logických hádanek. Leckdy budete muset také zjistit, co se po vás vůbec chce a teprve následně zjistit, jak to udělat. Jedinou pomoc představuje jakési dimenzionální světélko (duch), který je jakýmsi tutoriálem a naučí vás spíše interakci a pohybu ve světě. Tím rady končí a dále se spoléhejte na svou mozkovnu.
Čeká vás opravdu bohaté dobrodružství plné všeho, ale zejména kostek. Právě ty totiž budete muset sbírat, abyste uvedli věci do pořádku. Ale rozhodně je nedostanete zadarmo. Leckdy budete muset poskakovat a neustále rotovat s obrazovkou i několik minut, jen abyste tu zatracenou kostku dostali. Obecně doporučujeme otáčet často, jelikož každý pohled většinou něco skýtá a má své opodstatnění. Ve hře je kromě kostek také spousta pokladů, truhel a map k pokladům, a tak se určitě vyplatí, posbírat toho, co nejvíce.
Hra má v podstatě 2 fáze úkolu. Dostat se kam je potřeba a následně zjistit, co tam a dělat (a jak). Připravte se na to, že logické hádanky ve FEZu, jsou opravdu promyšlené a na poměry dnešních her i celkem náročné. To ale musíme velmi kladně ocenit – hráč tak totiž po letech cítí opravdovou výzvu, u které je třeba se pozastavit. Namísto toho, aby jen hladce postupoval, kochal se krásnou grafikou, a tak spíše hrál jakýsi film, než opravdovou hru, jejíž podstata není v zalíbení se oku, ale právě v samotné hratelnosti, a ta je u FEZu více, než dobrá.
Ve hře se vůbec nezabíjí a také neumírá. Pokud byste se propadli kamsi do nekonečna nebo prostě jen skočili z příliš velké výšky, krom smrti se zkrátka objevíte tam, odkud jste skočili. Možná si teď říkáte, že tak vychvalujeme obtížnost, a přitom vlastně není, co zkazit. Pak jste FEZ ještě nehráli. Náročnost některých logických hádanek a jejich umístění je takové, že pokud by hráč při špatném skoku ještě zemřel a měl začínat úplně od znova. Hra už by nebyla hrou zábavnou, ale spíše frustrující až depresivní.
Jak již bylo zmíněno, vaším hlavním posláním je sbírat kostky. Ty vám umožní postupovat stále dále a nakonec i celou záchranu vašeho světa. Posbírat tak musíte celých 32. Ve hře se vyskytuje rovnou několik typů kostek nebo spíše krychlí – ty malé fungují jako jakési úlomky a v případě, že jich naleznete 8, poskládáte tak jednu velkou. Stejně tak však můžete nalézt rovnou velkou kostku. K finálnímu cíli je třeba posbírat je všechny, ovšem jinak vám zaručí především postup, protože dveře do dalších sfér obvykle vyžadují určitý počet krychlí. Celá záležitost je tak trochu snazší aspoň o to, že člověk má představu o tom, kde hledat a následně se přesunuje do dalších sektorů. Ta správná zábava však začíná až v momentě, kdy objevíte anti-kostky. Phil Fish zřejmě zná princip duality vesmíru a tak existuje na každou kostku její anti-kostka. Celkový počet krychlí se tak v tu ránu zdvojnásobuje.
K samotným anti-kostkám je pak o poznání těžší se dostat, než ke klasickým žlutým. Cesty k nim jsou pak většinou mnohem složitější a zahrnují nejen promyšlení toho, jak se k danému bodu dostat, ale leckdy na vás čeká také obtížná originální hádanka. V momentě, kdy je ukořistíte, zjistíte však, že pro hráče mají ve své podstatě stejný význam i hodnotu – opět vám mohou pomoci dostat se dále. Ale za ten postup a hlavně tu zábavu to opravdu stojí.
Design hry nemá chybu a zamlouvat se bude zejména starším hráčům. Retro grafika je velice sympatická a krom toho i dnes vypadá díky rozmanitosti barev dobře. Hned v prvních chvílích hry vás může překvapit třeba střídání dne a noci, což vypadá v onom grafickém podání zkrátka pěkně. Pro správnou atmosféru nechybí ani typické retro zvuky, které můžete pamatovat z mladších let.
Samotný design levelů je opravdu impozantní záležitostí a tahá FEZ dost nahoru.Přesto, že ze sreenshotů můžete nabýt pocitu stereotypního prostředí, je to přesně naopak. Jednotlivé levely jsou promyšlené a díky různým barevným provedením i atraktivní. Některé vypadají vesele, jiné budí spíše smutný dojem. Navštívíte však i místa, která by se dala vystihnout slovy ‚vesmír, dimenze a metafyzika‘ – ty jsou pak zvláště nápadité a s Gomezem zavítáte také do několika unikátních.
Jedná se o opravdu originální počin na všech místech. Provedení, nápad, pointa, výzva, vše zde je a funguje to skvěle. FEZ je opravdu mnohem větší záležitostí, než obyčejná indie skákačka. Velkou zajímavostí a originalitou je také to, že hra tohoto charakteru nabízí rovnou 2 konce. Jsou poměrně abstraktní a tak se zalíbí spíše filozoficky založeným jedincům než ‚běžné‘ komunitě. Přesto však nutí k hlubokému zamyšlení, a to je třeba rozhodně ocenit.
Hra je pak distribuována za velice příznivou cenu cca 200,- Kč, což je více než přívětivé, pokud zvážíte, co vše za to dostanete. FEZ se dá, jako běžné hry dohrát za cca 8-10 hodin, zážitek, který však nabízí už rozhodně tak běžný nebude. Hra je distribuována přes internet a zakoupit ji můžete například prostřednictvím známého steamu, ovšem stejně tak najdete FEZ i na Humble Store, kde jde navíc vývojářům větší provize. Na steamu je totiž obvyklá sazba pro vývojáře 70%, zatímco Humble Store dává vývojářům celých 95%, jak uvedl sám Phil Fish. Takže pokud ho chcete podpořit, víte kam zamířit.
FEZ hodnotíme opravdu velice kladně 90 %, jelikož na nezávislý projekt se jedná o opravdovou kvalitu. Občas vás může pozlobit mírná nepřehlednost při otáčení perspektivy, zbytečné pády nebo zapeklitost jednotlivých logických hádanek. V globálu však dostáváte velkou raritu se vším všudy. Takováto hra, tohoto stylu a s takto exponovaným příběhem tu ještě nebyla a myslíme, že ani nějakou dobu nebude. FEZ se jednoduše řečeno povedl.
To musim mít :D
kazdy by to mel zkusit, protoze to je parada.